AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #1 Skrevet 11. mars 2016 Hvordan er det på skolen der barnet ditt/barna dine går? Hva forventer du at lærere og vikarer har av utdanning? På skolen vi hører til har dem ansatt en vikar som ikke har fullført videregående. Grunnen til at jeg vet dette, er fordi jeg vet hvem det er. Han har timer i norsk og matte, barneskolenivå. Jeg kjenner at dette er litt på kanten.. selv om nivået på matte og norsk ikke er høyt på barneskolen, har han jo ingen form for pedagogisk utdanning. Blir evnen til å lærere bort, testet på noe vis på et jobbintervju? Kjenner jeg er skeptisk og vet ikke helt hva jeg skal eller kan Gjøre.. Anonymkode: e0a36...0ab
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #2 Skrevet 11. mars 2016 Du kan ikke gjøre noe. Skoler er full av folk som ikke er kvalifisert for jobben Anonymkode: e744f...4b3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #3 Skrevet 11. mars 2016 Du skal selvsagt gjøre noe... hvis det er tydelig at undervisningen ikke er tilfredsstillende eller at progresjonen stopper opp. Men det er ikke nødvendigvis farlig på noen måte at en ikke-kvalifisert lærer har noen timer på lavere trinn på barneskolen, så lenge vedkommende jobber i team, ikke er ment å ta over oppgaven på langvarig basis, møter forberedt og har støtte i sine kolleger. Jeg ville ikke "gjort noe" med mindre det var en konkret grunn til å gjøre noe. Anonymkode: 28541...c6a 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #4 Skrevet 11. mars 2016 Du kan absolutt gjøre noe! Ta kontakt med ledelsen og si at du ikke er fornøyd med at det er så mange ufaglærte vikarer f.eks. Dette er noe vi som er lærere ofte synes er negativt, men på min skole møter vi lite gehør hos ledelsen. Ledelsen er derimot veldig lydhøre for innspill fra foreldrene. Anonymkode: 893bc...48d
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #5 Skrevet 11. mars 2016 Når det er "krise", er skolene bare nødt til å velge vikarer fra laveste hylle for å si det sånn... Da jeg jobbet litt som tilkallingsvikar under studiene, var det en vgs-elev som jobbet der i praksis. Som altså hadde noen dager hvor han jobbet på barneskole, i stedet for å gå på skole selv. Var noe som var spesielt tilrettelagt for ham, jeg spurte ikke så veldig mye om det da. Men han var jo en ålreit og flink fyr. Uansett går det stort sett greit med ufaglært vikar iblant. Lærerne skal lage opplegg for vikar, og de skal jo ikke lage opplegg som en ufaglært ikke vil forstå. Da tar læreren heller det mer avanserte stoffet en annen gang. Ellers får man hjelp av andre lærere. Men så er det jo sånn at om man skal øke kompetansen hos lærere ved å sende de på kurs og videreutdanning, må det flere vikarer til. Det kreves at lærere skal bli bedre, men så er det feil at de må dra på kurs i arbeidstiden? Anonymkode: 04b59...2b9
Fireflies Skrevet 11. mars 2016 #6 Skrevet 11. mars 2016 Du kan klage, men tviler på at det hjelper. Det er ikke ønskelig å ha ufaglærte i klasserommene, men når alternativet er å stå uten noen til å undervise så velger de fleste en ufaglært i håp om at det skal komme en lærer eller lektor og da over.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #7 Skrevet 11. mars 2016 Der mine går, i Osloskolen, en stor sentrumsskole, er det ikke ufaglærte så vidt jeg har hørt om. Annet enn assistenter og på AKS (SFO). Tvert i mot, de har faglærere fra 2.klasse: i matte, naturfag og musikk er lærerne videreutdannet i faget hos sønnen min (2.klassing). Forøvrig ligger skolens krav til faglig oppfølging fra oss og krav til barnet skyhøyt over hva mine "krav" er. Anonymkode: 2a330...e33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå