Gå til innhold

Skal samværsforelder dekke påskegodis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er nylig separert, og mine to små skal være hos sin pappa denne påsken. Han har bedt meg sende med en del utstyr, og på listen står det ferdig istandgjorte påskeegg. Eg ringte han og spurte om han virkelig mente at jeg skulle kjøpe godis til eggene, og det gjorde han. Han sier at det er vanlig praksis, og at det ikke er vanlig kost, losji eller fritid (som han er pliktig til å betale under samvær). Han hevder at det er "Høytidsutgifter", og at det må jeg stå for. Eg kan ikke finne dette noen plass i lovverket. 

Er det noen som kjenner til noen lovtolkninger, rettspraksis e.l. som sier noe om høytidsutgifter? Jeg kunne gjerne ordnet de eggene, men tenker at det kommer flere høytider, så det føles greies om jeg fant ut hva som er riktig her.

Anonymkode: 65290...22c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke forstå at det i det hele tatt er en problemstilling. 

• Liker 20
Skrevet

Bør ikke han heller dekke påskegodtet, hvis han vil gi de godteri da? Eller så må vel ungene bare være uten godteri. Synes ikke det høres riktig ut at du skal ordne klar påskeeggene. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS

Tomme papp-påskeegg koster kr 5 pr stk hos Nille. Disse er i middels str.

Smågodt koster kr 2,90 pr 100 gram for tiden...

Anonymkode: 83fde...ce0

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh... seriøst?

Anonymkode: 0032a...556

Ja, beklager om spørsmålet var dumt.... jeg er fersk på dette feltet 😳

Skrevet (endret)

Det koster 29,90 for kiloen for godteri :fnise: Gjerrigknarker begge to :fnise:

Endret av Evilposelos
  • Liker 11
Skrevet

Den barnet er hos bør kjøpe godteriet. Det er ikke logisk at du skal sende med godteri de skal spise hos den andre forelderen. Det sagt er det sært av dere å lage en diskusjon av det, unner dere ikke ungen deres påskegodt?

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS

Tomme papp-påskeegg koster kr 5 pr stk hos Nille. Disse er i middels str.

Smågodt koster kr 2,90 pr 100 gram for tiden...

Takk for tips 😊 

Jeg blir nok å sende med de påskeeggene, men lurer fortsatt på hva høytidsutgiftene egentlig innbefatter...

Skrevet

Kjøp godterier og lag påskeegg, men si til ungene at de skal få kose seg med dem når de kommer hjem.

Skrevet

Milde himmel ! Hva snakker vi om her (utenom selve prinsippet da selvsagt) ?

Max 21 kroner ? - det er 700 gram med dagens tilbudspris på 2,90/hekto

Men, når det gjelder selve prinsippet så blir det jo straks mer interessant. Hva da med julen? Mener han da at du skal kjøpe julegodterier og julemat, og sende det med ungene når de skal være hos ham i julen?

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, beklager om spørsmålet var dumt.... jeg er fersk på dette feltet 😳

Ok. Synes barnefar her er helt på jordet som ber deg om å sende med påskegodt. Det er noe man gir av omsorg for barnet, ikke som en del av et eller annet regnskap.

Var jeg deg ville gitt blaffen i å finne ut av noe regler omkring dette i denne omgang. Send med ungene påskeegg, la dem vite at det er fra deg og at du vil at de skal kose seg litt ekstra i påsken, og ha en fin påske vel vitende om at du ihvertfall har gjort ditt!!

Og nei, det er ikke vanlig å få slike "krav"....

Anonymkode: 0032a...556

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg er nylig separert, og mine to små skal være hos sin pappa denne påsken. Han har bedt meg sende med en del utstyr, og på listen står det ferdig istandgjorte påskeegg. Eg ringte han og spurte om han virkelig mente at jeg skulle kjøpe godis til eggene, og det gjorde han. Han sier at det er vanlig praksis, og at det ikke er vanlig kost, losji eller fritid (som han er pliktig til å betale under samvær). Han hevder at det er "Høytidsutgifter", og at det må jeg stå for. Eg kan ikke finne dette noen plass i lovverket. 

Er det noen som kjenner til noen lovtolkninger, rettspraksis e.l. som sier noe om høytidsutgifter? Jeg kunne gjerne ordnet de eggene, men tenker at det kommer flere høytider, så det føles greies om jeg fant ut hva som er riktig her.

Våre 2 barn, heter det vel?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Sitter du å leter i lovverket om dette? Det er lov å tenke selv da. Hva med julen....skal du sende med alt som er ekstra? Om mine unger skulle bort i påsken så hadde jeg uansett sendt med noe som tilhørte høytiden.

Anonymkode: 72367...6f4

• Liker 3
Skrevet (endret)

Feil

Endret av Mammabamma
Feil
  • Liker 10
Gjest Eskort
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Milde himmel ! Hva snakker vi om her (utenom selve prinsippet da selvsagt) ?

Max 21 kroner ? - det er 700 gram med dagens tilbudspris på 2,90/hekto

Men, når det gjelder selve prinsippet så blir det jo straks mer interessant. Hva da med julen? Mener han da at du skal kjøpe julegodterier og julemat, og sende det med ungene når de skal være hos ham i julen?

TS, den Julen lurer jeg også litt på, hva skal du stille opp med da?

dropp de eggene, la far ordne selv

Endret av Eskort
AnonymBruker
Skrevet

Har småtrollene gått ut i Påskeferie allerede? Nei?

• Liker 2
Skrevet

Forresten anbefaler jeg å legge bort lovverket når det gjelder ting som påskegodt. Litt sunn fornuft kommer man langt med!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars barn.

Anonymkode: 37309...2eb

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...