AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #21 Del Skrevet 11. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har aldri hørt om babyer som ikke tar flaske? Det har vi erfart i denne familien. Ca 2 mnd. Etter fødsel hadde babyen lavere vekt enn fødselsvekt. Hadde det ikke da blitt reagert så hadde babyen dødd av underernæring. Sånne uttalelser som du kommer med er unødvendige og sårende for enkelte, i tillegg til lite gjennomtenkte. Anonymkode: 357b6...dbd Men hvordan mater du da babyen om d ikke har melk da? Man hører jo aldri om at baby sulter i hæl pga flaskenekt og mor som ikke har melk Anonymkode: ba7ce...2cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #22 Del Skrevet 11. mars 2016 Ingen individer sulter ihjel foran matfatet. Den bortskjemte hunden som kun er vant til koteletter vill spise av tørrforet når han blir sulten nok. Den trassige treåringen som må lokkes og lures til å spise vil spise fiskepudding den dagen han er sulten nok. Voksne folk som er sultne nok spiser det de finner, om det så er rå fisk, er du sulten nok så går det ned. Det samme gjelder babyer. Ser de at de ikke får annet enn flaska så vil de til slutt ta den. Så at enkelte babyer ikke vil ta flaska er bullshit. Små babyer er ikke dummere enn at de skjønner at nekter de så kommer puppen før de blir så sultne at de må ta flaska. Anonymkode: f20a9...7a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #23 Del Skrevet 11. mars 2016 For at du skal være sikker på at baby tar flaske må man begynne tidlig nok og holde dette vedlike. Man kan ikke forsøke med flaske når baby er to måneder, og hvis den ikke vil ha så sier man "nei den tar ikke flaske"... Jeg har inntrykk av at det er slik mange gjør. Min tok ikke smokk, og var aldri spesielt glad i flaska ifht. pupp, men for at jeg skulle få litt tid for meg selv vedlikeholdt vi flasketrening fra hun var to uker. Anonymkode: 01676...02e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #24 Del Skrevet 11. mars 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan mater du da babyen om d ikke har melk da? Man hører jo aldri om at baby sulter i hæl pga flaskenekt og mor som ikke har melk Anonymkode: ba7ce...2cc Da blir babyen innlagt på sykehus og får melk via sonde. Anonymkode: 3624b...b47 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #25 Del Skrevet 11. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Da blir babyen innlagt på sykehus og får melk via sonde. Anonymkode: 3624b...b47 Men det må skje svært sjeldent eller så ville det vært mye i avisene. Anonymkode: ba7ce...2cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferny Skrevet 11. mars 2016 #26 Del Skrevet 11. mars 2016 33 minutter siden, FantasDick skrev: Tror kanskje man må sitte der med en hylskrikende sulten baby som ikke har spist på dager før man skjønner at det ikke er spesielt morsomt. Skjønner at den biten er kjip, var ikke ment at noen skulle føle seg truffet. Men jeg synes faktisk det er litt komisk at babyer blir så skeptiske til alt som ikke kommer rett fra puppen, at de heller går sulten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 11. mars 2016 #27 Del Skrevet 11. mars 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen individer sulter ihjel foran matfatet. Den bortskjemte hunden som kun er vant til koteletter vill spise av tørrforet når han blir sulten nok. Den trassige treåringen som må lokkes og lures til å spise vil spise fiskepudding den dagen han er sulten nok. Voksne folk som er sultne nok spiser det de finner, om det så er rå fisk, er du sulten nok så går det ned. Det samme gjelder babyer. Ser de at de ikke får annet enn flaska så vil de til slutt ta den. Så at enkelte babyer ikke vil ta flaska er bullshit. Små babyer er ikke dummere enn at de skjønner at nekter de så kommer puppen før de blir så sultne at de må ta flaska. Anonymkode: f20a9...7a1 Vel, min baby fikk innlagt sonde på sykehuset tilslutt. Hun tok overhodet ikke den forbanna flaska. Heldigvis kom melka på plass igjen når stresset over sykdom hadde lagt seg. Så å kalle total flaskenekt for bullshit er litt vel dumt. Heldigvis gikk det greit med tutkopp når hun ble litt eldre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 11. mars 2016 #28 Del Skrevet 11. mars 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen individer sulter ihjel foran matfatet. Den bortskjemte hunden som kun er vant til koteletter vill spise av tørrforet når han blir sulten nok. Den trassige treåringen som må lokkes og lures til å spise vil spise fiskepudding den dagen han er sulten nok. Voksne folk som er sultne nok spiser det de finner, om det så er rå fisk, er du sulten nok så går det ned. Det samme gjelder babyer. Ser de at de ikke får annet enn flaska så vil de til slutt ta den. Så at enkelte babyer ikke vil ta flaska er bullshit. Små babyer er ikke dummere enn at de skjønner at nekter de så kommer puppen før de blir så sultne at de må ta flaska. Anonymkode: f20a9...7a1 For et uvitende innlegg. Ja, de aller fleste vil velge å spise etterhvert, men det finnes som alltid unntak. Selv om det er sjeldent, så er det et veldig stort problem for dem det gjelder. TS, prøv å ikke bekymre deg for dette på forhånd. Vær klar med litt forskjellige flasketuter (alle mine tre tok Avent, og ikke noe annet), og det kan være at du må prøve deg frem med ulike melketyper og temperaturer også, men det er svært sjeldent at man ikke får til flaskemating hvis man starter med det allerede fra fødselen av. Det hender at babyer blir underernært, men de aller fleste vil bli plukket opp og få hjelp lenge før det er risiko for død. I verste fall er det snakk om sondemating på sykehus, men da finnes det som regel andre årsaker enn bare vanlig flaskenekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 11. mars 2016 #29 Del Skrevet 11. mars 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det må skje svært sjeldent eller så ville det vært mye i avisene. Anonymkode: ba7ce...2cc Det kommer vel ikke i avisene at en baby nekter flaske og ikke får i seg næring så lenge at det tilslutt må bli sondet med mindre foreldrene går til avisene med det. Tror du de som jobber på sykehus vil kontakte media om en baby som ikke vil ta flaske/få i seg næring? Har selv jobbet på barneavd, og har flere ganger hatt babyer inne med vegring for å drikke (faktisk både fra flaske og pupp), felles for de er at det har endt opp med sonding. Det er faktisk ikke uvanlig. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 11. mars 2016 #30 Del Skrevet 11. mars 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan mater du da babyen om d ikke har melk da? Man hører jo aldri om at baby sulter i hæl pga flaskenekt og mor som ikke har melk Anonymkode: ba7ce...2cc Man bruker sonde. Hvorfor skulle avisene skrive om det? Det er ikke vanlig at friske babyer må mates med sonde, men det kan altså skje,spesielt for premature som ikke har fått en "naturlig" tilvenning til mat. Det er ikke akkurat noe av stor nyhetsverdi... 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen individer sulter ihjel foran matfatet. Den bortskjemte hunden som kun er vant til koteletter vill spise av tørrforet når han blir sulten nok. Den trassige treåringen som må lokkes og lures til å spise vil spise fiskepudding den dagen han er sulten nok. Voksne folk som er sultne nok spiser det de finner, om det så er rå fisk, er du sulten nok så går det ned. Det samme gjelder babyer. Ser de at de ikke får annet enn flaska så vil de til slutt ta den. Så at enkelte babyer ikke vil ta flaska er bullshit. Små babyer er ikke dummere enn at de skjønner at nekter de så kommer puppen før de blir så sultne at de må ta flaska. Anonymkode: f20a9...7a1 Dette er bullshit. 33 minutter siden, Ferny skrev: Skjønner at den biten er kjip, var ikke ment at noen skulle føle seg truffet. Men jeg synes faktisk det er litt komisk at babyer blir så skeptiske til alt som ikke kommer rett fra puppen, at de heller går sulten. Da overvurderer du babyers kognitive evner hvis du syns det er så komisk. En baby greier ikke nødvendigvis å forstå sammenhengen mellom sultfølelse og "skepsisen" til flaska - for baby kan det være to helt uavhengige ting. Er litt i samme gata som de som mener man skal la nyfødte ligge alene og skrike, så de ikke lærer seg at skrik= oppmerksomhet. De har ikke den evnen når de er så små, de kjenner bare sult, trygghet, frykt - men nøyaktig hva som trigger eller hindrer disse følelsene forstår de ikke. Evnen til å suge melk av bryst er bare en refleks de er født med, og ikke alle greier å overføre det til flaske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 11. mars 2016 #31 Del Skrevet 11. mars 2016 Et av mine to barn nektet å ta flaske. Jeg husker vi forsøkte første gang da han var to uker gammel og vi begge var syke, såpass at jeg mistet mye melk og jeg tenkte derfor å supplere litt med flaske med erstatning. Men han nektet, og jeg hadde jo noe melk, bare mye mindre enn vanlig, så han rakk sånn sett sikkert ikke å bli sulten nok. Så prøvde vi litt innimellom, men han bare snudde seg bort. Men det blir jo litt sånn når man fullammer og har mer enn nok melk, så lar man jo ikke barnet gå sultent i to dager for å se om det kan "presse" barnet til å ta flaske. Noe annet er jo når man må. Og de fleste tar vel flaske, om man setter alle kluter inn på det? Jeg ville ikke bekymret meg for det. Dersom mot for formodning det skulle bli trøbbel med både amming og flaske, får man jo oppfølging for det, da helsepersonell er opptatt av nyfødtes vekt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sago Skrevet 11. mars 2016 #32 Del Skrevet 11. mars 2016 Det kan nok stemme at flaskebruk må holdes ved like. Vårt barn ble delammet de første ukene, og hadde ingen problemer med å ta flaske da, men etterhvert gikk vi over til fullamming. Da barnet var ca fire måneder skulle jeg for første gang ut en kveld, og vi regnet jo med at det ville gå greit om pappaen ga (morsmelk) fra flaske, men den gang ei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #33 Del Skrevet 11. mars 2016 1 time siden, gullhjerte skrev: Hei TS! Sånn jeg forstår så har du snart termin, og vet av tidligere erfaringer at du ikke har nok melk til barnet, og derfor må delamme allerede fra starten av? Jeg leser her at flere har opplevd at barnet deres ikke vil ta flaske selv om det er aldri så sultent, og det er ikke vanskelig å forstå at det er fortvilende. Likevel håper jeg du ikke bruker mye energi på å bekymre deg for om barnet ditt kommer til å få i seg nok mat, for det vil være å ta sorgene på forskudd. Når jeg leste kjapt gjennom her, så er de fleste barna som nekter 2 mnd eller eldre, og har innarbeidet klare forventninger og en forståelse av både smak på melk, temperatur og hvor maten kommer fra. Det finnes muligens helt nyfødte som ikke aksepterer flaske og MME også, det har jeg personlig aldri kommet over - men kanskje jordmoren din vet mer, om du er bekymret. Om barnet i aller verste fall ikke tar flaske finnes det mange andre muligheter, feks kopp, sprøyte eller hjelpebryst. Om barnet ikke får i seg mat til tross disse løsningene, så vil helsevesenet kunne hjelpe dere, men jeg tror det er en veldig liten mulighet for at det blir utfallet. Takk for godt svar! Med førstemann måtte vi ha flaske etter ca ei uke. Andremann fullammet jeg i 1-2mnd før vi måtte supplere med mme, men han tok flaska helt greit, var bare glad for å få rikelig med melk til han ble mett tror jeg. Er derfor forberedt på å måtte ty til flaske denne gangen også, men det er kanskje lurt å introdusere den tidlig, før han blir for godt vant til puppen. Samtidig frarådes det jo hele tiden mot flaske og smokk pga at amminga kan bli forstyrret og babyen sugeforvirret. Når man ender opp med å delamme er det jo som regel i forbindelse med en del strev før man tyr til flaska. Ts Anonymkode: 52ae7...ce6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #34 Del Skrevet 11. mars 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for godt svar! Med førstemann måtte vi ha flaske etter ca ei uke. Andremann fullammet jeg i 1-2mnd før vi måtte supplere med mme, men han tok flaska helt greit, var bare glad for å få rikelig med melk til han ble mett tror jeg. Er derfor forberedt på å måtte ty til flaske denne gangen også, men det er kanskje lurt å introdusere den tidlig, før han blir for godt vant til puppen. Samtidig frarådes det jo hele tiden mot flaske og smokk pga at amminga kan bli forstyrret og babyen sugeforvirret. Når man ender opp med å delamme er det jo som regel i forbindelse med en del strev før man tyr til flaska. Ts Anonymkode: 52ae7...ce6 Nå skal jeg ikke fraråde deg å amme (vil ikke bli halshugd...) men har du vurdert alternativet med å pumpe og gi MM på flaske? Isåfall blir jo babyen vant med flasken fra begynnelsen og dersom det er behov for det er det lettere å supplere med MME. Myten med at det er vanskelig å opprettholde melkeproduksjonen har dem som har erfaring og forsket på området gått bort fra, selv pumpet jeg dobbelt av babyenes behov og fikk et stort fryselager. Jeg pumpet (delvis fullpumpet) for to barn fra fødselen av. Forsøkte å amme men det gikk ikke, så etter en uke med koppmating og skrubbsulten baby begynte vi å gi MM på flaske. Det er på ingen måte enklere å pumpe, man må ha mer utstyr (dobbel el. pumpe bl.a), bruke tid på å vaske/sterilisere utstyr, og man blir litt "låst" til pumpa til tider. Likevel kan det fungere bra dersom man er innstilt på det, og ønsker å baby mest mulig MM. Bare et tips -lykke til uansett Anonymkode: f61f4...e80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #35 Del Skrevet 11. mars 2016 Her er link til et engelsk pumpeforum for mer tips http://community.babycentre.co.uk/groups/a1669245/pumping_mummies Anonymkode: f61f4...e80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #36 Del Skrevet 11. mars 2016 Har pumpet med begge de første, men det er veldig lite vellykket. Melka kommer ikke, og jeg får ut maks 40ml tross nesespray med oksytocin. Melkeproduksjonen avtar så fort jeg ikke får tømt skikkelig, så for meg gir pumping mindre og mindre melk. Og så syntes jeg pumpinga var et skikkelig pes, særlig med ett lite barn i tillegg. Denne gangen er det baby og to små barn i tillegg, så jeg tror vi satser på amming først, deretter ei flaske mme. Anonymkode: 52ae7...ce6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 11. mars 2016 #37 Del Skrevet 11. mars 2016 Problemet med å pumpe for å gi på flaske fra fødsel av er at pumping har ikke samme effekt som babyen. Utdrivingsrefleksen f.eks, den er det baby som stimulerer igang (men det kan man få en nesespray for som man kan bruke før man pumper). Pumping vil heller ikke følge babyen sitt behov for mer melkemengde, det er derfor babyer har økedager/økeperiode og nesten henger i puppen 24/7, det er for å øke melkemengden pga baby trenger mere etterhvert som den blir større. Delamming fra starten av vil også forstyrre melkeproduksjonen endel hvis man ammer og bruker flaske fra start, det blir ikke den naturlige økningen i melkeproduksjon som babyen styrer selv ved å ha økedøgn. Mange tror dessverre at de ikke tilfredstiller babyens matbehov i de periodene babyen har økedøgn og tyr da til flaske med mme. Ergo vil det heller ikke bli mere melk pga flasken metter babyen sånn at babyen igjen ikke får opp