AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #1 Skrevet 12. mars 2016 Jeg bare lurerpå en ting.. jeg skal gifte meg neste sommer. Men så skal vi gifte oss i en annen kirke en den som vi tilhører /sokner til.. Saken er den at den kirken vi har valgt er den jeg er døpt i, og det samme er sønnen min. Kanskje litt rart spørsmål, men betaler vi for kirken selv om jeg er døpt i den?? Eller har ikke det noe å si? Anonymkode: cca06...59a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #2 Skrevet 12. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare lurerpå en ting.. jeg skal gifte meg neste sommer. Men så skal vi gifte oss i en annen kirke en den som vi tilhører /sokner til.. Saken er den at den kirken vi har valgt er den jeg er døpt i, og det samme er sønnen min. Kanskje litt rart spørsmål, men betaler vi for kirken selv om jeg er døpt i den?? Eller har ikke det noe å si? Anonymkode: cca06...59a Bestemmes lokalt. Varierer fra kommune og kirke til kirke. Ingen kan svare uten å vite hvilken kirke. Anonymkode: 9634f...b90 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #3 Skrevet 12. mars 2016 I Oslo f.eks. må du betale ekstra. Tror ikke det har noe å si hvor du er døpt, bare hvor du bor(eller en av dere bor). Men nå skal det være sagt at noen sogn/fellesråd tar ikke ekstra for vielse uansett. Anonymkode: 6a9fa...684
Gjest Splitterpine Skrevet 12. mars 2016 #4 Skrevet 12. mars 2016 (endret) Vi var i samme situasjon som dere. Måtte betale rundt 5.000kr, da vi bor 20 min unna kommunegrensa. Endret 12. mars 2016 av Splitterpine Skriveleif
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #5 Skrevet 12. mars 2016 I "min" menighet må de som ikke bor i menigheten betale for å gifte seg i vår kirke, pris avhenger av om det er andre vigsler den dagen eller om de er eneste par. Anonymkode: 4ee47...c92
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #6 Skrevet 12. mars 2016 Vi betalte 4000 for å gifte oss i en annen kommune enn vi bor i 😊 Anonymkode: 544c9...c73
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #7 Skrevet 13. mars 2016 Oki takk for svar.. ble ikke så mye klokere, for jeg har jo allerede lest dette dere har skrevet på Google 😛 Men nå skal det sies at vi bor i Sarpsborg, og den kirken vi da egentlig tilhører er Sarpsborg kirke, men vi har bestemt oss for Tune kirke, men begge to er i samme kommune da 😊 Anonymkode: cca06...59a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #8 Skrevet 13. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Oki takk for svar.. ble ikke så mye klokere, for jeg har jo allerede lest dette dere har skrevet på Google 😛 Men nå skal det sies at vi bor i Sarpsborg, og den kirken vi da egentlig tilhører er Sarpsborg kirke, men vi har bestemt oss for Tune kirke, men begge to er i samme kommune da 😊 Anonymkode: cca06...59a Brukes Sarpsborg kirke til så mye da? Flere jeg kjenner som bor i sentrumsområdet sogner til Tune Kirke. Anonymkode: 12b1d...17c
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #9 Skrevet 13. mars 2016 Vi har en kirke som er veldig populær å gifte seg i i kommunen, som en av flere kirker. Der er det gratis for de som kommer fra kommunen, mens de som kommer fra andre kommuner må betale noen tusen. Det er jo fullt mulig å sende en e-post til kirkekontoret og spørre. Anonymkode: f632e...e8e
funginger Skrevet 14. mars 2016 #10 Skrevet 14. mars 2016 Den 3/13/2016 at 1.37, AnonymBruker skrev: Oki takk for svar.. ble ikke så mye klokere, for jeg har jo allerede lest dette dere har skrevet på Google 😛 Men nå skal det sies at vi bor i Sarpsborg, og den kirken vi da egentlig tilhører er Sarpsborg kirke, men vi har bestemt oss for Tune kirke, men begge to er i samme kommune da 😊 Anonymkode: cca06...59a Et sogn har ofte flere kirker. Ut ifra Sarpsborgs kirkelige fellesråd er sognet Greåker/Holleby/Soli/Tune. Det er og vanlig at du kan gifte deg gratis innenfor samme fellesråd. Men det er vel ingen ting i veien for å ringe til fellesrådet i morgen og spørre? 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #11 Skrevet 14. mars 2016 15 timer siden, funginger skrev: Et sogn har ofte flere kirker. Ut ifra Sarpsborgs kirkelige fellesråd er sognet Greåker/Holleby/Soli/Tune. Det er og vanlig at du kan gifte deg gratis innenfor samme fellesråd. Men det er vel ingen ting i veien for å ringe til fellesrådet i morgen og spørre? Da er det Tune TS sogner til hvis de bor i sentrum. Greåker, Solli og Holleby er lengre unna enn Tune. Anonymkode: 12b1d...17c
Arabella Skrevet 14. mars 2016 #12 Skrevet 14. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det Tune TS sogner til hvis de bor i sentrum. Greåker, Solli og Holleby er lengre unna enn Tune. Anonymkode: 12b1d...17c Hvem sogner til hovedkirken lurer jeg på da, hvis de som bor i sentrum sogner til Tune kirke? Hovedkirken ligger midt i sentrum.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #13 Skrevet 14. mars 2016 6 timer siden, Arabella skrev: Hvem sogner til hovedkirken lurer jeg på da, hvis de som bor i sentrum sogner til Tune kirke? Hovedkirken ligger midt i sentrum. Jeg har jo tenkt helt feil. Glemmer at selve kirken ikke har en gravplass siden den ligger midt i Sarpsborg. Da sogner de vel til den midt i Sarpsborg og er nødt til høre med de som styrer kirken. Anonymkode: 12b1d...17c
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #14 Skrevet 14. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jo tenkt helt feil. Glemmer at selve kirken ikke har en gravplass siden den ligger midt i Sarpsborg. Da sogner de vel til den midt i Sarpsborg og er nødt til høre med de som styrer kirken. Anonymkode: 12b1d...17c Tenker uansett feil, sentrumskirken har en kirkeplass rett utenfor bykjernen. Blir så forvirret fordi jeg er vant til at alt skjer i Tune Kirke som er den største kirken. Tror bare jeg skal slutte å gi noen råd i denne tråden ... Anonymkode: 12b1d...17c
Arabella Skrevet 15. mars 2016 #15 Skrevet 15. mars 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker uansett feil, sentrumskirken har en kirkeplass rett utenfor bykjernen. Blir så forvirret fordi jeg er vant til at alt skjer i Tune Kirke som er den største kirken. Tror bare jeg skal slutte å gi noen råd i denne tråden ... Anonymkode: 12b1d...17c Hvorfor trekker du inn kirkegård/gravplasser? Denne saken dreier seg om vielse. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #16 Skrevet 15. mars 2016 44 minutter siden, Arabella skrev: Hvorfor trekker du inn kirkegård/gravplasser? Denne saken dreier seg om vielse. Jeg glemmer at flere sogner til en annen kirke når det kommer til begravelser. Det holdes ikke begravelser i sentrum, men i Tune kirke. Derav glemte jeg sentrumskirken. Selvfølgelig sogner man til Sarpsborg kirke om man bor i sentrum for vielser. Anonymkode: 12b1d...17c
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #17 Skrevet 15. mars 2016 7 timer siden, Arabella skrev: Hvorfor trekker du inn kirkegård/gravplasser? Denne saken dreier seg om vielse. Fordi hun surrer med kirker og tilhørkighet grunnet begravelser? gav ikke det mening? Anonymkode: 05b18...57f 1
lingua franca Skrevet 15. mars 2016 #18 Skrevet 15. mars 2016 Som hovedregel må man betale for å gifte seg i kirker man ikke sogner til geografisk.
Rosa Sitron Skrevet 16. mars 2016 #19 Skrevet 16. mars 2016 Den 15.3.2016 at 9.38, lingua franca skrev: Som hovedregel må man betale for å gifte seg i kirker man ikke sogner til geografisk. Men det er så mange unntak at det er vanskelig å si, spesielt når det er snakk om samme prosti. For det er ofte prostiet som setter prisen.
lingua franca Skrevet 16. mars 2016 #20 Skrevet 16. mars 2016 De fleste steder har det slik at for å gifte seg i de mest populære kirkene, må man betale dersom man ikke har adresse innenfor sognet. Og for å gifte seg i DNK må minst en av brudefolkene må være medlem av DNK. Ellers må man betale enda mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå