Gjest The Lost Dreamer Skrevet 11. mars 2016 #1 Skrevet 11. mars 2016 Altså, jeg har hatt en del tanker rundt friheten vi mennesker har og har kommet frem til at vi egentlig ikke har noe. Bøker som ''The Maze Runner'', ''The Hunger Games'' og ''Divergent'' (+ mange flere) har faktisk noe sannhet i seg når det kommer til hvor mye myndighetene styrer oss vanlige innbyggere. Nå er jo disse bøkene kanskje mest lagd for underholdning, men jeg klarer ikke legge fra meg tanken om at det er noe sannhet i de bøkene. Ifjor på skolen, så lærte vi om hvordan produkter havner i matbutikkene. Det viser seg at det er de produsentene som har mest penger som får førsterett til å selge produktene sine i matbutikkene de ønsker. Nesten litt som aksje; en spesiell produsent gir mer penger enn andre produsenter for å få sitt produkt ut på hyllene til detaljister, og betaler gjerne ekstra for å få ha produktet på en spesiell plass i detaljisthyllene. Den produsenten som ikke har mye å gi til detaljisten får enten ikke komme inn i marked, ellers havner produktet til produsenten med dårlig råd på helt nederste hylle - Klart, det gir mening at den som har mest penger får det beste, men det får meg til å tenke på at innbyggere ikke engang får bestemme selv hva vi vil ha på middagsbordet, fordi alle produktene hos detaljister gjerne ikke er bestemt av oss. Vi kan godt ønske oss en spesiell type sjokolade i butikken, men hvis produsenten til sjokoladen ikke har råd til å sette sjokoladen ut på detaljisthyllene, så får vi ikke den sjokoladen vi ønsker oss. Så klart, dette er ikke noe særlig spesielt, men det er jo noe å tenke på da. En annen ting jeg har tenkt på er: Kreft. Har lest flere steder om at det er så mange som forsker på en kur etter kreft, og har forsket i flere år, men det er jo fortsatt ikke funnet noe konkret som vil funke. Leste noe sånt som at flere forskere som har forsket på kreft og hatt flere ting til felles, og når de har hvert i nærheten av å finne en kur, så har de forsvunnet eller død. Jeg syns dette er en utrolig skummelt, for vi vet jo aldri. For alt vi vet kan det hende at utrolig viktig informasjon blir skjult fra oss. Ikke bare når det gjelder kreft heller, men masse annet også: Tenk om NASA har fått kontakt med andre planeter, men skjuler det? Nå, så er det jo debatt om dette og jeg må ærlig si jeg blir redd - Enda mindre frihet altså. Det at politiet kan få tilgang til personlige elektroniske eiendeler... Jeg har jo ingenting å skjule, men jeg mener at slikt lett kan bli misbrukt, og jeg mener det er ganske skummelt. Som en i kommentarfeltet har skrevet: Hvis vi må gi fra oss friheten for å føle oss trygge, da er vi ikke fri. Leste også noe annet i kommentarfeltet, som liksom Hitler skal ha sagt. For meg spiller det ingen rolle om det er sant eller ikke at han har sagt det. Uansett, det det sto er: “The best way to take control over a people and control them utterly is to take a little of their freedom at a time, to erode rights by a thousand tiny and almost imperceptible reductions. In this way, the people will not see those rights and freedoms being removed until past the point at which these changes cannot be reversed.” Og jeg må si det høres veldig riktig ut. Bare tenk, denne lille friheten blir tatt fra oss og samtidig blir enda flere små friheter tatt fra oss. Etterhvert tar de fra oss enda flere småting og plutselig om noen hundre år har vi kanskje endt opp som de menneskene i de bøkene jeg har nevnt over. Jeg vet jeg høres helt latterlig skrullete ut, sikkert paranoid også, men jeg klarer ikke å la være å tenke ''Men hva om?'' Tanken på at det er folk som har så utrolig mye makt som kan skjule viktig informasjon for oss vanlige innbyggere syns jeg er skummelt. Derfor tenker jeg at disse bøkene jeg har nevnt over kan ha litt sannhet i seg. Dette er bare noen tanker jeg har, og jeg vil gjerne høre tanker fra flere her inne. Tenker dere at vi gir fra oss mer og mer frihet uten at vi egentlig er klar over det? I Las Vegas for eksempel så er det jo faktisk portforbud for de under 21 om jeg ikke tar feil, det syns jeg ikke burde være lov sånn egentlig... Ja vet ikke jeg, dette var bare noen tanker som surrer i hodet mitt og jeg føler for en diskusjon nå eller høre om andres meninger. Vennligst ikke bli spydige og skriv nedlatende til meg, det er bare unødvendig.
Sikkerhetsjenta Skrevet 11. mars 2016 #2 Skrevet 11. mars 2016 (endret) I denne tråden lærer jeg dere å beskytte dere selv mot statens overvåkning. Alle programmer er 100% gratis og koster ingenting. http://forum.kvinneguiden.no/topic/1011422-beskyttelse-fra-politi-staten/ Endret 11. mars 2016 av Sikkerhetsjenta 1
Ungoliant Skrevet 12. mars 2016 #3 Skrevet 12. mars 2016 På tide å ta medisinene sine... Eneste grunnen til at vi kommer til å slite i fremtiden er fordi vesten kommer til å være helt ubetydelig i forhold til stormaktene som vil vokse fram i Sør-amerika, Afrika og Asia (mer ressurser og mer mennesker). Vi kommer til å bli som noen u-land i forhold, og vil bli stående på sidelinjen og se på at andre land utvikler seg videre og får bedre og bedre teknologi.
Gjest Cartman Skrevet 12. mars 2016 #4 Skrevet 12. mars 2016 Frihet er en idé. Hvis du lar deg undertrykke, så vil du også bli undertrykt. Hvis du gir litt faen og sier det du mener, så vil du leve et liv i frihet. Noen ganger kan det få negative konsekvenser, da noen mennesker er uenige med deg. Andre ganger kan konsekvensene være positive, da folk er enige med deg. Vi lever i et samfunn der media setter standarden. Mange mennesker tror derfor at de aller fleste er enige med media, noe som ikke er tilfellet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå