Gå til innhold

Har jeg dummet meg ut? (Studielån, droppet ut, etc)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på en markedsføringsutdannelse og fullførte 2 år. Med et par stryk som jeg må ta opp.

Har da et år igjen.

Studiet er privat så har allerede over 250.000,- i studiegjeld, men ingen fullført utdanning etter VGS.

Droppet ut forrige høst og har jobbet siden da.

Hvordan blir dette med studielånet? Når må jeg betale det? Må jeg fullføre utdannelsen? 

Føler utdannelsen er så bortkastet. Flere jeg kjenner som har gått ut nå sliter med å få jobb andre steder enn typ Meny og HM. Jeg trodde at så lenge du hadde en bachelor så var du sikret en jobb med grei inntekt... Jeg ville jobbe med foto eller reklame, men har nå skjønt at det er trangt om disse plassene, spesielt når jeg ikke akkurat har gode karakterer. 

Ønsker å kjøpe bolig og å få familie snart, men vet ikke hvordan det blir nå..

Hva tenker dere? Var dette dumt? Har alltid hørt at studielån er helt greit å ha så endte da med et ganske høyt et... 

Anonymkode: e2667...aeb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du lurer på om det var dumt av deg å skaffe deg 250 000 i gjeld, som du ikke har fått noe ut av? 

Ja, det var det. 

Jeg ville sjekket ut om det er en høgskole som tilbyr studier i markedsføring, hvor du kan få innpass for fagene du allerede har bestått. Du får nok ikke innpass for alle, men forhåpentligvis en del  - så lenge det er et seriøst studie. Kontakt studieveileder på aktuelle skoler og spør.

På den måten kan du gå resten av studiet gratis (altså ikke betalt skolepenger). 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på en bachelor i England og droppet ut etter 1,5 år. Mange her på KG mente at jeg var dum fordi jeg var halvveis, men jeg var så deprimert at jeg ble syk. Nå angrer jeg ikke.

Jeg begynte på noe annet. :) Kan ikke du begynne på noe annet? Universiteter i Norge er gratis. Eller du kan bruke litt tid på å samle deg og fortsette der du droppet ut.

Jeg har studert i flere år i Norge og tatt mer i studielån for å forsørge meg selv. Jeg har også jobbet litt fordi lånet ikke er nok. Det er veldig få som IKKE har studielån. Jeg har mye mer enn deg, men jeg kommer til å få en god jobb og jeg kommer til å betale ned det lånet så fort jeg kan.  250K er veldig lite faktisk å ha i lån. Jeg vet om mange som har opp mot en million. Jeg har selv over 400K i lån. 

Ikke se på utdannelsen din som bortkastet. Se på det som en erfaring, en opplevelse. Utdannelse, uansett hvilken, er ikke bortkastet. Du har da lært mye, har du ikke? 

Anonymkode: 62560...0a6

AnonymBruker
Skrevet

Studielån må tilbakebetales uavhengig av om studiet ble fullført. Første avdrag skal betales 7 mnd etter at du sluttet på studiet.

Anonymkode: 39e0b...145

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Studielånet begynner man som regel (hvis man ikke får innvilget unntak på sosiale grunner e.l.) å betale tilbake når man avslutter studiet enten man fullfører eller ikke. 

Om det er dumt eller ikke. Tja, en del arbeidsgivere ser helst at man har fullført, på den annen side så er det lite vits i å bruke mye tid på noe det nær sagt er umulig å få jobb med. Da er det bedre å spare på årene man får lånekassestøtte (7-8 år) til noe man faktisk ønsker å studere og som samtidig gir jobbmuligheter. Det er lite gunstig å bruke disse årene på lite matnyttige studier. 

Anonymkode: 9538a...ae6

Skrevet

Man får jo ikke jobb av hvilken som helst halvgjort utdannelse. De dagene hvor de var nok å ha puls er over, nå vil arbeidsgiverne ha relevant kompetanse. Jobbmarkedet er nettopp et marked, hvor du må tilby noe som noen vil ha. Mange som studerer helt meningsløse fag, og først etter de er ferdige begynner å tenke på hva de skal jobbe som. 

Jeg synes forøvrig det er et poeng med minst mulig studielån. Jeg gikk 5 år på universitet og endte opp med ca 250 000.

Skrevet

250 000 er jo småpenger, ville ikke bekymret meg for det. Hus at du ikke bør betale ned mer enn du må. Hvis du dør, blir arbeidsledig eller ufør slipper du å betale. Samme hvis du flytter til finnmark. Men det betyr jo at du får mindre i lån og må spare mer for å få lov til å ta lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...