Gå til innhold

Utbetaling av barneforsikring ved alvorlig sykdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har et spørsmål angående utbetaling av barneforsikring ved alvorlig sykdom. I følge Gjensidiges barneforsikring så kan barneforsikring gjelde opp til barnet fyller 26 år, så lenge du forsikret barnet da det var mellom 3 måneder og 16 år. Om mine foreldre forsikret meg gjennom barneforsikring, har jeg da rett på utbetaling av barneforsikring for alvorlig sykdom, selv om jeg fikk diagnosen når jeg var 20 år?  Det er snakk om en engangsutbetaling på 3G.

Det står følgende hos barneforsikringen hos Gjensidige: 

Alvorlig sykdom

Ved alvorlig sykdom får du en engangsutbetaling på 3G. Se listen over sykdommer som regnes som alvorlig.

- Kreft

- Hjernesvulst

-  MS

- Insulinavghengig diabetes

- Alvorlig brannskade

- Leddgikt

- Alvorlig hjerneskade

- Ulcerøs kolitt

- Morbus Crohn

- Organtransplantsjon

- Tversnittlammelser

Det jeg ikke forstår, er om en må være ufør for å få denne engangsbetalingen? Jeg har ulcerøs kolitt, men er ikke ufør. Jeg fungerer relativt greitt i hverdagen. Har jeg likevel rett på en slik utbetaling siden jeg enda er under 26 år, så fremt foreldrene mine har forsikret meg med barneforsikring? (Fyller 26 om noen mnd!) Som sagt, jeg fikk diagnosen når var 20 år, altså var jeg myndig da jeg fikk diagnosen, men har jeg forstått det rett så gjelder altså dette til jeg har fylt 26 år. Har aldri hørt eller vist om dette før, så det var bare en ren tilfeldighet at jeg kom over dette. Skal selvsagt forhøre meg med foreldrene og forsikringselskapet, men vil gjerne høre med noen som vet har erfaring om hvilken kriterier en må oppfylle for at dette skal gjelde, altså om det holder med diagnose eller om en må være ufør. 

Anonymkode: 08700...225

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leser du dette i forsikringsdokumentene dine, eller på hjemmesiden deres? Husk at forsikringsselskaper fornyer barneforsikringer i løpet av årene, så dobbelsjekk at denne dekningen gjelder for din barneforsikring også.

Alvorlig/kritisk sykdom er ikke en uføreforsikring, men en engangsutbetaling som skal sikre økonomien til foreldre dersom barnet får en diagnose som enten krever at de må ta mye fri fra jobb i forbindelse med sykdommen til barnet, eller at barnet blir en "utgiftspost" (i mangel på bedre ord) som følger av ekstra behov. Det skal derfor ikke være krav om at barnet er/blir ufør.

Er uansett ingen av oss her inne som kan gi deg et fullverdig svar, så ring Gjensidige på mandag og meld skade.

PS! slik jeg har forstått det så slipper du å levere ny helseerklæring dersom du viderefører barneforsikringen din over på ordinære personforsikringer før/når du fyller 26år. Ettersom du har fått en diagnose så risikerer du enten å få forbehold mot sykdommen eller i verste fall at du ikke får tegne personforsikring dersom du må gjennom en helsevurdering. Sørg derfor for at du skaffer deg personforsikringer som overlapper barneforsikringen din (gjelder kun hos selskapet du er forsikret i, skal du tegne i annet selskap så må du inn med ny helseerklæring)

Lykke til:)

Anonymkode: 96aa2...fad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk utbetaling fra en slik forsikring når jeg var 20 hvertfall, pga MS. 

Anonymkode: 0efcd...018

Skrevet

Jeg vil tro du er ca 6 år forseint ute med å kreve noe fra forsikringen. I papirene står det at du er pliktig til å opplyse om endring i helsetilstand osv, og tror ikke de ser positivt på det at du 6 år etter kommer med en såpass stor endring i helsetilstanden din. 

Skrevet

Spørs vel også om foreldrene dine har fortsatt å betale denne forsikringen.

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar.

Jeg har bare lest på hjemmesiden ja, og har også tenkt at kriteriene kan ha vært noe annet da forsikringen eventuelt ble tegnet, det er jo noe om jeg finne ut av. 

Jeg vet enda ikke om det i det hele tatt foreligger/har vært en barneforsikring på meg. Spurte min mor, og hun svarte med at hun ikke trodde at jeg hadde/har det, men at hun skulle sjekke opp i det. 

Når det er sagt prøvde jeg selv å tegne en uføreforsikring hos Gjensidige 1 år etter diagnosen, og fikk da begrensinger på dette grunnet sykdommen min. Jeg visste ikke om jeg hadde hatt en forsikring tidligere, så jeg sjekket ikke opp muligheten for å få en forlengelse av en eventuell barneforsikring. 

Det er mulig at det er for seint å komme med en slik opplysning nå ja, men samtidig har jeg heller ikke visst om at dette var en mulighet en gang. Du som har MS, hvordan ble du gjort oppmerksom på at du hadde rett på utbetaling? Burde ikke helsevesenet gjort meg oppmerksom på at jeg hadde en slik rettighet når jeg fikk diagnosen? Det er vel da ikke vanlig at barna er klar over hvilken rettigheter de har i forhold til barneforsikring? 

Om jeg har hatt en barneforsikring, så er det vel også sannsynlig at jeg ikke blir betalt for lenger, slik at det er for seint å kreve noe slikt nå? 

Som sagt, skal få sjekket opp i det. 

Skrevet

Dine eventuelle private forsikringer er ikke helsevesenets jobb å holde styr på nei. Og om din mor tror de ikke har slik forsikring for deg, og du selv ikke har betalt, hva får deg til å tro at du likevel er forsikret?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Glitnir skrev:

Dine eventuelle private forsikringer er ikke helsevesenets jobb å holde styr på nei. Og om din mor tror de ikke har slik forsikring for deg, og du selv ikke har betalt, hva får deg til å tro at du likevel er forsikret?

Da jeg lagde innlegget hadde jeg ikke snakket med min mor enda. Jeg tenkte det var en såpass normalt at foreldrene mine hadde forsikret meg at jeg egentlig tok det som en selvfølge? Jeg har blant annet vært innboforsikret gjennom henne, dette trodde hun heller ikke jeg var dekket av inntil 21 år, men det var jeg altså. Derfor er det også en mulighet for at jeg har vært forsikret uten at hun helt har kontroll på det. 

Jeg mener ikke at helsevesenet skal ha oversikt over private forsikringer, men siden det er såpass sjelden sykdom sammen med en andre rekker alvorlige sykdommer, så tenkte jeg kanskje at de kunne nevnte dette. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg lagde innlegget hadde jeg ikke snakket med min mor enda. Jeg tenkte det var en såpass normalt at foreldrene mine hadde forsikret meg at jeg egentlig tok det som en selvfølge? Jeg har blant annet vært innboforsikret gjennom henne, dette trodde hun heller ikke jeg var dekket av inntil 21 år, men det var jeg altså. Derfor er det også en mulighet for at jeg har vært forsikret uten at hun helt har kontroll på det. 

Jeg mener ikke at helsevesenet skal ha oversikt over private forsikringer, men siden det er såpass sjelden sykdom sammen med en andre rekker alvorlige sykdommer, så tenkte jeg kanskje at de kunne nevnte dette. 

Tror ikke det var så vanlig å tegne barneforsikringer på de som er voksne i dag. Det er en trend som har kommet mer de siste årene. Innboforsikring er noe "alle" har. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Glitnir skrev:

Tror ikke det var så vanlig å tegne barneforsikringer på de som er voksne i dag. Det er en trend som har kommet mer de siste årene. Innboforsikring er noe "alle" har. 

Ja det er mulig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...