Gå til innhold

farlig sjampo.... hva er da trygt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er usikker på hvor jeg skal plassere denne. Helse eller forbruker, for det går under begge. 

Det gjelder denne artikkelen; http://www.vg.no/forbruker/haar/her-er-innholdet-i-sjampoene/a/23629492/
Det står ingenting der om hvilke sjampoer som er trygge å bruke. 
Jeg tåler ikke vanlig sjampo. Viste det ikke før, men jeg får kløe i hodebunnen, ekstrem kløe. Det blir stramt å sårt etter 1 uke med vanlig sjampo. Får også store flaker med tørr hud, ligner på flass men det er ikke det. Det er rett og slett tørr hud. Får også sår i hodebunnen etter en stund, i dårlige perioder. 
Jeg er ikke allergisk mot noe som helst. Men reagerer på vanlig sjampo, og hudkrem med parfyme (får rød og tørr hud, flasser etterhvert) 

Klikk.no gjorde en test av neutral sin sjampo; http://www.klikk.no/mote/detnye/skjonnhet/article899476.ece
Hvordan de kan si at lukt trekker ned forstår jeg ikke, for den lukter absolutt ingenting :fnise:

Liste over ingrediensene; Aqua, Sodium Laureth Sulfate, Cocamidopropyl Betaine, Sodium Chloride, Sodium Cocoyl Glutamate, Citic Acid, Behenoyl PG-Trimonium Chloride, Hexylene Glycol, Propylene Glycol, Sodium Benzoate, Sorbid Acid.

Jeg sjekket samtlige ingredienser opp mot den VG artikkelen, ingen treff. Ingen av disse ble nevnt som skadelige ingredienser i andre sjampoer. 
Jeg bruker også Coop Änglamark sin sjampo, den er også naturlig og veldig lik neutral sin (i følge googler, finner ikke ingredienseliste for denne). 

Det jeg lurer på er;
Er disse to coop og neutral trygge? Fri for fæle, unødvendige ingredienser? 
De funker på hodebunnen min, det er sikkert. Jeg kommer aldri til å gå tilbake til andre sjampoer. Jeg bruker hårkur ved behov. Kanskje maks 5 ganger i løpet av året. Balsam spiller ingen rolle, for jeg har det ikke i hodebunnen. Jeg kjøper den som er på tilbud og som lukter godt, siden sjampoene lukter absolutt ingenting. Fint å tilsette lukt via balsam. 
Ekstra spørsmål; er balsamer like farlige som sjampo? De nevner ikke balsam i den artikkelen (VG)

Kan nevne en ting til. Jeg har sunnere hår nå enn før, jeg klipte ikke håret på 2 år og frisøren trodde ikke på meg. Fortalte om sjampoen og det at jeg aldri bruker noe som helst i håret, eller varmebehandling. 
Jeg dusjer annen hver dag, gjort det så lenge jeg kan huske. Før var det krise dagen etter dusj, om kvelden. Hvis jeg gikk en dag på overtid så var håret fett, sårt og smertefullt. (smerter på grunn av hodebunnen). 
Nå kan jeg gå hele 4 dager uten å dusje håret, først da kan det komme litt hint til fett! Jeg vet, for jeg gikk 4 dager etter en operasjon, dusjet også gikk det 4 dager til før neste hårvask. Kropp vasket jeg vær dag btw :P 
Var også på telttur med klassen i 10 dager, null hårvask, kun kropp. Var en overlevelses tur, så vi fikk sjampo for å vaske håret 1 gang i løpet av 10 dager. De andre så ikke ut! Fett hår på alle mann, men ikke hos meg. 

Anonymkode: 2b338...338

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Personlig orker jeg ikke bry meg om slike ting. Alt er jo farlig. En lever i en farlig verden fra en blir unnfanget til man dør. En kan ikke gå rundt å tenke på at alt er farlig

Anonymkode: e0bdf...bf3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke mye bedre med balsamen du bruker, for ikke å snakke om hårkurene og all annen drit som stinker i håret.

Selv bruker jeg bare parfymefritt på grunn av allergi i familien. Og jeg har ikke savnet alle disse stinkende produktene et sekund. Vi omgir oss med så mye skadelige stoffer hver eneste dag som går ut over helsen til folk og miljøet. 
Senvirkninger på arvestoff og kreft. Det verste er at vi lagrer noe av dette i kroppen og fører det videre til neste generasjon. Usj, at folk ikke snart kan åpne øynene. Men det skjer neppe noen stor forandring før produktene blir forbudt,

Anonymkode: 03ca3...7ab

Gjest Citronella
Skrevet

Tabloid for å skremme. Og ikke opplyse! Bruk den shampoo du ønsker å bruke.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig orker jeg ikke bry meg om slike ting. Alt er jo farlig. En lever i en farlig verden fra en blir unnfanget til man dør. En kan ikke gå rundt å tenke på at alt er farlig

Anonymkode: e0bdf...bf3

Amen! 

Anonymkode: a6a23...cb2

AnonymBruker
Skrevet

Dette er som med poteter eller lavkarbo eller andre ting, noe er ufarlig i en runde og blir farlig i neste runde. Man kan ikke stole på noe som helst, man må bare bruke sunn fornuft og finne ut hva en selv er mest komfortabel med. Livet er et risikoprosjekt. 

Anonymkode: cac86...ba8

• Liker 2
Gjest Citronella
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er som med poteter eller lavkarbo eller andre ting, noe er ufarlig i en runde og blir farlig i neste runde. Man kan ikke stole på noe som helst, man må bare bruke sunn fornuft og finne ut hva en selv er mest komfortabel med. Livet er et risikoprosjekt. 

Anonymkode: cac86...ba8

Ja. Man kan faktisk dø av det.

AnonymBruker
Skrevet

Svarene du får her er ikke overraskende. Og det er også grunnen til at disse produktene fremdeles er på markedet.Folk er ikke villig til å innse eller ta innover seg at disse produktene ikke er bra for hverken dem eller miljøet fordi de heller utsetter seg og andre for skadevirkningene enn å avstå fra dem.
 Det er forsket på og bevist flere ganger at parfymerte produkter er skadelig for helsen. 

Denne artikkelen er gammel, men likefullt fortsetter galskapen.

http://www.b.dk/viden/farlige-stoffer-i-haarprodukter

Anonymkode: 03ca3...7ab

AnonymBruker
Skrevet

Stylingprodukter er nok enda verre. Men man kan ikke være redd for alt. Vi lever lenger enn noen gang. Jeg ønsker i alle fall ikke å bli 120 år. 80 holder masse. Satser på at shampoen ikke dreper meg innen den tid. Men miljøvennlige må de gjerne bli.

Anonymkode: 7efce...d23

Skrevet

Jeg slutta med shampo for snart 2 år siden. Håret føles veldig bra. Jeg bruker balsam et par ganger i måneden når jeg føler det er tørt. Men skal jeg anbefale en shampo så oppsøk en økologisk frisør. De har veldig ofte gode, allergivennlige produkter. Særlig kamille-shampo er godt for flass. Men ikke da en billig, tilfeldig kamille-shampo i en butikk. Dra til frisøren! :) Som oftest om man får flass så er det pga feil shampo eller for sterke hårprodukter.

Selv bruker jeg vannløsende produkter siden jeg ikke bruker shampo. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, risari skrev:

Jeg slutta med shampo for snart 2 år siden. Håret føles veldig bra. Jeg bruker balsam et par ganger i måneden når jeg føler det er tørt. Men skal jeg anbefale en shampo så oppsøk en økologisk frisør. De har veldig ofte gode, allergivennlige produkter. Særlig kamille-shampo er godt for flass. Men ikke da en billig, tilfeldig kamille-shampo i en butikk. Dra til frisøren! :) Som oftest om man får flass så er det pga feil shampo eller for sterke hårprodukter.

Selv bruker jeg vannløsende produkter siden jeg ikke bruker shampo. 

Skyller du kun håret i vann (lunkent eller kaldt?) når du dusjer? Eller hvordan rengjør du hår og hodebunn?

Anonymkode: 9a58e...8e7

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Skyller du kun håret i vann (lunkent eller kaldt?) når du dusjer? Eller hvordan rengjør du hår og hodebunn?

Jeg masserer hodebunnen godt ca annenhver dag i passe varmt vann. Avslutter som oftest med kaldt vann da dette lukker skjellaget i hårstråene. Når jeg slutta med shampo var håret fett i 4-5 uker. Da gikk jeg fra shampo hver tredje dag til ingenting som helst. Hodebunnen klødde selvsagt en del i starten men så gikk det seg til. Ikke hatt noen plager siden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, risari skrev:

Jeg masserer hodebunnen godt ca annenhver dag i passe varmt vann. Avslutter som oftest med kaldt vann da dette lukker skjellaget i hårstråene. Når jeg slutta med shampo var håret fett i 4-5 uker. Da gikk jeg fra shampo hver tredje dag til ingenting som helst. Hodebunnen klødde selvsagt en del i starten men så gikk det seg til. Ikke hatt noen plager siden. 

Tusen takk for svar! :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...