Gå til innhold

Kan man ved ultralyd se om barnet har down syndrom?

Anbefalte innlegg

Gjest jens, ikke innlogget
Skrevet

Skal på ultralyd imorgen og lurer på om jeg kan be legen om å se om han kan se om barnet har downs syndrom. Er dette måten man sjekker dette på, eller finnes det andre måter å finne ut det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Genevieve
Skrevet

Jeg trodde det var fostervannsprøve som kunne fastslå det.

Skrevet

Tidlig i svangerskapet (før uke 12) kan de ofte se det på UL, men hvis du er et stykke uti, kan disse tegnene ha forsvunnet. En fostervannsprøve vil vise det.

Skrevet

Vet ikke helt om de kan se det så tidlig som du er (du er vel 13 uker eller noe?) Men jeg tror de kan ha mistanke ihvertfall på ordinær UL som er i uke 18-19 ca. Mener jeg har hørt at man kan se det som "væske ansamlig" i ryggraden eller noe i den duren...

Er litt på gyngende grunn her nå en jeg mener bestemt at de kan se det..ihvertfall kan se ting som kan tyde på det....

Skrevet

Det sies at barn med Downs ofte har en ekstra hudfold i nakken i uke 11. Deretter forsvinner denne. Derfor er det en del som tar en tidlig UL i nettopp denne uken. Downs-barn har ofte en hjertefeil. Denne vil de muligens kunne oppdage, men de vil nok ikke kunne si at hjertefeilen skyldes Downs. "Friske" barn kan jo også ha en hjertefeil.

Det er godt mulig at legene aldri kan se på en UL at et barn har Downs. For å kunne vite dette må det tas fostervannsprøve. Men prøven i seg selv er jo en risiko for spontanabort, og ikke hvem som helst kan ta en slik.

Dessuten finnes det "grader" av Downs, avhengig av hvor sent i svangerskapet genfeilen utvikler seg.

Skrevet
Skal på ultralyd imorgen og lurer på om jeg kan be legen om å se om han kan se om barnet har downs syndrom. Er dette måten man sjekker dette på, eller finnes det andre måter å finne ut det?

Som Genevieve sier, sjekker man med fostervannsprøve. Evt. morkakeprøve i spesielle tilfeller.

Rundt uke 12 kan man ved å måle tykkelsen på en væskeansamling i nakken få en indikasjon på om det kan være en kromosomfeil. Men man får ikke noe sikkert svar.

Skrevet

Oi da ser det ut som jeg var ganske på jordet - bortsett fra dette med væske ansamling..ja ja

sånn kan det går når man tror ting......så du får ignorere svaret mitt da...

Gjest Anonymous
Skrevet

Det blir faktisk sett etter om man kan se tegn til Downs Syndrom. Lykke til på UL i morgen. Det blir nok helt supert skal du se.

Skrevet

Du kan se det rundt uke 10 i svangerskapet sa gynekologen til meg. Jeg var på UL i uke 10, og de så ikke etter det uten at jeg spurte. Men for å fastslå 100% trengs det fostervannprøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...