Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært mye utskiftninger i nabolaget de senere årene, og de fleste naboene er 20-25 år yngre enn oss. Det er ikke naturlig at vi har så mye kontakt med dem.
Jeg hilser når de går forbi, snakker med barna når de kommer til meg, og med foreldrene når de innleder til en samtale.  Vi hjelper dem med barnepass og praktiske ting når de spør om det, men holder oss ellers for oss selv.

Men, saken er at jeg i alle år har brukt å kjøpe en liten oppmerksomhet til naboenes barn i forbindelse med fødsel, dåp, eller konfirmasjon. Det er ikke noe stort, men et klesplagg, en liten bamse, eller noe lignende.
Jeg har aldri fått negative reaksjoner på det.

For ett års tid siden fikk vi nye naboer.  Jeg kjente moren fra før hun flyttet inn, hun var en tidligere klassekamerat til ett av mine barn, faren kjente jeg ikke.  Vi har hilst noen ganger når de har gått forbi, men har lite kontakt.
For noen måneder siden fikk de en baby.
Jeg gjorde som jeg har gjort til alle andre.  En ukes tid etter at de hadde kommet hjem fra sykehuset kjøpte jeg en body og sparkebukse, og avleverte det med en gratulasjon. (30 sekunder i døren)
Da gaven ble avlevert fikk jeg ikke inntrykk av at oppmerksomheten var uønsket.  Hun var litt overrasket, men ut over det la jeg ikke merke til noe uvanlig.

Nå får jeg høre via omveier at hun har klaget på at jeg var påtrengende, at de følte seg invadert av meg, at jeg mangler sosiale antennere, og burde forstått at barseltiden var forbeholdt familie og venner.  Dessuten ville de takke nei hvis jeg kom med flere gaver til barnet deres.

Jeg hadde ikke engang tenkt tanken at en oppmerksomhet i forbindelse med fødsel eller store dager kunne virke påtrengende og invaderende, og selv om jeg er glad at jeg fikk beskjed, ble jeg litt lei meg av å høre at det som var ment å være en hyggelig gest ble oppfattet som det motsatte.

Jeg kommer ikke til å gi noe mer til dem nå når jeg vet at de ikke synes det er hyggelig, men jeg kan ikke forstå hva som var så galt med det jeg gjorde.
Og når jeg ikke vet hva jeg gjorde galt, er det vanskelig å unngå å gjøre det samme med noen andre.

Siden jeg ikke kan spørre dem håper jeg noen kan forklare meg det her, så jeg slipper gjøre samme tabbe flere ganger.

Anonymkode: a8d32...d45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du har absolutt ikke gjort noe galt. Det er noe galt med naboene dine. For en frekk og ufin oppførsel! Alle oppegående mennesker hadde satt pris på å ha en som deg som nabo.

• Liker 9
Skrevet

Å, for en hyggelig nabo du er! Her vi bor nå, vet vi knapt hvem som bor rundt oss. Hadde en nabo som deg møtt opp på døren her med en oppmerksomhet, så hadde jeg kun tenkt at dette var en meget omtenksom og gavmild person! 

Klarer nok ikke forklare deg hva denne kvinnen mener du har gjort galt, da jeg ikke vet hvordan hun tenker. Men vit at jeg ikke ser noen grunn til at hun burde tenke dette om deg. Legg det bak deg! Noen personer blir aldri fornøyd!

Jeg og mine foreldre(babyens besteforeldre!!) opplevde noe lignende, da svigerinnen min fødte. Hun insisterte på at hun og broren min trengte ro med babyen de første to mndene! Og da vi nærmest tvang broren min til å invitere oss etter en mnd, spredte hun rundt til alle at vi hadde ødelagt barseltiden for henne, og at vi burde respektert at de første to mndene var kun for henne, far og baby.

Dette er et problem naboen din har, ikke du! Vær stolt over at du er en person som er så generøs ovenfor medmenneskene dine. Men du, er du helt sikker på kildene dine for tilbakemeldingene du fikk..?

Skrevet

Min venninne sier:" Har de ikke sagt det til meg, har jeg ikke hørt det." Jeg synes det er en fin leveregel. Du gjorde noe fint,  du mente det godt, de har ikke sagt til deg at noe var galt og da er det vel ingen poeng i å slite seg selv ut med å tenke på det? 

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke gjort noe galt. Jeg synes måten hun reagerte på, var rar. Mulig hun var ekstra sliten den dagen, men det forklarer/unnskylder egentlig ingenting. Kanskje hun ikke er vant med slikt. 

Da vi flyttet i fjor fikk vi kaker på døren av ene naboen som en velkommen til nabolaget, og da vi fikk barn en mnd senere fikk vi en body og en leke til babyen. Veldig koselig gjort, og hvis flere var slik så kanskje folk ikke ville reagert negativt på at naboen stikker innom med en oppmerksomhet!

Anonymkode: 2b71b...3cc

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå får jeg høre via omveier at hun har klaget på at jeg var påtrengende, at de følte seg invadert av meg, at jeg mangler sosiale antennere, og burde forstått at barseltiden var forbeholdt familie og venner.  Dessuten ville de takke nei hvis jeg kom med flere gaver til barnet deres.

For en utakknemlig jentunge. 

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet tenker jeg at du ikke har gjort noe galt, men at dette heller var en veldig hyggelig gest! Men kan det hende naboen oppfattet det annerledes enn du gjorde, da du ringte på døra? 30 sekunder på døra med en gave hadde jeg absolutt ikke opplevd invaderende, bare koselig, så sant det var tydelig at personen bare ville levere gave og gå igjen. Problemet som kanskje kunne oppstått, var at hvis noen kom på døra mi med en gave, hadde jeg følt på at jeg egentlig burde invitere dem inn, og dermed kunne det nok føles invaderende i barselstiden. I så fall var det altså ikke det at du stakk innom med en gave som var problemet, men at jeg, oppi hodet mitt, hadde fått det for meg at du egentlig ønsket å invitere deg selv inn. 

Men altså, jeg synes du høres ut som en kjempekoselig nabo,og håper du ikke lar denne episoden skremme deg fra å fortsette å være det!  

Anonymkode: 2db80...41f

• Liker 3
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært mye utskiftninger i nabolaget de senere årene, og de fleste naboene er 20-25 år yngre enn oss. Det er ikke naturlig at vi har så mye kontakt med dem.
Jeg hilser når de går forbi, snakker med barna når de kommer til meg, og med foreldrene når de innleder til en samtale.  Vi hjelper dem med barnepass og praktiske ting når de spør om det, men holder oss ellers for oss selv.

Men, saken er at jeg i alle år har brukt å kjøpe en liten oppmerksomhet til naboenes barn i forbindelse med fødsel, dåp, eller konfirmasjon. Det er ikke noe stort, men et klesplagg, en liten bamse, eller noe lignende.
Jeg har aldri fått negative reaksjoner på det.

For ett års tid siden fikk vi nye naboer.  Jeg kjente moren fra før hun flyttet inn, hun var en tidligere klassekamerat til ett av mine barn, faren kjente jeg ikke.  Vi har hilst noen ganger når de har gått forbi, men har lite kontakt.
For noen måneder siden fikk de en baby.
Jeg gjorde som jeg har gjort til alle andre.  En ukes tid etter at de hadde kommet hjem fra sykehuset kjøpte jeg en body og sparkebukse, og avleverte det med en gratulasjon. (30 sekunder i døren)
Da gaven ble avlevert fikk jeg ikke inntrykk av at oppmerksomheten var uønsket.  Hun var litt overrasket, men ut over det la jeg ikke merke til noe uvanlig.

Jeg hadde ikke engang tenkt tanken at en oppmerksomhet i forbindelse med fødsel eller store dager kunne virke påtrengende og invaderende, og selv om jeg er glad at jeg fikk beskjed, ble jeg litt lei meg av å høre at det som var ment å være en hyggelig gest ble oppfattet som det motsatte.

Jeg kommer ikke til å gi noe mer til dem nå når jeg vet at de ikke synes det er hyggelig, men jeg kan ikke forstå hva som var så galt med det jeg gjorde.
Og når jeg ikke vet hva jeg gjorde galt, er det vanskelig å unngå å gjøre det samme med noen andre.

Siden jeg ikke kan spørre dem håper jeg noen kan forklare meg det her, så jeg slipper gjøre samme tabbe flere ganger.

Så utakknemlig naboen din var ! Jeg hadde blitt veldig glad om min nabo kom på døren og ga det nye familiemedlemet en liten oppmerksomhet:-)  så fint gjort av deg ! 

AnonymBruker
Skrevet

Noen vil ikke ha kontakt med naboer mer enn et hei ved postkassa da. Uten at det er noe galt i det.

Anonymkode: ef2a6...b0f

Skrevet

Hun er bortskjemt og utakknemlig. Hun burde blitt glad da du kom på døren med gaver og nei, du gjorde ingenting galt. Hun derimot...

AnonymBruker
Skrevet

Takk alle sammen, det er godt å høre at ikke alle tenker at jeg er ei invaderende nabokjerring.

Jeg ser at noen spør om jeg er sikker på kildene, og det er jeg!
Det var moren hennes som sa det til meg da jeg gratulerte henne med det nye barnebarnet.

Det var tydelig at jeg ikke skulle invitere meg selv inn, for jeg sa at jeg stakk innom på vei til bussen.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, jeg synes du høres ut som en kjempekoselig nabo,og håper du ikke lar denne episoden skremme deg fra å fortsette å være det!  

Anonymkode: 2db80...41f

Det er akkurat det.  Jeg har blitt i tvil om jeg skal fortsette med tradisjonen nå, når jeg vet at det er så lett å bli misforstått.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk alle sammen, det er godt å høre at ikke alle tenker at jeg er ei invaderende nabokjerring.

Det var moren hennes som sa det til meg da jeg gratulerte henne med det nye barnebarnet.

Det var tydelig at jeg ikke skulle invitere meg selv inn, for jeg sa at jeg stakk innom på vei til bussen.

Det er akkurat det.  Jeg har blitt i tvil om jeg skal fortsette med tradisjonen nå, når jeg vet at det er så lett å bli misforstått.

Er du sikker på at det ikke er moren hennes som er problemet? Kanskje hun er sjalu siden du gav gaver til barnebarnet, og er redd for å bli fortrengt? 

Gjest Splitterpine
Skrevet

Vil du være naboen min? :klem:Trenger flere som deg! 

Gjest Splitterpine
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi alle har nok alle en av de kjipe/sære/kranglete naboene. Ikke la det ødelgge for tradisjonen din. Tipper 99% av naboene setter stor pris på omtanken din. 

Skrevet

Nei herlighet, det var jo kjempekoselig gjort!

Nye naboen har det åpenbart ikke godt med seg selv, pluss null sosiale antenner. 

Gjest Blomsterert
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen vil ikke ha kontakt med naboer mer enn et hei ved postkassa da. Uten at det er noe galt i det.

Og noen kommer med en liten oppmerksomhet uten at det er noe galt i det heller. 

Til Ts.

Jeg trodde det var normalt å gjøre som dere jeg da. Men ser jo her at flere syns dette er uvanlig,men veldig hyggelig.

Du gjorde ingenting galt i det hele tatt. Men nå fikk du snakket med moren,så fikk du vel gitt din versjon? Syns forøvrig det var merkelig av moren å "opplyse"deg om dette. Mener det var helt unødvendig etter en sånn liten misforståelse. Syns nesten det var frekkere og mer hensynsløst av henne å fortelle dette til deg. 

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg forstå, men som jeg skrev holder vi oss for oss selv, og har ikke mer kontakt med naboene enn de inviterer til, med unntak av gavene til barna på de store dagene.

De har kontakt med alle naboer på deres alder, men den eneste kontakten vi har hatt med dem utenom å hilse når vi møtes, er to ganger når de har ringt på døren for å spørre om hjelp til noe praktisk.
Og så den gangen jeg avleverte gaven da.

21 minutter siden, Hulderen skrev:

Er du sikker på at det ikke er moren hennes som er problemet? Kanskje hun er sjalu siden du gav gaver til barnebarnet, og er redd for å bli fortrengt? 

Jeg kan ikke være sikker, men jeg har ikke det inntrykket av henne.

10 minutter siden, Splitterpine skrev:

Vi alle har nok alle en av de kjipe/sære/kranglete naboene. Ikke la det ødelgge for tradisjonen din. Tipper 99% av naboene setter stor pris på omtanken din. 

Jeg håper det, og jeg trodde det inntil denne episoden. :)

AnonymBruker
Skrevet

Folk er forskjellige. Noen vil ha kontakt med naboer, andre ikke. De som er oppvokst i storbyen er ikke annet enn på nikk med naboene og foretrekker det slik. Andre som er fra mindre steder vil nok synes dette er upersonlig og lite hyggelig - men dette er jo grunnen til at noen foretrekker by og andre ikke.

Jeg hadde nok stusset veldig om en nabo jeg knapt kjente kom over til meg med gaver. Antakelig hadde jeg også stresset litt, fordi det i seg selv etablerer et forhold, og det ligger i kortene at man gjengjelder slike gester. Du kan si at du ikke forventer det, men forventningen ligger jo der (mht. sosiale koder). 

Så er man forskjellige som personlighetstyper og. Jeg har fått høre at mitt "naturlige jeg" kan fremstå som reservert, og min søster har hørt at hennes "naturlige jeg" fremstår som konfronterende. Det som for deg er ditt "naturlige jeg" er for andre kanskje litt påtrengende og familiært. 

Jeg ville bare konkludert med at dere er forskjellige, og ikke forsøke å gjøre noe mer ut av det. 

Anonymkode: 60506...a93

Skrevet

Du har absolutt ikke gjort noe galt, flere naboer skulle vært som deg :blomst: 

Etter å ha lest litt på kg har jeg skjønt at noen mødre er litt sære ift. besøk den første tiden, det var blant annet en tråd for ikke lenge siden hvor trådstarter ville nekte mannens familie å hilse på babyen før det hadde gått mange uker (hennes egen familie var det derimot greit å få besøk av...) 

Du skriver at du har vært barnevakt for andre naboer, dette ville jeg absolutt ikke gjort for dama dette gjelder. Husk at ingen som evt. hører historien hennes om hvordan du "forstyrret barseltiden" vil syntes du har gjort noe galt. Er du bekymret for å bli oppfattet på samme måte av andre naboer i fremtiden kan du jo evt. legge gaven i postkassen med et fint kort hvor du gratulerer. :blomst: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Blomsterert skrev:

Til Ts.

Jeg trodde det var normalt å gjøre som dere jeg da. Men ser jo her at flere syns dette er uvanlig,men veldig hyggelig.

Du gjorde ingenting galt i det hele tatt. Men nå fikk du snakket med moren,så fikk du vel gitt din versjon? Syns forøvrig det var merkelig av moren å "opplyse"deg om dette. Mener det var helt unødvendig etter en sånn liten misforståelse. Syns nesten det var frekkere og mer hensynsløst av henne å fortelle dette til deg. 

Jeg trodde det var en vanlig ting å gjøre jeg også, men det er visst ikke det lenger.

Moren har bestandig vært en som snakker både på innpust og utpust, og hun tråkker av og til i salaten fordi hun ikke alltid tenker før hun snakker.
Hun viderefortalte hva datteren hadde sagt om naboen før hun plutselig kom på at det var meg hun snakket om.
Det ble pinlig for begge to kan man si.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så er man forskjellige som personlighetstyper og. Jeg har fått høre at mitt "naturlige jeg" kan fremstå som reservert, og min søster har hørt at hennes "naturlige jeg" fremstår som konfronterende. Det som for deg er ditt "naturlige jeg" er for andre kanskje litt påtrengende og familiært. 

Jeg ville bare konkludert med at dere er forskjellige, og ikke forsøke å gjøre noe mer ut av det. 

Anonymkode: 60506...a93

Jeg har aldri hørt at jeg fremstår som påtrengende og familiær, heller sjenert og tilbaketrukken, men jeg kan ikke utelukke at hun opplever meg annerledes enn andre gjør.
Som du sier er vi forskjellige.

Det er ikke slik at hun knappest kjenner oss.
Selv om hun har vært nabo i bare ett år, har hun kjent oss i mange år før det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...