AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #1 Skrevet 12. mars 2016 Usikker på hvor dette bør postes, men prøver her... Har datet en mann i ca 8 mnd nå. Han har enda ikke truffet mitt barn på 9 år. Siden det ble slutt mellom barnefar og meg for ca fire år siden har ingen av oss hatt noen seriøse forhold der vi har introdusert ny partner for barnet. Jeg vil være sikker på at forholdet er ment å vare dersom jeg introduserer for barnet. Noen varighetsgaranti vet jeg ikke finnes og jeg er også bevisst på at en eventuell ny partner ikke bare må kunne fungere godt sammen med meg, men også sammen med barnet/familien. For å finne ut av det siste er det kanskje på tide å presentere ny partner for barnet eller mener dere det er for tidlig? Jeg/vi tenker da å treffes på et nøytralt sted, type lekepark, tivoli, kino/teater, kafé e.l. Forstår at mange først introduserer vedkommende som en venn, men er usikker på hvorvidt barnet vil gjennomskue dette. Hxn er tross alt 9 år og forstår nok at vedkommende er mer enn en venn. Vil ikke gi inntrykk av at jeg vil skjule noe for barnet. Tror også hxn ikke blir spesielt overrasket dersom mor eller far skulle få ny kjæreste da vi har pratet en del om dette. Hxn sier selv at dette ville være hyggelig, men jeg tenker det kan føles annerledes dersom dette plutselig blir en realitet. Hva er deres erfaringer rundt dette? Og hvilke råd vil dere gi for å kunne legge til rette for en god relasjon mellom barnet og ny partner? Kan legge til at ny partner ikke selv har barn så det er kun barnet på 9 år som står i fokus her. Og så er det dette med eks´er. Vi har hatt en avtale om at vi skal informere hverandre før barnet får møte nye partnere. Til nå har dette som sagt ikke forekommet. Jeg har nå fortalt min eksmann at jeg har truffet en mann jeg liker godt og at vi har datet en tid. Trodde ikke dette skulle være problematisk i det hele tatt. Plutselig forteller eks´en at han fortsatt har følelser for meg og at han sliter mer enn han hadde trodd med dette. Da har jeg ikke nevnt noe om å introdusere for barnet. Samtidig åpner ny partner for muligheten til å treffe barnet. Han har hele tiden vært veldig avventende på dette og lar selvsagt meg styre når jeg synes tidspunktet er riktig. Nå har det kommet konkrete og svært gode forslag for treff og jeg føler jeg enten må informere eks´en om at introduksjon er nært forestående eller informere ny partner om hvorfor vi fortsatt bør avvente noe. Tenker da å vente noe lenger av hensyn til eksmannen og ikke av hensyn til barnet. Likevel er det viktig at ikke barnet opplever at far har vanskeligheter med mors nye partner, da jeg frykter dette kan spolere alle muligheter for en god relasjon fremover. Barnefar har ikke truffet min nye partner. Jeg har foreslått dette, men da kom det frem at han fortsatt har følelser og ikke vil høre om eller treffe min nye flamme på nåværende tidspunkt. Så hva gjør man? Anonymkode: ad39c...7e6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #2 Skrevet 12. mars 2016 Jeg tenker at du først og fremst må tenke etter hva du føler seg, både overfor eksen din og kjæresten din. Hva ønsker du fremover i livet? Synes det skinner igjennom at du tar altfor mye hensyn til andre. Og det at eksen din sine meninger betyr så mye for deg, er litt skummelt synes jeg. Dere ble enige om å bryte opp, ergo mistet dere retten til å blande dere i hverandres liv, barn eller ei. Jeg synes også det er litt spesielt at han nå, 4 år etter kommer å sier at han har følelser for deg. Det kan være at noen gamle følelser har blusset opp da han fikk vite at du hadde truffet en ny. Dette skjer veldig ofte med ekser, men det betyr ikke at det er ekte følelser, det kan like gjerne være eietrang. Så mitt råd til deg er; tenk igjennom hva du selv ønsker. Lykke til! Anonymkode: 1b625...c09 1
stan Skrevet 12. mars 2016 #3 Skrevet 12. mars 2016 Det finnes nok ingen rette svar på dette. Mye kommer an på barnet, og lojaliteten barnet føler overfor dere. Og hvor voksent far håndterer situasjonen. I verste fall bruker han barnet i mot deg, noe som er veldig vanskelig og skadelig for barnet. Når mine foreldre fant seg nye partnere var de åpne i forhold til meg om det, uten å involvere meg unødig mye. Samtidig var begge positive om at eks hadde fått seg ny partner. Det gikk veldig bra for min del, og jeg fikk gode forhold til alle, og fikk en oppvekst med fire foreldre. Miin egen skilsmisse var ikke like grei. Min eks gjorde alt hun kunne for å gjøre det vanskelig for meg og min nye partner. Jeg brukte tid på å forbedre barnet på muligheten for at jeg fant meg en ny. Barnet var veldig støttende. Så når jeg faktisk hadde truffet noen, var barnet positiv og nysgjerrig. Møtet mellom de to gikk veldig bra. Desverre prøvde eksen å bruke barnet i mot meg og min nye partner. Med masse løgner og lureri. Men det slo voldsomt tilbake på henne. Barnet følte seg brukt, og førte til et totalt brudd på tilliten, som bare ble verre med tiden. Jeg tror det viktigste er å forbedre barn, uten å involvere dem i alle detaljer. La dem skjønne at selv om ting blir anderledes, så vil de fortsatt bli tatt godt vare på. Lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #4 Skrevet 12. mars 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at du først og fremst må tenke etter hva du føler seg, både overfor eksen din og kjæresten din. Hva ønsker du fremover i livet? Synes det skinner igjennom at du tar altfor mye hensyn til andre. Og det at eksen din sine meninger betyr så mye for deg, er litt skummelt synes jeg. Dere ble enige om å bryte opp, ergo mistet dere retten til å blande dere i hverandres liv, barn eller ei. Jeg synes også det er litt spesielt at han nå, 4 år etter kommer å sier at han har følelser for deg. Det kan være at noen gamle følelser har blusset opp da han fikk vite at du hadde truffet en ny. Dette skjer veldig ofte med ekser, men det betyr ikke at det er ekte følelser, det kan like gjerne være eietrang. Så mitt råd til deg er; tenk igjennom hva du selv ønsker. Lykke til! Anonymkode: 1b625...c09 Tror ikke det er snakk om eietrang, men heller at han først nå er blitt klar over hva forholdet vårt betydde for han. Eksmannen er en grei fyr og vet han ønsker mitt beste. Jeg vet jo hva jeg ønsker nå, og derfor jeg også synes tiden er moden for å introdusere ny partner for barnet. Er likevel litt usikker på timingen nettopp fordi jeg vil at dette skal føles greit ikke bare for barnet, men også for eksmannen. Har et sterkt ønske om å kunne fortsette vårt gode vennskap og samarbeid også i årene fremover. Anonymkode: ad39c...7e6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #5 Skrevet 12. mars 2016 Tusen takk for et godt svar basert også på egne erfaringer. Har svart med uthevet skrift i innlegget ditt: 30 minutter siden, stan skrev: Det finnes nok ingen rette svar på dette. Mye kommer an på barnet, og lojaliteten barnet føler overfor dere. Og hvor voksent far håndterer situasjonen. I verste fall bruker han barnet i mot deg, noe som er veldig vanskelig og skadelig for barnet. Er rimelig sikker på at han ikke bruker barnet mot meg. Men dersom han har problemer med dette frykter jeg barnet merker det og kan påvirkes av det likevel. Når mine foreldre fant seg nye partnere var de åpne i forhold til meg om det, uten å involvere meg unødig mye. Samtidig var begge positive om at eks hadde fått seg ny partner. Det gikk veldig bra for min del, og jeg fikk gode forhold til alle, og fikk en oppvekst med fire foreldre. Dette er fasiten på hvordan jeg helst skulle sett dette gjennomført. Vil virkelig vi alle kan være venner og samarbeide godt. Det vil garantert være det beste for barnet! Miin egen skilsmisse var ikke like grei. Min eks gjorde alt hun kunne for å gjøre det vanskelig for meg og min nye partner. Jeg brukte tid på å forbedre barnet på muligheten for at jeg fant meg en ny. Barnet var veldig støttende. Så når jeg faktisk hadde truffet noen, var barnet positiv og nysgjerrig. Møtet mellom de to gikk veldig bra. Veldig godt å høre at du fikk til et godt møte til tross for motstand fra ekskona. Åpenhet er nok tingen her og det skal jeg ta til etterretning. Desverre prøvde eksen å bruke barnet i mot meg og min nye partner. Med masse løgner og lureri. Men det slo voldsomt tilbake på henne. Barnet følte seg brukt, og førte til et totalt brudd på tilliten, som bare ble verre med tiden. Jeg tror det viktigste er å forbedre barn, uten å involvere dem i alle detaljer. La dem skjønne at selv om ting blir anderledes, så vil de fortsatt bli tatt godt vare på. Helt enig i dette, så må jeg bare vurdere når det føles riktig å introdusere ny partner. Ønsker ikke å såre eksmannen unødig. Får heller ta en prat med han og høre hva han tenker selv om saken. Er ikke noe stress å måtte introdusere nå, men å vente unødvendig lenge ser jeg liten vits i. Lykke til. Tusen takk! Anonymkode: ad39c...7e6
stan Skrevet 12. mars 2016 #6 Skrevet 12. mars 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for et godt svar basert også på egne erfaringer. Har svart med uthevet skrift i innlegget ditt: Anonymkode: ad39c...7e6 Ja, jeg tror det er viktig å forbedre barn på hva som skjer. Da blir ting mindre farlige, ja kanskje til og med spennende. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #7 Skrevet 12. mars 2016 Dere som har vært gjennom det å introdusere ny partner for barnet: Har dere startet med å kalle personen som venn eller nær/god venn eller har dere fortalt fra starten av at dere er kjærester? Anonymkode: ad39c...7e6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #8 Skrevet 12. mars 2016 Vesla fortalte for en stund siden at 'pappa skal få ny kjæreste som heter 'Tone''. Da hadde hun truffet 'Tone' et par ganger. Vesla er fire. Unger skjønner det utroligste. Anonymkode: 6ea86...673 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #9 Skrevet 13. mars 2016 Dette med at eksen din plutselig får sterke følelser har jeg også vært gjennom. Faren til barnet mitt dumpet meg like etter at vi fikk barn, han nektet å prøve parterapi og var helt ferdig med forholdet. Etter ca 3 år fikk jeg ny kjæreste, da hadde han vært singel hele veien og ikke ymtet frempå om noe slags følelser for meg igjen. Men vips - når jeg hadde møtt en ny var det ikke måte på hvor mye han fortsatt elsket meg og ville ha meg tilbake og "ville være en familie igjen". Det er jo ikke det at man vil la en eks bestemme over livet sitt, men fy faen så slitsomt det var når det stod på som verst, vi snakker daglige meldinger og telefoner fra en som ikke hadde brydd seg noe i 3 år (!). Det ødela litt av nyforelskelsen for å være ærlig. Jeg gikk konstant rundt med dårlig samvittighet for at jeg hadde kommet meg videre, ved hver samværshelg fikk jeg detaljerte spørsmål rundt hva jeg skulle i helgen og hvis jeg var ærlig og sa at jeg skulle være sammen med kjæresten ble det kjempedårlig stemning.. Håper virkelig ikke din eks blir sånn! Det er ikke mye morro :/ Anonymkode: ce7d7...de0 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #10 Skrevet 13. mars 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vesla fortalte for en stund siden at 'pappa skal få ny kjæreste som heter 'Tone''. Da hadde hun truffet 'Tone' et par ganger. Vesla er fire. Unger skjønner det utroligste. Anonymkode: 6ea86...673 Ja, de forstår jammen mye disse små :-D Regner likevel med at det må ha blitt sagt noe fra farens og denne Tone sin side da hun hilste på vesla. Barnet mitt har ikke hørt noe snakk om min nye flamme enda. Er så usikker på riktig tidspunkt og hvordan vi bør gå frem :-/ Anonymkode: ad39c...7e6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #11 Skrevet 13. mars 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette med at eksen din plutselig får sterke følelser har jeg også vært gjennom. Faren til barnet mitt dumpet meg like etter at vi fikk barn, han nektet å prøve parterapi og var helt ferdig med forholdet. Etter ca 3 år fikk jeg ny kjæreste, da hadde han vært singel hele veien og ikke ymtet frempå om noe slags følelser for meg igjen. Men vips - når jeg hadde møtt en ny var det ikke måte på hvor mye han fortsatt elsket meg og ville ha meg tilbake og "ville være en familie igjen". Det er jo ikke det at man vil la en eks bestemme over livet sitt, men fy faen så slitsomt det var når det stod på som verst, vi snakker daglige meldinger og telefoner fra en som ikke hadde brydd seg noe i 3 år (!). Det ødela litt av nyforelskelsen for å være ærlig. Jeg gikk konstant rundt med dårlig samvittighet for at jeg hadde kommet meg videre, ved hver samværshelg fikk jeg detaljerte spørsmål rundt hva jeg skulle i helgen og hvis jeg var ærlig og sa at jeg skulle være sammen med kjæresten ble det kjempedårlig stemning.. Håper virkelig ikke din eks blir sånn! Det er ikke mye morro :/ Anonymkode: ce7d7...de0 Tusen takk for at du deler din erfaring med eksen sine følelser. Synes selv dette er vanskelig nå. Håper og tror ikke eksen min vil ødelegge for oss. Han ønsker meg lykke til og har også bidratt med å bytte dager for å få til møter mellom meg og daten. Det er bare så rart at han plutselig får disse følelsene nå :-/ Veldig kjekt å høre andres erfaringer med dette! Anonymkode: ad39c...7e6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #12 Skrevet 13. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, de forstår jammen mye disse små :-D Regner likevel med at det må ha blitt sagt noe fra farens og denne Tone sin side da hun hilste på vesla. Barnet mitt har ikke hørt noe snakk om min nye flamme enda. Er så usikker på riktig tidspunkt og hvordan vi bør gå frem :-/ Anonymkode: ad39c...7e6 Faren hevder det ikke er blitt sagt noe. Så sannelig om jeg vet. Anonymkode: 6ea86...673 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #13 Skrevet 13. mars 2016 Skynde seg langsomt er det noe som heter ;-) Du og ny kjæresten får god tid til å bli kjent og være nettopp kjærster. O g selv om ikke eksen har noe å si over ditt liv- så er det til det beste for alle parter at alle at samarbeidet går så bra som det kan. Nå har du luftet det for eksen så - la det synke inn litt. Selv om barnet kan synes det er spennende når man prater om å eventuelt finne seg ny kjæreste så kan det bli litt voldsomt når det plutselig står en på døren.. ville bare enkelt å greit introdusert med navn.. Anonymkode: 8d6bc...c4a 1
Carrot Skrevet 13. mars 2016 #14 Skrevet 13. mars 2016 Jeg sa det rett ut lenge før de fikk treffe han, litt sånn "mamma tror hun har truffet en mann hun liker veldig godt og vi skal ut å spise middag sammen så mormor kommer for å passe dere i kveld" og så ble han nevnt innimellom fremover til de etter en stund lurte på når de skulle få møte han, da snakket vi om hvor viktig jeg følte det var at jeg ble ordentlig kjent med han først osv så når de endelig møtte min nåværende mann var de forberedt, og det var ikke ett "tilfeldig møte" i en lekepark, på butikken osv - det blir for dumt å prøve "lure" en partner inn i livet til ungene. Mitt råd er vær ærlig, si du har truffet noen, snakk med 9åringen - kanskje denne vil overraske deg med sin forståelse, foreldre undervurderer ofte ungene sine. 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #15 Skrevet 13. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skynde seg langsomt er det noe som heter ;-) Du og ny kjæresten får god tid til å bli kjent og være nettopp kjærster. O g selv om ikke eksen har noe å si over ditt liv- så er det til det beste for alle parter at alle at samarbeidet går så bra som det kan. Nå har du luftet det for eksen så - la det synke inn litt. Selv om barnet kan synes det er spennende når man prater om å eventuelt finne seg ny kjæreste så kan det bli litt voldsomt når det plutselig står en på døren.. ville bare enkelt å greit introdusert med navn.. Anonymkode: 8d6bc...c4a Er så enig i dette med å skynde seg lanfsomt!!! Når det er sagt gir ikke dette meg og ny kjæresten "god tid til å bli kjent og være nettopp kjærester". Problemet er at jeg har kun annenhver helg vi kan treffes slik ting er nå. I dag prioriterer jeg selvsagt ny partner all den tid jeg har mulighet til. Dette gjør sitt til at andre venner og familie begynner å irriterere seg over min totale fraværenhet i livene deres. Så lenge barnet ikke vet noe om vedkommende har jeg heller ikke informert mange om at jeg har truffet noen. Livet ville blitt veldig mye enklere dersom det gikk an å treffes med barnet iblant. Jeg vet at jeg ikke har noen garanti for at forholdet vil vare, men dersom jeg skal finne ut av dette føler jeg at jeg må våge å satse noe mer enn jeg gjør i dag. Både barnet og min nye partner fortjener vel å bli noe mere inkludert så får vi se se hvordan de fungerer sammen også. Barnet kommer utvilsomt først, men jeg synes også det er positivt dersom det skulle vise seg at jeg fikk en mann inn i livet mitt som barnet også kan være en ressursperson for barnet. Har selv tenkt at barnet skal skånes for dette, men i det siste stiller jeg meg undrende til mine egne tanker og avgjørelser rundt dette. Hvorfor skal det nødvendigvis være negativt for barnet at mor/far får seg ny partner? Dette kan jo også være en stor glede og ressurs for barnet hvis det er en person hxn går godt overens med og som oppriktig engasjerer/interesserer seg i barnet. Føler vel jeg allerede har "skyndet meg langsomt" og at jeg står litt i et veiskille nå. Mulig dette ikke er en partner for livet, men det er han jeg vil satse på nå og se hvor det bærer. Dette er første kjæresten for meg etter at jeg og eks skilte lag for ca 4 år siden. Skulle dette nye skjære seg vil jeg nok være enda mere forsiktig neste gang, men synes det er på tide å involvere både barnet og ny kjæreste nå. Og med det mener jeg ikke i morgen eller å dra på påskeferie sammen i dagevis. Tenker vel å kunne møtes et par timer i starten, la treffene bli hyppigere etterhvert før kjæresten kan komme hjem til oss på besøk (ikke overnatting på en stund). Tenker utviklingen kan skje over måneder og vi trenger ikke ta første steget før utpå våren, evt nærmere sommeren. Det som får meg til å drøye dette nå er, som du også nevner, hensynet til eksen. Det er nok veldig lurt å la dette synke inn litt nå. Gir det litt tid før jeg snakker med eksen om dette. Håper han tar dette med fatning. Anonymkode: ad39c...7e6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #16 Skrevet 13. mars 2016 11 minutter siden, Carrot skrev: Jeg sa det rett ut lenge før de fikk treffe han, litt sånn "mamma tror hun har truffet en mann hun liker veldig godt og vi skal ut å spise middag sammen så mormor kommer for å passe dere i kveld" og så ble han nevnt innimellom fremover til de etter en stund lurte på når de skulle få møte han, da snakket vi om hvor viktig jeg følte det var at jeg ble ordentlig kjent med han først osv så når de endelig møtte min nåværende mann var de forberedt, og det var ikke ett "tilfeldig møte" i en lekepark, på butikken osv - det blir for dumt å prøve "lure" en partner inn i livet til ungene. Mitt råd er vær ærlig, si du har truffet noen, snakk med 9åringen - kanskje denne vil overraske deg med sin forståelse, foreldre undervurderer ofte ungene sine. Har snakket en del med barnet om hva hxn synes om at mamma eller pappa får seg kjæreste. Snakker en del om hva det betyr å ha kjæreste og hvordan dette vil kan bli for barnet. Jeg vil ikke gå for et "tilfeldig møte", men et planlagt møte på avtalt sted i starten. Barnet skal da være godt forberedt på hvem vi skal møte, men hvorvidt jeg skal kalle det en god venn eller kjæreste i starten er jeg usikker på. Er åpen for andres tanker rundt dette. Og ja, jeg skal snakke med barnet når bare barnefar er litt mere klar for det ;-) Anonymkode: ad39c...7e6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #17 Skrevet 13. mars 2016 Jeg har troen på å ikke gjøre dette til en stor greie. Ikke dvel så mye ved det, ikke overtenk. "Den siste tiden har jeg vært mye sammen med en mann som jeg har blitt veldig glad i, og som jeg gjerne vil at du skal møte", så går dere på kafé eller går ut og spiser middag sammen, eller inviterer ham hjem på middag. Fra du har gjort det kan du ha denne mannen på besøk på kveldstid noen ganger i uken, kanskje uten å sitte oppå hverandre og hele tiden, i tilfelle barnet våkner. Men at du har besøk er jo helt vanlig og naturlig. Ikke overtenk, og ikke undervurder barnet ditt. Og ta mer hensyn til deg selv enn til eksen! Anonymkode: 299bf...2ac 4
Carrot Skrevet 13. mars 2016 #18 Skrevet 13. mars 2016 Hva er greia med å si venn hvis det er en du har sexet med og har varme følelser for? Skal du lære barnet at man er intim med venner? Hvilke signaler sender det? Og hvorfor i all verden er ærlighet så vanskelig for voksne når det er overfor sine barn? Jeg skjønner ikke "greien" eller "problemet" heller for den del? Hva er du redd for? Vil du droppe fyren du er glad i om barnet slår seg vrang? Er det liksom greit? Hva er greien? 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #19 Skrevet 13. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har troen på å ikke gjøre dette til en stor greie. Ikke dvel så mye ved det, ikke overtenk. "Den siste tiden har jeg vært mye sammen med en mann som jeg har blitt veldig glad i, og som jeg gjerne vil at du skal møte", så går dere på kafé eller går ut og spiser middag sammen, eller inviterer ham hjem på middag. Fra du har gjort det kan du ha denne mannen på besøk på kveldstid noen ganger i uken, kanskje uten å sitte oppå hverandre og hele tiden, i tilfelle barnet våkner. Men at du har besøk er jo helt vanlig og naturlig. Ikke overtenk, og ikke undervurder barnet ditt. Og ta mer hensyn til deg selv enn til eksen! Anonymkode: 299bf...2ac Tusen takk for gode tanker og råd. Dette vil etterfølges :-) Anonymkode: ad39c...7e6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #20 Skrevet 13. mars 2016 5 minutter siden, Carrot skrev: Hva er greia med å si venn hvis det er en du har sexet med og har varme følelser for? Skal du lære barnet at man er intim med venner? Hvilke signaler sender det? Og hvorfor i all verden er ærlighet så vanskelig for voksne når det er overfor sine barn? Jeg skjønner ikke "greien" eller "problemet" heller for den del? Hva er du redd for? Vil du droppe fyren du er glad i om barnet slår seg vrang? Er det liksom greit? Hva er greien? Jeg er enig. Vi trenger ikke være så livredde for å si at vi har fått oss en kjæreste. Jeg tror mange undervurderer barna når de behandler dem som sånne skjøre små vesener som ikke kan få vite at mamma eller pappa har truffet en de er forelsket i, og når de driver og sniker seg bak ryggen deres i en evighet. Barn synes stort sett at dette er en mye mindre "greie" enn det vi gjør, og da må vi passe på at vi ikke hauser det opp og gjør det til noe barna merker at vi synes er ubehagelig. Det er jo helt vanlig å introdusere viktige mennesker i livet vårt til barna. Anonymkode: 299bf...2ac 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå