AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #1 Skrevet 12. mars 2016 Jeg har lyst til å ta opp en ting. Det handler om menn som tror de kan mer fordi de er menn. Noen fler som har oppled dette? Jeg er en jente som interesserer meg for en del litt nerdete ting. En ting som jeg har opplevd flere ganger, er menn som på en måte legger til grunn at jeg er dum/wannabe-fan kun fordi jeg er jente. De tydligste tilfellene er der menn faktisk har utbrutt "jeg kan så sykt mye mer enn deg"(ja, det har skjedd minst 3 ganger) før vi i det hele tatt har begynt å snakke om emnet. Dette synes jeg er veldig merkelig. Jeg vet jo ikke hvor mye kunnskap de har (vi har jo ikke begynt å snakke enda), men de vet jo heller ikke noe om hva jeg vet. 1) Hvordan kan de da utbryte noe sånt, og 2) hva er poenget med det? Jeg har jobbet på et bryggeri, på outland, i bokhandel og i en butikk som selger div. musikkutstyr. Brygger selv, har spilt i band i mange år, og er vel litt over gjennomsnittlig interessert i en del "nerde-kultur", særlig Tolkien sine verker. Jeg liker å tro at jeg har peiling på hva jeg snakker om. Ingen vet alt, så klart, og det finnes mange forskjellige områder innefor disse temaene som jeg har mindre kunnskap om enn andre. Men å legge til grunn at jeg er en idiot før jeg har åpnet kjeften gjør meg ganske ille til mote egentlig. Kan vi ikke ha en samtale sammen om temaet i stedet for at jeg skal bli forkastet allerede før du vet noe om meg? Slike hendelser gjør at jeg føler at jeg må "bevise" at jeg faktisk er noen, og at min kunnskap ikke er mindre verdt enn "guttas". Et annet eksempel er gutter som skal prøve å imponere meg med "musikk-skillsene" sine. Jeg sier at jeg spiller gitar. De legger til grunn at jeg er en eller annen "singer/songwriter" som kan 4 grep som jeg har lært på youtube. Jeg har spilt i 12 år og og spilt i forskjellige band med forskjellige sjangere, alt fra jazz til klassisk til div. rock. Spiller mest elektrisk, men også akkustisk. Så spiller de et eller annet klisje-riff og tror at jeg skal bli imponert. Hvis de hadde brukt 30 sekunder mer på å prøve å finne ut hvem jeg er, så hadde de visst at de ikke klarer å imponere med sine såkalte "skills". Når de er ferdige så spør jeg bare om å få prøve, og så spiller jeg et eller annet teknisk for å statuere et eksempel. De blir flaue som faen over "opptredenen" sin. De kunne spart seg pinligheten ved å ikke legge til grunn at jeg er en idiot bare fordi jeg er jente. En annen ting er folk som spør "vet du hva detet er?" når de skal spørre om noe i butkken. Ja, så klart jeg vet hva det er. Jobben min er å selge gitarer for **. Eller det klassiske "er det noen mannfolk her som kan hjelpe meg". Det samme gjelder ting om ølbrygging. Enkelte menn tror at jeg ikke vet det mest basic greier selv om jeg har jobbet med dette i flere år. Særlig folk som driver med dette som hobby og har "lest mye på nettet" men har lite erfaring fra bransjen eller i praksis. Jo mindre de vet, jo mer tror de at de kan i forhold til meg. "Jeg kan så sykt mye mer enn deg om dette". Har jeg fått høre. Hvordan i all verden kan de vite det bare ved å se på meg? De kan det ikke. Og som regel stemmer ikke det de sier heller. En gang var det en gitarist som skulle holde en "master class" i butikken. Jeg hadde fri så bestemte meg for å høre på. Han går igjennom noen ganske basic metoder for å improvisere over en bluesprogresjon. "Vet alle hva en 7er-akkord er? Du vet vel ikke det, det er en sånn" sier han, og snur seg mot meg (eneste jente) og skal vise. De andre som var til stede måtte bare le av ham/himle med øynene (de kjente meg jo) og flere reagerte etterpå på at de syntes at det var en idiotisk ting å legge til grunn bare fordi jeg var jente. Han visste jo seff ikke at jeg var en av de mer erfarne i rommet der, men han kunne jo ha latt være å legge til grunn at jeg omtrent aldri har tatt på en gitar før bare fordi jeg er jente. Har flere historier også, men dette begynner å bli langt... Poenget mitt er. 1) Hvorfor oppfører enkelte menn seg sånn, 2) hva er det som får dem til å tro at de vet så mye mer enn jenter? Hvor har de det fra? og 3) er det flere her som har opplevd liknende? Hilsen en som begynner å bli litt lei av mannlig overmot. Anonymkode: 62690...a4f 15
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #2 Skrevet 12. mars 2016 Og en ting til. Hvorfor er noen menn så redde for å lære noe av jenter? Anonymkode: 62690...a4f 10
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #3 Skrevet 12. mars 2016 Been there, sista! Jeg er også sånn nerdejente. Da jeg var liten kom alle guttene bort til meg etter skolen for å spille GTA Vice City fordi de ikke fikk lov hjemme, men de så på meg som mindre flink selv om jeg hadde MYE mer erfaring enn de. Jeg har også opplevd på gruppe arbeid at gutta ikke lot meg hjelpe til med data fordi de mente de kunne mer enda de så vidt kunne lage en power point. Det eneste jeg greide å bevise at jeg mestret var Rugby. Jeg ble alltid valgt først i friminuttet fordi jeg var helt "crazy" og kasta meg i mål. Det var liksom "respect!" Anonymkode: 1b7d2...57a 6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #4 Skrevet 12. mars 2016 Menn føler seg truet. Derfor det kommer utbrudd som "jeg kan så sykt mye mer enn deg" før diskusjonen starter. Anonymkode: 7a011...222 6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #5 Skrevet 12. mars 2016 Du må være ærlig og innrømme at i disse områdene du har nevnt så er det flest gutter tilstede, og jenter i mindretall. Det er flere kvinnelige frisører, samt makeup artister og lignende. Om en mann hadde gått inn i slike felt, så hadde nok folk rundt undret litt. Man antar også at det er kvinner som er flinkest med barn, dette fører til slike saker: http://abcnews.go.com/blogs/lifestyle/2012/08/should-men-sit-next-to-kids-on-airline-flights/ Menn rundt fremmede barn er sett på som fiendtlige, derav kvinner fint kan sitte med de uten at noen rundt får noen spesielle tanker rundt det. Alle blir forskjellsbehandlet, enten du vil det eller ei. Det beste du kan gjøre ut av det er å bevise at du er bedre enn stereotypen, men du kan ikke se ned på andre bare fordi de trodde dine egenskaper ikke var så gode innen visse felt. Anonymkode: ae793...6f8 3
Alantia Skrevet 12. mars 2016 #6 Skrevet 12. mars 2016 (endret) Jeg jobber i ølbransjen, og møter en gang i blandt noen menn som prøver å teste meg eller parkere meg bare fordi jeg er jente. De skjønner som regel fort at jeg kan oftest mer enn de, og får som regel veldig positiv respons da.. Jeg er også helt ærlig på at jeg ikke kan absolutt alt, og henviser gledelig til bryggerne mine om det er noe jeg ikke klarer å svare på selv. Men de som prøver å parkere meg er ofte eldre menn som tenker at dette ikke er noe for en jente, de yngre gutta har full respekt og spør gjerne om råd! Endret 12. mars 2016 av Alantia 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #7 Skrevet 12. mars 2016 Tittelen = alle mennene på kg (LOL) (facepalm) Anonymkode: d2738...40c 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #8 Skrevet 12. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tittelen = alle mennene på kg (LOL) (facepalm) Anonymkode: d2738...40c Hva mener du? Anonymkode: 3aa90...034
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #9 Skrevet 12. mars 2016 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du? Anonymkode: 3aa90...034 Hun tenker nok på alle mennene her inne som stadig påstår at alle kvinner er dumme, mens menn er superlogiske og smarte. Anonymkode: e875e...c0e 8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #10 Skrevet 12. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun tenker nok på alle mennene her inne som stadig påstår at alle kvinner er dumme, mens menn er superlogiske og smarte. Anonymkode: e875e...c0e Ja, får håpe du har rett. Anonymkode: 3aa90...034
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #11 Skrevet 12. mars 2016 Du mener litt slik kvinner mener at de alltid vet hva som er best for andre, eller at de er best til å si hva andre føler og tenker? Eller at de alltid vet best om mote, design og interiør? Anonymkode: 2d767...3bd 3
Smultring Skrevet 13. mars 2016 #12 Skrevet 13. mars 2016 De mennene du beskriver, oppfører seg kanskje slik overfor andre menn også? Det trenger jo ikke ha noe å gjøre med at du er kvinne. Det kan jo være fordi du har en pen nese. Folk med pene neser har det lettere enn andre, og da vil noen prøve å jekke dem ned. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #13 Skrevet 13. mars 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun tenker nok på alle mennene her inne som stadig påstår at alle kvinner er dumme, mens menn er superlogiske og smarte. Anonymkode: e875e...c0e Kom på denne tråden nå. Anonymkode: 3aa90...034 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #14 Skrevet 13. mars 2016 Jeg har gitt opp mennesker på en måte. Har veldig lave standard til hvordan folk kommer til å oppføre seg når jeg møter de, så jeg blir aldri skuffet. Jeg regner med at folk kommer til å forskjellsbehandle meg fordi jeg er kvinne eller noen av de andre grupperingene det kan sies jeg er en del av. Regner med at folk kommer til å være litt sosialt tilbakestående slik de ofte er, skjønner ikke konsekvensene av egne handlinger og klarer heller ikke forstå andre mennesker. Livet er mye lettere slik, egentlig. Så blir det en fin overraskelse den sjeldne gangen man møter noen som ikke er slik. Anonymkode: e013d...ec5 1
Jus sanguinis Skrevet 13. mars 2016 #15 Skrevet 13. mars 2016 Hva med kvinner som tror de fortjener fordi de er kvinner? Jeg tror det er et større problem. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #16 Skrevet 13. mars 2016 Jeg føler at yngre menn er flinkere til å behandle meg likt. Gamle menn føler jeg snakker ned til meg. Hadde eksamen og sensor, en hauggammal mann, snakket til meg som jeg var dum og kalte meg unge frøken. Gutta fikk mye mer egalitær behandling. Anonymkode: 1b7d2...57a 4
Arabella Skrevet 13. mars 2016 #17 Skrevet 13. mars 2016 (endret) Har du noen dokumentasjon for din påstand? Edit: Denne var til Jus Sanguinis Endret 13. mars 2016 av Arabella 1
Jus sanguinis Skrevet 13. mars 2016 #18 Skrevet 13. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler at yngre menn er flinkere til å behandle meg likt. Gamle menn føler jeg snakker ned til meg. Hadde eksamen og sensor, en hauggammal mann, snakket til meg som jeg var dum og kalte meg unge frøken. Gutta fikk mye mer egalitær behandling. Anonymkode: 1b7d2...57a Jeg føler at du føler et behov for unnskyldning. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #19 Skrevet 13. mars 2016 11 minutter siden, Jus sanguinis skrev: Hva med kvinner som tror de fortjener fordi de er kvinner? Jeg tror det er et større problem. Tror ikke ts var ute etter å finne større problemer, de finnes det nok mange av, kan ikke se at noen av spørsmålene hennes var formulert slik i hvert fall. Anonymkode: e875e...c0e 8
Jus sanguinis Skrevet 13. mars 2016 #20 Skrevet 13. mars 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke ts var ute etter å finne større problemer, de finnes det nok mange av, kan ikke se at noen av spørsmålene hennes var formulert slik i hvert fall. Anonymkode: e875e...c0e Men spørsmålet fortjener motspørsmål, synes du ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå