Gå til innhold

Har du gitt tilbake til fedrelandet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du gitt så mye i skatt i løpet av livet ditt at det ville ha dekket alle utgiftene staten har dekket for deg? Dette vil kun være direkte utgifter, ikke vei, militæret, politi, ol så lenge det ikke  angår deg direkte. Men om du har opplevd brann eller helseskader ol. som staten hjalp til med, så må du ta med dette. Sosiale tjenester som skole og barnetrygd gjelder også.

Om du svarer ja, hvor gammel tror du du var når dine bidrag oversteg de sosiale utgiftene?

Anonymkode: bfc51...0b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg har vært kronisk syk siden barndommen, med mange sykehusopphold (inkludert intensivavdeling som koster flere titusener per døgn) og operasjoner samt daglige medisiner som jeg kun betaler egenandel av og jevnlige legekontroller. Jeg kommer aldri til å nå opp til den summen gjennom skattepengene mine. Og da har jeg ikke engang regnet med skole, barnetrygd og alt det andre som vanlige folk også får fra fra staten.

Anonymkode: b096a...5d0

Skrevet

Ja, jeg har betalt mer enn jeg har mottatt. Kom over en slags statistikk i et magasin for noen år siden. Lurer på om det var i "Hegnar"? Der var det angitt omtrentlige verdier på hva skolegang, helsevesen og andre goder samfunnet yter.

På det tidspunktet anslo jeg at med den skatten jeg betalte da, ville jeg ha betalt tilbake i løpet av ca 15 år. Dette var jo selvfølgelig omtrentlig. Men uansett ligger jeg nok på plussiden, men har jo alderdommen foran meg, som er en potensiell utgiftpost for samfunnet.

Beregningen tok bl.a. ikke hensyn til moms eller merverdiavgift, som utgjør et stort beløp i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Eneste stort minusprosjekt 

Anonymkode: 0cfdc...38f

AnonymBruker
Skrevet

Det er bortimot umulig å komme i pluss. Tenk på de enorme inntektene den norske staten velter om hvert år, og det kommer jo oss til gode. Om du betaler 350000kr/år i inntektsskatt, mva osv så kommer du ikke så langt likevel.

Anonymkode: 50b72...1fc

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har jeg ikke, da jeg aldri har betalt skatt eller noe annet. Det eneste må vel være mva, men det dekker jo ikke særlig mye..

Anonymkode: 8c1a5...bd3

AnonymBruker
Skrevet

Staten kommer uansett til å finne flere utgifter å bruke pengene på før det nærmer seg pluss i skatteinntekter. 

Anonymkode: c48b2...08b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...