Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har du på din bufferkonto?

En diskusjon hjemme ang. Jeg styrer økonomien. På buffer står det 125.000 kr. 

Om vi trenger ny vaskemaskin, så går det fra lønnskonto , da vi aldri tømmer den.

Jeg mener en buffer er til for den virkelige krise. Min mann mener at det er ikke vanlig å ha så mye på bufferkonto, da vi har sparekonto også.

Anonymkode: 2a71a...b0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde det vanlige på en bufferkonto var 1-3 måneders lønn, alt ettersom hva slags situasjon man er i. Personlig har jeg ikke noe annen bufferkonto enn sparekontoen, hvor jeg putter alt jeg har av penger med unntak av 13 000 på en konto og 4000 på en annen (+bsu og bsu2.0). 

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke mulig å bruke en av de allerede ca. 50 trådene om dette emnet her inne?

Anonymkode: 535e1...776

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen på en bufferkonto og en sparekonto? 

Anonymkode: e201e...ab7

• Liker 2
Skrevet

Med den lave renten vi har nå spiller det vel ingen rolle hva dere kaller kontoen for...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har trang økonomi, så har som mål å ha 10 000 kr på konto i tilfelle kriser.
Har mye gjelds som vi prioriterer å nedbetale.

Men håper at vi på sikt kan få en litt fetere sparekonto.

Anonymkode: 2c778...2d0

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor mye økonomisk ansvar en har tenker jeg, og selvsagt inntekt. Jo høyere inntekt man har jo høyere uventede utgifter kan man tåle før lasset velter. Jeg leier leilighet, har ikke bil, barn, dyr osv. Kun meg selv å tenke på. Men jeg er også den eneste i min familie med brukbar økonomi, så jeg vet at om det blir begravelse er det jeg som må stille opp, og begravelse er dyrt... Been there done that. Så jeg har 20 000 i buffer + 30 000 til eventuelle begravelser.

Men eier man hus, bil, har barn, dyr osv. må en jo ha mye mer.

Anonymkode: 2e968...d4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og mannen har som mål å ha minst 3 månedslønner i buffer hver, men da har vi ikke noen større sparekonto i tillegg til dette (sparer i fond, men det er langsiktig). Vi bruker også av bufferen minst en gang i året, f.eks. for å dekke oppussing/reparasjon. Da vi kjøpte bil nå nylig, dekket vi 1/3 ved innbetaling fra bufferkontoene (uten å tømme dem helt). Deretter sparer vi opp igjen. 

Anonymkode: 0b7d8...71a

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hvor mye økonomisk ansvar en har tenker jeg, og selvsagt inntekt. Jo høyere inntekt man har jo høyere uventede utgifter kan man tåle før lasset velter. Jeg leier leilighet, har ikke bil, barn, dyr osv. Kun meg selv å tenke på. Men jeg er også den eneste i min familie med brukbar økonomi, så jeg vet at om det blir begravelse er det jeg som må stille opp, og begravelse er dyrt... Been there done that. Så jeg har 20 000 i buffer + 30 000 til eventuelle begravelser.

Begravelser skal betales av boet. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, O.G. skrev:

Ikke alle har ekstra kr ved død. Da er det pårørende

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke mulig å bruke en av de allerede ca. 50 trådene om dette emnet her inne?

Anonymkode: 535e1...776

Var det ikke mulig å kopiere en av hundre like svar 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle har ekstra kr ved død. Da er det pårørende

Man får ikke tilskudd fra Nav?

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke spes.høy inntekt. Vi har også vært helt unge inn på boligmarkedet . Jeg har panikk for å komme i økonomisk uføre.

Vi prioriterer huslån. Sparekonto som jeg skrev, er i fond. Det er langsiktig. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, O.G. skrev:

Hvilket bo?:P

Et øyeblikk siden, O.G. skrev:

Man får ikke tilskudd fra Nav?

Vi var å spurte om dette da bestefar døde men fikk beskjed at det fikk man ikke. De sa(i litt penere ordlag) at staten kun betalte for individers begravelse når det ikke kunne tas av boet eller det ikke var noen gjenlevende slektninger. Søskenbarnet til en venninne døde og etterlot seg to mindreårige barn som måtte skrape sammen nok penger til å begrave faren sin...

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket bo?:P

Vi var å spurte om dette da bestefar døde men fikk beskjed at det fikk man ikke. De sa(i litt penere ordlag) at staten kun betalte for individers begravelse når det ikke kunne tas av boet eller det ikke var noen gjenlevende slektninger. Søskenbarnet til en venninne døde og etterlot seg to mindreårige barn som måtte skrape sammen nok penger til å begrave faren sin...

Helt forferdelig. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, O.G. skrev:

Helt forferdelig. 

Kunne ikke sagt det bedre selv. Synes virkelig mindreårige skal være unntak fra den regelen ass.

• Liker 2
Skrevet

Har ikke noe avgrenset bufferkonto, men har alltid en sum som er stor nok tilgjengelig.

Om man har en bufferkonto tenker jeg at den er noe som skal brukes når lasset velter på en utgift man ikke forutså eller kunne håndtere.

Kan man ta pengene fra lønnskonto gjør man det. Tar man de fra bufferkonto må jo konseptet uansett være at kontoen må "fylles opp igjen", ellers har den liten funksjon etter noen år når den er tom.

AnonymBruker
Skrevet

Beklager avsporing, men tømmer dere aldri vaskemaskinen? (Måtte bare....).

Vi har forskjellige sparekontoer, og fond osv, det spiller ingen rolle hva kontoen heter, men det anbefales vel at man skal ha to eller tre månedslønner som buffer. Det spiller jo heller ingen rolle hvis saldoen på lønnskontoen til en hver tid er høy før lønning, da kan jo det telles med som buffer.

Anonymkode: 24519...039

Gjest Peanut
Skrevet

Rundt 232k nå.  :3  Kjekt å ha synes jeg.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kunne ikke sagt det bedre selv. Synes virkelig mindreårige skal være unntak fra den regelen ass.

Ja, de fleste har livsforsikring som skal dekke den slags, sånn at de etterlatte slipper uforutsette utgifter ifht begravelse og annet i anledning noens død. Der kan du se hva som skjer når folk ikke husker på det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...