AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #1 Skrevet 13. mars 2016 Jeg skal flytte til Stavanger om noen måneder. Er litt småkjent der fra tidligere, men har aldri bodd der. Hvordan er det å bo i Stavanger? Hva bør man få med seg når man bor der av aktiviteter, steder man bør besøke? Hvor er det fint å gå på tur (kveldstur, lengre turer)? Anonymkode: cef6e...4a1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #2 Skrevet 13. mars 2016 Jeg er fra Stavanger. Det er mange fine plasser du kan gå turer! Jeg er veldig glad i strendene, men da bør du ha bil Solastranden, Rege stranden,Hellestø stranden, Sele osv. Hellestø og Sele ligger jo ganske langt ute, men de er mye lengre enn f.eks Sola stranden da, så spørs hvor lang tur du vil gå. Ellers er jo Stokkavannet, Mosvannet, Sørmarken/Ullandhaug kjempe fine plasser å gå tur Anonymkode: ba552...944 2
Gjest Ms. Daisy Skrevet 13. mars 2016 #3 Skrevet 13. mars 2016 Stavanger har jo masse flotte turer som ikke er særlig langt unna. Ser du har fått mange gode tips allerede. Man har også Rennesøy, Randaberg, Mosterøy etc. Borestranden er magisk
Jacuzzi Skrevet 16. mars 2016 #4 Skrevet 16. mars 2016 Bynære områder å gå tur i: Stokkavannet, Mosvannet, Sørmarka. Bosetter du deg i nærheten av en av disse, er du redda Lengre turer: Preikestolen eller Kjerag bør være øverst på lista. Ellers: f.eks. området rundt Lifjellet eller ta buss/kjør til Sirdalen og gå tur/skitur(om vinteren, hvis det er snø). Museum: Oljemuseet. Faktisk ganske gøy. Gå på kafé eller bar i fargegata (Øvre Holmegate). Ellers: det regner mye, og blåser enda mer. Sommerværet er ikke noe å skryte av: hvis det faktisk ikke er skyer på himmelen, er det fordi det er så mye vind at de har blåst bort. Det regner stort sett sidelengs. Sentrum er lite, menneskene i Stavanger bor rundt sentrumskjernen, som består av små trehus med butikker (nesten ingen bygårder slik som i Oslo og Trondheim o.l.) Det er mye oppoverbakker/nedoverbakker de fleste steder, så det er ikke en optimal by å sykle i (i tillegg til at været er surt, som ikke gjør det bedre). Hilsen utflytter.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #5 Skrevet 16. mars 2016 Turistforeningen har merket 52 hverdagsturer rundt i byen. Tar 1-2 timer å gå, og er veldig fine for å bli kjent😊 Det er kart og informasjon på turistforeningen og/eller Stavanger kommune sine nettsider. Hvis du liker klassisk musikk er det konserter med symfoniorkesteret i konserthuset. Og er du glad i god mat har Renaa akkurat fått michelinstjerne⭐️ Ellers er jeg enig i at oljemuseet faktisk er kjekt (det høres jo sykt kjedelig ut) og jærstrendene er fantastiske. Hå gamle prestegård ute ved havet i Hå kommune har kunstutstillinger og god mat. I desember kan du ta toget til Egersund og besøke julebyen! Et tips et å også følge med på hva som skjer i Sandnes, siden byene ligger så tett. Feks har Sandnes kulturhus oppsetninger og liknende som kan være kjekke å få med seg. Og om sommeren er det Glamatfestival! Sandnes har Blinkfestivalen, men har aldri vært der, så kan ikke si så mye om den. Lykke til i ny by😊 Anonymkode: dbc9d...379 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #6 Skrevet 18. mars 2016 Tusen takk for mange gode tips! Anonymkode: cef6e...4a1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #7 Skrevet 19. mars 2016 Kjedelig by, lngenting som skjer. Anonymkode: 8f2f9...54b 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #8 Skrevet 19. mars 2016 Den 16. mars 2016 at 12.58, Jacuzzi skrev: Bynære områder å gå tur i: Stokkavannet, Mosvannet, Sørmarka. Bosetter du deg i nærheten av en av disse, er du redda Lengre turer: Preikestolen eller Kjerag bør være øverst på lista. Ellers: f.eks. området rundt Lifjellet eller ta buss/kjør til Sirdalen og gå tur/skitur(om vinteren, hvis det er snø). Museum: Oljemuseet. Faktisk ganske gøy. Gå på kafé eller bar i fargegata (Øvre Holmegate). Ellers: det regner mye, og blåser enda mer. Sommerværet er ikke noe å skryte av: hvis det faktisk ikke er skyer på himmelen, er det fordi det er så mye vind at de har blåst bort. Det regner stort sett sidelengs. Sentrum er lite, menneskene i Stavanger bor rundt sentrumskjernen, som består av små trehus med butikker (nesten ingen bygårder slik som i Oslo og Trondheim o.l.) Det er mye oppoverbakker/nedoverbakker de fleste steder, så det er ikke en optimal by å sykle i (i tillegg til at været er surt, som ikke gjør det bedre). Hilsen utflytter. Skulle ikke vi har bodd samme plass. Er oppvokst i Stavanger. Alle bor ikke rundt sentrumskjernen nei. Vi er spreddt ut over ganske stort område. Her finner og høyblokker og vanlige hus, ikke bare små trehus. Det er ikke bare bakker her, du finner og flate områder. Mange sykler her. At været er som det er kan vi ikke gjøre noe med, vi bor på Vestlandet. Sommeren kan faktisk være veldig fin her og. Det kan faktisk være ganske vindstille her til tider. Det er masse og finne på alle slags områder. Vi har faktisk kino, Museumer og masse uteplasser. Mye og finne på for barn er det og. Dette er ikke langt i gokk og vi er like siviliserte som andre plasser i Norge :D Anonymkode: af168...14a 1
Jacuzzi Skrevet 19. mars 2016 #9 Skrevet 19. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Skulle ikke vi har bodd samme plass. Er oppvokst i Stavanger. Alle bor ikke rundt sentrumskjernen nei. Vi er spreddt ut over ganske stort område. Her finner og høyblokker og vanlige hus, ikke bare små trehus. Det er ikke bare bakker her, du finner og flate områder. Mange sykler her. At været er som det er kan vi ikke gjøre noe med, vi bor på Vestlandet. Sommeren kan faktisk være veldig fin her og. Det kan faktisk være ganske vindstille her til tider. Det er masse og finne på alle slags områder. Vi har faktisk kino, Museumer og masse uteplasser. Mye og finne på for barn er det og. Dette er ikke langt i gokk og vi er like siviliserte som andre plasser i Norge :D Anonymkode: af168...14a Tror du misforstod meg. Jeg mente at sentrumskjernen for det meste består av hvite trehus med butikker, mens folk bor i områdene rundt. Med "områdene rundt" mente jeg selvfølgelig det samme store området som du mener. Høyblokker og bygårder er det lite av i sentrumskjernen. Jeg har faktisk selv bodd midt i sentrum, og kan ikke huske en eneste dag hvor jeg har kunnet gå gjennom vågen på vei til jobb uten at jeg har kjent litt vind i ansiktet. Ikke at det gjør meg noe. Frisk luft kaller jeg det Jeg har vel heller ikke sagt at det er lite å finne på i Stavanger? Og hvordan kom du fram til at jeg mener at Stavanger ligger langt i gokk? (eller var det kanskje ikke rettet mot meg?)
