Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva innebærer dette? 

"Materialet i denne publikasjonen er omfattet av åndsverklovens bestemmelser. Uten særskilt avtale med *** er enhver eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring bare tillatt i den utstrekning det er hjemlet i lov."

Ønsker å refererer til en artikkel, veldig kjedelig å måtte vente til mandag for å få svar fra universitetet :(

Endret av Meij
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du bruke det til da? 

Anonymkode: 46987...279

• Liker 1
Skrevet (endret)

Artikkelen tar for seg noen opplysninger jeg ønsker å referere til i masteroppgaven min. veldig spennende informasjon men ble så usikker på om jeg virkelig må søke tillatelse :fnise: 

Endret av Meij
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Meij skrev:

Hva innebærer dette? 

"Materialet i denne publikasjonen er omfattet av åndsverklovens bestemmelser. Uten særskilt avtale med *** er enhver eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring bare tillatt i den utstrekning det er hjemlet i lov."

Ønsker å refererer til en artikkel, veldig kjedelig å måtte vente til mandag for å få svar fra universitetet :(

Formuleringen viser til at verket et et åndsverk i åndsversklovens forstand og derfor beskyttet av åndsverksloven. Eksemplarfremstilling og tilgjengliggjøring er til en viss grad mulig uten avtale med opphavsmannen. Dette i all hovedsak regulert i kapittel 2. Men dette gjelder helt andre ting enn det som skjer gjennom akademiske oppgaver.

Å referere til en artikkel betyr å vise hvor du har hentet informasjonen fra, og følger av idealet om vitenskapelig redelighet. Siden du ikke spør ekspisitt om hvordan du skal referere til kilder i masteroppgaven, regner jeg med at dette er kjent for deg.

Jeg har derimot en mistanke om at det du egentlig lurer på er om du kan sitere og parafrasere fra en bestemt artikkel som er beskyttet av åndsverksloven. I så fall er svare ja.

Anonymkode: 4de44...dc5

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Formuleringen viser til at verket et et åndsverk i åndsversklovens forstand og derfor beskyttet av åndsverksloven. Eksemplarfremstilling og tilgjengliggjøring er til en viss grad mulig uten avtale med opphavsmannen. Dette i all hovedsak regulert i kapittel 2. Men dette gjelder helt andre ting enn det som skjer gjennom akademiske oppgaver.

Å referere til en artikkel betyr å vise hvor du har hentet informasjonen fra, og følger av idealet om vitenskapelig redelighet. Siden du ikke spør ekspisitt om hvordan du skal referere til kilder i masteroppgaven, regner jeg med at dette er kjent for deg.

Jeg har derimot en mistanke om at det du egentlig lurer på er om du kan sitere og parafrasere fra en bestemt artikkel som er beskyttet av åndsverksloven. I så fall er svare ja.

Supert, Tusen takk! Det jeg skal er å bruke noe av bakgrunns informasjon fra artikkelen, samt bruke noe av tallene de har kommet fra til via mange andre kilder. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Meij skrev:

Supert, Tusen takk! Det jeg skal er å bruke noe av bakgrunns informasjon fra artikkelen, samt bruke noe av tallene de har kommet fra til via mange andre kilder. 

Så lenge du er nøye med kildehenvisning og strengt holder deg til vitenskapelige normer og undervisningsinstituttets regler er det bare å kjøre på.

Selv om artikkelen har sin informasjon og tall fra mange kilder, kan du likevel bruke artikkelen som kilde. Særlig gjelder dette artikler fra anerkjente forfattere/institusjoner og publisert i anerkjente tidsskrifter.

Ønsker du å gå til de samme kildene som er brukt i artikkelen, refererer du selvsagt direkte dit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...