Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier loven om dødshjelp, både aktiv og passiv? 

Anonymkode: 51c59...ba3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er forbudt i Norge. Pasienter som ønsker dødshjelp reiser gjerne til den kjente klinikken i Sveits, der dødshjelp er lovlig.

Som for eksempel denne mannen har gjort.

fra artikkelen:

"Assistert selvmord er ulovlig i Norge, men tillatt i Sveits, og noen få delstater i USA samt i Nederland, Belgia og Luxembourg."

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Det er forbudt i Norge. Pasienter som ønsker dødshjelp reiser gjerne til den kjente klinikken i Sveits, der dødshjelp er lovlig.

Som for eksempel denne mannen har gjort.

fra artikkelen:

"Assistert selvmord er ulovlig i Norge, men tillatt i Sveits, og noen få delstater i USA samt i Nederland, Belgia og Luxembourg."

Aktiv dødshjelp ja. Men det er forskjell på aktiv og passiv. Jeg lurer uansett på hva loven, konkret, sier om det. Hvor er det nevnt og hva står det? 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men §287 sier jo at det ikke er lov med forsømmelse av hjelpeplikt. Hvordan er da passiv dødshjelp lov? 

Du kan lese om passiv dødshjelp her

https://sml.snl.no/d%C3%B8dshjelp 

Regner med at §287 om hjelpeplikt omhandler personer som er fysisk livstruende skadet, da den ikke nevner selvmord. Men vet ikke sikkert.

Anonymkode: b0eef...c47

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan lese om passiv dødshjelp her

https://sml.snl.no/d%C3%B8dshjelp 

Regner med at §287 om hjelpeplikt omhandler personer som er fysisk livstruende skadet, da den ikke nevner selvmord. Men vet ikke sikkert.

Jeg vil ikke lese om det. Jeg vil bare vite akkurat hvordan loven forholder seg til det. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke lese om det. Jeg vil bare vite akkurat hvordan loven forholder seg til det. 

Passiv dødshjelp betyr at personer har rett til å nekte livsforlenge behandling. Dette går under pasientrettighetsloven.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63?q=pasientrettighetsloven#KAPITTEL_4

se §4-9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet på sykehjem for mange år siden. En av beboerne der var en frisk og rask person som bare trengte hjelp til stell og medisiner. Helt ærlig så kunne h*n fint klart seg i en omsorgsbolig.

Denne beboeren bestemte seg plutselig en dag at nå skulle h*n dø og vi spurte hvorfor. H*n ville ikke leve lenger. Uansett hva vi prøvde og lokket med så tok ikke beboeren til seg mat. Nektet plent. Innimellom litt vann, men det var det. Beboeren døde 1.5 uke etterpå og vi som jobbet der var jo helt fortvilet. Beboeren ville heller ikke på sykehus og familien til beboeren fikk bare beskjed om å la h*n dø.

Det er passiv dødshjelp og legen på sykehjemmet sa at så lenge beboeren er klar og sier nei, så måtte vi følge det.

Helt sykt at noen bare kan bestemme seg sånn over natta.

Anonymkode: 55377...1f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...