Gå til innhold

For mye alkohol, farlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har broren min på besøk hos meg i helgen og i dag var han på fest. Han ble helt vanvittig full og jeg måtte hente han tidlig fra festen. Jeg har aldri sett han slik. Han var svært aggressiv og ville drepe andre. Han slo meg ikke, men jeg måtte holde han nede og vi slengte rundt på hverandre i flere timer før jeg endelig fikk roa han nok ned. Han har aldri vært slik i fylla før og jeg sitter igjen ganske sjokkert nå. Han har kastet opp ganske mye og flere ganger.  Han sluttet vell å drikke i halv 10 tiden. Sovna for en time siden. Før han la seg greide han å stå og gå litt selv, men en time før der igjen kunne han bare "bryte" med meg, men greide ikke stå. Nå greier jeg ikke slutte å bekymre meg for hva som kan skje mens han sover. Har gått inn til han flere ganger for å se om han ligger på siden, de gangene han har snudd seg på siden velter han tilbake på rygg igjen, han sover tungt. Hoster litt og jeg får panikk hver gang jeg hører han hoste, tenk om han spyr og blir kvelt. :( Lurer litt på å legge en pute bak ryggen hans slik at han blir liggende på siden, men regner med at han greier å legge seg på rygg igjen likevel 

Hvor stor er sjansen for at slikt kan skje? Får faen ikke ro og vil egentlig bare sette meg ved siden av senga til han våkner edru igjen. Han har litt merkelige rykninger også, men er vell normalt når man sover. Puster helt normalt og alt det der. Han har drukket ganske mye. 

Anonymkode: 651df...7c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring legevakta dersom du er engstelig og i tvil

Anonymkode: 19f5b...5bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og svar på ditt spørsmål:

Ja, for mye alkohol er farlig. I verste fall er det dødelig (alkoholforgiftning)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke grunnlag til å ringe legevakten, hadde så klart ringt dit om jeg var i tvil. Jeg går sykepleien og vi har hatt mye om alkohol i det siste og jeg ser ingen tegn til alkoholforgiftning, men er bare de jævla bekymringene mine jeg ikke greier å legge av med. Også har han jo spydd ganske kraftig så der burde jo egentlig være tomt. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke grunnlag til å ringe legevakten, hadde så klart ringt dit om jeg var i tvil. Jeg går sykepleien og vi har hatt mye om alkohol i det siste og jeg ser ingen tegn til alkoholforgiftning, men er bare de jævla bekymringene mine jeg ikke greier å legge av med. Også har han jo spydd ganske kraftig så der burde jo egentlig være tomt. 

Du nevner merkelige rykninger...(Jeg vet ikke hvorfor han har dette)

Hvilke bekymringer har du, ettersom du mener at du ser ingen tegn til alkoholforgiftning?

Jeg ville ringt legevakta for sikkerhets skyld. Så får de ta avgjørelsen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du nevner merkelige rykninger...(Jeg vet ikke hvorfor han har dette)

Hvilke bekymringer har du, ettersom du mener at du ser ingen tegn til alkoholforgiftning?

Jeg ville ringt legevakta for sikkerhets skyld. Så får de ta avgjørelsen.

Fordi han greide å stå og gå (alene) før han la seg, han snakket tydelig og greide å holde øyekontakt. Litt sløv i stemmen selvfølgelig men ordene var klare og setningene fullstendige. Han var sykt dårlig for noen timer siden men så ble han bare bedre etterhvert som han spydde. :) 

Takk for råd, kanskje jeg skal gjøre det. De rykningene kan kanskje være fordi det er kaldt i rommet? De kommer og går, er ikke kraftige eller spasmelignende. Litt sånn som man får i det man holder på å sovne men våkner, om du skjønner? Jeg er bekymret fordi han skal spy mens han sover, enkelt og greit. Og at han ikke skal greie å reagere og bli kvelt. Så jeg lurer på hvor sannsynlig det er at slikt kan skje når han har spydd ganske mye fra før (her snakker jeg en halvfull bøtte...). 

• Liker 1
Skrevet

Legg han i stabilt sideleie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Evilposelos skrev:

Legg han i stabilt sideleie.

Jeg prøvde i sted men han rullet over på ryggen igjen... -_- Senga er ganske myk så kan vell ha med det å gjøre.. Jeg får bare passe på noen timer til.. Nå rykker han ikke lenger og puster som normalt fortsatt. Godt tegn det da. :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du har drukket så mye at du spyr, så er det en alkoholforgiftning (strengt tatt er alkoholrus en forgiftning i seg selv). 

Når folk er så fulle, og spyr gjentatte ganger er det alltid en viss fare for aspirasjon. Dette kunne du godt latt legevakten ta seg av, for effektivt sett har du en pasient på overvåkning hos deg nå.

Er du sikker på at det kun er alkohol han har fått i seg?

Anonymkode: 48231...0ed

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du har drukket så mye at du spyr, så er det en alkoholforgiftning (strengt tatt er alkoholrus en forgiftning i seg selv). 

Når folk er så fulle, og spyr gjentatte ganger er det alltid en viss fare for aspirasjon. Dette kunne du godt latt legevakten ta seg av, for effektivt sett har du en pasient på overvåkning hos deg nå.

Er du sikker på at det kun er alkohol han har fått i seg?

Jeg tenkte det samme. Etter min mening høres det ikke ut som alkoholforgiftning. Det høres mer ut som om han har fått i seg andre stoffer.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Lypus skrev:

Jeg tenkte det samme. Etter min mening høres det ikke ut som alkoholforgiftning. Det høres mer ut som om han har fått i seg andre stoffer.

Visst er det alkoholforgiftning. Men fra beskrivelsen virker det som om det kan være snakk om en blandingsrus, f. eks. med benzodiazepiner.

AnonymBruker
Skrevet

Det er kun alkohol han har fått seg. Han var kun sammen med 2-3 andre på denne "festen" og ingen av disse karene er kjent for å drive med noe annet overhodet. Har snakket de i dag og de sa han hadde fått i seg uhorvelig mye Tequila. Men de greide ikke stoppe han. 

Alt fint her nå i dag, han er ikke så veldig dårlig men mye skallebank og ekstrem fylleangst. Så alt gikk fint i natt. Takk for svar dere. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet hvordan folk sier at folk kan bli gale av narkotika?

Noen tåler ikke alkohol, og bør ikke drikke det mer enn i moderate mengder (altså, ikke drikke mye). Dersom de ikke klarer å begrense seg selv, bør de la være å drikke alkohol i det hele tatt.

Anonymkode: f781f...e59

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde i sted men han rullet over på ryggen igjen... -_- Senga er ganske myk så kan vell ha med det å gjøre.. Jeg får bare passe på noen timer til.. Nå rykker han ikke lenger og puster som normalt fortsatt. Godt tegn det da. :) 

Da har du ikke gjort det riktig med beinet, det skal dras fram sånn at belastningen er på fremsiden over hofta.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Evilposelos skrev:

Da har du ikke gjort det riktig med beinet, det skal dras fram sånn at belastningen er på fremsiden over hofta.

Det er bare bevisstløse personer som ikke kan flytte seg ut av den stillingen. Han var ikke bevisstløs, men hadde, om enn svekket, kontroll over viljestyrt muskulatur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...