Gå til innhold

Behandle betent eksem - trenger tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minstemann er veldig plaget med eksem på hendene vinterstid. Akkurat nå er det ekstremt ille. Har fått bukt med det meste av eksemhud bortsett fra på 3 fingre som nå er betent og væsker. Smører jevnlig med locobase repair og kortisonkremer, men det klarer ikke å ta det. 

Vi har prøvd lysbehandling uten effekt, men når sommeren kommer, og spesielt om vi drar på ferie til varmere strøk forsvinner alt på et par dager.

tar gjerne imot tips i forhold til å prøve nye ting.

AnonymBruker
Skrevet

Har dere prøvd Betnovat? Det funker på min eksem.

Anonymkode: 9e9a3...4c2

Skrevet

Nå står det ikke hvor gammel minstemann er, men dette har funket for meg; 

Vaske hender minst mulig. 

Ikke la barnet være med å lage mat som krever at hender må skylles ofte.

Oppv.hansker

Gode votter med ull slik at hender ikke blir klamme/svette

Feit krem på nattestid. Locobase funket aldri på meg, jeg har hatt eksem siden jeg var lita.

AnonymBruker
Skrevet

Hvitvask (apotek)

Anonymkode: 0cb03...433

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere prøvd Betnovat? Det funker på min eksem.

Anonymkode: 9e9a3...4c2

Ja, har prøvd betnovat og elocon. Det tar eksemen i perioder, men ikke når det blir så ille som dette.

har også prøvd kaliumpermanganat, men det synes jeg gjorde hendene verre. 

Skrevet
34 minutter siden, tekjerringa skrev:

Nå står det ikke hvor gammel minstemann er, men dette har funket for meg; 

Vaske hender minst mulig. 

Ikke la barnet være med å lage mat som krever at hender må skylles ofte.

Oppv.hansker

Gode votter med ull slik at hender ikke blir klamme/svette

Feit krem på nattestid. Locobase funket aldri på meg, jeg har hatt eksem siden jeg var lita.

Han er 9 år. 

Han er ikke med på ting som gjør at han må vaske hendene veldig ofte. Normal håndhygiene med vask etter toalettbesøk og før han skal spise. (Og ellers om han er skitten selvfølgelig). 

Hudlege anbefaler ikke ull mot huden, men han bruker det innimellom når andre votter/hansker er våte. Veldig nøye med at han ikke skal gå med klamme eller våte hansker ute. Har med seg 3 par på skolen for å unngå dette. 

Han smøres med fet krem eller kortisonkrem både morgen og kveld.

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvitvask (apotek)

Anonymkode: 0cb03...433

Hvitvasken tar vel bare kløen? Tror ikke det hjelper mot selve eksemen.

Gjest solavskjerming
Skrevet

Har du forsøkt å lese på pef sine nettsider? Hudportalen.no Står en del der om behandling.

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, ..... skrev:

Minstemann er veldig plaget med eksem på hendene vinterstid. Akkurat nå er det ekstremt ille. Har fått bukt med det meste av eksemhud bortsett fra på 3 fingre som nå er betent og væsker. Smører jevnlig med locobase repair og kortisonkremer, men det klarer ikke å ta det. 

Vi har prøvd lysbehandling uten effekt, men når sommeren kommer, og spesielt om vi drar på ferie til varmere strøk forsvinner alt på et par dager.

Prøv å få tak i krem med olivenolje uten tilsetningstoffer. Sånn eksem har jeg selv hatt fram til voksen aldre. For mye locobase og kortison gjorde det bare verre. Muligens en får ta i dette på helsekostebutikken. Jeg har kjøpt krem med olivenolje i Hellas og ble bedre i løpet av noen dager. 

Anonymkode: 07997...e2c

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, ..... skrev:

Betent hud, med væsking og hud med åpne sår skal IKKE ha kortisonpreperater. Da forverres infeksjonen og huden vil ikke gro. 

Ya en telefon til hudlegen eller fastlegen på mandag og spør om han trenger Fucidin eller annen antibiotika for å få bukt med betennelsen. 

Hvitvask tar kløe, det har ingenting på infeksjon/betent hud å gjøre. Det leger heller ikke eksem. 

Der finnes spesielle oljebaserte håndsåper til bruk så vi slipper å smøre oss etter vask. Eucerin har en, vet jeg. Jeg har noe som er utgått fra Boots. Ja, jeg er og eksemmenneske. 

Anonymkode: 88a57...130

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Betent hud, med væsking og hud med åpne sår skal IKKE ha kortisonpreperater. Da forverres infeksjonen og huden vil ikke gro. 

Ya en telefon til hudlegen eller fastlegen på mandag og spør om han trenger Fucidin eller annen antibiotika for å få bukt med betennelsen. 

Hvitvask tar kløe, det har ingenting på infeksjon/betent hud å gjøre. Det leger heller ikke eksem. 

Der finnes spesielle oljebaserte håndsåper til bruk så vi slipper å smøre oss etter vask. Eucerin har en, vet jeg. Jeg har noe som er utgått fra Boots. Ja, jeg er og eksemmenneske. 

Er i dag det har blitt så betent. Har smurt mye med locobase i det siste, og det har som sagt tatt mye av eksemen, men det gjenstår 3 fingre som ser ut som kjøttkaker dessverre. 

Har faktisk vurdert å hente sjøvann og lunke dette, i og med at han blir så mye bedre når han bader i havet, og har vurdert å kjøpe en ansiktssol som han kan ha hendene under, men vet ikke om dette kan fungere. Man blir bare frustrert når ingenting virker, og det gjør jo vondt når fingrene blir så såre. 

AnonymBruker
Skrevet

Denne kremen fra Hellas har jeg kjøpt. Mener at noen frisørssalonger bl.a Hair&There skal selge noe fra denne leverandøren. Er verd og spør hvertfall. Jeg kjøpte bodylotion og hele sullamitten da jeg var der. 

12565468_822625577846498_7284713179380894063_n.png

Anonymkode: 07997...e2c

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, ..... skrev:

Er i dag det har blitt så betent. Har smurt mye med locobase i det siste, og det har som sagt tatt mye av eksemen, men det gjenstår 3 fingre som ser ut som kjøttkaker dessverre. 

Har faktisk vurdert å hente sjøvann og lunke dette, i og med at han blir så mye bedre når han bader i havet, og har vurdert å kjøpe en ansiktssol som han kan ha hendene under, men vet ikke om dette kan fungere. Man blir bare frustrert når ingenting virker, og det gjør jo vondt når fingrene blir så såre. 

Sjøvann skal du ikke hente. Det har ingen effekt. Ja, man blir desperat når dette blir ille, og det høres ille ut. 

Fysologisk saltvann har du det? Eller kan du finne oppskrift på google? 0,09 % salt tror jeg det er i 1 liter vann som kokes. Eller øyebadevann? Skylle med det og smøre krem opp på når det har lufttørket. 

Fungerer ikke lysbehandling, så fungerer heller ikke annen kunstig sol. Lysbehandlingsmaskinene har sterkere rør enn håndkjøpssoler. Har du Fucidin eller annen antibakteriell krem kan du bruke det frem til mandag. Da anbefeles du å kontakte lege.  Alternativt legevakt i morgen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...