Gå til innhold

Hvordan trene opp viljestyrken og selvdisiplin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier det med en gang, jeg er lat. Og jeg er så fryktelig lei av å være lat:(  jeg prøver hele tiden å endre meg, bli et bedre menneske, få et bedre liv, men Neida! 

Jeg vil få til å trene regelmessig, jeg klarer det en uke, og så blir jeg borte fra trening en måned igjen. Og nei, jeg trener ikke 7 dager den uken som jeg har prøvd før, men har også prøvd å legge lista lavt på to-tre ganger i uken. 

Det er ikke bare treningen jeg ikke får til. Leiligheten... Rydder en gang i måneden og det tar tiiiimesvis, dagen etter er det klær overalt igjen, og det kan drøye en hel uke til neste vaskemaskin blir satt på. Igjen, jeg vet det er latskapen. 

Utseende er samme. jeg kan føle meg riktig så fin de få dagene i måneden jeg har fikset håret, har ordnet brynene og tenkt på hvilke klær jeg har på meg. Og de dagene er jeg som regel i mye bedre humør. Allikevel gidder jeg ikke fordi jeg er lat. 

jeg vet folk sikker kommer til å si at jeg bare må skjerpe meg og gjøre det. Er jeg dømt til å bare være den late jenta som aldri pynter seg, aldri trener og har en rotete leilighet? Jeg KLARER ikke endre meg!!! Er så lei.. 

Beklager eventuelle skrivefeil, skriver på mobilen.

Anonymkode: 036e0...66b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjerp deg og gjør noe med det!

• Liker 1
Skrevet

Det har kanskje litt med alder å gjøre? For min del var det alder, øvelse og vaner. At jeg må bli vant til å bruke viljestyrken. Jeg begynte med små ting som ikke krevde så mye, og etterhvert som jeg gjennomførte mange små ting og fikk en god følelse av det ble jeg sterkere og flinkere til å bruke viljestyrken på større ting. Men tror det viktigste er å begynne i det små, og at du passer på å ikke la de gangene du feiler bli "stående", men bytt de ut med noe du har klart. Litt trøtt, men håper det jeg skriver er bittelitt forståelig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finn deg en mentaliseringsbok, tror en heter hvordan bli best eller noe. Lag deg en STOR kalender du ikke kan unngå, skriv inn tider og gjøremål. Gi deg en "premie" hver dag til du har skapt rutiner å så sjeldnere premie :)

Anonymkode: b9251...f5b

Skrevet

Bestem hva som er viktig for deg, ha klart for deg hvorfor, og legg en plan for hvordan du kan oppnå målene dine.

Gjest GulSol
Skrevet

Prøv å trene 1 dag i uken, fra ingenting til 2-3 er faktisk en del. Prøv heller å gå en tur noen andre dager. 

Kast halvparten av klærne dine og rotet ditt. Minimaliser livet ditt. Kjøp klær som går sammen, ikke kjøp for å kjøpe. Dra ut oftere. Ikke sett deg rett i sofan når du kommer fra jobb. Få dagslys inn, mange blir late i vintertiden. Skru på alt du kan av lys. Dra på legen og sjekk vitaminnivåene dine. Spis sunn mat, drit i sukker og brus, sats på laaaangsommeee karbohydrater. Spis frokost. Drikk nok vann. Logg av sosiale medier. Dra på yogakurs. Les The Secret. Les Bli best med mental trening. Ha målene dine klart foran deg. Fortell deg selv at du er amazing og rocker alt.

Lykke til! 

Skrevet

Viljestyrke er noe en er født med og det kan ikke trenes opp fordi viljestyrke krever viljestyrke for å trenes opp.

Skrevet

Du kan forsøke meditasjon. Det bedrer det mentale fokuset, gjør deg bedre i stand til å mestre følelser og stenge ute distraksjoner, og kan være bra for den mentale likevekten.

Det ble en bølge innen psykoterapi for noen år siden med mindfulness, som for det meste er meditasjonsteknikker som har vært praktisert av mystikere og munker i hundrevis av år.

Problemet er ikke så mye å vite hva som skal gjøres i de fleste sammenhenger. Folk flest vet feks godt nok at de bør trene, spise sunt, legge av seg en rekke skadelige uvaner og så videre. Men de mangler det mentale fokuset som kan få dem gjennom hverdagen uten å falle for diveres distraksjoner og hengi seg til impulser.

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Stiani skrev:

Viljestyrke er noe en er født med og det kan ikke trenes opp fordi viljestyrke krever viljestyrke for å trenes opp.

Og iflg den logikken er det INENTING som kan trenes opp. Hvordan i all verden er det mulig å SI noe slikt? Det er fint lite vi er født med. Det aller meste tilegner vi oss under veis. ALT kan trenes opp.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lag deg en liste over ting du vil bli bedre på. Prøv å dele punktene inn i underpunkter og så kan du øve deg på å gjøre ting som tar veldig kort tid som å sette på plass skoene når du kommer inn og henge opp jakka de.

Jeg har vent meg til å gjøre ting med det samme om jeg vet at det kommer til å ta meg under 2 min å gjøre dem og det handler mest om å etablere nye vaner.

Anonymkode: 18d16...253

Skrevet
14 minutter siden, Mann 42 skrev:

Og iflg den logikken er det INENTING som kan trenes opp. Hvordan i all verden er det mulig å SI noe slikt? Det er fint lite vi er født med. Det aller meste tilegner vi oss under veis. ALT kan trenes opp.

Mye kan trenes opp hvis du har viljestyrken til å gjøre det, men å trene viljestyrke i seg selv har jeg dårlig tro på.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier det med en gang, jeg er lat. Og jeg er så fryktelig lei av å være lat:(  jeg prøver hele tiden å endre meg, bli et bedre menneske, få et bedre liv, men Neida! 

Er jeg dømt til å bare være den late jenta som aldri pynter seg, aldri trener og har en rotete leilighet? Jeg KLARER ikke endre meg!!! Er så lei.. 

Jeg får inntrykk av at du ikke egentlig tror at du vil klare å lykkes med å endre deg i hovedinnlegget: Stemmer det? Med fare for å høres ut som en selvhjelpsraring: Det første steget til å endre seg er å tro på at det er mulig. Og det er det! Du er ikke dømt til å være den late jenta som aldri pynter deg, aldri trener og har en rotete leilighet. I stedet for å si til deg selv at du ikke klarer å endre deg, så si til deg selv at du klarer det! Og jeg er enig med Mann42 over her: Viljestyrke kan trenes opp.

Det jeg tenker er at hvis du prøver å endre for  mye på en gang, så kan det rett og slett bli for mye, og du blir utslitt og overveldet. Jeg tror at det er lurt å prioritere en (u)vane ad gangen. Erstatt en uvane med en vane. Kanskje det å fikse seg på håret, ordne bryn og slikt kan være en god start? Det er jo noe du vet gir positive resultater. Ha planen klar for hva du skal gjøre de dagene motet svikter. Kan du ha det skrevet på en lapp på speilet?

Loggfør gjerne hvordan du føler deg de dagene du har klart å fullføre de endringene du har bestemt deg for, og hva som eventuelt går skeis de dagene  du ikke får det helt til. Ikke gi opp ved første hindring, men fortsett,fortsett,fortsett. Til slutt blir det hele automatiserte vaner, og du slipper å kjempe sånn for å få gjennomført.

Jeg leste et tips en gang om å skrive ned alt en tenker at en burde gjøre. Deretter skriver du om alle setningene til "Jeg kan.." F.eks "Jeg burde fikse håret og brynene" til "Jeg kan fikse håret og brynene." Tilslutt velger du ut ett punkt du tenker er det du vil jobbe med å endre, det trenger ikke være noe veldig omfattende,og  bør helst være lystbetont. Og så skriver du det om til "Jeg velger å..."  og så kjenner du etter, noterer gjerne, hvordan du føler deg etterpå.Virker det mer overkommelig?

Nå har jeg allerede skrevet altfor langt :) Så vil bare avslutte med å ønske deg masse lykke til! Dette klarer du,et skritt ad gangen! :)

Anonymkode: 50833...025

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for så mange fine tips, jeg skal lese over det flere ganger og prøve flere av tingene dere foreslår. Så koselig at folk setter av tid til å skrive råd for å hjelpe<3

Skrevet

For det første så er "viljestyrke" ett total ubrukelig ord. Tenk over hvilke konsekvenser handlingene dine har. Når du trener så blir du sliten, det er tungt, og gevinsten du får for å trene er ikke merkbar umiddelbart - det er den store samlede gevinsten av flere treningsøkter som merkes. Dersom du ønsker å bli flinkere til å trene, så gjør noe med konsekvensene. Du kan for eksempel belønne deg selv dersom du trener - det er viktig at belønningen er noe du virkelig vil ha, og som du ikke får emd mindre du faktisk gjennomfører den planlagte treningen. Gjerne gjør treningen i seg selv om til en positiv ting også - for eksempel trene med venner, trene utendørs, spille ballspill osv. Det samme gjelder for ryddingen og å bruke tid på å stelle deg. Belønn deg selv og gjør det til en hyggelig opplevelse. 

Angående rydding så er et veldig enkelt triks å rett og slett være konsekvent på at huset skal være rydding før du legger deg - er det ikke ryddig må du rydde før du kan gå til sengs. 

Det er mange eksperimenter som ligger bak all forskningen på menneskelig atferd, og av egen erfaring kan jeg si at det fungerer. 

Lykke til! :)

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Stiani skrev:

Mye kan trenes opp hvis du har viljestyrken til å gjøre det, men å trene viljestyrke i seg selv har jeg dårlig tro på.

Definer begrepet "viljestyrke".

AnonymBruker
Skrevet
Skrevet

Nøkkelen til å ha en ryddig leilighet er å rydde mens du gjør ting. Du vet: En plass for hver ting og hver ting på sin plass. F.eks når du lager mat. Hvis du  vasker opp mens du gjør det, og setter ting på plass i skapene, så slipper du å vende tilbake til en overfylt utslagsvask full av panner og gryter og sleiver og whatnot ETTER at du har spist.

Eller soverommet: Hvis du rer opp senga med en gang etter at du har stått opp, så slippper du å tenke noe mer på det. Det tar ikke et minutt engang. Det som blir overveldende, er de ugjorte tingene som får lov å hope sg opp, uansett hva det gjelder. Her snakker jeg av erfaring, og jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse av deg selv.

Begynn gjerne i det små, men husk at du skal gi deg selv anerkjennelse for det du faktisk får til, heller enn å klandre deg selv for alt du IKKE har fått gjort enda.

Skrevet

^^ Det Mann 42 skriver.

Og de dagene man ikke fullfører, så tenker man "Pytt pytt, det er bare fortsette." Gjort er gjort, spist er spist.

Kom deg ikke på trening? neivel, da går jeg imorgen/eller ved første ledige tid.

Ikke vasket huset på en stund? vel, da støvsuger jeg idag, og rydder litt imorgen. Og vasker når jeg har tid og mulighet.

Ikke dusjet idag? Da gjør jeg det imorgen, før jeg skal treffe xxx.

Poenget er at å straffe seg lønner seg ikke. Gi blaffen i gårsdagen, den kan du ikke endre på. Men hva kan du gjøre idag, eller imorgen?

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Finn noen på ca samme nivå som deg å trene med. Jeg får hvertfall utrolig konkurranseinstinkt av det. Bare ikke finn noen som er MYE bedre enn deg, det demotiverer meg hvertfall. 

Ikke straff deg selv, men belønne deg selv. Jeg brukte å sette inn 100kr i uka på en konto, kun hvis jeg greide 5/7 dager. Så kan du kjøpe deg en ny tights eller noe annet du ønsker deg når du har nok penger til det.

Anonymkode: af88c...a15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...