AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #1 Skrevet 11. mars 2016 Hvorfor må alle ikke troende betale skatt for å subsidiere troen i Norge? Er det ikke urettferdig? Hvorfor kan ikke de troende subsidiere ikke troende, f.eks. med en off. avgift pr. medlem? Anonymkode: ed30b...263
Mann 42 Skrevet 11. mars 2016 #2 Skrevet 11. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må alle ikke troende betale skatt for å subsidiere troen i Norge? Er det ikke urettferdig? Hvorfor kan ikke de troende subsidiere ikke troende, f.eks. med en off. avgift pr. medlem? Anonymkode: ed30b...263 Jeg tror nok at tilskuddene til trossamfunn fra statskassen er på vei ut. Jeg tenker på det som en etterlevning etter statskirkeordningen. Statskirken ble jo i sin helhet finansiert over statsbudsjettet. Bygging og vedlikehold av kirkebygg og assosierte bygnigner, prestegårder, etc, etc, lønn til prester og andre funksjonærer, mm. Etter prinsippet om lik behandling ble andre trossamfunn enn de kristne også støttet økonomisk, men nå som statskirkeordningen er i ferd med å fases ut, og staten blir sekulær, så tror jeg nok at pengestøtten til trossamfunn også vil bli fjernet etter hvert. 1
Gjest Blomsterert Skrevet 11. mars 2016 #3 Skrevet 11. mars 2016 3 minutter siden, Mann 42 skrev: Jeg tror nok at tilskuddene til trossamfunn fra statskassen er på vei ut. Jeg tenker på det som en etterlevning etter statskirkeordningen. Statskirken ble jo i sin helhet finansiert over statsbudsjettet. Bygging og vedlikehold av kirkebygg og assosierte bygnigner, prestegårder, etc, etc, lønn til prester og andre funksjonærer, mm. Etter prinsippet om lik behandling ble andre trossamfunn enn de kristne også støttet økonomisk, men nå som statskirkeordningen er i ferd med å fases ut, og staten blir sekulær, så tror jeg nok at pengestøtten til trossamfunn også vil bli fjernet etter hvert. Det virker logisk ja,så håper du har rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå