AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #1 Skrevet 12. mars 2016 Jeg har en sønn på 15 år som ordner seg slik at han oppholder seg hjemme, spiser, dusjer m.m. når han har helgesamvær med far. Han kommer på morgenen, og når kvelden kommer, går han til far igjen. Dette fordi "det er nettene som teller" for samværsklasse og bidragsreduksjon, og han og far er enig i at så lenge han sover der, så kan han være hvor han vil ellers. Jeg synes dette er slitsomt. Han har kompiser hjemme mye av tiden, det er musikk og støy dagen lang, han er en rotekopp på kjøkkenet og ellers i huset, og det var deilig å slippe ryddinga på samværshelgene da han var mindre. Det var rett og slett godt med litt fri... Han har en yngre bror som ser ut til å kopiere dette mønsteret også...sukk. Har spurt guttene om hvorfor de ikke vil være hos far, og de begrunner dette med en sur pappa, lite rom for privatliv (3 unger deler rom), kjeder seg fordi de har lite ting der (det er liten plass, så far har satt ned foten for hva de kan drasse med seg), boksmat, liker ikke pålegget, for trangt på badet, og ti tusen andre grunner. Kort sagt, de trives best hjemme. Jeg tør heller ikke reise bort disse helgene, for da ser det ikke ut når jeg kommer hjem, og 13 åringen skal ikke være uten voksne hele dagen mener nå jeg. Får meg ikke til å si til guttene at de ikke får lov å gå inn i sitt eget hjem heller. Så nå spør jeg dere om gode råd, og hvordan andre har løst slike ting til beste for alle parter? Anonymkode: aebc1...389
Gjest O.G. Skrevet 12. mars 2016 #2 Skrevet 12. mars 2016 Faren er altså da opptatt av bidraget og ikke ha treffe guttene sine.
KG deltager Skrevet 12. mars 2016 #3 Skrevet 12. mars 2016 Jeg forstår deg godt og mener dette er et stjerneeksempel på hvor viktig det er at begge parter har et fullverdig hjem for barna og hvorfor utgifter med hus / strøm etc ikke bør tas med i bidraget.Det finnes en hel haug av tråder her inne der det blir skrevet at det er riktig at far er med og sponser mors hjem fordi hun har behov for en større bolig og far egentlig ikke trenger mer enn en leilighet fordi barna ikke er der så ofte. Resultatet blir som her: at tenårngskidsa ikke vil være der. hadde det vært mulig å tatt en prat m faren: foreslått en endring i ansvarsfordelinga- der han fikk barnetrygd og bidrag mot at han skaffet en bedre bolig og hadde barna 50 eller 60%? 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #4 Skrevet 12. mars 2016 Skjønner at du blir frustrert ja.. Men for å se det positive i kaoset da, er at far ikke er sur fordi at gutten ikke er der. Kjenner meg igjen i din situasjon, og har hørt denne situasjonen fra mange andre også. Barna/ungdommene føler seg mest hjemme hos moren sin. Mitt råd vil være å prøve å se dette positive i det, og at du har et levende hjem. Og ikke minst at gutten har mot til å gjøre som han selv vil ift faren. Om ikke mange årene er han på vei ut av redet, så kos deg så lenge han er hjemme. Går jo at å snakke litt med han om rydding, vasking osv da. Anonymkode: 646a6...9a0 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #5 Skrevet 12. mars 2016 14 minutter siden, O.G. skrev: Faren er altså da opptatt av bidraget og ikke ha treffe guttene sine. Ts: ja, ser sånn ut desverre... Anonymkode: aebc1...389 2
Gjest O.G. Skrevet 12. mars 2016 #6 Skrevet 12. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: ja, ser sånn ut desverre... Anonymkode: aebc1...389 Det her blir du nødt til ta opp med ham.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #7 Skrevet 12. mars 2016 9 minutter siden, KG deltager skrev: Jeg forstår deg godt og mener dette er et stjerneeksempel på hvor viktig det er at begge parter har et fullverdig hjem for barna og hvorfor utgifter med hus / strøm etc ikke bør tas med i bidraget.Det finnes en hel haug av tråder her inne der det blir skrevet at det er riktig at far er med og sponser mors hjem fordi hun har behov for en større bolig og far egentlig ikke trenger mer enn en leilighet fordi barna ikke er der så ofte. Resultatet blir som her: at tenårngskidsa ikke vil være der. hadde det vært mulig å tatt en prat m faren: foreslått en endring i ansvarsfordelinga- der han fikk barnetrygd og bidrag mot at han skaffet en bedre bolig og hadde barna 50 eller 60%? Ts: far ønsker ikke en annen samværsordning. Han tjener mer enn meg til tross for bidrag og barnetrygd, så han har råd til ett større hus. Han ønsker å bo i sitt barndomshjem sier han, så det er ikke økonomiske problemer som stopper han her. Han har heller ikke interesse for å følge opp i forhold til skole og fritid... Anonymkode: aebc1...389 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #8 Skrevet 12. mars 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at du blir frustrert ja.. Men for å se det positive i kaoset da, er at far ikke er sur fordi at gutten ikke er der. Kjenner meg igjen i din situasjon, og har hørt denne situasjonen fra mange andre også. Barna/ungdommene føler seg mest hjemme hos moren sin. Mitt råd vil være å prøve å se dette positive i det, og at du har et levende hjem. Og ikke minst at gutten har mot til å gjøre som han selv vil ift faren. Om ikke mange årene er han på vei ut av redet, så kos deg så lenge han er hjemme. Går jo at å snakke litt med han om rydding, vasking osv da. Anonymkode: 646a6...9a0 Joda, han er snart ute av redet, men etter han kommer det to til. Jeg synes stort sett det er hyggelig at guttene er her, men noen ganger blir det litt for mye. Merker at jeg blir sliten, spesielt av samværshelgene som er hverken det ene eller det andre. I hjemmehelgene kan de ikke bare stikke av til far eller kompiser når det blir stilt krav til dem heller. Da er det husvask sammen med meg, deltakelse i middagslaging, rydding og handling som vanlig. I samværshelgene holder de seg klokelig unna fredagsvasken, og er klar på at de kan gå hvor de vil, for far bestemmer. Jeg er også usikker hvor mye jeg kan kreve av guttene om de blir alene en helg dersom jeg reiser bort. Kan jeg forlange at huset skal se ut som da jeg forlot? Neppe... Anonymkode: aebc1...389
Hulderen Skrevet 12. mars 2016 #9 Skrevet 12. mars 2016 Sønnene dine roter vel like mye hele tiden, ikke bare i fars samværshelg? Det hlres ut som det er på tide at du setter krav til dem. De må rydde etter seg. Gi dem ansvar for fullstendig vask av hele kjøkkenet hver sin dag. Sett deg i respekt! Når det gjelder å reise bort, så gjør du selvsagt det av og til. Gi beskjed om at den helgen må de holde seg hos faren også på dagtid, siden du ikke vil at de skal være der uten en voksen. 5
Pysa Skrevet 12. mars 2016 #10 Skrevet 12. mars 2016 Om du skal reise bort, må du si til gutta at de skal være hos faren sin. Si at de kan være hjemme hos deg når det passer for deg, men ellers må de være hos far. 5
KG deltager Skrevet 12. mars 2016 #11 Skrevet 12. mars 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: far ønsker ikke en annen samværsordning. Han tjener mer enn meg til tross for bidrag og barnetrygd, så han har råd til ett større hus. Han ønsker å bo i sitt barndomshjem sier han, så det er ikke økonomiske problemer som stopper han her. Han har heller ikke interesse for å følge opp i forhold til skole og fritid... Anonymkode: aebc1...389 Men om guttene bare sover hos han for å redusere bidraget så betyr jo penger en del for han også -selv om han tjener mer enn deg 1
Gjest Coolaid Skrevet 12. mars 2016 #12 Skrevet 12. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en sønn på 15 år som ordner seg slik at han oppholder seg hjemme, spiser, dusjer m.m. når han har helgesamvær med far. Han kommer på morgenen, og når kvelden kommer, går han til far igjen. Dette fordi "det er nettene som teller" for samværsklasse og bidragsreduksjon, og han og far er enig i at så lenge han sover der, så kan han være hvor han vil ellers. Jeg synes dette er slitsomt. Han har kompiser hjemme mye av tiden, det er musikk og støy dagen lang, han er en rotekopp på kjøkkenet og ellers i huset, og det var deilig å slippe ryddinga på samværshelgene da han var mindre. Det var rett og slett godt med litt fri... Han har en yngre bror som ser ut til å kopiere dette mønsteret også...sukk. Har spurt guttene om hvorfor de ikke vil være hos far, og de begrunner dette med en sur pappa, lite rom for privatliv (3 unger deler rom), kjeder seg fordi de har lite ting der (det er liten plass, så far har satt ned foten for hva de kan drasse med seg), boksmat, liker ikke pålegget, for trangt på badet, og ti tusen andre grunner. Kort sagt, de trives best hjemme. Jeg tør heller ikke reise bort disse helgene, for da ser det ikke ut når jeg kommer hjem, og 13 åringen skal ikke være uten voksne hele dagen mener nå jeg. Får meg ikke til å si til guttene at de ikke får lov å gå inn i sitt eget hjem heller. Så nå spør jeg dere om gode råd, og hvordan andre har løst slike ting til beste for alle parter? Anonymkode: aebc1...389 Hvem er det som egentlig bestemmer ? Du eller en 15 åring ? La oss nå si at du hadde lyst på litt "sexytime" med en ny kjæreste, alene.... du har rett til å bestemme i ditt eget hus. Fortell far at du forventer at de bor der i helgen.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #13 Skrevet 12. mars 2016 Jeg tror det er veldig vanlig at så store barn som en 15 åring kommer og går litt som han vil. I den alderen følger de gjerne ikke vanlig samvær. Jeg forstår at du er sliten, men det er jo slik det er å ha barn. Dette med bidrag og antall dager med samvær osv, har det blitt mye rart ut av. De som har barnet mest vil helst ha det mest mulig for å få mer bidrag, de som har barnet minst hos seg vil ha det mer for å slippe å betale seg til raka fant. Jeg kan fortå far at han ikke ønsker å betale mer bidrag. Og jeg forstår gutten og deg. Se det på den positive siden, han ser tross alt faren sin selv om han bare ligger der. Hadde det ikke vært for dette med bidraget, hadde han sikkert bodd fast hos deg. Tror nok at unggutten kommer til å gjøre mer og mer som han selv vil. Anonymkode: 817bc...8d1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #14 Skrevet 12. mars 2016 1 minutt siden, Coolaid skrev: Hvem er det som egentlig bestemmer ? Du eller en 15 åring ? La oss nå si at du hadde lyst på litt "sexytime" med en ny kjæreste, alene.... du har rett til å bestemme i ditt eget hus. Fortell far at du forventer at de bor der i helgen. Takk for svar, du fikk meg til å tenke i litt andre baner her. Dette er nok ett problem som jeg selv har skapt gjennom å ha åpen dør for ungene hjemme. De vil jo være der de trives best, og de har fått lov til det. Mulig jeg har vært for lite bestemt, men jeg klarer ikke sette ned foten her. Jeg har vært litt irritert på far for dette, men ser at det nok er jeg selv som er problemet... Jeg bestemmer i mitt eget hus, men synes ikke jeg kan bestemme om ungene (som bor her på lik linje med meg) skal få lov å være i sitt eget hjem. Blir så feil at de ikke er velkommen noen plasser annen hver helg. Tror de føler at far synes det er best at de er hjemme mest mulig, for de sier at han er så sur. Når de ikke har samværshelger, så følger de regler og gjør sine oppgaver, da er alt normalt. Anonymkode: aebc1...389
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #15 Skrevet 12. mars 2016 17 minutter siden, KG deltager skrev: Men om guttene bare sover hos han for å redusere bidraget så betyr jo penger en del for han også -selv om han tjener mer enn deg Ja, penger betyr MYE for han, men pengene er ikke årsaken til boforholdene. Han har god råd, men er utrolig gjerrig. Anonymkode: aebc1...389
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #16 Skrevet 12. mars 2016 46 minutter siden, Hulderen skrev: Sønnene dine roter vel like mye hele tiden, ikke bare i fars samværshelg? Det hlres ut som det er på tide at du setter krav til dem. De må rydde etter seg. Gi dem ansvar for fullstendig vask av hele kjøkkenet hver sin dag. Sett deg i respekt! Når det gjelder å reise bort, så gjør du selvsagt det av og til. Gi beskjed om at den helgen må de holde seg hos faren også på dagtid, siden du ikke vil at de skal være der uten en voksen. De roter faktisk mer når det er samværhelg, for da kan jeg ikke kreve at de blir her og ordner opp. Far har også gjort det klart for dem at jeg ikke bestemmer disse helgene, det gjør han. Vi har kommet inn i en ond sirkel disse helgene. Anonymkode: aebc1...389
ViljaH Skrevet 12. mars 2016 #17 Skrevet 12. mars 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, han er snart ute av redet, men etter han kommer det to til. Jeg synes stort sett det er hyggelig at guttene er her, men noen ganger blir det litt for mye. Merker at jeg blir sliten, spesielt av samværshelgene som er hverken det ene eller det andre. I hjemmehelgene kan de ikke bare stikke av til far eller kompiser når det blir stilt krav til dem heller. Da er det husvask sammen med meg, deltakelse i middagslaging, rydding og handling som vanlig. I samværshelgene holder de seg klokelig unna fredagsvasken, og er klar på at de kan gå hvor de vil, for far bestemmer. Jeg er også usikker hvor mye jeg kan kreve av guttene om de blir alene en helg dersom jeg reiser bort. Kan jeg forlange at huset skal se ut som da jeg forlot? Neppe... Anonymkode: aebc1...389 Jeg ville ivertfall begynt med å gjøre det klart at du bestemmer i ditt hus, så hvis de vil være hos deg så må de hjelpe til som vanlig. Det er heller ikke greit at far og barna blir enige om at de kan være hos deg, uten å rådføre seg med deg. Jeg tror jeg ville ført logg en tid (måned eller to) for hvor mye tid barna faktisk er hos deg vs far, hvor mange måltider spises hos deg vs far i samværshelger. Og så brukt dette til å søke NAV om justering av bidrag. Hvis du holder alt av måltid/dusjing osv, så er det ingen grunn til at far skal ha bidragsreduksjon for de dagene. Hvis du er ukomfortabel med å la de være hjemme når du reiser bort, så si at de får ikke være der men må være hos far. 4
EvaLena Skrevet 12. mars 2016 #18 Skrevet 12. mars 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: De roter faktisk mer når det er samværhelg, for da kan jeg ikke kreve at de blir her og ordner opp. Far har også gjort det klart for dem at jeg ikke bestemmer disse helgene, det gjør han. Vi har kommet inn i en ond sirkel disse helgene. Anonymkode: aebc1...389 Så lenge de roter i DITT hus så skal de rydde uansett hvilken helg det er. Faren deres kan absolutt ikke bestemme over ditt hus de helgene han skal ha barna. Si klinkende klart ifra at de får rydde etter seg uansett når det måtte være. Skulle da bare mangle 😳 8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #19 Skrevet 12. mars 2016 Hvis du og far hadde vært sammen, ville guttene vært hos dere hele tiden. Du har ikke hatt noen frihelger da. Du må begynne å sette krav til dem. Hvis de er i ditt hus så bestemmer ikke far. Så enkelt er det. Anonymkode: 4023e...c76 2
Katten.2.0 Skrevet 12. mars 2016 #20 Skrevet 12. mars 2016 Du bestemmer over ditt hus. Skal de være hos deg må de følge dine regler. Det betyr også at de må respektere ditt ønske om privatliv. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå