Gå til innhold

Samlivsbrudd og skolebarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan løser man det rent praktisk med bosted hvis man går fra hverandre og har skolebarn? Må man bo i samme skolekrets hvis man skal ha 50/50 da?

Anonymkode: e0041...6ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener man bør bo i nærheten av hverandre, ja. Vi bor i en kommune utenfor storbyen, mor har flyttet  til byen, men på motsatt side av kommunen vår. Hun ønsket 50/50 og vi hadde en prøveperiode. For henne er det jo greit, barnet går til og fra skolen. Men for oss blir det en del fram og tilbake og fram og tilbake. Tiden gikk med til ekstremt mye kjøring. Ingen av oss har fleksitid, far jobber ofte sent og jeg jobber i en kommune enda lengre unna byen. Det er ikke det at vi ikke vil ha barnet 50/50, men det hadde vært så mye enklere med skolen og mors hjem i nærheten.

Anonymkode: 4d9cb...fc5

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener man bør bo i nærheten av hverandre, ja. Vi bor i en kommune utenfor storbyen, mor har flyttet  til byen, men på motsatt side av kommunen vår. Hun ønsket 50/50 og vi hadde en prøveperiode. For henne er det jo greit, barnet går til og fra skolen. Men for oss blir det en del fram og tilbake og fram og tilbake. Tiden gikk med til ekstremt mye kjøring. Ingen av oss har fleksitid, far jobber ofte sent og jeg jobber i en kommune enda lengre unna byen. Det er ikke det at vi ikke vil ha barnet 50/50, men det hadde vært så mye enklere med skolen og mors hjem i nærheten.

Siden mor flyttet med barnet, og barnet har skolen I hennes område. Hvordan har dette gått til? Med dette mener jeg om det er delt bosted. Da har far blitt lurt eller ikke fulgt med på regelverket. Dette skal ikke være mulig med delt bosted hvis far sier ifra. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er mulig så er det det beste i hvert fall. Å bo såpass nære at barnet kan gå til skolen uansett om det er hos mor eller far. Samme vennegjengen osv. 

Man MÅ ikke bo i samme skolekrets. Men barn går på den skolen de hører til på adressen sin. Så dersom mor flytter ut av skolekretsen og far bor igjen bør i hvert fall barna ha fast adresse på skolen de allerede går på så de slipper å bytte skole. Eller omvendt. 

Anonymkode: 9c5d2...cf9

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan løser man det rent praktisk med bosted hvis man går fra hverandre og har skolebarn? Må man bo i samme skolekrets hvis man skal ha 50/50 da?

Anonymkode: e0041...6ee

Ikke nødvendigvis men det gjør reiser til òg fra skolen lettere. Her kommer det inn faktorer som blant annet kan barnet selv reise med offentlig transport. 

Delt bosted avtalen må regulere hvordan foreldrene ordner dette. Barnet kan i utgangspunktet ikke flytte uten begge foreldrenes samtykke ved delt bosted. 

Flytter den ene forelder vil barnet fremdeles ha tilholdssted på gammel bopel inntil samtykke fra begge foreldrene foreligger. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Peter007 skrev:

Siden mor flyttet med barnet, og barnet har skolen I hennes område. Hvordan har dette gått til? Med dette mener jeg om det er delt bosted. Da har far blitt lurt eller ikke fulgt med på regelverket. Dette skal ikke være mulig med delt bosted hvis far sier ifra. 

Tidligere bodde mor og barn 20 mil unna. Mor og barn flyttet nærmere for hun ønsket 50/50. Hadde en prøveperiode, men vi fant ut at det rett og slett ikke gikk, da vi bor i en annen kommune og det blir bare kjøring. De har ikke hatt avtale om 50/50 og delt bosted. Kun prøverperiode som nevnt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 50/50 fordeling. Vi bode i samme kommune og mitt barn hadde adresse hos meg. Så flyttet jeg til nabokommunen. Da flytte vi adressen på mitt barn til min x ,så barne fikk fortsette på den skolen han gjekk fra før. Å han har da rett på skoleskyss fra der jeg bor annen hver uke. Buss og taxi. Ikke noe problem. Barn har rett på skoleskyss . Bare å prate med dei som sitt i kommunen barne går på skole i om det. Så ordinere det seg. Må ikke hente å kjøre barne selv. 

Anonymkode: 45a10...cd0

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 50/50 fordeling. Vi bode i samme kommune og mitt barn hadde adresse hos meg. Så flyttet jeg til nabokommunen. Da flytte vi adressen på mitt barn til min x ,så barne fikk fortsette på den skolen han gjekk fra før. Å han har da rett på skoleskyss fra der jeg bor annen hver uke. Buss og taxi. Ikke noe problem. Barn har rett på skoleskyss . Bare å prate med dei som sitt i kommunen barne går på skole i om det. Så ordinere det seg. Må ikke hente å kjøre barne selv. 

Anonymkode: 45a10...cd0

Nå blir det fort mye kjøring da, fritidsaktiviteter, besøke venner etc. Er det virkelig bra for barnet å bo borte annenhver uke fra nærområdet? Der han har venner i gata og kompiser han kan bli med hjem fra skolen? 

Anonymkode: 7094e...03b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...