Gå til innhold

Pengegaver og "arveavgift"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg er i en situasjon da jeg mest sannsynlig vil miste jobben den nærmeste året. Planen videre er å studere videre, for å ikke havne i evig tid hos nav som arbeidssøker (veldig vanskelig å få jobb som det jeg er utdannet som). 
Nå har det seg slik at jeg har samboer og barn. Vi har i de siste årene spart veldig mye for å kjøpe bolig, noe vi enda ikke har gjort. Mye av pengen er låst i BSU/BSU 2.0 samt i aksjer. Vi har dessverre en samlet formue på over 734 000 kr, som er lånekassens øverste krav til å få omgjort lån fra stipend. Med alle utgifter, deriblant barnehageplass, vil vi ikke klare å leve på kun en lønning, og jeg er nødt til å ta opp lån. 

Så til selve spørsmålet, siden arveavgiften er fjernet har jeg lov til å gi en pengegave til mine foreldre skattefritt opp til 470 000 kr. Har jeg lov til å gjøre dette for å unngå formuetoppen, for så at de overfører samme sum tilbake når jeg er ferdig med utdanningen om tre år? 

Anonymkode: d60b0...69a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er usikker på det, men ha i bakhodet at hvis foreldrene dine dør før det er gått 3 år vil dine penger gå til fordeling til deres arvinger da. 

Anonymkode: 1f85e...88a

AnonymBruker
Skrevet

Og forresten, snakket ikke AP om at de ville innføre arveavgiften igjen? Så hvis de kommer i regjeringsposisjon før denne overførselen risikerer du å betale arveavgift når du skal ha pengene tilbake. 

Anonymkode: 1f85e...88a

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg er i en situasjon da jeg mest sannsynlig vil miste jobben den nærmeste året. Planen videre er å studere videre, for å ikke havne i evig tid hos nav som arbeidssøker (veldig vanskelig å få jobb som det jeg er utdannet som). 
Nå har det seg slik at jeg har samboer og barn. Vi har i de siste årene spart veldig mye for å kjøpe bolig, noe vi enda ikke har gjort. Mye av pengen er låst i BSU/BSU 2.0 samt i aksjer. Vi har dessverre en samlet formue på over 734 000 kr, som er lånekassens øverste krav til å få omgjort lån fra stipend. Med alle utgifter, deriblant barnehageplass, vil vi ikke klare å leve på kun en lønning, og jeg er nødt til å ta opp lån. 

Så til selve spørsmålet, siden arveavgiften er fjernet har jeg lov til å gi en pengegave til mine foreldre skattefritt opp til 470 000 kr. Har jeg lov til å gjøre dette for å unngå formuetoppen, for så at de overfører samme sum tilbake når jeg er ferdig med utdanningen om tre år? 

Dette vil bli oppdaget, og det vil bli oppdaget hvorfor du har gjort det. Følgelig kommer du da i trøbbel. Dette blir i sqmme klasse som trygdesvindel, forskjellen er at det er Lånekassen og ikke nav du prøver å lure. I realiteten lurer du deg selv. 

Anonymkode: 93fbd...2d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette vil bli oppdaget, og det vil bli oppdaget hvorfor du har gjort det. Følgelig kommer du da i trøbbel. Dette blir i sqmme klasse som trygdesvindel, forskjellen er at det er Lånekassen og ikke nav du prøver å lure. I realiteten lurer du deg selv. 

Anonymkode: 93fbd...2d2

Forklar meg, på hvilken måte er dette svindel? Mine foreldre kan i teorien bruke pengen på akkurat hva de selv vil den perioden de eier pengene. Det er jo lovlig å gi noen penger, uavhengig av grunn? 

Jeg kan også velge å kjøpe en leilighet, kun for å minske min egen formue og for å få stipend, og selge den igjen når jeg er ferdig med studie. Er dette også svindel? 

AnonymBruker
Skrevet

Det vil ble spekulert i hvorfor du har gjort det og du kan ende opp med å få deg en smekk på fingrene hvis de ser at du får dem tilbake. Dum sjanse å ta. Jeg ville ikke risikert å havne i krig med Lånekassen. Ville heller sett etter andre måter å kvitte meg med dem på. Kjøpe en bolig til kanskje? 

Anonymkode: 39741...87f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...