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #10 Skrevet 19. mars 2016 Hvis du skal gå turer er Tjensvoll det perfekte stedet :-) 10 min med buss fra sentrum, og rett ved både Mosvannet, Stokkavannet og Sørmarka. Kos deg i den fantastisk flotte byen :-) Anonymkode: 17d82...331 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #11 Skrevet 20. mars 2016 Vet jeg er negativ, men Stavanger med Haugesund er de mest tragiske byene som eksisterer. Det er absolutt ingenting å finne på, ligger også i utkanten så det er vanskelig å komme seg ut i verden-Stort sett blåser det mye, regner gjør det støtt. Lite sentrum. Nei, tragisk. Mye rus er det og ( spes Haugesund- opphoping av sosiale problemer ) Anonymkode: 8f2f9...54b 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #12 Skrevet 20. mars 2016 Andre ting å gjøre enn tur finner du på Tou Scene. Og på Folken. Masse god musikk !! Anonymkode: 75123...b93 1
Tvist Skrevet 20. mars 2016 #13 Skrevet 20. mars 2016 Den 16.3.2016 at 12.58, Jacuzzi skrev: Det er mye oppoverbakker/nedoverbakker de fleste steder, så det er ikke en optimal by å sykle i (i tillegg til at været er surt, som ikke gjør det bedre). Hilsen utflytter. Skjønner ikke hvor oppoverbakkene dine er... etter mitt syn er Stavanger og omland ganske flatt. Hilsen ivrig syklist fra annen vestlandsbygd. 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #14 Skrevet 20. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet jeg er negativ, men Stavanger med Haugesund er de mest tragiske byene som eksisterer. Det er absolutt ingenting å finne på, ligger også i utkanten så det er vanskelig å komme seg ut i verden-Stort sett blåser det mye, regner gjør det støtt. Lite sentrum. Nei, tragisk. Mye rus er det og ( spes Haugesund- opphoping av sosiale problemer ) Anonymkode: 8f2f9...54b Jeg (TS) har bodd flere år i Haugesund, og trivdes veldig godt ser. Jeg er vant med Vestlandsværet. At det er vanskelig å komme seg ut i verden er tull. Haugesund har flyplass en mil fra sentrum, Sola ligger ikke langt fra Stavanger. Anonymkode: cef6e...4a1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #15 Skrevet 20. mars 2016 Går ut i fra at du har en jobb som venter på deg i Stavanger? Hvis ikke så blir du faktisk bedt av Nav å flytte tilbake hvor du kom fra, eller hvor det er jobb å få. Jeg hadde aldri valgt å flytte til Stavanger slik som ting er nå. Til tross for at det er en fin by. Anonymkode: 6732d...91c 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #16 Skrevet 20. mars 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går ut i fra at du har en jobb som venter på deg i Stavanger? Hvis ikke så blir du faktisk bedt av Nav å flytte tilbake hvor du kom fra, eller hvor det er jobb å få. Jeg hadde aldri valgt å flytte til Stavanger slik som ting er nå. Til tross for at det er en fin by. Anonymkode: 6732d...91c Det er på grunn av arbeid. Hva mener du med at du ikke ville flyttet dit nå? Jeg skal ikke i arbeid som er relatert til oljenæringen. Anonymkode: cef6e...4a1
dreamerspalace Skrevet 20. mars 2016 #17 Skrevet 20. mars 2016 Gled deg - Stavanger er en fantastisk sjarmerende by! 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #18 Skrevet 20. mars 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er på grunn av arbeid. Hva mener du med at du ikke ville flyttet dit nå? Jeg skal ikke i arbeid som er relatert til oljenæringen. Anonymkode: cef6e...4a1 Alt påvirkes jo, mange i hotellbransjen blir permitterte, samme med butikkansatte de har mindre folk i butikkene osv. En venn av meg som jobber innenfor medisin skal redusere åpningstid på klinikken sin siden pågangen ikke er like stor som den har vært. Da vil og kontordamen få mindre jobb, du ser hva jeg mener? Men hvis du har jobb som venter på deg så er du jo sikra. Anonymkode: 6732d...91c
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #19 Skrevet 20. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Alt påvirkes jo, mange i hotellbransjen blir permitterte, samme med butikkansatte de har mindre folk i butikkene osv. En venn av meg som jobber innenfor medisin skal redusere åpningstid på klinikken sin siden pågangen ikke er like stor som den har vært. Da vil og kontordamen få mindre jobb, du ser hva jeg mener? Men hvis du har jobb som venter på deg så er du jo sikra. Anonymkode: 6732d...91c Joda, men det er ikke noe som påvirker meg og mitt yrke. Anonymkode: cef6e...4a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå