Gå til innhold

Når skal jeg kaste inn håndkleet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i rundt 3 år fulgt en av mine nærmeste gjennom en utrolig tøff kreftsydom. Hun har nå hatt et halvt år som frisk, men for 3 uker siden havnet hun inn på sykehuset igjen med livstruende skader i indre organer. Ikke kreftrelatert.

Nok en runde med enorm frykt og mobilisering av styrke og det å være 100% tilstede.

Jeg kjenner at frykten for at hun skal dø, noe som nå ser ut til å avta men det svinger fortsatt, er stor. Jeg sover omtrent ikke, er ekstremt sliten og har nesten ikke krefter til mine 4 små barn. Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre, for behovet er så stort for å få hvilt meg litt på dagtid når barna er på skole/barnehage.

Burde jeg snakke med legen om en sykemelding, for en uke eller to? eller finnes det andre tiltak for å fortsatt klare jobb, hjem og denne oppfølgingen ? er litt nederlag  å be om sykemelding, men er skikkelig gåen nå.

What to do...?

Anonymkode: a8e4f...393

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikkje sikkert legen vil gje deg sjukmelding. Det er jo ikkje du som er sjuk... MÅ det vere du som har så mykje ansvar for den sjuke? Er det ikkje fleire som kan dele på? Det er veldig slitande å ha slikt hengande over seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Fjaselina skrev:

Det er ikkje sikkert legen vil gje deg sjukmelding. Det er jo ikkje du som er sjuk... MÅ det vere du som har så mykje ansvar for den sjuke? Er det ikkje fleire som kan dele på? Det er veldig slitande å ha slikt hengande over seg.

Kommer nok an på hvordan legen ser det. Jeg er ikke syk, bortsett fra smerter i hele kroppen grunnet anspente muskler. Jeg sover jo ikke og jeg er mentalt gåen. Sykdom er ikke kun fysisk.

Vi får se. Og jo, vi er flere, men ikke mange, som deler på det. Liten familie.

Anonymkode: a8e4f...393

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Fjaselina skrev:

Dette er både frekt,  uriktig og typisk på kg. 

Hun er psykisk sliten av å være pårørende, det gir mulighet for å sykemelde henne på psyksik grunnlag for å unngå at hun havner enda lengre ned enn hun er i dag av søvnmangel, som også er et sykemeldingsgrunnlag. 

Men ts må selv kjenne på når tid håndkle skal kastes inn, det kan verken vi eller legen fortelle henne. Det er hunnsom sliter, ingen av oss andre. 

Skal hun etter din mening gå til hun blir innlagt med dyp depresjon/sucidal? av søvnmangel og psykisk stress, og ikke klarer å ta seg av barn og familie? 

Anonymkode: 995ff...683

• Liker 5
Skrevet

Det beste er å gå til legen, fortelle hvordan du har det og be om råd. En kompetent lege vil se at du sannsynligvis trenger en time out. Uansett er det godt å ha en fagperson med på laget som kan bidra til å lette byrden for deg. Det er en vanskelig situasjon du står i, god klem til deg. :hug:

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er både frekt,  uriktig og typisk på kg. 

Hun er psykisk sliten av å være pårørende, det gir mulighet for å sykemelde henne på psyksik grunnlag for å unngå at hun havner enda lengre ned enn hun er i dag av søvnmangel, som også er et sykemeldingsgrunnlag. 

Men ts må selv kjenne på når tid håndkle skal kastes inn, det kan verken vi eller legen fortelle henne. Det er hunnsom sliter, ingen av oss andre. 

Skal hun etter din mening gå til hun blir innlagt med dyp depresjon/sucidal? av søvnmangel og psykisk stress, og ikke klarer å ta seg av barn og familie? 

No må du ikkje ta HEILT av..... Eg seier berre at det ikkje er sikkert at legen vil gje sjukmelding, og spør om det er mulig å fordele belastninga. Det ser eg ikkje er frekt. Det var eit spørsmål. Og om du vil, ser du at eg kommenterer at det er veldig slitande å ha slikt hengande over seg.

Og det er nokså ekstremt å tillegge meg eit ynskje om at ho skal bli suicidal og i djup depresjon. Det er typisk KG, det.

Skrevet

Ta deg en tur til legen og luft problemene for han/hun. Legen kan gi deg gode råd. Siden du er så sliten og har smerter, så kunne sykemelding vært en god ide. Noen ganger trenger man faktisk en pause og ikke slite seg helt ut. Det er ikke godt for noen. Lykke til Ts :) 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Fjaselina skrev:

No må du ikkje ta HEILT av..... Eg seier berre at det ikkje er sikkert at legen vil gje sjukmelding, og spør om det er mulig å fordele belastninga. Det ser eg ikkje er frekt. Det var eit spørsmål. Og om du vil, ser du at eg kommenterer at det er veldig slitande å ha slikt hengande over seg.

Og det er nokså ekstremt å tillegge meg eit ynskje om at ho skal bli suicidal og i djup depresjon. Det er typisk KG, det.

Du iinnleder faktisk med at det ikke er sikkert legen vil gi henne sykemelding. Det er ja, legens vurdering, men med en slik innledning så misstror du faktisk behovet hennes for sykemelding  i innledningen på svaret ditt. Hva du videre har tenkt og ment når du har skrevet er der ikke tolkningsrom for ipå nettet. Vi må forholde oss til det skrevne ord, og den forståelsen og teksttolkningen vif der leser. Å kunne sin tekstananlyse fra vgs å fingertuppene er aldri negativt. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du iinnleder faktisk med at det ikke er sikkert legen vil gi henne sykemelding. Det er ja, legens vurdering, men med en slik innledning så misstror du faktisk behovet hennes for sykemelding  i innledningen på svaret ditt. Hva du videre har tenkt og ment når du har skrevet er der ikke tolkningsrom for ipå nettet. Vi må forholde oss til det skrevne ord, og den forståelsen og teksttolkningen vif der leser. Å kunne sin tekstananlyse fra vgs å fingertuppene er aldri negativt. 

Tolkinga di er sjølvsagt heilt korrekt... i dine auge. Og jammen er det godt å vere perfekt i si tolking. Jaja. 

Lite seriøst.

Men for å vere seriøs: Eg vil ynskje TS lykke til, eg forstår godt at det er tøft, og særleg med ei lita familie som kan dele belastningane med deg. Ta ein prat med legen din. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korrekt, det er vanskelig å tolke på nett. Jeg tolker i alle fall ikke innlegget du blåser deg opp for så negativt som deg. Det kan jo faktisk hende legen ikke vil gi sykemelding, er det noe galt i å påpeke dette? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...