AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #1 Skrevet 12. mars 2016 Hei flotte mennesker der ute Etter å ha spist meg stappmett på mat jeg ikke har godt av, kjenner jeg nok en gang samvittigheten ta over følelsene mine. Jeg har aldri vært trent, og har mesteparten av barndommen og ungdomstiden brukt på å sitte hjemme foran tv-en med mat i munnen. Jeg har "alltid" vært overvektig, ikke i sykelig grad, men har definitivt hatt en god del kilo for mye på kroppen. Jeg er ca 168cm og veier 91 kg. Dette i seg selv førte til at selvtilliten nådde bunnen for flere år siden og har siden den gang vært der. Ellers merker jeg både på humør og energinivå at jeg ikke fungerer som jeg burde. Er ei eller oppegående jente, men har kommer skjevt ut med tanke på trening og kosthold. For å gå litt inn på mine matvaner så er jeg fult klar over at jeg overspiser - mat er alltid i tankene mine. Dersom jeg er trist, trøster jeg meg med mat. Utenom at jeg går på skole og har en deltidsjobb, gjør jeg ikke mye om dagene. Dette fører til at jeg kjeder meg, og igjen så spiser jeg. Alt handler om spising, spising og atter spising. Jeg kjenner ikke grensene mine, og spiser til jeg så vidt klarer å reise meg. Deretter går det kort tid, så er jeg på jakt etter noe nytt å spise. Jeg spiser så godt som alt jeg kommer over, bare så jeg får spist noe. Selvkontroll er noe jeg ikke eier. Nå kjenner jeg virkelig at jeg må ta grep her, og gjøre noe med livet mitt. Jeg er ung og ønsker ikke å leve som dette lenger. Jeg har innsett at livet har så sinnsykt mye mer å by på enn å kun sitte på rompa hele dagen og spise mat. Problemet mitt er at jeg ikke vet hvordan jeg skal komme i gang. Jeg er ikke komfortabel med å trene på treningssenter, og i tillegg er økonomien litt trang. Hva og hvor mye jeg skal spise er jeg helt blank på, og hva jeg skal trene er heller ikke noe jeg vet mye om. Vet at det er mange her som har satt seg godt inn i kosthold og trening, og ber dere derfor om hjelp nå. På forhånd tuusen takk for svar Anonymkode: 6f594...c69 1
Pringle Skrevet 12. mars 2016 #2 Skrevet 12. mars 2016 Jeg har ingen oppsiktsvekkende tips til deg, men dette vil virke, hvis du gjennomfører det. Du trenger ikke trene, og ihvertfall ikke organisert, hvis du ikke vil. Du trenger heller ikke spise noe spesielt, eller å la være å spise noe spesielt, for å gå ned i vekt. Du trenger bare å spise litt mindre av det du spiser. Jeg vil foreslå tre ting: Begynn å bare spise til måltidene. Hvor mange måltider du skal spise, må du finne ut av selv. Tidspunktene bør passe med naturlige pauser i dagen din. Bestem deg på forhånd for hvor mye du skal spise, det kan du gjøre dagen i forveien. Finne noe annet å roe deg ned med enn mat. Kanskje snakke med noen, skrive dagbok, ta et bad. Hva som helst ellers, nesten, for mat hjelper egentlig ikke mot vanskelige følelser. Og så finne noe å aktivisere deg selv med, som ikke innebærer spising. Finn deg en hobby, meld deg på et kurs, gå en fast kveldstur. 9
Tibbie Skrevet 12. mars 2016 #3 Skrevet 12. mars 2016 Du må prøve å finne noe å gjøre, sånn at du ikke føler at du må se på tv og spise. Jeg er i hvert fall alltid gira på å ha noe i munnen når jeg er hjemme foran tven, men aldri når jeg er ute på shoppingturer, på biblioteket, på fest ol. Og kanskje du kan starte med å bytte småting ut mot andre ting? Som for eksempel kan du bytte ut brus med kullsyrevann, potetgull med popcorn og annet som kan minne om det som du hiver i deg mest? Ellers mister i hvert fall jeg litt matlyst etter å ha pusset tennene. Kanskje du kan prøve det neste gang suget tar deg? Også er det jo en del tv-programmer man kan bli inspirert av og få noen gode råd. Som Supersize vs. Superskinny og Bertrands Metode 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #4 Skrevet 12. mars 2016 TS her. Tusen takk for alle svar. Det varierer veldig hvor mye jeg spiser i løpet av en dag, men det går i mye brød (f.eks. kneip eller polarbrød), pålegg som inneholder mye fett, store porsjoner middag, sjokolade/chips/snacks hver dag. Av drikke er det juice, brus eller saft (drikker også mye vann for den saks skyld). Ellers er det mye småspising mellom hovedmåltidene. Det er alt etter hva jeg har tilgjengelig. Det er ikke kun jeg som kjøper inn mat her i huset og har dessverre ikke lykkes med å "sette en stopper" for at resten av de jeg bor med ikke skal kjøpe mat/snacks som ikke vipper meg av pinnen. I tillegg til det mener jeg de skal selv bestemme hva de vil spise og få i seg, ettersom det ikke er min sak hva de gjør så det er en kamp jeg ikke ønsker å ta med familien min. Nå har hvertfall jeg bestemt meg for å gjøre noe med kostholdet mitt - og her kommer selvkontrollen min inn i bildet. Nå er jeg blitt så vandt med å spise på noe hele tiden, så det skal ikke mye til før jeg er skrubbsulten. Sult er noe jeg kjenner på omtrent hele tiden. Jeg er klar over at jeg må venne meg til å spise mindre, både kutte ut småspisingen og spise mindre måltider - men denne følelsen av sult gjør at jeg konstant tenker på mat. Det er blitt en ond sirkel, om jeg kan si det slik.. Det er direkte ubehagelige tanker som tar overhånd, og jeg føler meg ikke bedre før jeg har spist noe (som vil si noe som inneholder sukker). Anonymkode: 6f594...c69
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #5 Skrevet 13. mars 2016 Hei ts , mitt råd er at du begynner å bevege deg mer. Prøv å gå en tur hver dag, f.eks etter at du har spist middag, evt kvelds. Når du begynner å bevege deg mer, får du etterhvert mer energi, du vil oppdage verden rundt deg, være mer til stede. Når du sakte men sikkert begynner å komme i bedre form, kan du f.eks begynne å løpe en av dagene, Begynn med tyve minutter, så øker du, og til slutt klarer du kanskje ca en time. Hvis du over tid klarer å få til f.eks to løpeturer i uka pluss gåturer, vil du garantert merke forskjell. Og du vil få mindre lyst på kjip mat. Du bør absolutt også gjøre noe med kostholdet ditt. Foreslår at du lager deg en ukeplan over hva du skal spise, og at du har kun en dag i uka, f.eks lørdag, du kan kose deg litt ekstra med godteri, et godt måltid osv. Kutt ut all brus, og begynne å drikke vann. Vann renser kroppen. Ikke drikk så mye juice , maks et halvt glass et par ganger i uka, ta heller en frukt. Til frokost anbefaler jeg havregryn med f.eks blåbær , en halv banan evt et halvt eple med litt kanel på. Spis grovt brød, og gjerne grove knekkebrød siden de ikke er så mettende som brød. Pålegg : makrell i tomat, sardiner, ost med paprika, agurk, evt tomat, kalkunskinke el vanlig skinke, grov leverpostei, røykelaks, egg. Knekkebrød med en halv avocado litt tomat og nykvernet pepper på toppen er nydelig! Du kan og spise f.eks cottage cheese som mellommåltid. Usalta nøtter ( hassel, mandler, cashew, valnøtter etc ) er også bra mellom måltid. Evt et tynt knekkebrød med egg. Med en gang du føler et sug, gjør noe annet, ha fokus på noe annet, les ei bok, se en film ( uten mat ! ) og hvis du virkleig er sulten, ta ei gulrot, ei celleristang... Til middag kan du spise linser, bønner ( kan brukes i mange retter ) og er veldig næringsrikt og sunt. Forskjellig typer fisk : steinbit, torsk, sei, laks, kveite...server gjerne med grønnsaker som brokkoli, aspargesbønner, paprika, blomkål...Du kan også spise kylling, kalkun, evt karbonadedeig av og til, lag gjerne salat til av ruccola , eller spinat, isbergsalat, ha i rødløk, sukkererter, evt ristede pinjekjerner og litt valnøtter på toppen! Lag dressing av olivenolje med balsamicoeddic, noen fedd hvitløk, litt salt og pepper. Da blir salaten er herregårdsmåltid;) Du kan også lage mange gode og næringsrike supper av råvarer. Til kvelds anbefaler jeg rugsprø ( tynne knekkebrød med mye fiber ) med f.eks avocado og reddik på toppen! Og evt litt druer etterpå. Ta en kopp te etter at du har gått tur f.eks, før du skal legge deg. ( da må du drikke te uten koffein ) Ellers er grønn te veldig bra, evt andre urteteer ( Yogi eller Pukka har mye bra, de er økologiske ) Du må lære deg til å ha faste måltider og at du holder deg til dem, samt at når du tar et lite mellommåltid, at det er endel av planen din. Etterhvert vil du kjenne at det blir mer og mer naturlig å spise sunt og regelmessig, spesielt når du begynner å bevege deg mer. Skriv dagbok. Ønsker deg lykke til! Husk : alt sitter i hodet ditt. Har du nok vilje, vil du klare det! Anonymkode: 4fa01...27d 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #6 Skrevet 13. mars 2016 Begynn å føre opp hva du spiser i lifesum-appen. Det er enkelt og oversiktlig. Da har du kontroll på hvor mye du får i deg. Du kommer til å få sjokk! Helt sykt mye kaloroer i sjokolade o.l. Prøv å holde deg på f.eks 1600 kalorier daglig, og du vil gå ned i vekt raskt. Anonymkode: 10510...e6e
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #7 Skrevet 13. mars 2016 Oppdatering fra TS: Nok en gang må jeg takke for innspill, dere er gode. I dag har jeg klart meg ganske bra, om jeg kan si det selv. Dagens måltider bestod av:Frokost: tre rugsprø, to kokte egg og en avocadoLunsj: en stk pizzarull (laget av spelt mel) og en bananMiddag: halv kyllingfilet stekt i litt olivenolje og tomat, squash, sjampinjong, chilli stekt i litt olivenolje. Toppet med salt og pepper. Mellommåltid: en appelsin og en neve mandler.Kvelds: enda ikke inntatt Ellers gikk jeg tur på et fjell som varte i ca 1,5 time, og har drukket rikelig med vann jevnt i løpet av dagen. Er fornøyd selv ettersom jeg har unngått å småspise, selv om jeg kjenner jeg er sulten Jeg er redd for å ikke klare dette i lengden. Hva tenker dere om dagens inntak av mat? Klem fra meg Anonymkode: 6f594...c69 2
Gjest incognita Skrevet 13. mars 2016 #8 Skrevet 13. mars 2016 (endret) Frokosten din er utrolig kaloririk. 2 egg og 1 avokado alene er nesten 500 kalorier. Rugsprø er riktig nok magert, men til sammen er dette et helt vanvittig inntak til frokost. Jeg ville heller ikke stekt kylling i olivenolje, det er omtrent 100 kalorier i en spiseskje. Mandler er veldig kaloririkt, jeg vil anslå at en liten neve er omtrent 200 kalorier. Hvis du ikke har skaffet deg lifesum så burde du gjøre det. Om ikke annet så for å få litt oversikt over hvor mange kalorier du får i deg, for du kommer ikke til å gå ned i vekt om du spiser på denne måten - tvert imot går du heller i overskudd. Jeg ville heller spist: Frokost: tre rugsprø med magert pålegg, f eks kokt skinke. 1 egg.Lunsj: en stk pizzarull (laget av spelt mel) Middag: hel kyllingfilet og tomat, squash, sjampinjong, chilli. Toppet med salt og pepper. Mellommåltid: en appelsin og f eks cottage cheese.Kvelds: 2 rugsprø med magert pålegg Endret 13. mars 2016 av incognita
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #9 Skrevet 13. mars 2016 Synes du har vært veldig flink idag ts! Uenig med hun som kritiserte deg. Det tar sikkert også tid til å bli vant til å spise sunnere. Du gikk i tillegg en tur på 1.5 timer, da er det fint med en god frokost sånn som du hadde. Og heller ta en litt mindre middag ( halv kyllingfilet som du hadde kontra hennes forslag...) Mandler er også veldig sunt og næringsrikt. Olivenolje er supert! Jeg har hele livet vært naturlig slank , aldri hatt vektprobleme, og jeg bruker ofte olivenolje. Extra virgin olivenolje er veldig bra i dressing. Du kan og bruke rapsolje til steking, eller kokosolje som er veldig sunt og tåler høy temperatur. Viktig med sunt fett som olivenolje, avocado og mandler. Fortsett sånn ts, så vil du etterhvert merke at du blir i bedre form, samt at du går ned. Du må holde på viljen hele tiden, det er det viktigste. Jeg heier på deg! Anonymkode: 4fa01...27d 5
Gjest incognita Skrevet 13. mars 2016 #10 Skrevet 13. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du har vært veldig flink idag ts! Uenig med hun som kritiserte deg. Det tar sikkert også tid til å bli vant til å spise sunnere. Du gikk i tillegg en tur på 1.5 timer, da er det fint med en god frokost sånn som du hadde. Og heller ta en litt mindre middag ( halv kyllingfilet som du hadde kontra hennes forslag...) Mandler er også veldig sunt og næringsrikt. Olivenolje er supert! Jeg har hele livet vært naturlig slank , aldri hatt vektprobleme, og jeg bruker ofte olivenolje. Extra virgin olivenolje er veldig bra i dressing. Du kan og bruke rapsolje til steking, eller kokosolje som er veldig sunt og tåler høy temperatur. Viktig med sunt fett som olivenolje, avocado og mandler. Fortsett sånn ts, så vil du etterhvert merke at du blir i bedre form, samt at du går ned. Du må holde på viljen hele tiden, det er det viktigste. Jeg heier på deg! Anonymkode: 4fa01...27d Er det meg til henviser til når du sier kritiserte? Jeg mener ikke å komme med kritikk, men dette er da enkel matematikk, ikke min "mening".
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #11 Skrevet 13. mars 2016 En ting til ts : husk : det finnes ikke en fasit til å gå ned, men å bevege seg mer, samt spise sunnere ( som du har gjort idag ), vil definitivt være med på å nå ditt mål. Du må også prøve å lytte til kroppen. Er du sulten, spis to egg istedenfor ett, men hold deg til regelmessige måltider. Ingen andre her kan si hva som er rett for deg til enhver tid. Etterhvert vil du kjenne mer kontroll, det vil føles mer naturlig for hva og hvor mye du skal spise. Jeg har aldri telt en kalori i mitt liv, men jeg kjenner hva som er rett for meg. Anonymkode: 4fa01...27d 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #12 Skrevet 13. mars 2016 5 minutter siden, incognita skrev: Er det meg til henviser til når du sier kritiserte? Jeg mener ikke å komme med kritikk, men dette er da enkel matematikk, ikke min "mening". Det var kanskje feil å bruke kritiserte, men jeg er uenig med deg, da fett faktisk er undervurdert, det er veldig viktig for bra helse. ( du kritiserte at hun brukte olivenolje og at hun spiste en neve mandler ). Tror også at det er helt greit å spise to egg siden hun bare spiste tynne rugsprø, siden hun gikk på tur i en og en halv time. Du skrev som om det hadde en helt annen løsning, men foreslo ett mindre egg og en hel kyllingfilet istedenfor en halv...Skjønte ikke helt poenget ditt med det... Leste nylig en artikkel der det stod at f.eks fullfat milk ( helmelk ), er mye sunnere enn disse lettvariantene, da de lettmelkene, ekstra lett, skumma osv, mangler nettopp det sunne fettet. Og den bør selvsagt være økologisk. Hvis ts begynner å bevege seg mer, samt spise sunnere ( som hun gjorde idag ) , vil det gå rett vei. Anonymkode: 4fa01...27d 3
Unika Skrevet 13. mars 2016 #13 Skrevet 13. mars 2016 (endret) Kan godt hende lavkarbo (eller moderat lavkarbo) hadde vært noe for deg Ts. Det er ofte gunstig for folk som blir fort sultne og som er vant til å småspise, for fett metter mye mer enn karbohydrater. Jeg har ikke troa på å goffle nedpå bacon, smør og fløte, men prøver å bruke naturlige fettkilder som avokado og fet fisk. På lavkarbo holder blodsukkeret seg jevnt og etterhvert mister man utrolig nok lysten på søtt også. Du kan jo lese deg litt opp på det, og vurdere det. Du finner masse info ved å Google lavkarbo. Lykke til :-) Endret 13. mars 2016 av Unika 2
Gjest incognita Skrevet 13. mars 2016 #14 Skrevet 13. mars 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var kanskje feil å bruke kritiserte, men jeg er uenig med deg, da fett faktisk er undervurdert, det er veldig viktig for bra helse. ( du kritiserte at hun brukte olivenolje og at hun spiste en neve mandler ). Tror også at det er helt greit å spise to egg siden hun bare spiste tynne rugsprø, siden hun gikk på tur i en og en halv time. Du skrev som om det hadde en helt annen løsning, men foreslo ett mindre egg og en hel kyllingfilet istedenfor en halv...Skjønte ikke helt poenget ditt med det... Leste nylig en artikkel der det stod at f.eks fullfat milk ( helmelk ), er mye sunnere enn disse lettvariantene, da de lettmelkene, ekstra lett, skumma osv, mangler nettopp det sunne fettet. Og den bør selvsagt være økologisk. Hvis ts begynner å bevege seg mer, samt spise sunnere ( som hun gjorde idag ) , vil det gå rett vei. Anonymkode: 4fa01...27d Jeg gjorde om til en hel kyllingfilet til middagen fordi en halv filet er for lite, kylling er dessuten veldig magert og proteinrikt, så her får man mye mat for lite kalorier. For å gå ned i vekt må man innta færre kalorier enn man forbrenner - og da må man faktisk velge å spise magert. Hvis man skal ha fri flyt av olivenolje, avokado og mandler kommer man ikke til å miste vekt. Dette er ikke noe hokus pokus.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #15 Skrevet 13. mars 2016 1 time siden, incognita skrev: Jeg gjorde om til en hel kyllingfilet til middagen fordi en halv filet er for lite, kylling er dessuten veldig magert og proteinrikt, så her får man mye mat for lite kalorier. For å gå ned i vekt må man innta færre kalorier enn man forbrenner - og da må man faktisk velge å spise magert. Hvis man skal ha fri flyt av olivenolje, avokado og mandler kommer man ikke til å miste vekt. Dette er ikke noe hokus pokus. Poenget er at det er ikke alltid gunstig å spise mest magert. Og hvor skrev jeg om "fri flyt " av olivenolje, avocado og mandler? Du kritiserte at hun brukte olivenolje til å steke i, og det er nonsens! Hun kan godt bruke olivenolje. En liten neve mandler er og bra, samt en halv eller en avocado. Anonymkode: 4fa01...27d 5
Gjest Hindenburg Skrevet 14. mars 2016 #16 Skrevet 14. mars 2016 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at det er ikke alltid gunstig å spise mest magert. Og hvor skrev jeg om "fri flyt " av olivenolje, avocado og mandler? Du kritiserte at hun brukte olivenolje til å steke i, og det er nonsens! Hun kan godt bruke olivenolje. En liten neve mandler er og bra, samt en halv eller en avocado. Anonymkode: 4fa01...27d Men herregud da menneske. Har du nada peiling på kosthold, kalorier og vektnedgang, så burde du også holde deg for god til å kommentere i tråder som dette. Skal man ned i vekt kreves det et kaloriunderskudd, og da er det døfødt å kaste bort de kaloriene man har til rådighet på mandler, H-melk og olivenolje. For å toppe det hele begynner du forkynne bruken av økologiske matvarer. Det er da rævende likegyldig om høna tilbringer livet sitt i et verpeanlegg eller fri som fuglen på ei grønn slette. Skammer du deg ikke over å gi TS råd som bare vil motvirke hennes målsetning om å gå ned i vekt? Endret 14. mars 2016 av Hindenburg
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #17 Skrevet 14. mars 2016 10 minutter siden, Hindenburg skrev: Men herregud da menneske. Har du nada peiling på kosthold, kalorier og vektnedgang, så burde du også holde deg for god til å kommentere i tråder som dette. Skal man ned i vekt kreves det et kaloriunderskudd, og da er det døfødt å kaste bort de kaloriene man har til rådighet på mandler og olivenolje. For å toppe det hele begynner du forkynne bruken av økologiske matvarer. Det er da rævende likegyldig om høna tilbringer livet sitt i et verpeanlegg eller fri som fuglen på ei grønn slette. Skammer du deg ikke over å gi TS råd som bare vil motvirke hennes målsetning om å gå ned i vekt? Det er misvisende å bare telle kalorier. Ok, jeg har aldri hatt et vektproblem, jeg har vært og er naturlig slank, hele livet mitt. Men jeg kan endel om kosthold, og det å telle kalorier blir feil, da det finnes forskjellige typer kalorier. Og det er nettopp dette som er interessant, da flere forskere mener at alle kalorier er ikke like. Det er viktigere å spise næringsrikt enn fettfattig/magert a la lettprodukter. I den studien jeg leste, viste det seg at de som drakk lettmelk, skumma melk osv ikke ble noe slankere enn de som drakk helmelk, oftest tvert imot. Og jo, selvfølgelig har økologisk mat noe å si her da de er renere produkter ( vanligvis ), og kuer som beiter, spiser gress ol, har mye mer næring i melka si enn de som spiser mest kraftför, sier seg selv. De har også mer av det sunne fettet, bl.a omega 3. Anonymkode: 4fa01...27d 1
BlendaSensitive Skrevet 14. mars 2016 #18 Skrevet 14. mars 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er misvisende å bare telle kalorier. Ok, jeg har aldri hatt et vektproblem, jeg har vært og er naturlig slank, hele livet mitt. Men jeg kan endel om kosthold, og det å telle kalorier blir feil, da det finnes forskjellige typer kalorier. Og det er nettopp dette som er interessant, da flere forskere mener at alle kalorier er ikke like. Det er viktigere å spise næringsrikt enn fettfattig/magert a la lettprodukter. I den studien jeg leste, viste det seg at de som drakk lettmelk, skumma melk osv ikke ble noe slankere enn de som drakk helmelk, oftest tvert imot. Og jo, selvfølgelig har økologisk mat noe å si her da de er renere produkter ( vanligvis ), og kuer som beiter, spiser gress ol, har mye mer næring i melka si enn de som spiser mest kraftför, sier seg selv. De har også mer av det sunne fettet, bl.a omega 3. Anonymkode: 4fa01...27d Er du samme AB som inne på "hvor mange kalorier" tråden? NEI økologisk har ingenting å si for helsa eller kaloriene. Det er viktig for miljøet og hønsa sitt livskvalitet, intet annet. Og jo, spiser du for mye så går man opp i vekt. Dette gjelder lavkalori dietter, lavkarbo, LCHF, 5:2 diett, etc. Men det finnes mange veier til rom i hvordan få til kcal underskudd. Når det er sagt, bør man ikke ekskludere fett helt, men beholde litt fett på bekostning av unyttige karbohydrater. Ikke fordi det er færre kalorier (eller mer) men fordi dette er ett kosthold man kan holde lengere da man er mettere i magen og har ett jevnere blodsukker. TS: Om du sliter med overspising, mye mellom måltider anbefaler jeg deg et lavkarbohydrat kosthold. Jeg spiser selv moderat lavkarbo og teller kalorier. Mer fett og proteiner og mindre karbohydrater - kort sagt. 1
Gjest Nikee Skrevet 14. mars 2016 #19 Skrevet 14. mars 2016 Tråden er ryddet for krenkende innlegg samt svar til dette Nikee, mod
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #20 Skrevet 14. mars 2016 3 timer siden, BlendaSensitive skrev: Er du samme AB som inne på "hvor mange kalorier" tråden? NEI økologisk har ingenting å si for helsa eller kaloriene. Det er viktig for miljøet og hønsa sitt livskvalitet, intet annet. Og jo, spiser du for mye så går man opp i vekt. Dette gjelder lavkalori dietter, lavkarbo, LCHF, 5:2 diett, etc. Men det finnes mange veier til rom i hvordan få til kcal underskudd. Når det er sagt, bør man ikke ekskludere fett helt, men beholde litt fett på bekostning av unyttige karbohydrater. Ikke fordi det er færre kalorier (eller mer) men fordi dette er ett kosthold man kan holde lengere da man er mettere i magen og har ett jevnere blodsukker. TS: Om du sliter med overspising, mye mellom måltider anbefaler jeg deg et lavkarbohydrat kosthold. Jeg spiser selv moderat lavkarbo og teller kalorier. Mer fett og proteiner og mindre karbohydrater - kort sagt. Nei, jeg har aldri vært inne på den tråden du nevnte. Jeg har aldri telt en kalori i mitt liv og har vært naturlig slank hele livet, aldri hatt vektproblemer. Jeg sa ikke at hvor mye man spiser ikke har noe å si, selvsagt har det det! Det jeg nevnte var at lettprodukter ikke alltid er rett å velge kontra produkter med mer fett.( Og i endel tilfeller kan det lønne seg å velge økologisk , da det har mer næring ) Ta en titt på linken : http://time.com/3734033/whole-milk-dairy-fat/ Anonymkode: 4fa01...27d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå