AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #1 Skrevet 13. mars 2016 Vi har et barn hver. Han har en jente på 16 og jeg en gutt på 14. Jenta vil ofte være hos oss når vi er bortreist, altså hjemme alene. De to forrige gangene hun fikk lov til det, så har det vært drikking og "stjeling" av alkohol. Nå spurte hun far igjen, hun lovet å være der alene, bare for å slappe av. Jeg synes hun hadde brutt tilliten, og sa til far at jeg ikke synes det var greit. Sist gang ble det noe ødelagt her. Da legger far skylda på meg, og sier at jeg kommer til å bli forbanna på han om hun har fest. Jeg har også sagt at hun og venner kan holde seg utenfor soverommet vårt, og i alle fall ikke sove i sengen vår. (Vi har både soverom til begge barna og gjesterom, så ikke mangel på plass). Far sier til jenta at hun kan sove i vår seng bare hun ikke sier noe til meg, for da blir jeg forbanna på far. Når vi kom hjem igjen har hun tydelig hatt fest og tydelig sovet i vår seng, i den var det søl og snus. Jeg synes ikke det er ok. Nå sa jeg at hun tydeligvis ikke var voksen nok til å være hjemme alene, og at jeg synes hun ikke skulle få lov til det på en stund siden hun gjør det motsatte av det hun sier. Dette er en uke siden og far har ikke konfrontert henne, og jeg vet at han kommer til å si at jeg ble sur og jeg sier at hun ikke får lov. Far er enig med meg når reglene settes, men han blåser i om de blir brutt og jeg føler han setter meg og jenta opp mot hverandre når han ikke klarer å stå i det selv, men legger skyld på meg. Har tatt det opp med far fler ganger. Jeg synes det er uansvarlig å tillate 16 åringer å drikke, og jeg synes det er flaut ift naboer og andre foreldre at det "stadig" er fest her når barna ikke er gamle nok. Jeg forstår at tenåringer drikker osv, men jeg ønsker ikke at det legges så lett opp til det Tips? (Før stemor haterene kommer, så eier jeg også dette huset.) Anonymkode: b213e...34d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #3 Skrevet 13. mars 2016 Jeg er ikke noe "ny" stemor, vært i livet deres i 11 år. Har merket tendenser til dette tidligere, men nå som hun har blitt tenåring så er det blitt mye verre. Anonymkode: b213e...34d
Gjest O.G. Skrevet 13. mars 2016 #4 Skrevet 13. mars 2016 Ikke gi etter for det her flere ganger. Jentungen kan ikke stoles på og det må far forstå.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #5 Skrevet 13. mars 2016 Far er jo ærlig med jenta, han bryr seg ikke, det er du som sier nei og du som blir sur. Det er til deg han lyver når han sier han er enig (for det er han jo ikke). Så han setter henne egentlig ikke opp mot deg på noe ufint vis. Anonymkode: 9f16f...223 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #6 Skrevet 13. mars 2016 Lås ihvertfall sveromsdøra når dere reiser bort. Anonymkode: 538cd...3bf 3
Gjest Blomsterert Skrevet 13. mars 2016 #7 Skrevet 13. mars 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har et barn hver. Han har en jente på 16 og jeg en gutt på 14. Jenta vil ofte være hos oss når vi er bortreist, altså hjemme alene. De to forrige gangene hun fikk lov til det, så har det vært drikking og "stjeling" av alkohol. Nå spurte hun far igjen, hun lovet å være der alene, bare for å slappe av. Jeg synes hun hadde brutt tilliten, og sa til far at jeg ikke synes det var greit. Sist gang ble det noe ødelagt her. Da legger far skylda på meg, og sier at jeg kommer til å bli forbanna på han om hun har fest. Jeg har også sagt at hun og venner kan holde seg utenfor soverommet vårt, og i alle fall ikke sove i sengen vår. (Vi har både soverom til begge barna og gjesterom, så ikke mangel på plass). Far sier til jenta at hun kan sove i vår seng bare hun ikke sier noe til meg, for da blir jeg forbanna på far. Når vi kom hjem igjen har hun tydelig hatt fest og tydelig sovet i vår seng, i den var det søl og snus. Jeg synes ikke det er ok. Nå sa jeg at hun tydeligvis ikke var voksen nok til å være hjemme alene, og at jeg synes hun ikke skulle få lov til det på en stund siden hun gjør det motsatte av det hun sier. Dette er en uke siden og far har ikke konfrontert henne, og jeg vet at han kommer til å si at jeg ble sur og jeg sier at hun ikke får lov. Far er enig med meg når reglene settes, men han blåser i om de blir brutt og jeg føler han setter meg og jenta opp mot hverandre når han ikke klarer å stå i det selv, men legger skyld på meg. Har tatt det opp med far fler ganger. Jeg synes det er uansvarlig å tillate 16 åringer å drikke, og jeg synes det er flaut ift naboer og andre foreldre at det "stadig" er fest her når barna ikke er gamle nok. Jeg forstår at tenåringer drikker osv, men jeg ønsker ikke at det legges så lett opp til det Tips? (Før stemor haterene kommer, så eier jeg også dette huset.) Anonymkode: b213e...34d Hvorfor snakker du ikke til denne 16-åringen selv egentlig? Faren bryr seg jo tydeligvis ikke,så du kommer jo ingen vei der. Og hva i all verden gjør det at datteren vet at det er du som er mot dette? Kanskje hun får et snev av respekt? På hvilke måte er du redd for at hun vet det er du?
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #8 Skrevet 13. mars 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: b213e...34d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #9 Skrevet 13. mars 2016 Ble noe feil over her. Jeg har sagt fra til henne, men da blir det bare et spetakkel, og hun klager til far. Det plager meg fordi jeg og jenta får et dårligere forhold. Hvis far her er uenig i noe med min sønn, så tar jeg det med gutten og jeg tar støyten. Sier ikke at "du må slutte med det fordi da blir Knut sur, og da blir Knut sint på mamma". Føler det er en dårlig måte å løse det på. Anonymkode: b213e...34d
Gjest O.G. Skrevet 13. mars 2016 #10 Skrevet 13. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ble noe feil over her. Jeg har sagt fra til henne, men da blir det bare et spetakkel, og hun klager til far. Det plager meg fordi jeg og jenta får et dårligere forhold. Hvis far her er uenig i noe med min sønn, så tar jeg det med gutten og jeg tar støyten. Sier ikke at "du må slutte med det fordi da blir Knut sur, og da blir Knut sint på mamma". Føler det er en dårlig måte å løse det på. Anonymkode: b213e...34d Gi fanden i det, få begge til å forstå at nu er det alvor og at du er skitlei det her. Virker blåst både far og datter....
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #11 Skrevet 13. mars 2016 Kanskje snakke med barnets mor? Far er en komplett idiot og ikke noe annet. Kanskje mor kan snakke litt med jenta, om vanlige husregler, selv i ens eget hjem (man legger ikke søl og snus i sengen til andre, man sover der ikke uten lov, man tar seg ikke en fest når hun vet det ikke er greit osv). Jeg antar barnets mor også finner det i barnets interesse å lære det dette - en 16 åring har ikke lov til å nyte alkohol på noen måte heller. Eller snus og hvem vet hva annet. Neste gang kan det være mors hjem... Når det gjelder far, ville jeg latt ham rydde og vaske opp alt dritet. Sengen også. Anonymkode: f453b...eb2 1
ViljaH Skrevet 13. mars 2016 #12 Skrevet 13. mars 2016 Kan du ikke bare sette deg ned med far og datter samtidig, istedet for all via-via? Så sier du ærlig og oppriktig din mening, så får far og datter si sin. Da kan du si f.eks at pappa synes det er greit du sover i vår seng, jeg synes ikke det fordi sist var det snus og søl i den. Og i det tilfellet må både du og pappa være enige om at det er greit, fordi begge må respekteres. Når det gjelder å rydde etter seg, si hva du mener, der har du også rett til å få din mening respektert da det også er ditt hus. Så sier du at du er uenig i at en 16-åring får ha fester hjemme med alkohol, at det setter et dårlig eksempel for 14-åringen i hus, og andre foreldre og naboer reagerer. Men til syvende og sist er det pappa som bestemmer dette. Så får pappa bestemme der og da. Start med å si at vi nå skal være åpne og ærlige, dere skal fordele ansvar, og beslutninger skal respekteres. Bli enige om konsekvenser i samme slengen.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #13 Skrevet 13. mars 2016 Hadde sagt til mannen min at om han ikke tok seg sammen ville jeg alliere meg med eksen hans. Det er IKKE greit å legge til rette for mindreårige og fyll. Anonymkode: eea68...713 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #14 Skrevet 13. mars 2016 Synes det er rart hun ikke skifter på senger og vasker huset etter hun har hatt fest. Ønsker hun å bli oppdaget? Er det en måte å be om mer oppmerksomhet på? Anonymkode: 94358...d0e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå