Gå til innhold

Har du vært på boligvisning i Oslo? Del dine erfaringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye som skjer i boligmarkedet nå om dagen (spes. i Oslo) og er du boligsøker så merker du kanskje at det ikke er lett pga opphetede budrunder? Jeg er boligsøker og har vært på mange visninger siden januar. Erfaringen er at de fleste boligene jeg har sett på har gått 300k-500k over takst! Disse spenner seg fra 40kvm-55kvm, i Oslo syd. Hvordan har du opplevd boligøks og budrunder i Oslo? Hvor store er leil og hvor i Oslo er dette? Del dine erfaringer!

Anonymkode: 1d6a7...e09

AnonymBruker
Skrevet

Går virkelig alle boliger over takst i Oslo, slik som det står i avisene? Jeg ser etter 3 roms i Oslo, i prisklassen 3-4mill. Er det kanskje litt "mildere" krig der siden det er de mindre leil som går som varme hvetebrød?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke like relevant siden jeg kjøpte bolig i Oslo for ca 5-6 år siden, men det er jo likevel noen generelle trekk som går igjen selv om prisnivået er ennå høyere nå, så jeg svarer likevel. 

300-500K over takst var ikke helt uvanlig for 6 år siden heller på de mest attraktive leilighetene. Generelt var det mye rart jeg var på visning på, alt fra oppussingsobjekter som var veldig dyre, til noen som lå veldig nærme en trafikkert vei, til enkelte som bare preg av eierens egne dårlige håndverk. 

Endte opp på takst på den jeg kjøpte :)

Anonymkode: 2a9a2...35a

• Liker 1
Skrevet

Kjøpte en to-roms (42 kvm) i Groruddalen for litt under ett år siden. Var på utallige visninger og i fire budrunder før jeg endelig traff blink. I den første budrunden gikk leiligheten rundt 300 000 over takst, noe jeg ikke hadde mulighet til å kunne gi da. De to andre leilighetene vant jeg budrundene på, men begge ble tatt på forkjøpsrett. I den fjerde og heldigvis siste budrunden bestemte bestefaren min seg for å hjelpe til med litt ekstra penger, og jeg fikk da muligheten til å kunne by mer enn jeg gjorde på de tre første, og fikk dermed leiligheten. Prisantydningen var 1 900 000, men jeg måtte gå 300 000 over takst, så jeg har altså gitt 2,2 mill for leiligheten jeg eier nå. Syns absolutt at det er i overkant mye for en 2-roms på østkanten i Oslo, men min erfaring tilsier at det er prisen du er nødt til å kunne gi, og at ja - de aller fleste leiligheter av den størrelsen går for rundt 300 000 (eller mer) over takst. Helt vilt. Dessuten er det ufattelig frustrerende med den forbanna forkjøpsretten!!

En OBOS-megler jeg var i kontakt med sa forøvrig at pga de ville pristilstandene i boligmarkedet, anbefaler de faktisk folk å kontakte banken på nytt/høre med familie om det kan være mulighet til å få litt mer lån/hjelp med penger slik at man heller kan kjøpe seg en 3-roms, da prisene på disse er lavere i forhold til kvm. 

Skrevet

Dette er forsåvidt ikke noe nytt. Det har vært sånn siden 90-tallet, kanskje med noen få "dropp" av og til. Det meste går over takst av 1-2 roms i sentrumsområdene. Har både kjøpt og solgt både leiligheter og hus i hovedstaden og det er lettere å få en enebolig under takst enn en 2-roms, selvsagt fordi prisen er tilsvarende høyere og kanskje risken også. Å kjøpe 3-4 rom og kanskje leie ut et rom er kanskje en løsning.

Det er boligmangel i Oslo og både leie og kjøpe-markedet er unaturlig høyt og ganske usunt. Tror kanskje ikke det vil bli noen krise med det første, men det bør flate ut snart.

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til Oslo. Holdt på med det der for et år siden med et veldig begrenset budsjett, litt angrende på at jeg ikke kjøpte i 2010. Holdt på å rive av meg håret i fjor når det sto på. Folk bydde på oppussingsobjekt som om de hadde gull i lommene, men vet ikke, kanskje det er adressen som gjelder. :)

Anonymkode: 38124...ea7

AnonymBruker
Skrevet

Det meste jeg så på gikk alt fra 200.000-600.000 over btw :) Og ingenting gikk under 2.400.000 av 2-roms

Anonymkode: 38124...ea7

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye som skjer i boligmarkedet nå om dagen (spes. i Oslo) og er du boligsøker så merker du kanskje at det ikke er lett pga opphetede budrunder? Jeg er boligsøker og har vært på mange visninger siden januar. Erfaringen er at de fleste boligene jeg har sett på har gått 300k-500k over takst! Disse spenner seg fra 40kvm-55kvm, i Oslo syd. Hvordan har du opplevd boligøks og budrunder i Oslo? Hvor store er leil og hvor i Oslo er dette? Del dine erfaringer!

Det kommer veldig an på megleren. Noen meglere er veldig glad i å sette alt for lave takster, og da går selvfølgelig huset langt over takst når det blir solgt. Det du må gjøre er å sette deg nok inn i markedet i området du tenker å kjøpe til å vite hva som er riktig pris på en leilighet. Da slipper du å la deg lure av kunstig høy eller lave takster.

Jeg har forresten inntrykk av at budrundene er mindre hete nå enn det de var for 1 år siden.

AnonymBruker
Skrevet

Virker som det varierer veldig etter hvor i Oslo man kjøper. Jeg kjøpte på Lambertseter i høst,var veldig heldig fordi jeg var på kun 2 visninger og vant budrunden på leiligheten jeg falt for. Prisantydning var 2.250.000, og ble solgt for 2.500.000. Hadde trodd jeg skulle holdt på med visninger og budrunder i evigheter, så jeg var utrolig heldig. Hun som kjøpte min gamle leilighet sa hun hadde vært på nesten 30 visninger.. i området Ensjø/Vålerenga/Grünerløkka. 

Anonymkode: 90e12...58c

Skrevet (endret)

Vi kjøpte 4-roms leilighet i Grorouddalen i mai i fjor. Vi var på utallige visninger, men hadde ikke lyst til å bruke for mye penger. Hadde en grense på 2 millioner, selv om vi kunne få mer lån. Uansett, leiligheter som da lå ute til rundt 1,8-2 millioner gikk stort sett 3-600 000 kr over takst. Det var mange på visning av leiligheten vi bor i nå, men det kom ingen bud. Egentlig la vi inn bud på en annen leilighet, men da den glapp ut av hendene våre ringte jeg tilfeldigvis til megler på leiligheten som vi eier i dag, rundt 15 min før fristen for bud gikk ut, og fikk da vite at det faktisk ikke hadde kommet bud. Tror selgerne ble litt tatt på senga av akkurat det. Siden det ikke kom noen bud fikk vi leiligheten akkurat til prisantydning. Jeg er glad for det i dag: i dag får man jo ingen 4-roms til under 2 millioner i byen (veldig få, og de som ligger ute til den prisen går som regel over).

Jeg vet at både megler og selgere var misfornøyde med budet fra oss, men samtidig var de ivrige etter å selge, og vi sto heldigvis på vårt. Jeg må dog si at de hadde gjort slett arbeide, som igjen gjorde at folk på visning ikke ville by. En ting er at det er i 4. etg uten heis, en annen ting er at kjøkkenet som ble satt inn bare ett år før allerede var slitt og shabby. Kjøkkenet var satt rett på gipsplatene uten tapet eller maling, det var forferdelig stygge farger på veggene, selger hadde lekt elektriker og gjort en del arbeid selv, generelt dårlig håndverk på legging av gulv, de kunne ikke dokumentere en del av arbeidet osv. Eneste de kunne dokumentere var badet, siden det var pusset opp via borettslaget. Skjønner godt folk ikke ville kjøpe.

Det ble heldigvis en fin ting for oss, for det gjorde at vi kunne relativt billig og bruke en del penger på å pusse opp. Neste på agendaen for vår del er å få oss nytt kjøkken. ;) 

Jeg ble dog ganske sjokkert og tatt på senga da jeg solgte min egen 1-roms på samme tid. Dette er også i Groruddalen, men et stykke unna her vi bor nå. Dette området har blitt enormt populært bare de siste årene. Prøvde å by på 3- og 4-roms leiligheter her, men vi måtte gi opp. Oppussingsobjekter gikk for 800 000 kr over takst osv. Bare å glemme. For min egen del viste det seg veldig gunstig siden jeg skulle selge: jeg fikk mer for min 1-roms enn vi kjøpte vår 4-roms for. Jeg kjøpte den som et billig oppussingsobjekt i 2014, kjøpte da 50 000 kr under takt, men måtte da sette inn både nytt kjøkken og bad. Den gikk 275 000 kr over takst, og jeg tjente omlag 600 000 kr på salget hvis jeg trekker fra pengene jeg brukte på nytt kjøkken og bad.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oslo syd, 48 kvm, 400 000 over prisantydning og 200 000 over takst ble resultatet her. 11 personer med i budrunden. Ganske heftig.

Anonymkode: 3d3d2...3e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...