Gå til innhold

Arv -samme mor, ikke samme far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor og min far er gift. Min mor hadde en sønn fra før. Min far har ikke adoptert min halvbror.

Hvordan blir det når en av de faller fra? Hvis far dør først, arver mor alt? Når hun da dør, hvordan fordeles det da mellom min bror og meg? Hvis mor dør først, vil det vel bli lettere med fordelingen?

På forhånd takk for ev svar :)

Anonymkode: 341ad...962

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Wow, er du redd du skal måtte dele likt med din halvbror?

Anonymkode: e20cb...446

• Liker 3
Skrevet

I utgangspunktet: Din mors arv deles på tre. Din fars på to. 

• Liker 1
Skrevet

Om din mor dør først har ikke din far rett til å sitte i uskiftet bo. Det hadde han hatt rett til om dere begge var hans barn. 

Det vil si at din bror kan kreve skifte, og altså sin arv etter mor utbetalt fra boet. Han kan også, om han ønsker velge å la din far sitte i uskiftet bo. 

Om din far dør først tror jeg din mor kan sitte i uskiftet bo. Når hun da også er borte vil du ha krav i boet på arv fra pde din mor og far, mens din bror bare vil ha krav på arv fra deres mor (Han 1/3 du 2/3, da om foreldrene dine bare har felles verdier)

Din bror har vel da en egen far som han vil arve.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: e20cb...446

Takk :)

Men om far dør først, går alt til mor da?

TS

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :)

Men om far dør først, går alt til mor da?

TS

Beklager, ble lagt på feil kommentar.

TS

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, :-) anna skrev:

Om din mor dør først har ikke din far rett til å sitte i uskiftet bo. Det hadde han hatt rett til om dere begge var hans barn. 

Det vil si at din bror kan kreve skifte, og altså sin arv etter mor utbetalt fra boet. Han kan også, om han ønsker velge å la din far sitte i uskiftet bo. 

Om din far dør først tror jeg din mor kan sitte i uskiftet bo. Når hun da også er borte vil du ha krav i boet på arv fra pde din mor og far, mens din bror bare vil ha krav på arv fra deres mor (Han 1/3 du 2/3, da om foreldrene dine bare har felles verdier)

Din bror har vel da en egen far som han vil arve.

Tusen takk for et kort og oppklarende svar. :)

TS

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må hun ikke uansett, halvbroren har jo en egen mor han kan arve.

Anonymkode: 00f70...7ca

Skrevet

Moren din har da et særkullsbarn. Dette barnet skal normalt sett arve sin far og mor, og du din far og mor. Det som vanligvis skjer når det er særkullsbarn i et ekteskap, er at lengstlevende ektefelle ikke kan sitte i uskiftet bo uten videre, altså må de dele. Det kan bety f.eks at din mor må selge huset hun bor i.  Barna må godta og signere på uskiftebo for at det skal skje. Hvis du sier nei, så blir det delt. Hvis alle barna er innenfor  ekteskap, så har lengstlevende rett til å sitte i uskiftet bo. 

Hvordan verdiene fordeles mellom de ulike familiemedlemmene finnes det brøker for. Det aller beste er at dine foreldre gjør arveplanlegging, slik at deres vilje er klar og neste generasjon slipper konflikt.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor og min far er gift. Min mor hadde en sønn fra før. Min far har ikke adoptert min halvbror.

Hvordan blir det når en av de faller fra? Hvis far dør først, arver mor alt? Når hun da dør, hvordan fordeles det da mellom min bror og meg? Hvis mor dør først, vil det vel bli lettere med fordelingen?

På forhånd takk for ev svar :)

Hvis faren din dør først, så har moren din rett på 25 % av arven mens du har rett på 75 %. Moren din kan velge å utsette arveoppgjøret med deg ved at hun overtar alt i såkalt uskiftet bo. Når hun dør, vil halvparten av hennes formue gå til deg som farsarv. Den andre halvparten deles likt mellom deg og din halvbror. 

Hvis moren din dør først, så har faren din rett på 25 % av arven mens du og halvbroren din har rett på hver sin halvpart av de resterende 75 %. Faren din kan velge å utsette arveoppgjøret med deg ved at han overtar arven din i såkalt uskiftet bo, men han har ikke rett til å utsette arveoppgjøret for din halvbror, som han ikke er far til. Din mors særkullsbarn har rett på å få morsarven sin straks. Hvis han får morsarven sin straks, og hvis faren din velger å overta resten i såkalt uskiftet bo, så arver du alt som er igjen etter din far når han dør. Hvis derimot din halvbror velger å samtykke i at han ikke får morsarven sin nå, så har han rett på 1/4-del av arven når din far dør. Da deles nemlig arven først i to like deler. Den ene halvparten er arven etter din mor, som deles likt mellom deg og din halvbror. Den andre halvparten er arven etter din far, og den går i sin helhet til deg, som hans eneste arving.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...