Jerry Lee Skrevet 13. mars 2016 #1 Skrevet 13. mars 2016 .....Dagens er brun lapskaus, det!". -Johanne- Ja..som i de andre mattrådene mine... Tanker, opplevelser, minner, meninger, variasjoner, oppskrifter...og slikt om Lapskaus. 😀 Brun eller lys.
Jerry Lee Skrevet 13. mars 2016 Forfatter #2 Skrevet 13. mars 2016 Ordet lapskaus kommer visstnok fra det tyske LAPSCHAUS. ..En kraftig matrett for sjøfolk i tøffe forhold. Men... Lapskaus slik vi nordmenn kjenner den ble opprinnelig lagd på restemat etter uka og helgen. I de fattige tider måtte alt brukes. Man kastet ikke en eneste slintre. Det amerikanske navnet på det samme er veldig beskrivende : Left Over Hash.
Gjest Emera Skrevet 13. mars 2016 #3 Skrevet 13. mars 2016 Den må være brun, synes jeg. Moren min lagde den helt fra grunnen, med saus så mørkbrunet at den nærmest etset hull i magesekken. Hun har sluttet med det nå, da hun fant at magesekk er kjekt å ha. Selv lager jeg av og til en skikkelig lettvintvariant. En blanding av kjøttkakesaus og peppersaus fra pose. Lapskausgrønnsaker fra frysedisken og go og mager-pølser fra Gilde. Men aller best blir den selvfølgelig med hjemmebrunet saus lagd på kraften fra oksekjøtt, og alle grønnsaker skrelt og kokt selv. Og med kjøttet og litt pølse.
Jerry Lee Skrevet 13. mars 2016 Forfatter #4 Skrevet 13. mars 2016 3 timer siden, Emera skrev: Den må være brun, synes jeg. Moren min lagde den helt fra grunnen, med saus så mørkbrunet at den nærmest etset hull i magesekken. Hun har sluttet med det nå, da hun fant at magesekk er kjekt å ha. Selv lager jeg av og til en skikkelig lettvintvariant. En blanding av kjøttkakesaus og peppersaus fra pose. Lapskausgrønnsaker fra frysedisken og go og mager-pølser fra Gilde. Men aller best blir den selvfølgelig med hjemmebrunet saus lagd på kraften fra oksekjøtt, og alle grønnsaker skrelt og kokt selv. Og med kjøttet og litt pølse. Flott. Takk for bidraget. ☺ Og lettvintlapskaus er da ofte like godt. Og..ja, lettvint for travle mennesker og for oss som ikke alltid orker stå timesvis med å kokkelere kun til seg sjæl.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå