NullHull Skrevet 11. mars 2016 #1 Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) En av mine svogere er siden lang tid tilbake ansatt i Politiet. Når vi innimellom har sittet i familieselskaper har ofte tanken slått meg om han kjenner til rullebladene til hele forsamlingen, eller om han i det hele tatt har tilgang til det? Vi har ikke så fryktelig mye å gjøre med hverandre, så anledningen har liksom aldri passet til å spørre. Ikke at jeg har noe skjule, men lurer på om han liksom ser på oss med helt andre briller enn det vi selv gjør, og vet masse spennende hysj-hysj om slekta? Endret 11. mars 2016 av NullHull 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #2 Del Skrevet 11. mars 2016 Min eks jobbet i politiet en periode og han kunne logge seg inn og sjekke personer han kjente. Han kunne komme hjem og fortelle om folk vi kjente og si hva som sto på rullebladet deres. Jeg ba han kutte det ut, men han var nysgjerrig. Så svogeren din har full tilgang Anonymkode: 2aa86...e34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 11. mars 2016 #3 Del Skrevet 11. mars 2016 En kamerat jobber i politiet og leier ut en leilighet. Veit han sjekket PO (personopplysninger?) om de som søkte om å få leie. Regner med at søk blir logget og at ting har blitt inskjerpet noe de senere år etter flere saker hvor politifolk "stalket" ekser og eksers nye kjærester. men det er vel bare strafferegister og 1881 opplysninger de har tilgang til. Ikke helse, kredittsituasjon ol, 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 11. mars 2016 #4 Del Skrevet 11. mars 2016 Jeg trodde slikt var veldig strengt, men det gjelder kanskje bare for helsepersonell? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #5 Del Skrevet 11. mars 2016 Tror de skal være internsperret. Jeg jobber i NAV og vi har ikke tilgang til å lese opplysninger om familie, men det gjelder kun nærmeste familie, ikke tanter, onkler og svigerfamilie. Anonymkode: d0272...08b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #6 Del Skrevet 11. mars 2016 Han kan nok enkelt sjekke rulleblad, men ikke andre ting som man nevner her: Kredittverdighet, helseopplysninger osv. Kun rulleblad. Anonymkode: 6a81c...96d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NullHull Skrevet 11. mars 2016 Forfatter #7 Del Skrevet 11. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min eks jobbet i politiet en periode og han kunne logge seg inn og sjekke personer han kjente. Han kunne komme hjem og fortelle om folk vi kjente og si hva som sto på rullebladet deres. Jeg ba han kutte det ut, men han var nysgjerrig. Så svogeren din har full tilgang Anonymkode: 2aa86...e34 Hmm, javel ja! Så gøy for han da, eller kanskje ikke... Vi er ikke den mest sprelske familien akkurat, så tviler egentlig på om det eksistere særlig saftige opplysninger altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #8 Del Skrevet 11. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Tror de skal være internsperret. Jeg jobber i NAV og vi har ikke tilgang til å lese opplysninger om familie, men det gjelder kun nærmeste familie, ikke tanter, onkler og svigerfamilie. Anonymkode: d0272...08b Så praktisk å kunne sjekke evt. nye bekjentskapers økonomiske situasjon for man flytter sammen f.eks Anonymkode: 077d7...9eb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #9 Del Skrevet 11. mars 2016 De har tilgang til rullebladet og personopplysninger. Ikke helse og økonomi. Anonymkode: 2aa86...e34 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #10 Del Skrevet 11. mars 2016 Greit at de har tilgang til sladder og dritt om folk. Men at de ikke loggføres og kan bli stilt til ansvar i etterkant, viser hvor beskyttet enkelte yrker er. Anonymkode: 3963d...42f 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #11 Del Skrevet 11. mars 2016 Huff... Har akkurat blitt sammen med en politimann. Vil det si at han, hvis han har sjekket, vet jeg ble tatt for å kjøre uten sertifikat når jeg var 20 år og fikk en utsettelse på seks måneder? Pinlig. Anonymkode: 4a9ee...c41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #12 Del Skrevet 11. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror de skal være internsperret. Jeg jobber i NAV og vi har ikke tilgang til å lese opplysninger om familie, men det gjelder kun nærmeste familie, ikke tanter, onkler og svigerfamilie. Anonymkode: d0272...08b Så alle som jobber i NAV har tilgang til venners opplysninger? Anonymkode: ffbc2...acb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #13 Del Skrevet 11. mars 2016 En navansatt må logge seg inn med sin kode. Det vil vises hvem som har vært inne på deg, og de skal ha en grunn til å gå inn på din mappe. Og det er din saksbehandling som kan gå inn. Og det er ikke din legejournal som står der inne. Anonymkode: 230d9...4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #14 Del Skrevet 11. mars 2016 Samboeren min er politi og det er uetisk å sjekke opp personer i familie/venner osv, så det gjør han selvsagt ikke. Jeg har dog bedt han sjekke om han kunne finne ut om det stod noe på meg om en rettssak jeg var vitne i, da jeg aldri fikk vite om personen ble dømt. Han fant dessverre ikke ut av det da det var i et annet distrikt og distriktene tydeligvis ikke deler sånt med hverandre. Da var det greit å sjekke meg opp i systemet fordi jeg bad om det. Anonymkode: 487de...4c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #15 Del Skrevet 11. mars 2016 Har en bekjent i politiet som søker opp datterens potensielle kjærester - han kaller det "kvalitetssjekken" Anonymkode: 07631...e5b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 11. mars 2016 #16 Del Skrevet 11. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har en bekjent i politiet som søker opp datterens potensielle kjærester - han kaller det "kvalitetssjekken" Anonymkode: 07631...e5b Hvis rullebladet er tomt, betyr det bare at fyren er ekstra farlig og utspekulert. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #17 Del Skrevet 11. mars 2016 1 minutt siden, Smultring skrev: Hvis rullebladet er tomt, betyr det bare at fyren er ekstra farlig og utspekulert. Eller bare en helt normal fyr? Anonymkode: 07631...e5b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #18 Del Skrevet 11. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en bekjent i politiet som søker opp datterens potensielle kjærester - han kaller det "kvalitetssjekken" Anonymkode: 07631...e5b Herregud. Dette er ikke morsomt. Anonymkode: c9116...da6 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 11. mars 2016 #19 Del Skrevet 11. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Min eks jobbet i politiet en periode og han kunne logge seg inn og sjekke personer han kjente. Han kunne komme hjem og fortelle om folk vi kjente og si hva som sto på rullebladet deres. Jeg ba han kutte det ut, men han var nysgjerrig. Så svogeren din har full tilgang Anonymkode: 2aa86...e34 Herregud for en fyr. Han har jo tausehetsplikt og kunne/kan miste(t) jobben pga dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #20 Del Skrevet 11. mars 2016 2 timer siden, NullHull skrev: En av mine svogere er siden lang tid tilbake ansatt i Politiet. Når vi innimellom har sittet i familieselskaper har ofte tanken slått meg om han kjenner til rullebladene til hele forsamlingen, eller om han i det hele tatt har tilgang til det? Vi har ikke så fryktelig mye å gjøre med hverandre, så anledningen har liksom aldri passet til å spørre. Ikke at jeg har noe skjule, men lurer på om han liksom ser på oss med helt andre briller enn det vi selv gjør, og vet masse spennende hysj-hysj om slekta? Perwonopplysningsloven gjelder vel for politifolk som for alle andre yrker, vil jeg tro? De skal ha en begrunnelse utover å snoke for å logge seg inn i andre folks registre. Jeg har hatt en jobb med tilgang til personsensitivt materiale og vet godt hvilke personer i min familie og omgangskrets som har hatt saker min arbeidsplass har håndtert. Det er vanskelig å unngå når en sitter og gjennomgår alle innkommende saker, men å gå i arkivet eller søke personer aktivt opp, det er verken lov eller noe vi har tid til på jobb. Det enkleste for ts og andre er jo å unngå å havne i arkiver for "dårlig oppførsel". Anonymkode: 33ddc...bb5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå