AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #1 Skrevet 12. mars 2016 Liker dere best jakke og bukse eller parkdress til barna deres? Hva er fordel og ulempe? Dere som skal ha flere barn, prøver dere å kjøpe kjønnsnøytrale klær med tanke på at nestemann kan bruke samme klærne? Anonymkode: 0cc9a...44c 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #2 Skrevet 12. mars 2016 Vår eldste er 4år, liker fortsatt best dress da de sitter godt og holder tett. Synes jakkene kan ha en tendens til å gli opp og bli klumpete på små barn. Vi har gutt først, og har kjøpt blått siden det gjerne er blått eller rosa som finnes. Kjøper ofte best i test når det er tilbud, leter ikke etter optimal farge. Tenker at jenter også er fine i blått, i hvertfall til de begynner å bli hekta på rosa selv... Nå viser det seg at vi får tre gutter, så blå dresser er helt greit Anonymkode: 0ac91...772 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #3 Skrevet 12. mars 2016 Jeg liker best dress, siden jeg tenker det er varmere og gir mindre sjanse for å bli våt. Men 4-åringen min liker best bukse og jakke, uten at jeg helt har fått tak i hvorfor. Han bruker dermed dress i bhg og bukse og jakke hjemme, siden det er lettere for meg å følge med og skifte hvis han blir våt eller kald hjemme, enn for de i bhg som har mange flere barn å passe på. (Også har han buksa og jakka som reserve i bhg da, men det sjer sjelden eller aldri at han trenger å skifte der, ellers hadde han hatt en ekstra dress i stedet.) Har bare ett barn og skal ikke ha flere, så tenker ikke på at det skal være kjønnsnøytralt. Men kjøper mye brukt og på salg, og tar de fargene jeg får tak i, kun med unntak av rosa. Rosa gikk også fint før, men nå har han visst lært i barnehagen at det er jentefarge. Anonymkode: 9b88a...b02 1
Mammabamma Skrevet 12. mars 2016 #4 Skrevet 12. mars 2016 Jeg foretrekker hel dress om vinteren og todelt til høst/vår. Det todelte blir gjerne en Helly Tec selebukse og en vindtett/vannavstøtende teknisk jakke. Jeg velger gjerne kjønnsnøytralt som grått, beige og brunt for da kan det lett brukes av både jente og gutt.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #5 Skrevet 12. mars 2016 Fordeler med bukse og jakke er forresten at det varer lenger størrelsesmessig (i allefall hvis buksa har regulerbare seler) og at det er enkelt å ta av bare jakka hvis barnet blir for varmt. Det siste er som regel ikke så relevant når man bare er ute og leker, men hvis man f.eks. er på tur og tenner bål eller man er inn og ut av bil, butikker osv. Anonymkode: 9b88a...b02
Favole Skrevet 12. mars 2016 #6 Skrevet 12. mars 2016 Det kommer an på bruken og alderen til barnet tenker jeg. Til barn som ikke bruker bleie ser jeg for meg at todelt er mest praktisk, men jeg kan ta feil. Til vår og høst har vi både parkdress, skallbukse og jakke, men vinterdressen er heldress. Synes det er greit å kunne ha på ei skallbukse når det er litt kaldere (og kanskje vått) på bakken, men heller bruke ullgenser, vindfleece ol. hvis temperaturen er grei og ikke krever skallplagg oventil også. Ungen er to år. Har prøvd å tenke kjønnsnøytralt, og en del av uteklærne kan fint brukes av både gutt og jente. Gjenstår bare at størrelsen klaffer med riktig sesong for unge nr to.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #7 Skrevet 12. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Liker dere best jakke og bukse eller parkdress til barna deres? Hva er fordel og ulempe? Dere som skal ha flere barn, prøver dere å kjøpe kjønnsnøytrale klær med tanke på at nestemann kan bruke samme klærne? Anonymkode: 0cc9a...44c Foretrekker todelt når de er ferdig med bleie, utenom om vinteren. Da får de gå over til todelt når de selv vil det. Kjøper ikke kjønnsnøytralt. Burde sikkert, men de får nytt begge to. Dessuten sliter eldste klærne ut. Anonymkode: b9fab...93e
Rararara Skrevet 13. mars 2016 #8 Skrevet 13. mars 2016 Bruker heldress i barnehage. Godt at det ikke glipper noe sted, vi fant en favorittdress og holdt oss til den, barna lærer ganske kjapt å ta på selv. Dresser har gått i arv fram til rundt tre år. Etter det har de brukt opp dressene. De har blitt gitt bort som reservedresser istedet. vi har også brukt dress (på vinteren) i 1.klasse rett og slett for at barnet skal komme seg kjappest mulig ut til friminuttet. Hjemme bruker vi begge deler.
Alantia Skrevet 13. mars 2016 #9 Skrevet 13. mars 2016 Bruker dress i barnehagen, skolebarna liker best bukse og jakke.. Har 4 jenter og men de liker både rosa og blå, 1.klassingen har i år knall blå ute jakke/bukse og er fornøyd med det..
ViljaH Skrevet 13. mars 2016 #10 Skrevet 13. mars 2016 4 timer siden, Rararara skrev: Bruker heldress i barnehage. Godt at det ikke glipper noe sted, vi fant en favorittdress og holdt oss til den, barna lærer ganske kjapt å ta på selv. Dresser har gått i arv fram til rundt tre år. Etter det har de brukt opp dressene. De har blitt gitt bort som reservedresser istedet. vi har også brukt dress (på vinteren) i 1.klasse rett og slett for at barnet skal komme seg kjappest mulig ut til friminuttet. Hjemme bruker vi begge deler. Akkurat som hos oss. Vinterdresser, todelt for vår/sommer/høst. Delvis for å kunne ta av jakke hvis varmt, ha kun bukse og genser hvis vått i gresset, delvis for toaletturer, også mye for at ungene føler seg "store" når de har todelt. Dress er visst for småbarn. Men vinterdress er ok, fordi det ikke glipper og fordi det er kjappest å ta på for 1.klassingen. Neste vinter får vi se om det foretrekkes todelt eller dress. Parkdress er nok 6-åringen ferdig med. Begge hadde parkdress og vinterdress i bhg.
Kristanna Skrevet 13. mars 2016 #11 Skrevet 13. mars 2016 Liker best dress. Går raskere å ta på og barna syns det er mest behagelig Har ikke kjøpt så mye kjønnsnøytralt, vanskelig å finne syns jeg. De har utebukser også, da kjøper jeg alltid svart som begge kan bruke.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #12 Skrevet 13. mars 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Liker dere best jakke og bukse eller parkdress til barna deres? Hva er fordel og ulempe? Dere som skal ha flere barn, prøver dere å kjøpe kjønnsnøytrale klær med tanke på at nestemann kan bruke samme klærne? Anonymkode: 0cc9a...44c Jeg har en på 3 år og foretrekker delt dress. Mye fordi hvis én del er nedklint, trenger man ikke vaske hele greia. Og det er den nedre delen som slites mest og da kan man bytte den ut ved behov. Til barm på 1-2 år har jeg foretrukkte hel dress fordi den er lunere. Anonymkode: 617cb...7d0
Sushi Skrevet 13. mars 2016 #13 Skrevet 13. mars 2016 Synes dress er enklest til små barn, men til fireåringen har vi kjøpt todelt. Praktisk å kunne ta av bare jakka når vi går på ski og hun blir varm. Kjøper kjønnsnøytralt når vi kan, men det blir mye blått siden det ofte bare er blått eller rosa/lilla å velge mellom. Jenta vår er veldig glad i blått, men det blir jo litt av hvert. Lillebror arver alt uansett. Kjøper ikke nytt bare fordi noe har "feil" farge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå