Gå til innhold

Vaske bunad forsiktig?

Musefjes

Anbefalte innlegg

Jeg har arvet en gammel bunad fra 30-tallet, i sort ullstoff med broderier i plantefarget garn. Den har noen flekker på skjørt og forkle som jeg ser for meg er gamle kaffeflekker. 

Flekkene er på det sorte stoffet, så de er ikke veldig synlige, men kan sees som "skygger" i sollys/dagslys. Vurderer å skylle eller bløtlegge forkleet i lunkent vann med Milo.

Er det noen som vet om det er en dårlig idè,  eller har noen bedre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lever heller inn til profesjonelle folk.  

Anonymkode: cd5e2...497

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt en mulighet. Men jeg kunne tenke meg å prøve forsiktig på flekkene selv først, siden det er en gammel og skjør bunad og det ikke er nødvendig å rense hele bunaden. Vann og Milo kan vel ikke skade (plantefarget) ull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Ikke vask den selv. Blir det fargeforandring eller annet som blir ødelagt, er løpet kjørt. Lever den til rensing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville levert den til rens, men velg et ordentlig renseri (jeg ville holdt meg unna de som filer nøkler og fikser sko i tillegg til å drive renseri). Problemet med gamle tekstiler er at de kan være skjøre og fargeektheten kan være litt varierende, og å gni på enkelte flekker kan derfor gi et skjoldete resultat. Bedre å la et renseri ta det og la dem gå over hele bunaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag arvet en gang en ekte Chaneldrakt som jeg fikk for meg at jeg skulle vaske siden den hadde hengt på et loft og var støvete. Selv med nokså kaldt vann i badekaret og Milo, gikk hele herligheten til helvete forran øynene på meg! Jeg ville levert til et kyndig renseri ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et så gammelt plagg ville jeg levert til et renseri.

Jeg har imidlertid vasket min egen bunad, i brodert ullstoff. Brukte Milo i en stor balje og vasket den som ullstoff skal forhånd, uten at den lå i ro i vaskevannet, uten på gjøre annet enn å dytte på den og holde den i varsom bevegelse for jeg skyldte den i nesten kaldt vann. Snetrifugerte den på 1600 omd. I vaskemaskinen og hengte den til tørk. 

Jeg har og vasket en gammel Geigerjakke/Tyrollerjakke i 100 % tovet ullfilt. Det gikk også forbløffende bra. Her og sentrifugerte jeg kort på 1600 omd. (Slå av sentrifugen etter 2/3 minutter. 

For meg var det ingen katastrofe om tingene ble ødelagt. Jeg kan ikke bruke klær når de har vært renset på renseri, derfor prøvde jeg.  

Anonymkode: 8cc27...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Er det noen som kan anbefale et godt renseri i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...