AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #1 Skrevet 12. mars 2016 Hei! Har nettopp kjøpt min første leilighet, en bitteliten søt på 15kvm. Veldig fornøyd med det, men nå kommer de "store" problemene. Er det levelig å gå for sovesofa? Ser da for meg en sånn med sjeselong, som blir ca 150 cm bred. http://www.bohus.no/stue/sofa/sovesofa/alex-sovesofa Spesielt den jeg er interessert i, og her følger jo overmadrass med. Ellers har jeg tenkt tanken på å kjøpe en køyeseng fra ikea med rom under, slik at jeg kan ha en liten sofa der, eller en pult. Eventuelt ha køyeseng på den ene siden av rommet med skrivebord/matplass under og "arbeidsplass" og ordentlig sovesofa med sjeselong i andre delen av rommet. Da får jeg mindre plass til oppbevaring av andre ting. Leiligheten har forøvrig 2 forholdsvis greie skap som er fastmontert, og tre relativt små overskap på kjøkkenet. Har også bod i kjelleren hvor jeg kan oppbevare alt jeg ikke trenger i umiddelbar nærhet. Mitt største problem er at jeg kjenner meg selv. Jeg er lat, og ser ikke for meg å re opp en svær seng hver kveld om det er mye jobb. Så, noen tips? Tenker da egentlig på alt om innredning. Rommet er omtrent 3x3m, da skap og bad er utenfor disse arealene. Kjøkkenet griper bittelitt inn, men ikke mye. Setter massiv pris på all hjelp. Anonymkode: 7121c...ab2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #2 Skrevet 12. mars 2016 Man er jo bortimot gal hvis man kjøper en 15 m2 stor (les: liten) leilighet. Det kan vel egentlig ikke kalles leilighet, mer hybel. Anonymkode: ff9a4...860 6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #3 Skrevet 12. mars 2016 Jeg ville heller gått for hevet seng slik at man kan ha sova å sove på under. Er så stress med sovesofa, og ikke er det noe godt å ligge på i lengden heller Anonymkode: 4dce8...dfa 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #4 Skrevet 12. mars 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man er jo bortimot gal hvis man kjøper en 15 m2 stor (les: liten) leilighet. Det kan vel egentlig ikke kalles leilighet, mer hybel. Anonymkode: ff9a4...860 Hvorfor er man gal om man faktisk kan kjøpe det når man er student med egenkapital istedet for å leie i mange år? Eller ta opp et gedigent lån for å bo alene/maks to, når man kan innrede smart og få masse ut av det? Jeg er kjempefornøyd! Forøvrig går en 16-18kvm på Bjølsen for over 1,5 mill nå, så da kan man jo tenke seg at det er mer populært enn som så. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville heller gått for hevet seng slik at man kan ha sova å sove på under. Er så stress med sovesofa, og ikke er det noe godt å ligge på i lengden heller Anonymkode: 4dce8...dfa Jaa, men da blir det ofte en mindre sofa å sitte i, er derfor jeg er skeptisk. Er vel digg å ha en større sofa? Jeg er litt usikker, blir jo eneste oppholdsrom. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20247982/ <- Så på slik, med evt. skrivepult under. Man kan vel flytte trappa bort og sitte to under der for å spise. Den er jo 2 meter lang, og da kan jeg alltids ha en liten sovesofa under. I år er jeg alene, men det kan være vi er to til neste år. Og da blir vel sovesofaen mer faktisk seng, for to. (Vi er kjærester altså). Anonymkode: 7121c...ab2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #5 Skrevet 12. mars 2016 Sovesofa som hverdagsseng krever at du også har en overmadrass til den, jeg ville heller brukt en loftseng. Med loftseng slipper du også oppredningen og du slipper å bruke samme møbel hele døgnet. Det finnes loftssenger som er større enn 90 cm, og et alternativ er jo å få en bygd spesielt for leiligheten. Anonymkode: d1cf7...506 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #6 Skrevet 12. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sovesofa som hverdagsseng krever at du også har en overmadrass til den, jeg ville heller brukt en loftseng. Med loftseng slipper du også oppredningen og du slipper å bruke samme møbel hele døgnet. Det finnes loftssenger som er større enn 90 cm, og et alternativ er jo å få en bygd spesielt for leiligheten. Anonymkode: d1cf7...506 Overmadrass er i så fall selvfølge ja. Blir ikke en dobbelt-loftseng litt styrete, og tar den ikke mye av "lufta"? Kan være jeg er litt idiot, har aldri prøvd det selv. Har riktignok hatt egen loftseg da jeg var mindre, men det var med pult og "sovestol" under. Anonymkode: 7121c...ab2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #7 Skrevet 12. mars 2016 Jeg hadde kjøpt en loftseng slik at du kan ha en sofa eller annet under. Ellers gå for møbler med plass til oppbevaring, bord med skuffer o.s.v. Anonymkode: db0a3...ba6 1
Luckiness Skrevet 12. mars 2016 #8 Skrevet 12. mars 2016 Jeg ville nok kjøpt sovesofa, slik du tenker. Ville da kjøpt en god overmadrass. noen sofesofaer har oppbevaringsplass i seg. Der kan du slenge overmadrass, dyne osv når du får besøk. Du trenger jo ikke å gjøre den om til sofa hver dag Det mest praktiske er vel gjerne en høy seng og heller ha sofa under. Men regner med du er ung/voksen, og mange foretrekker vel en seng på bakken da. En skapseng være det aller mest praktiske http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S59129614/ men med en gooood overmadrass til eller kjøpe en bedre madrass. ellers så er det jo mulig å kjøpe en slik seng http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S09031912/ med en slik til http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10247968/ da skyver du jo bare den under når du får besøk. eller slenger sengetøy fra sengen nedi. sengen kan du jo gjøre om til en slags sofa med puter. 1
Gjest Splitterpine Skrevet 12. mars 2016 #9 Skrevet 12. mars 2016 Jeg ville gått for køyeseng med plas til sofa under 👍 Da får du benyttet høyden i leiligheten. Sovesofa funker jo også. Men husk at man bruke i omtrent 20-30 % av livet i senga. Så er jo viktig med en god madrass. Vi har selv en sovesofa fra bohus vi bruker til gjester. Vi har sovet i den et par ganger selv, og den er helt grei for et par netter, men hadde nok fått ryggsmerter over tid. Og må innrømme jeg syntese det ork å re opp og ned sofaen for bare en helg Hadde ALDRI orket å gjort det hver dag.
Frida Skrevet 12. mars 2016 #10 Skrevet 12. mars 2016 Jeg ville gått for sovesofa. Du har ett rom, og om du liker å ha normal temperatur så blir det veldig varmt å ligge høyt oppe i en loftseng. Varmen stiger til taket og det er der oppe du vil ligge og sove badet i svette. Dette kan være løsningen for kroniske frysepinner da. Jeg tror det er en grunn til at det ofte selges loftsenger på Finn. (kanskje lurt å kjøpe en der og teste om du orker å sove sånn?) En loftseng forutsetter at man har et veldig kaldt soverom, iallfall om man ikke liker å ligge badet i svette. Og med eget soverom faller vel vitsen med loftseng bort? 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #11 Skrevet 12. mars 2016 Hvis sovesofa er uaktuelt ville jeg gått for en slik løsning; Anonymkode: eacb9...38a 10
prt90 Skrevet 12. mars 2016 #12 Skrevet 12. mars 2016 Nordmenn er så gammeldagse! Kjøp heller en veggseng. 3
Auri Skrevet 13. mars 2016 #14 Skrevet 13. mars 2016 Om du har mulighet, ville jeg gått for en spesialbygd køyeseng/hems a la den AB la inn bilde av over her. Få det bygd en 3 meter lang hems med plass til 150 cm madrass(langs den ene kortveggen). Da kan du få oppbevaring oppå der også, enten ferdigkjøpt eller spesialbygd i samme slengen Det koster, men det kan lønne seg i lengden. Slike ting gjør det også gjerne lettere å selge senere! 2
Fireflies Skrevet 13. mars 2016 #15 Skrevet 13. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Man er jo bortimot gal hvis man kjøper en 15 m2 stor (les: liten) leilighet. Det kan vel egentlig ikke kalles leilighet, mer hybel. Anonymkode: ff9a4...860 Hvis det er det man har råd til istedenfor å leie, så hvorfor ikke. La nå vedkommne handle hva hun/han vil uten at du tenker så mye på det. 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #16 Skrevet 13. mars 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har nettopp kjøpt min første leilighet, en bitteliten søt på 15kvm. Veldig fornøyd med det, men nå kommer de "store" problemene. Er det levelig å gå for sovesofa? Ser da for meg en sånn med sjeselong, som blir ca 150 cm bred. http://www.bohus.no/stue/sofa/sovesofa/alex-sovesofa Spesielt den jeg er interessert i, og her følger jo overmadrass med. Ellers har jeg tenkt tanken på å kjøpe en køyeseng fra ikea med rom under, slik at jeg kan ha en liten sofa der, eller en pult. Eventuelt ha køyeseng på den ene siden av rommet med skrivebord/matplass under og "arbeidsplass" og ordentlig sovesofa med sjeselong i andre delen av rommet. Da får jeg mindre plass til oppbevaring av andre ting. Leiligheten har forøvrig 2 forholdsvis greie skap som er fastmontert, og tre relativt små overskap på kjøkkenet. Har også bod i kjelleren hvor jeg kan oppbevare alt jeg ikke trenger i umiddelbar nærhet. Mitt største problem er at jeg kjenner meg selv. Jeg er lat, og ser ikke for meg å re opp en svær seng hver kveld om det er mye jobb. Så, noen tips? Tenker da egentlig på alt om innredning. Rommet er omtrent 3x3m, da skap og bad er utenfor disse arealene. Kjøkkenet griper bittelitt inn, men ikke mye. Setter massiv pris på all hjelp. Anonymkode: 7121c...ab2 Når du har satt inn møble du skal ha, hvor mange kvadrat gulvplass har du igjen? Anonymkode: d7977...7a3
Rosalie Skrevet 13. mars 2016 #17 Skrevet 13. mars 2016 Jeg tror skapene ikke vil fungere her, da det ikke vil være store nok åpne flater å flytte sofa, bord etc til. Så da hadde jeg gått for loftsseng, helst en med litt bredde, slik at du også kan ha litt "nattbord" der oppe, med plass til litt bøker, mobil, dildo, etc. Denne fra IKEA er fin, da den er så luftig: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90179786/ Du kan montere lyslister under sengebunn dersom du syns det blir mørkt under den. Under senga ville jeg hatt en sofa, med et lite salongbord på hjul.
sol87 Skrevet 13. mars 2016 #18 Skrevet 13. mars 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har nettopp kjøpt min første leilighet, en bitteliten søt på 15kvm. Veldig fornøyd med det, men nå kommer de "store" problemene. Er det levelig å gå for sovesofa? Ser da for meg en sånn med sjeselong, som blir ca 150 cm bred. http://www.bohus.no/stue/sofa/sovesofa/alex-sovesofa Spesielt den jeg er interessert i, og her følger jo overmadrass med. Ellers har jeg tenkt tanken på å kjøpe en køyeseng fra ikea med rom under, slik at jeg kan ha en liten sofa der, eller en pult. Eventuelt ha køyeseng på den ene siden av rommet med skrivebord/matplass under og "arbeidsplass" og ordentlig sovesofa med sjeselong i andre delen av rommet. Da får jeg mindre plass til oppbevaring av andre ting. Leiligheten har forøvrig 2 forholdsvis greie skap som er fastmontert, og tre relativt små overskap på kjøkkenet. Har også bod i kjelleren hvor jeg kan oppbevare alt jeg ikke trenger i umiddelbar nærhet. Mitt største problem er at jeg kjenner meg selv. Jeg er lat, og ser ikke for meg å re opp en svær seng hver kveld om det er mye jobb. Så, noen tips? Tenker da egentlig på alt om innredning. Rommet er omtrent 3x3m, da skap og bad er utenfor disse arealene. Kjøkkenet griper bittelitt inn, men ikke mye. Setter massiv pris på all hjelp. Anonymkode: 7121c...ab2 Jeg ville tenkt: oppbevaring-oppbevaring-oppbevaring! Hvis du er lat (som meg) er nok en loftseng hvor du kan ha en sofa under en god løsning. Jeg ville undersøkt muligheten for å oppbevare mest mulig på vegger. Om du har tv2sumo er det et program der som heter mitt bittelille hjem. Der kan du få en del inspirasjon til oppbevaring i små hus og rom. Ikea har også mange gode inspirasjonsbilder til små rom, bruk dem. Jeg har bodd i en liten leilighet selv, og mitt beste råd er å fikse slike løsninger med en gang. Jeg gadd aldri, noe som førte til mye rot. 2
fjærestein Skrevet 13. mars 2016 #19 Skrevet 13. mars 2016 (endret) http://www.skapsenger.no/Skapsenger.aspx litt mye penger ser jeg men... kanskje du finner dem billigere ett sted ? http://norsksengesenter.com/skapseng.aspx Endret 13. mars 2016 av fjærestein 1
DobbelX Skrevet 13. mars 2016 #20 Skrevet 13. mars 2016 Hvis planløsningen tillater det anbefaler jeg deg å ha seng i høyden, gjerne bygge en liten hems om det går. Hvis det ikke går, så synes jeg det er inest med en skuvseng, den blir enkelt til sitteplasser med et sengeteppe og noen puter mot ryggen. Hvis det heller ikke passer synes jeg det er enklest med en rammemadrass. Sovesofa har aldri fungert for meg, jeg er for lat til å re den opp hver dag. Ellers støtter jeg forslaget om å hele tiden tenke oppbevaringsplass, det finnes mange smarte løsninger som kan gjøre en liten leilighet/hybel/studio til å fungere veldig bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå