Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men får prøve. 

Selger den nåværende leiligheten. Hadde privatvisning på leiligheten i går da det ikke er felles visning før kommende mandag. Denne personen som ville ha privatvisning kunne ikke være med på mandag- det er greit nok. MEN: 

denne personen var veldig interessert i leiligheten og ville by samme kveld. Personen bydde en del over takst, mot at vi svarte ja eller nei i løpet av kvelden (personen kunne tydeligvis ikke bli med på budrunden). Vedkommende sa også at det var en annen leilighet som h*n kunne få kjøpe til prisantydning hvis vi sa nei. Etter en del tenking ringte jeg og bekreftet at vi kunne selge leiligheten til vedkommende. Hadde fått beskjed fra megler som sa at han trengte det skriftlig på Mail eller telefon mot at jeg svarte at jeg godkjente budet. Denne personen var veldig entusiastisk og ville at ting skulle gå helt riktig for seg, og selv ringte til megler og avtalte et møte for å skrive under papirer morgenen etter (kan si det slik at vi bekreftet muntlig budet rundt kl 21.00).

Megler ringer meg i dag tidlig - en halv time etter møtet egentlig skulle begynne hvor han sier at h*n ikke hadde dukket opp, eller gitt beskjed. Megler prøver å få tak i vedkommende uten hell. Det ender med at jeg også prøver, men h*n er visst helt forduftet. Ser også at det er en bolig som har blitt solgt i dag- som ser ut til å være den h*n nevnte tidligere. 

Så frem til poenget: det er helt greit at vedkommende har endret mening i løpet av natten da det ikke var skriftlig avtalt, MEN det å ikke svare eller gi beskjed om at h*n angrer seg syntes jeg er utrolig uhøflig! Megler hadde heller ikke sett på maken til oppførsel. Vi har fortsatt ikke hørt en dritt, så da blir det fellesvisning i stedet for. Syntes det er utrolig barnslig oppførsel av voksne personer, og det går da vel for svarte meg an å gi beskjed til feks megler om at h*n ikke møter opp pga at h*n har ombestemt seg. Megler hadde da satt av tid til møtet, og jeg hadde innstilt meg på å få solgt. Prinsippet er at det er folkeskikk å gi beskjed, og jeg mener at en muntlig avtale også gjelder like mye som skriftlig, selvom man ikke får gjort stort mye hvis noen trekker seg. Hadde ikke i min villeste fantasi tenkt at en person unnlater å gi beskjed når det faktisk gjelder så seriøse ting! 

Ble litt langt , men måtte bare få ut frustrasjonen min! Hva syntes dere om slik oppførsel? Er deg greit eller ikke greit?? 

Anonymkode: 8b764...d0a

Videoannonse
Annonse
Gjest incognita
Skrevet

Det er ikke bare "ikke greit", det er faktisk vanvittig dårlig og umoralsk oppførsel! 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit selvfølgelig, men siden dere hadde latt det gå uansett så er det jo best å bare ikke bruke tid på å irritere seg. Og så er det vel slik at muntlige tilbud er bindende, men avhendingsloven krever at første bud må være skriftlig? Så da kunne dere jo ikke gjort noe uansett. Men så skriver du jo også at det er ok at han vil trekke seg så da er jo ikke det et problem uansett. 

Men ja frekt. Tenker at personen enten ikke er i vater, eller har fått ordentlig panikk. Men ville ikke kastet bort tiden på å være irriterert, der går bare utover deg selv. 

Anonymkode: 32c6a...922

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja syntes det jeg også! Frister å sende en meld til vedkommende og skrive at sånt faktisk ikke er grei oppførsel, men på en annen side orker jeg heller ikke bruke mer energi på den dritten der... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Wt bud må være skriftlig for å være bindende. Du har opptrådt uproft sammen med megler om dette ikke er oppdiktet. 

Megler tar seg av bud, og en profesjonell megler tar seg også av privatvisninger. Glem dette og gå videre....hva skal du ellers gjøre? :klo: 

Anonymkode: 0bd07...6da

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wt bud må være skriftlig for å være bindende. Du har opptrådt uproft sammen med megler om dette ikke er oppdiktet. 

Megler tar seg av bud, og en profesjonell megler tar seg også av privatvisninger. Glem dette og gå videre....hva skal du ellers gjøre? :klo: 

Kun første bud må være skriftlig, vel? Og en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Hadde nok ikke kastet bort mer tid på vedkommende, men skjønner at du blir irritert. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner også frustrasjonen, men man kan gi direkte bud til selger. Megler må ikke være innblandet. Dessverre er det mye syke folk som oppfører seg moralsk forkastelig. 

Anonymkode: d8c1c...9b0

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om dette ikke er oppdiktet? Hva er med dere KG brukere som sitter og sier innlegg er oppdiktet?? Har dere ikke bedre ting å finne på enn å komme med slike påstander? Jeg kjenner vedkommende som har skrevet innlegget og vet at dette ikke er oppdiktet.

• Liker 8
Skrevet

Mye tull ja! Når det er private visninger er det ikke alltid megler har mulighet til å komme, og da tar man de på egenhånd. Dette har jeg vært borti før også. Dessuten kan et bud gå mellom selger og kjøper, men det må sendes skriftlig til megler etterpå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første bud skal være skriftlig,  og her ser vi et eksempel på grunnlag for det.  Samtidig så er en avtale en avtale, selv om det er muntlig, og jeg synes det høres fryktelig frekt ut og ikke engang gi beskjed når avtalen brytes. Jeg ville ikke latt det gå, men tatt det opp med personen,  for slik oppfører man seg ikke! 

Anonymkode: c5f78...84c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, LucyLiu skrev:

Kun første bud må være skriftlig, vel? Og en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Hadde nok ikke kastet bort mer tid på vedkommende, men skjønner at du blir irritert. 

Men siden avhendingslova er en spesiallov så trumfer den avtaleloven på området. Det vil si at selv om avtaleloven sier at muntlig avtale er like bindende som skriftlig så er det avhendingslova som gjelder, og da må første bud vær skriftlig. Og da hadde ikke TS kunnet gjort noe likevel siden de godtok det muntlige første tilbudet. Men nå sier jo TS at de hadde latt det gå uansett så da er jo ikke dette en problemstilling.

Men skjønner jo at TS blir frustrert. Men skjønner jo at hun blir frustrert og irritert over saken. Men best å bare ikke tenke mer på det.

• Liker 1
Skrevet

Du burde insistert på at kjøper leverte budet sitt skriftlig før du godtok det. Dårlig håndtering gir rom for at kjøper trekker seg uten noen følger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er i Lov om Eiendomsmegling/eiendomsmeglingsforskriften det står at bud må være skriftlig, IKKE i Avhendingsloven. Det vil si at hvis kjøper ga dere et bud direkte til dere og ikke via megler, er han faktisk like bundet av dette budet som om hvis han ga det skriftlig. Dvs at dere faktisk kan kreve et såkalt dekningssalg/dekningskrav mot kjøper. Hvis leiligheten går for mindre enn hva dere fikk i muntlig bud fra kjøper skal han da betale mellomlegget. Boligkjøp har man ikke angrefrist på, så det denne kjøperen har gjort er helt idiotisk! Men det spørs hvor mye styr dere ønsker å stelle i stand da.. 

Anonymkode: 40180...b40

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er i Lov om Eiendomsmegling/eiendomsmeglingsforskriften det står at bud må være skriftlig, IKKE i Avhendingsloven. Det vil si at hvis kjøper ga dere et bud direkte til dere og ikke via megler, er han faktisk like bundet av dette budet som om hvis han ga det skriftlig. Dvs at dere faktisk kan kreve et såkalt dekningssalg/dekningskrav mot kjøper. Hvis leiligheten går for mindre enn hva dere fikk i muntlig bud fra kjøper skal han da betale mellomlegget. Boligkjøp har man ikke angrefrist på, så det denne kjøperen har gjort er helt idiotisk! Men det spørs hvor mye styr dere ønsker å stelle i stand da.. 

Ja da stiller jo saken seg gjerne annerledes. Men da er det ikke slik at budet MÅ gå gjennom eiendomsmegler når eiendomsmegler blir brukt? Kontraktskrivingen skulle jo gå gjennom eiendomsmegler så da er det gjerne naturlig å anta at budet må gå gjennom eiendomsmelger når selger bruker eiendomsmegler? Og da må det være skriftlig?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja da stiller jo saken seg gjerne annerledes. Men da er det ikke slik at budet MÅ gå gjennom eiendomsmegler når eiendomsmegler blir brukt? Kontraktskrivingen skulle jo gå gjennom eiendomsmegler så da er det gjerne naturlig å anta at budet må gå gjennom eiendomsmelger når selger bruker eiendomsmegler? Og da må det være skriftlig?

Nei, budet må absolutt ikke gå gjennom eiendomsmegler. Men selger plikter å betale eiendomsmegleren det de har skrevet kontrakt på uansett om salget skjer privat eller bia budrunde i regi av megler. Megler kan ordne med kontrakter og også faktisk salgsoppgaven selv om budet ikke går via megleren selv. Dette kalles ofte et "skriveoppdrag" hvis kjøper og selger har blitt enige utenfor meglers regi. Skal budet gis via megler MÅ det være skriftlig og inneholde all informasjon som står i Forskriften/loven. 

AnonymBruker
Skrevet

Men man kan vel ikke kreve sånn erstatning fra kjøper når det kun var muntlig avtalt? 

Skrevet
Den 12.3.2016 at 1.08, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært på menge privatvisninger med selger og ikke megler.

AnonymBruker
Skrevet
Den 13.3.2016 at 10.12, AnonymBruker skrev:

Men man kan vel ikke kreve sånn erstatning fra kjøper når det kun var muntlig avtalt? 

Jo det kan man (men det er vanskelig å "finne" bevis som regel...). Problemet er som regel at man ikke gidder å ta opp kampen og megleren heller ikke gidder, dermed går kjøperen fri selv om han har brutt en avtale.

I Avhendingsloven §1-3 står det svart på hvitt at "avtale om avhending av fast eiendom kan gjøres muntlig eller skriftlig etc etc". Når kjøper gir selger ett bud som selger godtar, da er det faktisk inngått en avtale om et kjøp. Man har ikke angrerett på boligkjøp!

Til HI: Uansett hvordan du kontaktet megleren så vil dette mest sannsynlig bli godtatt som "bevis" på at handelen faktisk fant sted. Og det faktum at kjøper også ringte megleren er enda et bevis på at det du sier er riktig. Håper megleren loggførte samtalen.. Les den lenken jeg limte inn tidligere, der står det mye fornuftig. Oppdater oss gjerne på hva megleren sier og hva som skjer, synes dette er veldig spennende ;)

Skrevet

Det at kjøper snakket både med deg og megler er bevis nok. To kan bekrefte at kjøper ville kjøpe. 

Uprofesjonelt av megler å ikke sørge for skriftlig bekreftelse, det kan være så enkelt som en sms. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...