Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

PC-en skal hovedakelig brukes til nedlasting av musikk og spill, spilling av spill, lage tegnefilmer/animasjonsfilmer. Hva slags kapasitet trengs mht minne og grafikk etc? Jeg er temmelig blank på hva som befinner seg inne i pc-en og er redd for å bli snakka rundt i en butikk. Hva er best av PC og MAC til denne bruken? Og hva slags pris må jeg opp i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du spille spill, så er vel ikke en mac å anbefale, selv om de er svinaktig gode på utvikling av grafikk.

Det du bør tenke på er å få et skikkelig godt grafikkort, med minst 128 MB internminne. ATI Radeon har gode skjermkort. Og så må du ha en god del RAM. 512 MB på det minste, men gjerne dobbelt. Da tenker jeg helst på stasjonær pc. Laptop vil også fungere greit til formålet, men du får enormt mye mer for pengene hvis du kjøper stasjonær. (Grafikkort er viktig for spill, RAM er viktig for laging av grafikk.)

Sjekk ut dinside.no for tester av månedens pc. Og ikke kjøp pc på Elkjøp eller Expert.

Skrevet

Skal du bygge pc'en selv, eller få noen andre til å bygge den for deg anbefaler jeg komplett.no. Du kan seff gå på hardware.no for å finne delene billigst mulig.

Hva du bør satse på er en annen ting! Skal du satse hardt på grafikkutvikling bør du ha oppimot 1024mb RAM, gjerne mer. 512 holder dessverre ikke i det lange løp. De som redigerer videoer osv har gjerne 3k RAM. Skjermkort bør du også ha nokså bra. MINST 128 mb, gjerne 256 mb for best ytelse. Du behøver ikke ha det dyreste og bewste, men som Drucilla anbefalte så er ATI Radeon noe av det bedre på markedet.

Når det gjelder prossessor bør du ha ca 2.5ghz. Da har du litt å gå på samtidig som du ikke behøver å betale skjorta av deg. Du må gjerne velge mindre prossessor, men RAM'en bør være på rundt 1024. Jeg skaffa meg en sabla bra maskin til 3k, nå hadde jeg seff endel ting fra før av, men sjekk ukens tilbud osv pådiverse nettsteder! Der er det mange knalle tilbud! ;)

Lykke til!

Skrevet

Takk! Hvordan er det enklest å finne den pc-en jeg trenger f eks på nett? Må jeg gå inn på hver enkelt omtale og lese alle spesifikasjonene? Eller finnes det et sted hvor jeg kan søke f eks på størrelse på minne? Noen som har et nettsted å anbefale? Skal ikke bygge denne selv, nei. :-? Skal ikke bruke den selv engang.

Skrevet
Takk! Hvordan er det enklest å finne den pc-en jeg trenger f eks på nett? Må jeg gå inn på hver enkelt omtale og lese alle spesifikasjonene? Eller finnes det et sted hvor jeg kan søke f eks på størrelse på minne? Noen som har et nettsted å anbefale? Skal ikke bygge denne selv, nei. :-?  Skal ikke bruke den selv engang.

Tjaa du skal kjøpe en ferdig pc? sjekk hardware.no.. mulig det står noe om stasjonære pc'er.. Finner du nada så PM meg, så skal jeg hjelpe deg;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...