AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #1 Del Skrevet 13. mars 2016 Skal lage pasta carbonara til middag, og finner oppskrifter både med og uten fløte. Er det noen som har erfaring med å lage retten som kan fortelle meg hva som smaker best? Og så et oppfølgingsspørsmål: skal fløte-/eggeblandingen varmes opp separat før den blandes med pastaen, eller skal hele retten varmes opp etter at den er blandet? Anonymkode: 3d419...fb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #2 Del Skrevet 13. mars 2016 Det skal ikke være fløte i Carbonara, bare egg, parmesan, pancetta, pasta, og salt/pepper og hvitløk hvis man vil ha det i. Her er oppskrift på ekte, italiensk carbonara. Anonymkode: 4c13c...310 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 13. mars 2016 #3 Del Skrevet 13. mars 2016 Jeg lager med løk, bacon, pepper og egg. Steker da løk og bacon, blander dette i spaghetti når den er ferdigkokt, og har i pepper og knuser i egg mens den står på ovnen som fortsatt er litt varm. Rører til alt er blandet og eggene er stivnet. Pass på å få med mest mulig av baconfettet for mest mulig smak. Jeg har bare fått skryt for denne varianten, selv fra mine foreldre. Min mor likte det så godt at hun ba meg lage det nesten hver gang jeg var hjemme på besøk Selv synes jeg det bare er en veldig lettvint middag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 13. mars 2016 #4 Del Skrevet 13. mars 2016 (endret) Fløte eller ikke blir litt smakssak egentlig, selv om det ikke "skal" være fløte. Smaken blir kraftigere med bare eggeplomme, men det blir mer kremet og selvfølgelig mer av den deilige sausen med en liten skvett fløte i. Jeg steker som regel bacon, løk og hvitløk sammen og rører sammen eggeplommer, en skvett fløte/melk og revet parmesan for seg. Når pastaen er ferdig kokt blander jeg sammen alt og serverer med en gang. Varmer altså ikke opp egg/fløte før det tilsettes eller etterpå. Det er jo ikke farlig å spise rå egg i Norge Edit; bruker to eggeplommer og litt under en halv dl fløte på en middag til meg selv. Altså blir det ikke mye saus slik at det flyter, bare en kremet pasta. Endret 13. mars 2016 av peppermyntete Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #5 Del Skrevet 13. mars 2016 Jeg har alltid fløte i carbonara. synes den blir myyye bedre da! Blander egg og fløte, som jeg heller over pastaen og varmer opp til eggene har koagulert og fløten tykknet litt. Anonymkode: 81182...a14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #6 Del Skrevet 13. mars 2016 Det er en smakssak, men selv lager jeg aldri carbonara med fløte. Koker spagetti mens jeg steker bacon eller pancetta i pannen, noen ganger med løk. Tilsetter som regel alltid hakket hvitløk mot slutten. Har så den kokte spagettien i pannen og rører rundt for å få med meg den gode smaken/fettet i pannen, deretter har jeg hele blandingen i en bolle hvor jeg på forhånd har hatt i eggeplomm(er), litt olivenolje, masse revet parmesa og krydder. Egentlig skal man bruke kun pepper, men jeg pleier å krydre min carbonara med kajennepepper da jeg er glad i smak på maten. Kajenne står jo også godt til egg, så jeg liker min variant godt. Noen ganger har jeg i tabasco. Blandingen røres godt sammen og pastaen er ferdig. Pasta carbonara er omtrent det enkleste jeg kan lage til middag, har laget det sinnssykt mange ganger og blir aldri lei. Kjæresten min og sønnen hans elsker carbonara, så det er ofte lørdagsmat her i huset. Anonymkode: 2908a...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #7 Del Skrevet 13. mars 2016 Hvorvidt det skal være fløte eller ikke i en ekte carbonara er vel tom italienerne uenige om. Takk for mange gode tips, det som gjør at jeg er usikker på fremgangsmåten er at jeg ser for meg at det å blande inn den kalde egge-/fløtemiksen rett før servering gjør at pastaen blir avkjølt, men den blir kanskje ikke det i så stor grad at det gjør noe. Nå gleder jeg meg til middag TS Anonymkode: 3d419...fb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #8 Del Skrevet 13. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: eg ser for meg at det å blande inn den kalde egge-/fløtemiksen rett før servering gjør at pastaen blir avkjølt Det skal du ikke være redd for. Anonymkode: 2908a...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #9 Del Skrevet 13. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det skal du ikke være redd for. Anonymkode: 2908a...201 Da prøver jeg det, takk. Anonymkode: 3d419...fb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #10 Del Skrevet 13. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg ser for meg at det å blande inn den kalde egge-/fløtemiksen rett før servering gjør at pastaen blir avkjølt, Jeg svarte over her, men jeg glemte å legge til. Det er det motsatte som skjer når du blander den varme pasta- og baconblandingen sammen med eggeplommene. Varmen fra pastaen gjør at eggene koagulerer (stivner litt) og parmesanosten smelter. Derfor skal man røre det sammen ganske raskt. Det er enklere å få til en god carbonara om man rører det sammen i en bolle og ikke den varme stekepannen, da man da kan risikere eggebiter i pastaen. Anonymkode: 2908a...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #11 Del Skrevet 13. mars 2016 Og et godt tips er å spare litt av pastavannet og blande med eggeblandingen, da fester den seg bedre til pastaen og man slipper eggebiter i pastaen. Det skal man vel egentlig gjøre med all pasta, ta ut litt av vannet før du heller av og ha det oppi sausen. Anonymkode: a4ea4...f29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #12 Del Skrevet 13. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og et godt tips er å spare litt av pastavannet og blande med eggeblandingen, da fester den seg bedre til pastaen og man slipper eggebiter i pastaen. Det skal man vel egentlig gjøre med all pasta, ta ut litt av vannet før du heller av og ha det oppi sausen. Aldri gjort det, men jeg lar ikke spagettien stå og renne lenge i dørslaget. Slenger den oppi før den er avrent, da får jeg med meg litt av kokevannet uansett. Anonymkode: 2908a...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whoops Skrevet 13. mars 2016 #13 Del Skrevet 13. mars 2016 (endret) Jeg sparer også litt av pastavannet og bruker kun egg (gjerne et helt egg og en eggeplomme om jeg lager til to). Blander pastaen med egge/oste-blandingen for seg selv og legger bacon og evt løk/hvitløk oppå til slutt. Har aldri brukt fløte i, men det blir vel en smaksak. For meg er det enkelhelten ved Carbonara som gjør den så god. Ikke-sausete pasta med masse smak. Endret 13. mars 2016 av Whoops Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John_Felipe Skrevet 13. mars 2016 #14 Del Skrevet 13. mars 2016 Bland eggeplommen med parmesan og tilsett etter alt er ferdig for perfekt kremert Carbonara <3 lagd denne flere hundre ganger <3 Min favoritt italian chef, han lærte opp Jamie Oliver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #15 Del Skrevet 13. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Aldri gjort det, men jeg lar ikke spagettien stå og renne lenge i dørslaget. Slenger den oppi før den er avrent, da får jeg med meg litt av kokevannet uansett. Anonymkode: 2908a...201 Ja, det går jo for det samme Anonymkode: a4ea4...f29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #16 Del Skrevet 13. mars 2016 10 minutter siden, John_Felipe skrev: Bland eggeplommen med parmesan og tilsett etter alt er ferdig for perfekt kremert Carbonara <3 lagd denne flere hundre ganger <3 Min favoritt italian chef, han lærte opp Jamie Oliver FOR en herlig type Anonymkode: 3d419...fb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 13. mars 2016 #17 Del Skrevet 13. mars 2016 17 minutter siden, John_Felipe skrev: Bland eggeplommen med parmesan og tilsett etter alt er ferdig for perfekt kremert Carbonara <3 lagd denne flere hundre ganger <3 Min favoritt italian chef, han lærte opp Jamie Oliver Høres ut som han er litt påvirket av Oliver også - virkelig en spesiell blanding av italiensk engelsk og britisk engelsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John_Felipe Skrevet 13. mars 2016 #18 Del Skrevet 13. mars 2016 13 minutter siden, applestories skrev: Høres ut som han er litt påvirket av Oliver også - virkelig en spesiell blanding av italiensk engelsk og britisk engelsk Jupp han flyttet til england i en ung alder. Du MÅ bare se de 2 sammen. 2 raringer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #19 Del Skrevet 14. mars 2016 Må bare oppdatere dere søte mennesker som svarte meg på dette i går. Det ble Carbonara med en fløteskvett, uten eggehvitter men to -plommer, vårløk (hadde ikke annen løk eller urter), bacon, pepper og litt hvitløk i stekeoljen. OMG, om jeg så skal si det selv så lagde jeg et særdeles godt måltid. Aldri mer den derre sure torosausen ihvertfall, det var enorm forskjell. TS Anonymkode: 3d419...fb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå