Gå til innhold

Hvilken hunderase tror dere kunne passet meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enslig kvinne på 29 år, i fulltidsjobb. Ønsker å ha med hunden på løpeturer, fjellturer, skogsturer ol. Jeg er ingen toppidrettsutøver og løper ikke i fjellene hver ettermiddag, men løper 2-4 ganger i uken og drar på fjellturer 2-3 helger i måneden. Jakter ikke. Den må altså like å være aktiv, men samtidig er jeg rolig av natur, så hunden må ha et rolig lynne. Jeg blir stresset av stressete/hypre hunder. Rolige kvelder på sofaen må den også tåle:) 

hvilken rase ville dere anbefalt meg ut i fra det lille dere vet om meg? 

Anonymkode: d4133...484

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

A

Endret av Adaline
AnonymBruker
Skrevet

Mtp at du er enslig og har fulltidsjobb; hva med å låne deg en hund? Still opp som hundepasser mot betaling f.eks
Hvis du tenker på å skaffe deg valp, mens du er i en fulltidsjobb, så er det en dårlig idé.. Og i allefall hvis du blir lett/fort stresset.

Alle raser kan bli stresset/hyper ved for lite/for mye stimulering. Så er det indviduelle forskjeller innad i de ulike rasene.
Og alle hunder ( i allefall alle jeg har møtt ) tåler en rolig kveld på sofaen, såfremt at de har fått det de trenger av stimuli i forkant.

-Hvilken str kunne du tenkt deg?
-Mye/lite pelsstell?
-Hvor mye mentaltrening har du tenkt å sette av tid til?
-Har du tid til å lufte hunden før jobb?
-Har du noen til å lufte hunden mens du er på jobb?
-Har du noen til å lufte hunden hvis du blir syk?
-Hvor mye aktivitet ser du for deg at du kan gi hunden daglig?

Anonymkode: dfcd0...40a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mtp at du er enslig og har fulltidsjobb; hva med å låne deg en hund? Still opp som hundepasser mot betaling f.eks
Hvis du tenker på å skaffe deg valp, mens du er i en fulltidsjobb, så er det en dårlig idé.. Og i allefall hvis du blir lett/fort stresset.

Alle raser kan bli stresset/hyper ved for lite/for mye stimulering. Så er det indviduelle forskjeller innad i de ulike rasene.
Og alle hunder ( i allefall alle jeg har møtt ) tåler en rolig kveld på sofaen, såfremt at de har fått det de trenger av stimuli i forkant.

-Hvilken str kunne du tenkt deg?
-Mye/lite pelsstell?
-Hvor mye mentaltrening har du tenkt å sette av tid til?
-Har du tid til å lufte hunden før jobb?
-Har du noen til å lufte hunden mens du er på jobb?
-Har du noen til å lufte hunden hvis du blir syk?
-Hvor mye aktivitet ser du for deg at du kan gi hunden daglig?

Anonymkode: dfcd0...40a

Hvis det blir til at jeg skaffer meg hund, blir det i en lang ferie, slik at all fokus er på hunden. 

Tenkte en mellomstor hund. Typ retriever eller litt mindre. 

Ikke altfor mye pelsstell

jeg har mulighet til en kortere luftetur før jobb, og lang kveldstur. Samt mye kos/mentaltrening på kveldstid. Ikke noe i løpet av jobbdagen dessverre. 

Jeg har både familie og venner som stiller opp hvis jeg blir syk/skal reise bort ol. 

Jeg ser for meg 15-30 min før jobb, og alt fra 30 min-2/3 timer etter jobb (da gjerne jogging eller bare gåtur). Jeg er mest hjemme i ukedagene uansett. I helgene er jeg gjerne på fjellet en hel dag/begge dagene, eller noen timers turer. 

Jeg blir ikke fort stresset egentlig, men ønsker en hund som ikke er hyper av rase hvis du skjønner. Skjønner at det kommer mye an på aktivitetsnivå også. 

Skrevet

Ønsker du en førerorientert hund? en som lett blir lydig, eller en mer selvstendig en?

Ønsker du å kunne ha hunden løs?
Hva med omgang av andre hunder?

Omgang med andre dyr?
og pelsstell?

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det blir til at jeg skaffer meg hund, blir det i en lang ferie, slik at all fokus er på hunden. 

Tenkte en mellomstor hund. Typ retriever eller litt mindre. 

Ikke altfor mye pelsstell

jeg har mulighet til en kortere luftetur før jobb, og lang kveldstur. Samt mye kos/mentaltrening på kveldstid. Ikke noe i løpet av jobbdagen dessverre. 

Jeg har både familie og venner som stiller opp hvis jeg blir syk/skal reise bort ol. 

Jeg ser for meg 15-30 min før jobb, og alt fra 30 min-2/3 timer etter jobb (da gjerne jogging eller bare gåtur). Jeg er mest hjemme i ukedagene uansett. I helgene er jeg gjerne på fjellet en hel dag/begge dagene, eller noen timers turer. 

Jeg blir ikke fort stresset egentlig, men ønsker en hund som ikke er hyper av rase hvis du skjønner. Skjønner at det kommer mye an på aktivitetsnivå også. 

Skjønner at det er et minimum du skisserer, men 15 + 30 min fungere ikke for noen rase er jeg redd.

• Liker 1
Skrevet

Korthåret collie? Kooiker? Dalmatiner? 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, palamina skrev:

Skjønner at det er et minimum du skisserer, men 15 + 30 min fungere ikke for noen rase er jeg redd.

Sier meg enig i dette. 30min er minimum om morgen,  og en solid tur på ettermiddagen. Synd det er så få hundeparker rundt omkring! Ingenting er bedre  for helsen,  sosialisering osv for en hund.  Jeg foreslår å adoptere en hund. En valp,  eller ung hund. Det gir ingen mening å støtte griske oppdretter som har skapt genetisk dårlige hunder m innalv , fremesket defekter i hunder som gir lidelse hos hundene. Adopter- det er overflod av hunder som trenger  kjærlige hjem. Adopter fra Norge eller fra utlandet er mitt forslag -:)

Anonymkode: 9bf65...83a

Skrevet

Synes mange overdriver litt her? Har selv en kinesisk spisshund (jente). Hver morgen når jeg står opp 07.00 blir hun med ut for å gjøre fra seg. Ofte går vi i 15-20 min, men noe lenger er sjeldent hun vil. Da drar hun lett i båndet og begynner å gå hjemover igjen. Når vi kommer inn igjen finner hun korgen sin med en gang og sover videre. Det samme i helgene, hun sover gjerne til 11-12, ofte må jeg vekke henne og nærmest dra henne med ut. Hun er forresten bare 2 år gammel, elsker å være ute på dagtid, men om det er morgen eller sent på kveld trives hun best innendørs:fnise: Med andre ord, hundene er forskjellige. Kan ikke slå fast at "nei 15-30 min fungerer ikke for noen rase", det fungerer nemlig for veldig mange, da ikke alle har samme behovet og like lyst til ut å gå grytidlig på morgenen. 

• Liker 3
Skrevet

Om du søker på "rasevelger hund" på Google kommer det opp noen nettsider som har rasevelgere. Disse er ganske enkle og man må "tenke sjæl", men der kan du huke av de kvalitetene og ønskene man har til rasene. Da kan du få opp forslag til hunder som kan passe det du kan tilby :)

Lykke til! 

Skrevet

Whippet :) Superallsidige aktive hunder som elsker sofaen. 

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, FrkPedersen skrev:

Synes mange overdriver litt her? Har selv en kinesisk spisshund (jente). Hver morgen når jeg står opp 07.00 blir hun med ut for å gjøre fra seg. Ofte går vi i 15-20 min, men noe lenger er sjeldent hun vil. Da drar hun lett i båndet og begynner å gå hjemover igjen. Når vi kommer inn igjen finner hun korgen sin med en gang og sover videre. Det samme i helgene, hun sover gjerne til 11-12, ofte må jeg vekke henne og nærmest dra henne med ut. Hun er forresten bare 2 år gammel, elsker å være ute på dagtid, men om det er morgen eller sent på kveld trives hun best innendørs:fnise: Med andre ord, hundene er forskjellige. Kan ikke slå fast at "nei 15-30 min fungerer ikke for noen rase", det fungerer nemlig for veldig mange, da ikke alle har samme behovet og like lyst til ut å gå grytidlig på morgenen. 

Jeg må bare spørre; Hva slags rase er "kinesisk spisshund?" Er den FCI-godkjent eller en mix?

Uansett, hunden du skisserer er jo langt, langt fra en gjennomsnittlig selskapshund. Det er over hodet ikke "veldig mange" 2 år gamle hunder som foretrekker så liten grad av aktivitet, tvert imot er det du beskriver mer en sjeldenhet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, palamina skrev:

Jeg må bare spørre; Hva slags rase er "kinesisk spisshund?" Er den FCI-godkjent eller en mix?

Uansett, hunden du skisserer er jo langt, langt fra en gjennomsnittlig selskapshund. Det er over hodet ikke "veldig mange" 2 år gamle hunder som foretrekker så liten grad av aktivitet, tvert imot er det du beskriver mer en sjeldenhet.

Sier meg  enig I dette. Enten lurer vedkommende seg selv til å tro at hunden knapt trenger trim ellers kan det være noe galt med hunden tenker jeg. De aller  aller fleste hunden,  I alle vektklasser og størrelse  trenger og elsker tur, trim og lek.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sier meg  enig I dette. Enten lurer vedkommende seg selv til å tro at hunden knapt trenger trim ellers kan det være noe galt med hunden tenker jeg. De aller  aller fleste hunden,  I alle vektklasser og størrelse  trenger og elsker tur, trim og lek.

Ab: om hunden får knappe 15 min om morgen så må man ta det igjen I rikelige monn på tur 2og 3.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, OppNedPåAlt skrev:

Whippet :) Superallsidige aktive hunder som elsker sofaen. 

Whippets er herlige ja. Kjærlige,  atletiske og bjeffer knapt. En jeg kjenner har en whippet og  sannsynligvis put bull mix og det er en helt fantastisk hund.

Skrevet
12 timer siden, palamina skrev:

ops, min feil! Japansk er det vel jeg mente. Var egentlig samboeren min sin hund som han hadde før vi møttes, men begge sin nå hehe så glemte meg litt der😋 kanskje hun ikke er gjennomsnittlig, men heller ikke uvanlig vil jeg si. Vi har bla møtt flere på hundetreff som også har unge hunder som er litt for glad i å sove kl7 om morgenen. Har også nevnt dette for vet, ingenting galt med hunden, fikk bare beskjed om at hunder også er forskjellige med ulike behov, noen mer enn andre ;) 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting galt med hunden iflg vet, og heller ikke vi som lurer oss selv. Tro meg. Om du leser over en gang til ser du at hun elsker å være ute på dagtid, elsker skogen og fjellet, men ikke kl7 på morgenen, og heller ikke sent på kvelden. Jeg løper på fjellet 4 ganger i uken, elsker turer, så vil ikke ha på meg at "vedkommende lurer seg selv til å tro at hunden knapt trenger trim". Her var det snakk om tur tidlig på morgenen, og jeg presiserer at den hunden vi har slett ikke er ivrig etter å gå noe særlig lenger enn 15-20 min så tidlig. kall det det du vil, men lurer meg selv er slett ikke tilfelle da tur er noe jeg absolutt ikke prøver å unngå. Orker ikke tvinge med hunden noe lenger enn den vil selv. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ab: om hunden får knappe 15 min om morgen så må man ta det igjen I rikelige monn på tur 2og 3.

Ja så klart :P som sagt elsker hun turer på dagtid som jeg skrev over, men ikke kl7 om morgen, heller ikke veldig sent på kvelden. Vi bor veldig landlig til, så ut på dagen får hun alltid en langtur i skogen/ opp fjellet som er like ved og flere kortere turer. Kan gjerne gå i flere timer da, men tvert imot like ivrig når jeg vekker henne kl7. Slik er det bare med henne, og det er visstnok ikke uvanlig heller iflg vet og andre vi er på hundetreff med ;)

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, FrkPedersen skrev:

ops, min feil! Japansk er det vel jeg mente. Var egentlig samboeren min sin hund som han hadde før vi møttes, men begge sin nå hehe så glemte meg litt der😋 kanskje hun ikke er gjennomsnittlig, men heller ikke uvanlig vil jeg si. Vi har bla møtt flere på hundetreff som også har unge hunder som er litt for glad i å sove kl7 om morgenen. Har også nevnt dette for vet, ingenting galt med hunden, fikk bare beskjed om at hunder også er forskjellige med ulike behov, noen mer enn andre ;) 

Ingenting galt med hunden iflg vet, og heller ikke vi som lurer oss selv. Tro meg. Om du leser over en gang til ser du at hun elsker å være ute på dagtid, elsker skogen og fjellet, men ikke kl7 på morgenen, og heller ikke sent på kvelden. Jeg løper på fjellet 4 ganger i uken, elsker turer, så vil ikke ha på meg at "vedkommende lurer seg selv til å tro at hunden knapt trenger trim". Her var det snakk om tur tidlig på morgenen, og jeg presiserer at den hunden vi har slett ikke er ivrig etter å gå noe særlig lenger enn 15-20 min så tidlig. kall det det du vil, men lurer meg selv er slett ikke tilfelle da tur er noe jeg absolutt ikke prøver å unngå. Orker ikke tvinge med hunden noe lenger enn den vil selv. 

Ja så klart :P som sagt elsker hun turer på dagtid som jeg skrev over, men ikke kl7 om morgen, heller ikke veldig sent på kvelden. Vi bor veldig landlig til, så ut på dagen får hun alltid en langtur i skogen/ opp fjellet som er like ved og flere kortere turer. Kan gjerne gå i flere timer da, men tvert imot like ivrig når jeg vekker henne kl7. Slik er det bare med henne, og det er visstnok ikke uvanlig heller iflg vet og andre vi er på hundetreff med ;)

Ok- da høres du ut som en veldig god hundeeier og det gjør meg glad å høre-:))!

Dessverre er det andre folk som knapt sosialiserere eller gir hunden deres ordentlig mosjon og det finner jeg ille.  Å ha hund, å ha dyr generelt  er et stort  ansvar og de fortjener kun  det beste.  De er 100% prisgitt eieren og da krever jeg helhjertet innsats det korte livet en hund lever. God dag

Skrevet

Synes ikke du bør ha hund når du er alene og jobber fullt. Hunden må være alene 1/3 av døgnet hver eneste ukedag, og får da heller ikke tømt seg på 8-9 timer. I tillegg skal du sove, dvs. at hunden ser deg 1/3 av døgnet fem av syv dager. Mener det er ganske egoistisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...