produksjonen til mor ved å die hyppig. Likedan tror mange at de ikke har nok melk pga brystene etterhvert blir mindre og ikke så melkesprengte som de er i starten. Og, melken ser tynnere og lysere ut etter ei stund (husker bestemoren min mente jeg hadde "blåmelk" og derfor måtte jeg bruke mme.....) så mange tror da at melken ikke er næringsrik nok. Men det er den fortsatt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #38 Del Skrevet 11. mars 2016 1 time siden, skruf skrev: Problemet med å pumpe for å gi på flaske fra fødsel av er at pumping har ikke samme effekt som babyen. Utdrivingsrefleksen f.eks, den er det baby som stimulerer igang (men det kan man få en nesespray for som man kan bruke før man pumper). Pumping vil heller ikke følge babyen sitt behov for mer melkemengde, det er derfor babyer har økedager/økeperiode og nesten henger i puppen 24/7, det er for å øke melkemengden pga baby trenger mere etterhvert som den blir større. Delamming fra starten av vil også forstyrre melkeproduksjonen endel hvis man ammer og bruker flaske fra start, det blir ikke den naturlige økningen i melkeproduksjon som babyen styrer selv ved å ha økedøgn. Mange tror dessverre at de ikke tilfredstiller babyens matbehov i de periodene babyen har økedøgn og tyr da til flaske med mme. Ergo vil det heller ikke bli mere melk pga flasken metter babyen sånn at babyen igjen ikke får opp produksjonen til mor ved å die hyppig. Likedan tror mange at de ikke har nok melk pga brystene etterhvert blir mindre og ikke så melkesprengte som de er i starten. Og, melken ser tynnere og lysere ut etter ei stund (husker bestemoren min mente jeg hadde "blåmelk" og derfor måtte jeg bruke mme.....) så mange tror da at melken ikke er næringsrik nok. Men det er den fortsatt. Tro meg, dette har jeg hørt og lest uendelig mange ganger. Jeg har slitt meg gjennom to amminger med utilfredse babyer, vært helt utslitt og tilslutt blitt deprimert. Noen ganger er det greit, og mye bedre, å kaste inn håndkleet, finne flaska og nyte tilfreds baby, mamma og storesøsken... Nå venter jeg som sagt nr.3 og skal ikke ha den samme runden igjen. Det blir amming så mye og så lenge som det funker, og supplering med flaske. Har ammet til 6mnd med begge de første, godt fornøyd med det Ts Anonymkode: 52ae7...ce6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 11. mars 2016 #39 Del Skrevet 11. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Tro meg, dette har jeg hørt og lest uendelig mange ganger. Jeg har slitt meg gjennom to amminger med utilfredse babyer, vært helt utslitt og tilslutt blitt deprimert. Noen ganger er det greit, og mye bedre, å kaste inn håndkleet, finne flaska og nyte tilfreds baby, mamma og storesøsken... Nå venter jeg som sagt nr.3 og skal ikke ha den samme runden igjen. Det blir amming så mye og så lenge som det funker, og supplering med flaske. Har ammet til 6mnd med begge de første, godt fornøyd med det Ts Anonymkode: 52ae7...ce6 Jeg mente ikke spesifikk til deg da jeg skrev, men mere generelt Det er så mange som er så usikre på seg selv og får høre så mange rare velmennende råd som er helt borti natta (som jeg fikk høre av mormora mi: du kan jo umulig ha nok melk du som er så flatbrysta.....takk for den bestemor liksom!). 6mnd amming er jo kjempebra Jeg knøla mere med amming med min første, der ble det og brukt litt flaske på slutten av ammeperioden/før hun ble ett år. Med nr to derimot hadde jeg mye melk og amming gikk som en drøm (minus da hun ble kjempesyk og jeg fikk ikke ut en dråpe og hun måtte tilslutt sondes). Så det kan variere fra barn til barn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #40 Del Skrevet 11. mars 2016 Ja, jeg håper det går lettere med nr.3. Den første var et mareritt, nr.2 endel enklere. Anonymkode: 52ae7...ce6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå