Malori Skrevet 13. mars 2016 #1 Skrevet 13. mars 2016 Hei I februar kjøpte jeg en leilighet. Det er et dødsbo, og hvis jeg har funnet riktig dødsannonse har det stått tomt her i ca et halvår. Det lukter på badet! Jeg har skrubbet vannlåsen på vasken. Der var det et grått belegg, og da jeg fikk skrubbet bort dette ble en del av lukta borte. Jeg har skrubbet sluket i dusjen. Det er en sånn sluk med ei bøtte i. Har vaska bøtta i klorin, hatt klorin i sluket og skrubbet der jeg har kommet til, og skrubbet rista. Men nå lukter der urin på badet! Jeg vet at han som bodde her før har byttet doen, kanskje han også var plaget med urinlukt, og byttet for å få det bedre? Ikke godt å si.. Doen er ikke skitten.. Men har lurt på om det kan være fra vannlåsen i den.. Siden det har stått stille i et halvår.. Men hvordan i svarte får man evt skrubbet der? Må man løsne doen på noe vis? Det er ikke lokk på sisterna, hadde det vært det hadde jeg i alle fall kunne skrubbet oppi der.. Håper noen har noe tips.. Nb! Jeg bor i blokk med naboer på alle kanter, kan det kanskje komme fra de?
MiniMjau Skrevet 13. mars 2016 #2 Skrevet 13. mars 2016 Lekkasje fra do/avløp? Lukter det ammoniakk/urin eller fersk urin? 😂
Malori Skrevet 13. mars 2016 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2016 Det er helt tørt rundt doen i allefall.. Hmm, lukter vel fersk urin.. Og det er stort sett hvis badet ikke har blitt brukt på en stund lukta kommer, som når jeg står opp på morgenen
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #4 Skrevet 13. mars 2016 Står dolokket åpent? Anonymkode: 00990...68c
Malori Skrevet 13. mars 2016 Forfatter #5 Skrevet 13. mars 2016 Det står åpent ja, alltid brukt å ha det åpent.. Men kanskje jeg skal prøve å ha det lukket å se om lukta forsvinner?
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #6 Skrevet 13. mars 2016 Noe med vannlåsen kanskje? Enten mangler det vann, eller den står ikke i riktig posisjon. Det var det som gjorde at det luktet på mitt bad en gang. Vannlåsen stod skjevt i sluket. Anonymkode: edb27...9a9
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #7 Skrevet 13. mars 2016 8 minutter siden, Malori skrev: Det står åpent ja, alltid brukt å ha det åpent.. Men kanskje jeg skal prøve å ha det lukket å se om lukta forsvinner? Lukk dolokket og putt proppen i sluket på vasken og i badekaret om du har badekar. Se om det hjelper. Anonymkode: 00990...68c
visp Skrevet 13. mars 2016 #8 Skrevet 13. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noe med vannlåsen kanskje? Enten mangler det vann, eller den står ikke i riktig posisjon. Det var det som gjorde at det luktet på mitt bad en gang. Vannlåsen stod skjevt i sluket. Anonymkode: edb27...9a9 Veldig ofte det som er problemet.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #9 Skrevet 13. mars 2016 Har du varmekabler på badet? Kan være at sluken tørker og dermed blir det guffen lukt. Prøv å spyl i slukene hver morgen la dusjen, vasken osv stå på en god stund. Anonymkode: 095f7...228
Pinkee Skrevet 13. mars 2016 #11 Skrevet 13. mars 2016 Er badet flislagt, slik at det kan være urin som har trukket ned i fugene?
Malori Skrevet 13. mars 2016 Forfatter #12 Skrevet 13. mars 2016 Det er ikke flislagt, og er ikke varmekabler der.. Hvordan finner jeg vannlåsen i sluket til dusjen? Har rengjort den til vasken, der var det en grå gugge som ikke luktet spesielt godt.. Tenker at siden badet har stått urørlig i ca et halvt år er det sikkert noe bakterier som har satt seg godt en plass.. Men er jo merkelig at det lukter urin da..
prt90 Skrevet 13. mars 2016 #13 Skrevet 13. mars 2016 Hvor gammelt er røropplegget i leiligheten? Hvis det er gammelt kan du ha sprekker i rørene som gjør at kloakken fra naboene renner inn i veggene på badet ditt..
Malori Skrevet 13. mars 2016 Forfatter #14 Skrevet 13. mars 2016 7 minutter siden, prt90 skrev: Hvor gammelt er røropplegget i leiligheten? Hvis det er gammelt kan du ha sprekker i rørene som gjør at kloakken fra naboene renner inn i veggene på badet ditt.. Blokka er fra 1983, så tipper det er fra da.. Og det er noe av det hæsligste jeg har hørt
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #15 Skrevet 13. mars 2016 Jeg bor i blokk. Hvis naboene under meg er på reise (de er et eldre ektepar som ofte er borte noen uker om gangen), begynner det etterhvert å lukte på badet. Tror det er noe med felles røropplegg og tørre vannlåser. Hører flere har samme problemet. I slike perioder må jeg være veldig aktiv med å trekke ned i do. Men en annen ting er at det er skittent. Dette skulle du ha klaget på ved overtagelse. Det skal være skikkelig rengjort. Hvis du mistenker fukt (altså mangler ved leiligheten), er det viktig å få dette stadfestet raskest mulig og ikke foreta utbedringer før du har fått dokumentert manglene og krevd erstatning/utbedring fra selger. Anonymkode: 3f70b...595
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #16 Skrevet 13. mars 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i blokk. Hvis naboene under meg er på reise (de er et eldre ektepar som ofte er borte noen uker om gangen), begynner det etterhvert å lukte på badet. Tror det er noe med felles røropplegg og tørre vannlåser. Hører flere har samme problemet. I slike perioder må jeg være veldig aktiv med å trekke ned i do. Men en annen ting er at det er skittent. Dette skulle du ha klaget på ved overtagelse. Det skal være skikkelig rengjort. Hvis du mistenker fukt (altså mangler ved leiligheten), er det viktig å få dette stadfestet raskest mulig og ikke foreta utbedringer før du har fått dokumentert manglene og krevd erstatning/utbedring fra selger. Anonymkode: 3f70b...595 Tror ikke det er forventet at man skal vaske inni sluk og rør, altså? Anonymkode: dbfc2...e93
Malori Skrevet 13. mars 2016 Forfatter #17 Skrevet 13. mars 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke det er forventet at man skal vaske inni sluk og rør, altså? Anonymkode: dbfc2...e93 Nei, jeg vasket i alle fall ikke inni rørene på leiligheten jeg solgte 😝 I og med at dette er et dødsbo tror jeg det er lite jeg kan få igjennom hvis det er skader eller mangler, da dette ikke er noe selger kunne visst om, med mindre det var synlig. Det luktet ikke noe på badet da jeg var på visning der, og det lukter ikke hele tiden nå heller, så er nok ikke noe det er forventet at noen som aldri har bodd i leiligheten vet om.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #18 Skrevet 13. mars 2016 Hvis lukten kommer i perioder så kan problemet være et musebol :-( Anonymkode: ac442...a39
MiniMjau Skrevet 14. mars 2016 #19 Skrevet 14. mars 2016 En trenger ikke vaske inni rørene, men en må holde de åpne, og av lg til må en sjekke at vannlåsen er ok. Kanskje må vannlåsen renses.
Gjest Sisti Skrevet 14. mars 2016 #20 Skrevet 14. mars 2016 Den 13.3.2016 at 13.32, Malori skrev: Det er ikke flislagt, og er ikke varmekabler der.. Hvordan finner jeg vannlåsen i sluket til dusjen? Har rengjort den til vasken, der var det en grå gugge som ikke luktet spesielt godt.. Tenker at siden badet har stått urørlig i ca et halvt år er det sikkert noe bakterier som har satt seg godt en plass.. Men er jo merkelig at det lukter urin da.. Bøtta du vasket er vannlåsen. Prøv å ha dolokket nede, proppen i sluket til vasken, og dekk dusjsluket til med en plastpose, og sjekk om det lukter dagen etter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå