AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #1 Skrevet 11. mars 2016 Jeg er 20 år, og har aldri noen gang forstått meg på matematikk, uansett HVOR mye lærere, foreldre, samboer, familiemedlemmer eller venner har prøvd å hjelpe og forklare. Da jeg gikk på skole prøvde jeg praktiske ting, har prøvd å lære på ark, med kuler, alt. Jeg har bare alltid slitt, og jeg kan KUN de enkleste matestykkene, som f.eks. 5+10, eller 4+2, 7-4 og 1x10. Sånne enkle matestykker går helt fint. Jeg klarer kun å telle sånne enkle tall i hodet, men når det blir flere tall involvert, og flere forskjellige tall går det helt i surr i hodet mitt, og det blir svart. Hjernen streiker på en måte, haha. Så jeg teller på hendene og må også ofte si tallene høyt, men helst bruker jeg kalkulator for å få det helt riktig. Hvordan kan jeg lære meg å i det minste regne litt mer i hodet? Jeg spilte kort i dag, og da de andre telte sine kort på 1-2-3 i hodet ble jeg helt rystet! Jeg selv satt der og prøøøøvde å finne ut hvor jeg skulle begynne, og da var de allerede ferdig. Det er helt meningsløst i hodet mitt, som om jeg aldri har gjort det før. Jeg blir så utrolig frustrert, for det går ikke bare ut over karakterene hvis jeg går skole, men det går jo ut over hverdagen også. Jeg var vikar i 2. klasse på en skole som assistent, og jeg kunne omtrent ingenting og måtte spørre om hjelp konstant, sånn at jeg kunne hjelpe elevene. Jeg endte opp med å skrive i meldingsbøkene i stedet.... Hehe. Men engelsk derimot, det skriver og prater jeg flytende. Anonymkode: 8e308...7c8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #2 Skrevet 11. mars 2016 Matte og engelsk er jo helt forskjellige da. Jeg liker å tenke at matte er et helt eget språk - Du må forstå det, for å kunne lære det Anonymkode: 7d51d...496 2
Chizue Skrevet 11. mars 2016 #3 Skrevet 11. mars 2016 Hørt om dyskalkuli? Hvordan er du ellers med tall?http://www.dysleksiforbundet.no/no/rettigheter+rad/dyskalkuli/Kjennetegn+p%C3%A5+dyskalkuli.9UFRnO4R.ips Les gjennom dette, kjenner du deg igjen? 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #4 Skrevet 11. mars 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Matte og engelsk er jo helt forskjellige da. Jeg liker å tenke at matte er et helt eget språk - Du må forstå det, for å kunne lære det Anonymkode: 7d51d...496 Ja, det er det. Det er nok derfor jeg ikke forstår matematikk, fordi det er på et annet nivå. Skrev det egentlig bare ut av frustrasjon, fordi jeg kan engelsk, men matematikk går det bare ræva med. Haha! Så det er lite håp dersom man ikke klarer å i det hele tatt forstå eller se det logiske i det? 3 minutter siden, Chibi skrev: Hørt om dyskalkuli? Hvordan er du ellers med tall?http://www.dysleksiforbundet.no/no/rettigheter+rad/dyskalkuli/Kjennetegn+p%C3%A5+dyskalkuli.9UFRnO4R.ips Les gjennom dette, kjenner du deg igjen? Det var som å lese om meg!! Kunne si ja på alle punktene! Er det på en måte som dysleksi, bare med tall? Hehe! TS Anonymkode: 8e308...7c8
Chizue Skrevet 11. mars 2016 #5 Skrevet 11. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er det. Det er nok derfor jeg ikke forstår matematikk, fordi det er på et annet nivå. Skrev det egentlig bare ut av frustrasjon, fordi jeg kan engelsk, men matematikk går det bare ræva med. Haha! Så det er lite håp dersom man ikke klarer å i det hele tatt forstå eller se det logiske i det? Det var som å lese om meg!! Kunne si ja på alle punktene! Er det på en måte som dysleksi, bare med tall? Hehe! TS Anonymkode: 8e308...7c8 Ja det er det Men med meg, jeg forstår kjemi og fysikk, men ikke matematikk ._. Fordi for meg så er fysikk eller kjemi, mer logisk enn matte... Jeg klarer å se det for meg.. Ikke som dette her; 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #6 Skrevet 12. mars 2016 4 minutter siden, Chibi skrev: Ja det er det Men med meg, jeg forstår kjemi og fysikk, men ikke matematikk ._. Fordi for meg så er fysikk eller kjemi, mer logisk enn matte... Jeg klarer å se det for meg.. Ikke som dette her; Hahaha, så bra! Er like ille med: 2+5+7+20+8+1 også, for min del, haha. Sånne tall regner folk rundt meg i hodet på noen sekunder, og da sitter jeg igjen sånn her: WAT? hehe... Føler at hjernen sakte, men sikkert slår seg av når jeg ser på tallene. Har aldri vært så mye innom kjemi og fysikk på skolen som jeg kan huske. Men kan hende at jeg har blacket ut og glemt det helt. Hvem vet... TS Anonymkode: 8e308...7c8 1
Chizue Skrevet 12. mars 2016 #7 Skrevet 12. mars 2016 Men det samme gjelder med dyskalkuli som med dysleksi. Øving, øving, øving! Det finnes en matte side på nett, hvor du kan finne lette regnestykker, mye av "spillene" er tilregnet 1-7klasse. Men har man mistet mye allerede fra barneskolen, så er det bare å starte der http://www.matematikk.org/ Eller er det andre ting der også, sudoku og diverse, har bare øvd meg på de lette tingene der inne... Burde gjøre det mer! Men jeg anbefaler den siden likevel 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #8 Skrevet 12. mars 2016 Det er ikke alle forunt å være intelligente. Folk er forskjellige. Anonymkode: 0c913...af9 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #9 Skrevet 12. mars 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke alle forunt å være intelligente. Folk er forskjellige. Anonymkode: 0c913...af9 Man er ikke et geni bare man kan matte. Anonymkode: 7bbcf...517 6
Shinigami Skrevet 12. mars 2016 #10 Skrevet 12. mars 2016 Jeg har dessverre ingen tips TS, men vil at du skal vite at du er ikke alene.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #11 Skrevet 12. mars 2016 Jeg suger også i matte. Og jeg er lærer ikke i matte da... Men har faktisk lært mye nytt etter å ha vært med i en del mattetimer på jobben. Jeg leste også den listen om dyskalkuli, og mange av punktene passer meg godt altså! Spesielt det punktet om at man er flink språklig, og er kreativ. Er nettopp språk, og kunstfag jeg underviser i Og det om at man har dårlig geografisk hukommelse, ikke kan himmelretninger og sånn. Jeg lærte meg forskjellen på nord, sør, øst og vest da jeg var rundt 17 år tror jeg. Men det var fra et dataspill. Anonymkode: 5680a...f6a 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #12 Skrevet 12. mars 2016 Kanskje du har lav IQ? For å sitere Star Wars: "the ability to speak doesn't make you intelligent". Anonymkode: ec701...ac7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #13 Skrevet 12. mars 2016 Hemmeligheten bak hoderegning er at du må dele opp tallene til eklere tall i hjernen. Hvis du lærer deg den enkle gangetabellen utenat (særlig 2-gangen, 5-gangen og 10-gangen), er det alt du noen gang vil trenge å pugge. F.eks 23+58= 20+50+3+8=70+11=81. Man bruker enklere tall som det er lett å jobbe med. Alt dette går så klart på ett sekund inni hodet ditt, men det er en måte å tenke på. Samme metode kan brukes ved ganging. F.eks 25x12= 25x10 +25x2=250+50=300. Da trenger du ikke å kunne 12-gangen for å lett komme fram til svaret. Hvis du er på butikken og skal estimere hvor mye det blir så er det nyttig å kunne runde ned eller opp. Eller du kan tenke på 18 kr som 20-2, og 21.90 som 20+2 osv.. Da blir det lettere å regne sammen, fordi du kan legge sammen alle de hele tallene, og så legge sammen de små tallene og så legge sammen begge deler til slutt. Hvis du husker hvor mange ganger du har rundet opp og hvor mange ganger du har rundet ned så kan du lett regne det ut nøyaktig. Når du blir god i matte så går alt dette på et sekund inni hodet. Det skjer helt av seg selv. Du må bare forstå metoden. Anonymkode: ec701...ac7 3
LeilaS Skrevet 12. mars 2016 #14 Skrevet 12. mars 2016 Har samme problem som deg. Jeg virkelig suger i hoderegning. Spør noen meg "hvor mye er 122 - 65" så kan jeg bruke lang tid på å regner det ut. Det hjelper å telle på fingrene da
Chizue Skrevet 12. mars 2016 #15 Skrevet 12. mars 2016 7 minutter siden, LeilaS skrev: Har samme problem som deg. Jeg virkelig suger i hoderegning. Spør noen meg "hvor mye er 122 - 65" så kan jeg bruke lang tid på å regner det ut. Det hjelper å telle på fingrene da Bare du ikke går for 3x3x3x3x3x3x3x3x3x3x3=? Svar: En hel skog. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #16 Skrevet 12. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du har lav IQ? For å sitere Star Wars: "the ability to speak doesn't make you intelligent". Anonymkode: ec701...ac7 Det er mer sannsynlig at det er du som har lav IQ. Hei, Mr. IQ på 50, hvordan står det til? Du vet, man kan være smart og intelligent selv om man ikke er flink i matte. Man trenger ikke å være intelligent eller smart fordi man kan matte. Vil du si at dysletikere har lav IQ? Anonymkode: 0c2bd...796 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #17 Skrevet 12. mars 2016 Det er som å lese om meg selv, jo. Hver dag fra jeg gikk i 7. klasse til 10, så hadde jeg mattehjelp. Vi repeterte alt, gange, minus og pluss. Hver dag helt til 10. klasse, og jeg kan fortsatt INGENTING. Og jeg har flere ganger hørt at jeg må fortsette å prøve, men det er rett og slett umulig. Husker engang da jeg lærte meg gangetabellen, også var jeg så stolt at jeg fortalte til alle og neste dag, borte. Du er ikke alene! Anonymkode: 3f8ac...23a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #18 Skrevet 12. mars 2016 Hvis du vil bli bedre i noe så må du øve. Gjør mattestykker hver dag, bruk papir i begynnelsen om du trenger, øk vanskelighetsgraden når du mener du trenger det. Dette gjelder vel ikke om du har dyskalkuli. Anonymkode: 53e25...37d
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #19 Skrevet 12. mars 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 20 år, og har aldri noen gang forstått meg på matematikk, uansett HVOR mye lærere, foreldre, samboer, familiemedlemmer eller venner har prøvd å hjelpe og forklare. Da jeg gikk på skole prøvde jeg praktiske ting, har prøvd å lære på ark, med kuler, alt. Jeg har bare alltid slitt, og jeg kan KUN de enkleste matestykkene, som f.eks. 5+10, eller 4+2, 7-4 og 1x10. Sånne enkle matestykker går helt fint. Jeg klarer kun å telle sånne enkle tall i hodet, men når det blir flere tall involvert, og flere forskjellige tall går det helt i surr i hodet mitt, og det blir svart. Hjernen streiker på en måte, haha. Så jeg teller på hendene og må også ofte si tallene høyt, men helst bruker jeg kalkulator for å få det helt riktig. Hvordan kan jeg lære meg å i det minste regne litt mer i hodet? Jeg spilte kort i dag, og da de andre telte sine kort på 1-2-3 i hodet ble jeg helt rystet! Jeg selv satt der og prøøøøvde å finne ut hvor jeg skulle begynne, og da var de allerede ferdig. Det er helt meningsløst i hodet mitt, som om jeg aldri har gjort det før. Jeg blir så utrolig frustrert, for det går ikke bare ut over karakterene hvis jeg går skole, men det går jo ut over hverdagen også. Jeg var vikar i 2. klasse på en skole som assistent, og jeg kunne omtrent ingenting og måtte spørre om hjelp konstant, sånn at jeg kunne hjelpe elevene. Jeg endte opp med å skrive i meldingsbøkene i stedet.... Hehe. Men engelsk derimot, det skriver og prater jeg flytende. Anonymkode: 8e308...7c8 Jeg har det HELT på samme måte! Så spiller jeg kort teller vi alltid, enten anntall kort, eller 5 for småkort og 10 for bilde. Jeg teller på hender og tær, eller teller høyt inni hodet. Ja, det tar lengre tid og ja, det blir oftest feil fordi folk begynner å titte på meg å spørre hvor mange poeng jeg har, er du ikke ferdig enda, skal jeg telle for deg osv osv..... :/ Anonymkode: 1bb97...a05
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #20 Skrevet 12. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er mer sannsynlig at det er du som har lav IQ. Hei, Mr. IQ på 50, hvordan står det til? Du vet, man kan være smart og intelligent selv om man ikke er flink i matte. Man trenger ikke å være intelligent eller smart fordi man kan matte. Vil du si at dysletikere har lav IQ? Anonymkode: 0c2bd...796 IQ handler i stor grad om logikk da. Det samme gjør matte. Så jeg skjønner ikke hvorfor du ser det som en helt utenkelig konklusjon? Anonymkode: 49a03...75c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå