Gå til innhold

Får jeg tak i ny komfyr som passer til 20 Ampere? Helt grønn på dette

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gammel komfyr som sikkert er fra år 2000 eller der omkring. Jeg skal kjøpe ny keramisk komfyr nå (stekeovn og stekeplater i ett), da den gamle er litt ustabil på temperaturen i stekeovnen. Jeg ser på en del komfyrer på Elkjøp at det opplyses om at "komfyren bruker flatstift 25A kontakt, altså standard norsk komfyrplugg med 3 flate pinner."

Jeg tror den gamle komfyren kobles til med 3 flate pinner, men ser i sikringsskapet at sikringen til komfyren "bare" er på 20 ampere. Vil en ny komfyr med flatstift 25A passe inn i kontakten jeg allerede har, eller må jeg ha elektriker for å fikse noe her? Beklager dumt spørsmål, men er altså helt grønn på dette :) 

Anonymkode: 94afe...347

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal ha keramisk, og ikke induksjon så bør nok det gå veldig bra. Verste som kan skje er vel at strømmen går, og da får du evt få elektriker.  Det er ikke kontakten som evt blir problemet, den er lik uansett, men mulig du trenger en større krets, da går det en del tusenlapper. Men tror dette går helt fint!

Anonymkode: ce567...475

AnonymBruker
Skrevet

Flatstift 25A er en type stikkontakt som er en gammel standard. 

https://www.google.no/search?q=25A+komfyr+kontakt&espv=2&biw=1920&bih=1139&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjeioL51bjLAhWIKJoKHf3jAFUQ_AUIBigB#imgrc=tqWXNtXtabOczM%3A

med en 20A kurs har du teoretisk 230V x 20A = 4600W tilgjenglig. Så i teorien har du mulighet til å montere en komfyr på opp til 4600W. For å være på den sikre siden ville jeg holdt meg under 4000W så er du sikker på at sikringen ikke vil gå på julaften.

Anonymkode: be400...825

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...