Gå til innhold

Hva gjør at en deig blir eltefri?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder ikke elting ettersom jeg ikke har en ordentlig god kjøkkenmaskin. Men jeg elsker å lage rundtstykker.

Jeg søker opp oppskrifter men ofte er det noen ingredienser som er annerledes enn det jeg har i skapet. Jeg er ikke så veldig god på baking. Jeg klarer å følge en oppskrift, men vet ikke riktig hvilke ingredienser som gjør hva for konsistens, egenskaper, osv så jeg er ikke så stødig på "slump". 

Jeg lurer på om noen kan forklare hva det er som gjør at en deig blir eltefri, slik at jeg da kan omrokkere litt på oppskriftene og tilpasse med mine egne ingredienser når noe mangler i skapet.

Anonymkode: db1e0...143

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved eltefri deig er det tiden den får heve som er viktig.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke tiden der får heve som er avgjørende, men at deigen er fuktig nok. Knafrie deiger og mye løsere enn vanlige, og fuktigheten gjør at glutenmolekylene kan blir lange slik de ellers ville trenge elting for å bli.

Anbefaler boken Enklare brød av Martin Johansson, evt bloggen hans Pain de Martin (men lettere å finne fram i boken). Der er det flere rundstykkeoppskrifter, samt prinsipper for forhold mellom mel og vann i knafrie deiger.

Anonymkode: ddac4...930

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...