Gå til innhold

Har NAV faktisk lov til å sjekke bankkontoen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har jo "alltid" visst at NAV kan sjekke bankkontoene til brukerne sine, men har de egentlig lov til dette? Pratet med en som studerer jus og h*n sa at det måtte en jurist til for å ordne dette. Det kan vel ikke stemme? 

Anonymkode: 75d74...f7c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare hvis du er etnisk norsk.

Anonymkode: fa5ca...59c

• Liker 3
Gjest Splitterpine
Skrevet

De krever ofte bankutskrifter for å behandle søknader. De har ikke tilgang til å gå inn på mennesker private bankkontoer, om det var det du siktet til? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har jo "alltid" visst at NAV kan sjekke bankkontoene til brukerne sine, men har de egentlig lov til dette? Pratet med en som studerer jus og h*n sa at det måtte en jurist til for å ordne dette. Det kan vel ikke stemme? 

Hvordan skal de komme seg inn på din konto da? Nei, de kan ikke det

Anonymkode: fd218...a35

• Liker 2
Skrevet

Det har ingenting med saken å gjøre, men kan jeg bare spørre likevel... Hvorfor er det sånn at "dere" skriver "H*n" istedenfor han/hun? Ingen vet jo hvem dere er uansett??

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Nå er nav så mye da. Om du søker sosialhjelp, vil de kreve utskrift. Som sykemeldt, arbeidsledig,  kan du sitte å rive tusenlapper i biter....uten at de har noe med det

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kristiansand123 skrev:

Det har ingenting med saken å gjøre, men kan jeg bare spørre likevel... Hvorfor er det sånn at "dere" skriver "H*n" istedenfor han/hun? Ingen vet jo hvem dere er uansett??

Hvis man skriver han eller hun, så blir folk grinete. " Er vel ikke kun menn som studerer jus!??!!? DISKRIMINERENDE!" 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hun, da ;)

har en venninne som har blitt sjekket av NAV kontroll i forbindelse med sykepenger. NAV kontroll hadde utskrift fra alle hennes bankkonti som de selv har hentet. Jeg sa til henne at dette har de lov til, men jus-studenten mente noe annet. Hvem har rett? 

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man skriver han eller hun, så blir folk grinete. " Er vel ikke kun menn som studerer jus!??!!? DISKRIMINERENDE!" 

Hæ!? Hahahhahahahahaha Du tuller!?:eeeh: hahhahhaha Folk må seriøst ta vitaminene sine! :baby: Hehehhehhehehehehhehehehehehehehhe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da er hun så tilfelle anmeldt. Nav kan ikke benyttes bank om opplysninger....hvordan tror du det vil bli ? Ved så mye svindel som det er....så skal nav ringe banken å bo om innsyn. ? Tull. Om hun er gått i sømmene ved sykmld så tipper jeg det er snakk om at det er jobb, selv om du er sykemeldt. Gjerne svart. Nav har registre de bruker, de har ikke mulighet til å gå rett på bank. De samkjører off.registre. ikke bank

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun, da ;)

har en venninne som har blitt sjekket av NAV kontroll i forbindelse med sykepenger. NAV kontroll hadde utskrift fra alle hennes bankkonti som de selv har hentet. Jeg sa til henne at dette har de lov til, men jus-studenten mente noe annet. Hvem har rett? 

Og jeg tviler på at historien er sann.

• Liker 9
Skrevet

Ved sykepenger så tror jeg ikke det er lov. Jeg ville hørt med jusstudentene igjen.

De har lov til det når du søker sosialstøtte fordi du skal da ikke ha penger stående gjemt et sted.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun, da ;)

Har nav skjekket alle hennes kontoutskrifter så lukter det ugler i mosen i forhold til mistanke om trygdesvindel. 

Anonymkode: 8cc68...f88

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har nav skjekket alle hennes kontoutskrifter så lukter det ugler i mosen i forhold til mistanke om trygdesvindel. 

Bare tull. Nav har ikke myndighet til dette. Det må foreligge en anmeldelse. Og da har det gått lang tid, og de sitter på ganske sterke bevis for svindel. Og da er det ikke bare den sykmld som er i søkelyset

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De har lov til dette ja, når jeg var i praksis på en rusinstitusjon hjalp vi noen av dem med dette da de var gått tom for peng til røyk...

Anonymkode: a7eb8...d8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare tull. Nav har ikke myndighet til dette. Det må foreligge en anmeldelse. Og da har det gått lang tid, og de sitter på ganske sterke bevis for svindel. Og da er det ikke bare den sykmld som er i søkelyset

Det står nav kontroll. De innhenter bevis ser om der er hold i mistanke om trygdesvindel FØR de går til anmeldelse. Hvordan skulle det ellers være? At de anmelder først alt som er mistanke om svindel for så å provosere fremlagt bankkontoutskrifter? Da har svindlere hatt mulighet for å fjerne bevis. Tenk hva kommer først, egget eller høna? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Hun er IKKE anmeldt. Har fått lese papirene hennes fra NAV kontroll (?). Der står det svart på hvitt at de har grunn til å tro at hun ikke har jobbet så mye som hun (og arbeidsgiver) har skrevet. Husker ikke alt som stod der da jeg skummet igjennom brevet i dag. Det stod også at de hadde sjekket alle hennes bankkonti og ikke funnet bevis for at hun har fått så mye lønn som har blitt oppgitt. Dermed er saken til revurdering (eller noe?). Hun hadde i hvert fall noen uker på seg til å komme med en uttalelse hvis ikke ville pengene bli tilbakekrevd. 

AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Nav kan gjøre dette ja...

Klippet fra paragraf 21-4-a

I saker hvor det foreligger opplysninger/mistanke om samarbeid mellom arbeidsgiver/ arbeidstakere/tredjeperson, kan det innhentes opplysninger fra bedriftens og nevnte personers konto/konti som kan bidra til å avklare dette. 

Anonymkode: 8be23...05b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk! Tok screenshot og sendte videre :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...