Gå til innhold

Trøbbel i gjære på barneskolen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en liten problemstilling her.

Har et barn i første klasse på barneskolen. Tidligere denne uka var det en hendelse mellom barnet vårt (Person3) og to andre i klassen. Person1 hadde prøvd å dytte barnet vårt, og sistnevnte var redd for at Person2 skulle bli sint dersom han sa i fra til læreren om det. Person2 er egentlig ordentlig venn med barnet vårt sånn ellers. Person1 har vi egentlig ingen kjennskap til, men da barnet vårt ble invitert i vedkommende sin bursdag forrige lørdag (og ikke kunne komme da), så inviterte vi Person1 bort til oss til helga som snart begynner. 

Hvordan skal vi som foreldre takle dette? Barnet vårt har aldri vært med Person1 før, men av høflighet inviterte vi vedkommende hit for at det ikke skulle bli helt avslag fra vår side etter den bursdagen da. 

Bør vi snakke om dette med de andre barna og deres foreldre? 

Barnet vårt sa med et smil før i dag da at Person1 kommer til oss på besøk om x dager, men jeg er blitt usikker på om jeg ønsker å gjennomføre det besøket.. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: f9565...ea0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ps. Jeg har selvsagt sagt i fra til vårt barn at om slikt skjer igjen, så MÅ ungen vår si i fra til voksne på skolen om det uten å være engstelig for om noen av de involverte blir sinte. Og at ungen vår da må heller leke med noen som er snille etterpå. 

TS

Anonymkode: f9565...ea0

Skrevet

Barnet ditt skal selvfølgelig ikke plages, men hvis dette er den eneste konflikten som har vært, så ville jeg gjennomført besøket uten å problematisere noe mer. Ett forsøk på dytt behøver ikke å bety noe som helst for hvilket forhold barna får seg i mellom fremover.

• Liker 5
Skrevet

Høres da ut som sønnen din gleder seg, siden han sa med ett smil at den personen kommer om X dager.

Trur du bare skal legge dette i ro og se det ann videre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt. Ett! Forsøk på å dytte gjør man selvfølgelig ikke noe med. Det vil alltid oppstå konflikter mellom barn og det beste er om ungene klarer å løse/få videre fra disse på egenhånd noe det ser ut som er tilfellet her. 

Anonymkode: 1f964...b45

• Liker 5
Skrevet

Et barn har dyttet deres barn og dere lurer på om dere klarer å forholde dere til dette barnet...? Jeg tror dere skal heve listen betraktelig. Barnet deres skal vokse opp i en verden der de skal forholde seg til relasjoner, konflikter og utfordringer. De vil oppleve urettferdighet, forskjellsbehandling, dominans og underkastelse på sin vei, og det er vår jobb som foreldre å gi dem verktøyene de trenger for å håndtere situasjoner når de oppstår.  Å springe til mamma ved en hver urettferdighet er vanlig når barna er så små, de følger innstinktet sitt, men at mamma tar det så alvorlig er en stor bjørnetjeneste. Definisjonen på mobbing er gjentatt trakkasering, episoder er ikke mobbing, og knuffing er helt vanlig. En følger med, men griper ikke inn før det er nødvendig. Som regel ordner barna opp selv, og ditt barn er tydeligvis ferdig med hele episoden. Jeg synes det er flott at dere har invitert barnet hjem til dere, nå får dere bli kjent med det, og ditt barn treffer vedkommende på sin hjemmebane. God strategi. Men en verken kan, eller skal, skjerme dem for selve livet.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Sånne episoder skjer ofte i kampens hete. Min erfaring er at barna gjerne blir raskt ferdige med det (så lenge det dreier seg om sånne små enkeltepisoder) så lenge vi voksne ikke sørger for at de bærer det med seg. Dette høres ut som en uskyldig enkelthendelse (altså, jeg mener ikke at man skal godta dytting, så det er jo bra å støtte sitt barn i at dette ikke var bra, og at det er lov å si fra om sånt, men kanskje også si noe om at det er bra at de er venner igjen nå) og jeg synes det er flott at barnet ditt gleder seg til besøk. Jeg tror det kan bli vanskelih framover hvis dere skal reagere sterkt på alle sånne episoder. Noen ting kan være greit å legge bak seg ganske raskt. Dersom det utvikler seg til mer systematisk trakassering sånn at det tydelig er ugreit for barnet ditt, blir saken selvfølgelig en annen.

Anonymkode: 4bbd2...228

• Liker 2
Skrevet

For det første synes jeg hendelsen du snakker om, mer eller mindre er en "ikke-hendelse" - ett forsøk på å dytte, vi snakker om førsteklassinger, altså barn som fortsatt holder på å lære seg hvordan man skal omgås andre mennesker. Vi som foreldre kan og skal ikke gå inn og løse alle disse problemene/konfliktene for barna våre - de må lære det selv, ellers kommer de ikke til å klare seg videre i livet på egenhånd. 

Dere må være ekstremt forsiktige med å overføre deres (voksne) tanker over på barnet - der dere (av en eller annen merkelig grunn) klarer å se en konflikt, kan det se ut som om barnet ikke henger seg noe mer opp i og gleder seg til å få besøk av en klassevenn.   

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere kommer til å få det travelt i årene som kommer om dere skal ta alt like alvorlig 😯 la ungene ordne opp seg imellom, men still opp om det trengs.  

Anonymkode: 06927...f57

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på barneskole, og de små barna kan være litt voldsomme mot hverandre. Det kan også oppstå situasjoner hvor et barn er usikker på hva det skal gjøre, for eksempel om det lureste er å snakke med en voksen. Men (dessverre) så er dette noe mange av barna må igjennom minst en gang i livet. Hvis noen sloss, slår, eller plager andre, tas dette tak i, og det jobbes med til det tar helt slutt. Stort sett er barna venner med hverandre igjen, etter en situasjon. Og spesielt om det bare skjedde en gang!

Ble denne hendelsen sagt fra om til lærer til slutt? Du kan jo bare sende en melding til lærer, så hun/han kan holde et ekstra øye med han som slo, og kanskje snakke om sånt i klassen. 

Men du skal nok ikke være engstelig. Og skjer det igjen tar dere tak i det, og guttens foreldre og lærer må jobbe med det.

Anonymkode: a808c...e83

AnonymBruker
Skrevet

Be om møte med lærer, sosiallærer, rektor og ledelsen i skoleetaten i kommunen for å få en oppklaring umiddelbart. Dere trenger mer informasjon og kan be om en forklaring på dette og har rett på det.

Da vet dere bedre hvordan dere skal forholde dere til slik anti-sosial oppførsel og negativ atferd i fremtiden.

Anonymkode: f87aa...1ec

Skrevet

Så lenge det er en enkeltepisode og barnet deres ser ut til å glede seg til å få besøk av "dytteren" så overser dere det naturligvis. Ungene må få lære å bryne seg litt på hverandre og litt dytting og knuffing er en del av det. Ta det opp med foreldre og skole dersom det gjentar seg og ser ut til å ha et mønster, eller hvis det eskalerer til "farlig vold". Enkeltepisoder fikser barna som regel opp i seg i mellom. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Be om møte med lærer, sosiallærer, rektor og ledelsen i skoleetaten i kommunen for å få en oppklaring umiddelbart. Dere trenger mer informasjon og kan be om en forklaring på dette og har rett på det.

Da vet dere bedre hvordan dere skal forholde dere til slik anti-sosial oppførsel og negativ atferd i fremtiden.

Anonymkode: f87aa...1ec

Haha - for ett forsøk på dytt av en førsteklassing? Nå får du rulle inn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...