Gjest Madam Felle Skrevet 19. oktober 2004 #1 Skrevet 19. oktober 2004 Jeg ahr fått høre av noen, at jeg kanskje spiser for lite om dagen. Jeg begynte på en sunnere livsstil, for snart 7 uker siden, og føler jeg har funnet det jeg klarer å leve med. mandag til torsdag spiser jeg som regel: ca 8.30 en frukt som start på dagen ( som regel pære) nypresset appelsinjuice fra 2 appelsiner. ca 10.00 2 knekkebrød med makrell i tomat. I stort glass melk til ca 12.00 en kvart agurk og en gulrot ca 14.00 et knekkebrød med skinke, agurk og tomat. Lite glass melk til ca 17.00 middag ( all slags middagstype, tenker ikke på kalorier da, men spiser mindre enn før). ca 20.00 knekkebrød med servelat, agurk og tomat, eller en frukt. Spiser også fruktyoghurt, om jeg blir veldig snopesyk. Ellers drikker jeg også en del vann. I helgene spiser jeg mange små måltider, men også ostepop, sjokolade ol. Er dette for lite?
MiniMjau Skrevet 19. oktober 2004 #2 Skrevet 19. oktober 2004 Ved første øyekast kanskje litt lite. Har du til hensikt å gå ned i vekt? Eller bare å få i deg sunn mat og vitaminer? Prøv å spis litt mer til frokost. Spis gjerne et par knekkebrød i tillegg til juicen. Utsett og utvid lunchen litt. spis kl 11-12 og spis 3-4 knekkebrød. Spar agurk/gulrot og gjerne en youghurt til litt senere. Spis en del grønnsaker til middag, men ikke glem at det er viktig å få i seg fisk/kylling/kjøtt samt poteter/ris også. Knip heller inn på rømme, sauser etc. Et lite måltid til kvelden må til. Kanskje 1/2 boks Cottage Cheese med litt syltetøy på sammen med en god kopp te og et knekkebrød?
Gjest Madam Felle Skrevet 19. oktober 2004 #3 Skrevet 19. oktober 2004 Ja, jeg ønsker å gå ned i vekt, og det fungerer. Jeg raser ikke ned, men går sakte men sikkert nedover. Jeg orker ikke å spise knekkebrød så tidlig på morningen, og derfor har jeg valgt å spise en frukt i stedet. Egentlig kan du si at knekkebrødene jeg spiser kl. 10 blir frokosten min, og knekkebrødet jeg spiser kl. 14 blir lunsjen min. Det bør vel også sies, at jeg er mett hele dagen, og klarer ikke å få ned mer enn 2 knekkebrød. Så å prøve å presse ned 3-4 knekkebrød blir bare dumt.
-Fisken- Skrevet 19. oktober 2004 #4 Skrevet 19. oktober 2004 Et knekkebrød er lite mat. Visste du at kaloriinnholdet i en brødskive tilsvarer 2- 2 1/2 knekkebrød? Og pass på å spise nok proteiner. Hva med lit kornbanding i yoghurten?
Gjest Madam Felle Skrevet 19. oktober 2004 #5 Skrevet 19. oktober 2004 Liker ikke kornblandinger :oops: Hva kan jeg spise som inneholder masse proteiner da?
glaciera Skrevet 19. oktober 2004 #6 Skrevet 19. oktober 2004 Kjøtt, fisk, belgfrukter inneholder mye protein. Og ekte parmesan Jeg ville krepert på så lite mat på en dag, og jeg er ikke overvektig og i god form. Men dette er individuelt, og det viktigste er at du spiser variert og jevnlig. Hvis jeg skulle endret på noe ville jeg prøvd å være konsekvent sunn og mager i middagsvalget også, og ikke skeiet ut med sjokkis og ostepop i helgene. Men jeg skjønner at det er lettere å holde seg på den smale vei i uka hvis veien er litt mer bedagelig i helga
Gjest Madam Felle Skrevet 19. oktober 2004 #7 Skrevet 19. oktober 2004 Helgespisingen får ingen ta fra meg. Det samme med middagene, for jeg orker ikke å tenke magert hele døgnet. Barna skal heller ikke bli lidende under dette, og jeg nekter å spise noe annet enn det de spiser. Vi spiser fisk , mye kjøtt, og jeg prøver å dra ned på de feteste sausene. Men ellers er det normale middager, som lapskaus, lasagne, spaghetti, kjøttkaker, supper av ulike slag, pizza, fersk fisk, fiskepinner, fiskepudding, fiskekaker, taco, kylling ol. Jeg spiser jo mange små måltider, men stopper når jeg er mett. Og jeg er faktisk mett hele dagen, noe jeg aldri har vært før. For før spiste jeg meg stappmett, for så å vente i mange timer, og så spise meg stappmett igjen. Men nå er jeg passe mett hele dagen, og det følese bra. Men det må kanskje sies at jeg ikke trener så mye. Dermed kan det hende at jeg vil spise mer, når jeg begynner å trene. Uansett så føler jeg meg i form, og går sakte men sikkert nedover.
lene24 Skrevet 19. oktober 2004 #8 Skrevet 19. oktober 2004 vanskelig for oss utenfor å si om du spiser for lite eller ei - det er jo noe du føler på... Tror nok at kroppen din er blitt vant med å få i seg den mengden mat du beskriver, så jeg personlig tror ikke du spiser for lite. Men er du bekymret, så kan det jo hjelpe å ta noen vitaminer, tilskudd av forskjellige slag, så du ikke mangler noe...
Arkana Skrevet 19. oktober 2004 #9 Skrevet 19. oktober 2004 For meg høres det veldig lite ut, og jeg ville garantert gått sulten på den dietten. Det er positivt at du spiser så ofte, og at du får i deg frukt/grønt. Jeg ville kanskje byttet en del av knekkebrødene med et godt og grovt brød, litt mer mettende. Jeg regner med du spiser andre pålegg enn skinke og makrell i tomat? Jeg trenger i allefall mer variasjon enn som så. Egg er sunt og godt som pålegg, cottage cheese med noe grønt på, mager ost +++
Gjest Ethereal Skrevet 19. oktober 2004 #10 Skrevet 19. oktober 2004 Kroppen kan bli vant til FOR LITE MAT, og det er det som skjer når du spiser for lite over lang tid. Dvs at forbrenningen din skrus ned til et nivå der den sparer på energien til dårligere tider. Ikke akkurat det du vil oppnå. Du bør spesielt få i deg mer til frokost; frukt og juice inneholder kun raske karbohydrater som er brukt opp bortimot før du forlater huset. Blodsukkeret ditt daler så.... Jeg spiser ikke brød selv, og har problemer med å få i meg nok av den grunn. Etter tre knekkebrød er jeg lei, liksom. Få i deg egg, magre melkeprodukter, tunfisk. Lag gjerne rissalat eller pastasalat du kan spise til lunsj,
Gjest Madam Felle Skrevet 19. oktober 2004 #11 Skrevet 19. oktober 2004 Takk for alle tilbakemeldinger. :-) Da er det tydeligvis ikke bare mine venner som mener jeg spiser for lite. :oops: Jeg som faktisk trodde jeg var flink, og fikk i meg mange små måltider. Men ok, jeg skal spise litt mer. Jeg spiser også egg, ost, leverpostei ol på knekkebrødet. Og i helgene spiser jeg grove ryndstykker. Men jeg er veldig glad i knekkebrød.
Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2004 #12 Skrevet 20. oktober 2004 Synes det var i minste laget. Prøv å få i deg en skikkelig lunsj, lag f.eks. salat med pasta, tunfisk eller kylling og en grov mini-baguette ved siden av. Eller prøv kylling-smørbrød med salat og tomat. Du bør ha 3-4 hovedmåltider hver dag. Sånn jeg ser det spiser du kun middag og kvelds, og alt for lite ift. frokost og lunsj. Jeg vil også anbefale at du får i deg litt nøtter, det er kjempesunt, og inneholder langt mer antioksidanter enn f.eks. frukt.
Titti Skrevet 20. oktober 2004 #13 Skrevet 20. oktober 2004 Syns ikke dette så ut som så alt alt for lite, men du burde kanskje få litt mer mat inn til frokost og lunsj, men KJEMPEBRA at du klarer å spise små måltid og ofte!!! For vektreduksjon, kan det å spise for lite og gjøre at man ikke går ned i vekt, kroppen går inn på sparebluss og 'gjemmer' på alt han får inn..... Så det kan faktisk hende at med å øke mengden litt, så går du mer ned.... :o
MiniMjau Skrevet 20. oktober 2004 #14 Skrevet 20. oktober 2004 Du må spise frokost iløpet av en time etter at du har våknet for å få igang forbrenningen - og da spise mer enn en frukt og juice. Hva med ristet brød med noe godt på? Hvis du evt . kjøper lekre påsmurte baguetter til lunch så pass på at de er grove. Det er ganske vanskelig å få tak i tror jeg.... de fleste bruker hvitt brød.
søndagsengel? Skrevet 20. oktober 2004 #15 Skrevet 20. oktober 2004 En smoothie til frokost er en fin start på dagen! Lager du denne er det både sunt og godt: En neve frosne bær knuses i blender/hurtigmikser. Tilsett er banan i biter, en appelsin i båter eller litt appelsinjuice, og ca 1/3 beger (de store) yoghurt naturell (evt. valgfri lettyoghurt). Vil du ha den tynnere, kan du tilsette melk. Hvis du ikke har frosne bær, kan du bruke mer frisk frukt og isbiter i stedet. Kjempegodt! jeg klarer meg fram til lunsj etter 1-2 glass av denne på morgenen!! Ellers synes jeg det er flott at du spiser lite og ofte, og at det virker for deg!! Men ikke glem proteinene (som så mange andre har skrevet før meg...)!!
søndagsengel? Skrevet 20. oktober 2004 #16 Skrevet 20. oktober 2004 Hva kan jeg spise som inneholder masse proteiner da? Fisk og skalldyr, kjøtt, fjærfe, egg, melkeprodukter, soyabønner.
Gjest Revenka Skrevet 20. oktober 2004 #17 Skrevet 20. oktober 2004 Jeg slanker meg for tiden, og spiser ikke mer enn max 1200 kcal pr dag. Jeg veier alt jeg spiser, så det er ikke noe problem. Hver kveld lager jeg en smoothie av: 200 g biola 200 g frossne bær 1 banan Nam nam! Har gått ned 5 kg på noen uker, og er veldig fornøyd. Har et par kg til jeg har nådd målet.
Gjest tynn gjest Skrevet 22. oktober 2004 #18 Skrevet 22. oktober 2004 Jeg synes også det virker som du spiser for lite til frokost/lunsj. Blir du ikke ukonsentrert på jobb når du ikke spiser mer...? det ville i hvert fall jeg blitt. men det er jo ikke noe poeng i å spise for stor/tung lunsj heller, da blir man jo bare trøtt og stappmett. Er ikke spesielt opptatt av kostholdet mitt selv, da jeg ikke har anlegg for å legge på meg, og ellers er "naturlig" glad i mye sunn mat. Jeg tror, hvis jeg var deg, at jeg ville prøvd å holde en nokså stor andel av middagene på fisk framfor kjøtt - merker godt på meg selv hvor stinn og tung man blir av mange kjøttmiddager... Også er jo fysisk aktivitet en ting da... Selv om jeg vet hvor vanskelig det er å få tid til det.
nat26 Skrevet 22. oktober 2004 #19 Skrevet 22. oktober 2004 Jeg får si som de andre,du bør spise litt mer frokost.Jeg slanker meg og for tiden men spiser musli med yoghurt til frokost,eller to brødskive med enten skinke eller tunfisk salat.Spiser ett egg til frokost ca 3 ganger i uka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå