Gå til innhold

Er 40x40 cm flis uvanlige mål?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Planlegger oppussing av bad og vurderer gulvflis i størrelse 40 X40. Finner så lite av det. Er dette et uvanlig mål på flis?

Anonymkode: d8211...991

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt vanlig ennå . Mer vanlig på vegg enn gulv pga vanskelig å få lagt pga helling

Anonymkode: 6d7dc...d65

• Liker 1
Skrevet

Veldig uvanlig og vanskelig på badegulv.. som nevnt over pga helling til sluk. Det er nok ganske vanlige mål på uteområder og kanskje i "tørre" rom, men ikke helt anbefalt på bad. 30x30 er nok en bedre størrelse enn 40x40.

AnonymBruker
Skrevet

Ok!

Badets bredde er 2,65 m (lengde ca 3 m). Har lyst på færrest mulig antall fuger. Noen ideer på str på flisene jeg bør bruke for å få breddemålet til å gå fint opp? Tenkte på 40 cm fliser, men utvalget er kanskje som dere sier lite. Har også vurdert 60x60 fliser. Da får jeg 4 hele fliser (4x60=240 cm) og en idiotisk "rest" på 25 cm. 20x20 fliser går kanskje best opp, men da blir det mange fuger. :(

Noen tips?

ts

Skrevet

Hva er problemet med fuger? Er det renhold eller hvordan de ser ut som er problemet? Jeg har god erfaring med farget fugemasse. Både i samme farge som flisene (nesten) og mørkere kontrast. Jeg tror du kan få mye større problemer om du velger store fliser og ikke får skikkelig helling enn om du dobler antall fuger. Kappet tar du der det vises minst. Evt rundt hele badet. Det er helt normalt med kapp. Du kan også legge fliser diagonalt og slippe irritasjon over sånt.

20x20 er en god og praktisk størrelse på fliser på bad.

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte først og fremst renhold, bla inne i dusjen. Gulvbredden i dusjsonen er forresten 80 cm.

Er jo blitt mye om store flser nå, kanskje jeg har sett meg blind på det? 

Skrevet

Tror det er en skikkelig dårlig idé på badet, du vil ikke få nok fall mot sluket og ender opp med vannskade.

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig idé.  Om du spør de som selger flis som fagfolk, får du samme svar. Jeg syns det er fint på vegg, men da bør badet være større enn ditt. Tviler på at du får fagfolk til å legge dette på gulv

Anonymkode: 6d7dc...d65

AnonymBruker
Skrevet

40*40 er et uvanlig mål, ja. Men helt sikkert ikke noe stress å bestille opp. Vi har 60*60 på gulvet, og det fungerer kjempefint. Mye penere enn 20*20 :)

Det blir mer og mer vanlig med store fliser, også på gulv. Fall kan man løse på flere måter. Vi har mosaikk i dusjsonen og har senket denne noe. Dette er godkjent løsning da kravet er fall der vannet treffer. Vi har også høy nok dørterskelen og hjelpesluk i tillegg. Jeg synes imidlertid det ser bedre ut med langt sluk langs veggen og legge hele fallet den mot det med store fliser. 

Anonymkode: aae90...b6d

Skrevet

De brukte store fliser (40*40?) på badet i Superoppusserne(episode 3) på TV3. Funka fint, tror gulvet hellet 3 cm.  Ta en titt på episoden. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, MiniMjau skrev:

De brukte store fliser (40*40?) på badet i Superoppusserne(episode 3) på TV3. Funka fint, tror gulvet hellet 3 cm.  Ta en titt på episoden. 

Syns det ser ut som de brukte 60x60 fliser, i alle fall på veggen langs badekaret. Klarte ikke se hva de hadde på gulvet. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det ser ut som de brukte 60x60 fliser, i alle fall på veggen langs badekaret. Klarte ikke se hva de hadde på gulvet. 

Ts

Det var nok 60x60 på gulvet også

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...