AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #21 Skrevet 12. mars 2016 13 minutter siden, Lanista1984 skrev: Jeg elsker NRK. Jeg har ikke kabel og bruker bare nett-TV. Men poenget mitt droppet du å kommentere. Snakker 15-åringer om at de er seksuelle objekter? Nei, jeg snakker med hvorvidt dette er problemstillinger som 15 åringer i dag kjenner seg igjen i, og kan relatere til. At karakterene i serien prøver å takle de på en moden måte kan vel ikke kritiseres, med tanke på at irrasjonelle 15 åringer kan få litt inspirasjon til mer fornuftige valg. Ellers er det rett og slett underholdende for 15 til 18 åringer. Er ikke det egentlig nok? Anonymkode: 8031c...706
Lanista1984 Skrevet 12. mars 2016 Forfatter #22 Skrevet 12. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg snakker med hvorvidt dette er problemstillinger som 15 åringer i dag kjenner seg igjen i, og kan relatere til. At karakterene i serien prøver å takle de på en moden måte kan vel ikke kritiseres, med tanke på at irrasjonelle 15 åringer kan få litt inspirasjon til mer fornuftige valg. Ellers er det rett og slett underholdende for 15 til 18 åringer. Er ikke det egentlig nok? Anonymkode: 8031c...706 Jeg tror fortsatt at manuset, ut i fra den episoden jeg så, er styrt vel mye av voksne. - Hvorfor bruker du så mye leppestift? Jeg vil ikke bli redusert til et seksuelt objekt. Seriøst, sier noen i den alderen det? Men hvis mange liker det, så er det topp!
Lanista1984 Skrevet 12. mars 2016 Forfatter #23 Skrevet 12. mars 2016 (endret) Nå så jeg litt av første episode også. Dette er Vam og Vemmligbrød. Venstreorientert tøv. Historien er sikkert fin for de minste, men jeg nekter at dette er naturlig dialog. Brun og Blid er så sexistisk... Oh, my God. Hvis dette er reelt, så er flere av de aktive medlemmer i Rød Ungdom og de representerer ikke flertallet som velger f.eks BI senere. Dårlig av NRK og lage det så gjennomsiktig. Endret 12. mars 2016 av Lanista1984 Skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #24 Skrevet 13. mars 2016 NRK suger. Jeg vil ikke betale for den dritt kanalen... Anonymkode: be324...5cb
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #25 Skrevet 14. mars 2016 Så problemet ditt er at ungdommene ikke har samme meninger som deg? De fleste unge nå til dags er politisk aktive og interesserte, det de snakker om i serien høres ut som ting folk i vgs klassen min kunne sagt Anonymkode: a94ee...df4 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #26 Skrevet 14. mars 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så problemet ditt er at ungdommene ikke har samme meninger som deg? De fleste unge nå til dags er politisk aktive og interesserte, det de snakker om i serien høres ut som ting folk i vgs klassen min kunne sagt Anonymkode: a94ee...df4 Nei Anonymkode: be324...5cb
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #27 Skrevet 14. mars 2016 Den 12.3.2016 at 21.56, Lanista1984 skrev: Nå så jeg litt av første episode også. Dette er Vam og Vemmligbrød. Venstreorientert tøv. Historien er sikkert fin for de minste, men jeg nekter at dette er naturlig dialog. Brun og Blid er så sexistisk... Oh, my God. Hvis dette er reelt, så er flere av de aktive medlemmer i Rød Ungdom og de representerer ikke flertallet som velger f.eks BI senere. Dårlig av NRK og lage det så gjennomsiktig. Sånn var det da, da vi var unge også. Det var alltid noen i klassen som var feminist og med i RU/SU og tok opp disse tingene. Hvor mye de andre jentene var med å det varierte jo, men det ble jo diskutert. Men du er jo mann, så du deltok jo strengt tatt ikke i hva jentene snakka om når ikke du var til stede. Skam er noe av det beste Nrk har lagd de siste årene, det slår an både i målgruppa og blant oss som er ti og tyve år eldre. Karakterene er interessante, dialogene er gode, og plotet går fri fra mange tenåringsklisjeer. Anonymkode: 6112d...537 3
Librarian Skrevet 14. mars 2016 #28 Skrevet 14. mars 2016 Skal jeg fortelle deg en hemmelighet? Da jeg var rundt alderen 17-19 så kunne jeg HELT fint gå rundt og ha alvorlige og politiske samtaler med venninnene mine på VGS, og det var helt naturlig og ikke noe vi gjorde for å være "politisk korrekte". Ti minutter etterpå kunne vi snakke om hvor kjekk en skuespiller var. Det er ikke å dra den for langt å fremstille at unge jenter er opptatt av dette. Hadde vært noe annet hvis det var 10-klassinger det var snakk om. 4
Lanista1984 Skrevet 15. mars 2016 Forfatter #29 Skrevet 15. mars 2016 Den 14.03.2016 at 12.00, Librarian skrev: Skal jeg fortelle deg en hemmelighet? Da jeg var rundt alderen 17-19 så kunne jeg HELT fint gå rundt og ha alvorlige og politiske samtaler med venninnene mine på VGS, og det var helt naturlig og ikke noe vi gjorde for å være "politisk korrekte". Ti minutter etterpå kunne vi snakke om hvor kjekk en skuespiller var. Det er ikke å dra den for langt å fremstille at unge jenter er opptatt av dette. Hadde vært noe annet hvis det var 10-klassinger det var snakk om. Jeg forstår det. Poenget mitt var at en skulle nekte å være med på russebilen fordi de skulle bli sponset av brun og blid, som det var naturlig å kalle sexistisk. Flere slike episoder jeg reagerte på. Selvfølgelig er folk i den alderen politisk opptatt, men syntes det var litt drøyt. Fikk følelsen av at noen ønsket å få frem sine egne smalere meninger gjennom unge skuespillere. Hvis Brun og Blid er sexistisk, hva da med Pierre Robert-reklamen på KG.. Men igjen, jeg er tilhenger av NRK. De lager mye bra. Orker ikke de andre kanalene, med mindre jeg vil se en spesifikk humorserie.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #30 Skrevet 15. mars 2016 Den 12. mars 2016 at 17.47, Lanista1984 skrev: Men det er jo det som er problemet. De beskriver vel ikke hverdagen til jenter på vgs. De forteller jentene om å opptre som politisk korrekte 30-åringer. Tja, serien viser jo også at selv om jenter går rundt og sier sånn, så er det ikke nødvendigvis sånn det blir "i realiteten". De er absolutt ikke noen feministiske rollebilder. De er bare unge jenter som prøver å finne ut av livet og hva som er viktig. Det er egentlig bare hun ene som er "feministen" (Noora), mens de andre ikke bryr seg så mye. Så er det jo også den usikre jenta som vil være populær blant gutta og bli sponsa av Brun og Blid samtidig som hun mener seg enig med Noora i at de ikke skal fremstå som seksuelle objekter osv. Det er absolutt ikke en politisk korrekt serie. De driter seg masse ut, den er ærlig, om ikke litt overdreven og komisk. Men mange kjenner seg igjen Tror du må se hele serien før du kan uttale deg noe særlig om den. Anonymkode: 4c940...bd5 2
casablancas Skrevet 15. mars 2016 #31 Skrevet 15. mars 2016 At Brun og Blid blir debattert og kritisert blandt videregåendeelever er da ikke rart. Det har de blitt i åresvis i min bekjempskapskrets i allefall. De ble jo nominert til årets Gullbarbie i år også, sammen med proteinfabrikken og Dagbladet. Så det sier jo seg selv at det er et aktuelt tema unge er opptatt av. 1
Lanista1984 Skrevet 15. mars 2016 Forfatter #32 Skrevet 15. mars 2016 Ok. Regel nummer en. Se hele serien før du blir påståelig. Et argument jeg kan leve med. De to siste innleggene har poenger jeg ikke kjenner så godt. Tar det til etterretning. Har alt sendt ut ti løpegutter for å stanse de første løpeguttene som ble sendt ut med unyansert propaganda av meg. Dere stoppet meg i siste liten. Takk.
Lanista1984 Skrevet 15. mars 2016 Forfatter #33 Skrevet 15. mars 2016 Den 13.03.2016 at 10.32, AnonymBruker skrev: NRK suger. Jeg vil ikke betale for den dritt kanalen... Anonymkode: be324...5cb Nå finnes det jo radioprogrammer som tar opp temaer som suging i regi av NRK. Men tror virkelig ikke de praktiserer det. Altså programlederne. Ikke uten at følelser er involvert, da.
bruker_K Skrevet 15. mars 2016 #34 Skrevet 15. mars 2016 Har nettopp blitt ferdig med alt av skam som har kommet ut.. og... jeg liker det. Godt nrk har mennesker som meg som liker teite serier, haha..
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #35 Skrevet 16. mars 2016 Ser ikke problemet, er da mange tenåringer med fornuftige meninger og som klarer å sette ord på de. Og de må nesten være med i en slik serie for unge, bare hør på teksten til russelåta til the penetrators? Det må jo være med en motvekt til en slike holdninger. Det er kanskje mer å reagere på spør du meg.. http://tekster.info/hanzee-the-penetrators-2016-tekst-piosenki/ Anonymkode: 0e5af...aab 2
Gjest Mamama Skrevet 16. mars 2016 #36 Skrevet 16. mars 2016 Den 12. mars 2016 at 17.54, Lanista1984 skrev: Jeg har selvfølgelig ingenting i mot feminisme. Men det er unaturlig når en jentegjeng går rundt som 18-åringer og er forferdet over å fremstå som seksuelle objekter. Og at det er en normal samtale. En normal samtale i den alderen er hvor kjekk Lanista er! Eller hvor teit han er! Sånn er det med den saken:) NRK. Slutt! Folk på høyresiden betaler også lisens. Vis en balanse. 70-tallet er for lengst dødt. Jeg tror at du burde se hele serien hvis du tror det er feminisme og frykt for å framstå som seksuelle objekter du tror den handler om. For det er det jo ikke.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #37 Skrevet 16. mars 2016 Den 12.3.2016 at 18.05, AnonymBruker skrev: Serien Skam er jo faktisk en av de få NRK-satsingene som virkelig har slått an blant tenåringer -- det har jo vært masse skriverier om dette den siste siden i forbindelse med sesong 2. Første sesong ble ikke markedsført noe særlig av NRK, men tok allikevel av i det stille blant ungdommer. Selv er jeg 26 og er dermed ti år eldre enn målgruppen for serien, men jeg har en søster på 16 som elsker Skam, og det samme gjør vennene hennes. De høye seertallene sier jo også sitt om hvor bra den har truffet denne målgruppen og hvilket fenomen den har blitt. Forresten så tror jeg at unge jenter på den alderen snakker stadig mer om feministiske temaer. Har inntrykk av at feminisme er blitt mer kult, og noen (selvsagt ikke alle) tenåringsjenter er bevisste på dette med objektivisering, slut shaming og lignende. Ser ihvertfall at min søster og hennes venninner er mye mer reflekterte om dette enn hva jeg og mine venninner var som 16-åringer. Så jeg tror nok ikke dialogene i Skam er så urealistiske -- jeg tror de er veldig i tiden. Anonymkode: d4757...7a6 Jeg håper virkelig ikke at dette stemmer. Vi trenger virkelig ikke flere som aktivt skal kjempe mot likestilling her i Norge. Anonymkode: 96af2...d28 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #38 Skrevet 31. mars 2016 Den 12.03.2016 at 10.32, AnonymBruker skrev: NRK suger. Jeg vil ikke betale for den dritt kanalen... Anonymkode: be324...5cb Er vel fullstendig frivillig også dette? Anonymkode: efcc3...b29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå