Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her var det mange svar, har ikke lest alle. Men det er Stooor forskjell på hvor gammelt barnet er når man prøver! Det er omtrent ingen sykepleiere/barnepleiere som ikke får til å flaskemate et fullbårent, nyfødt barn. De suger jo på alt!! Og hvis de ikke vil ta flaske så tidlig, så er det et sugesvakt barn som regel. (Ville ergo ikke tatt pupp heller ). 

Men: når baby etter flere uker bare har fått pupp, så er det mange som har flaskenekt. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen personlig erfaring med babyer som ikke tar flaske, så opplys meg gjerne.

Er det en reell problemstilling at babyer ikke tar flaske? Synes det virker som at mødre som ikke har problemer med amming og melkemengde ofte har problemer med at babyen ikke tar flaske. Er det det at de ikke er motivert for å prøve så hardt?

Har aldri hørt om babyer som dør av matmangel fordi de nekter å drikke liksom...

Jeg har hatt for lite melk til begge mine, og har derfor delammet dem. De har pent måtte ta flaska etter endel trening. Har jeg hatt flaks som har hatt babyer som har tatt flaske?

Venter nå nr.3 og blir overrasket hvis han sulter seg heller enn å drikke av flaske...

Anonymkode: 52ae7...ce6

Det er jo veldig forskjell, min eldste spyttet ut smokker alltid og "tok ikke flaske noen sinne", men begynte så smått å drikke fra kopp på et eller annet tidspunkt, husker ikke helt. Men hun ble ammet til 15 mnd., og vi prøvde jo ikke desperat, ikke var jeg bortreist fra henne heller. Men etterhvert fikk hun grøt fra barnevakter og far, hvis jeg ikke var tilstede. Nummer to var helt avhengig av smokk, eller noe annet i munnen fra dag 1, og fortrakk tåteflaske framfor amming fra det øyeblikket hun ble introdusert for det, dvs 5 måneders alder, og vi sluttet faktisk med amming da. Så det er i hvertfall veldig forskjell. Hvis nummer 1 hadde måttet, ser jeg for meg at det hadde tatt mye tid og tilvenning før hun hadde drukket av flaske, vi prøvde mange ganger.

Anonymkode: 55d4b...63f

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn tok ikke flaske. Eller, han tok flaske til han var ca 4 uker, men etter det ble det brå stopp. Jeg tror grunnen er at vi ikke brukte flasken ofte nok, kanskje en gang i uken. Og da "glemte han" engang hvordan man gjør det, eller noe. Vi prøvde mange ganger, helt til han var ett år, men han nektet. Jeg var jo aldri bortreist over flere dager fra ham, men det hendte at jeg var ute noen timer, og han var hjemme med pappa - da spiste han bare ikke. Ikke engang da jeg begynte i jobb igjen, og han var hjemme med pappa i 8 timer i strekk hver dag, heller ikke da tok han flaske, han spiste heller litt brødskiver og grøt. Han var kjempesulten når jeg kom hjem fra jobb. Bare så det er sagt, tok han aldri smokk heller, og jeg prøvde kjempelenge og ofte! Tror han hadde smokk i senga si til han var ett år, da ga jeg endelig opp. Jeg var veldig redd at han skulle suge på tommelen, og derfor ønsket at han brukte smokk, men han var så absolutt ikke interessert. 

Han begynte etterhvert å drikke litt vann fra sugekopp, drikkeflaske, eller glass. Og først da han ble 1,5 begynte han også å drikke melk og saft, etter at han har fått det i barnehagen og så at andre barn drakk det, men ikke før det.

Så jeg tror du undervurderer hvor sta kan spedbarn være. Han min ble også vanskelig med amming etterhvert, han nektet å amme på ukjente steder. Han måtte føle seg trygg for å kunne spise. Og han nektet mat i over 12 timer en gang da vi var på en lengre flytur, da var han 6 måneder og urinen ble helt mørk, han var tydelig dehydrert. Men det var ikke aktuelt for ham å spise eller drikke på en offentlig plass for det. Han er bare utrolig sta og egen gutt, kjempe sterk vilje. Jeg er overbevist at det er forskjell på barna, selv på sånne små.

Anonymkode: 1f566...605

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...