AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #1 Del Skrevet 10. mars 2016 Jeg har ingen personlig erfaring med babyer som ikke tar flaske, så opplys meg gjerne. Er det en reell problemstilling at babyer ikke tar flaske? Synes det virker som at mødre som ikke har problemer med amming og melkemengde ofte har problemer med at babyen ikke tar flaske. Er det det at de ikke er motivert for å prøve så hardt? Har aldri hørt om babyer som dør av matmangel fordi de nekter å drikke liksom... Jeg har hatt for lite melk til begge mine, og har derfor delammet dem. De har pent måtte ta flaska etter endel trening. Har jeg hatt flaks som har hatt babyer som har tatt flaske? Venter nå nr.3 og blir overrasket hvis han sulter seg heller enn å drikke av flaske... Anonymkode: 52ae7...ce6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agnesb Skrevet 10. mars 2016 #2 Del Skrevet 10. mars 2016 Ja jeg tror da du har hatt "flaks". Dette er ett reelt "problem" om man kan si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blomst12 Skrevet 10. mars 2016 #3 Del Skrevet 10. mars 2016 Når jeg bruker det begrepet handler det nok om at jeg ikke har prøvd hardt nok ja. Fullammer, og for meg blir det småstress og skulle pumpe for så og gi flaske kun for at det er praktisk med flaske. Samme med smokken, har prøvd litt men hun spytter den bare ut. Blir lei av og prøve, hehe.. Så selvom det hadde vært deilig med noen timer alene så tenker jeg at det kun er for en periode. Tror forresten ho minste mi tol flaske helt i starten, men jeg holdt det aldri vedlike. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #4 Del Skrevet 10. mars 2016 7 minutter siden, agnesb skrev: Ja jeg tror da du har hatt "flaks". Dette er ett reelt "problem" om man kan si det sånn. Men mener du at de som ikke tar flaske faktisk vil dø av underernæring om mammaen mister melka, eller blir borte en periode? Aldri hørt om, og det hadde jo vært veldig skummelt. Særlig med tanke på at jeg nå vet at jeg ikke har melk til min kommende baby. Ts Anonymkode: 52ae7...ce6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ramona Skrevet 10. mars 2016 #5 Del Skrevet 10. mars 2016 Det er et reelt problem, ja. Har hørt om de som tar flaske til slutt etter å ha skreket i timesvis først. Ikke alle klarer å utsette barnet sitt for dette, så da er det et reelt problem at baby "ikke tar falske", da de ikke har en naturlig evne til å drikke fra flaske. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #6 Del Skrevet 10. mars 2016 Ja, min fikk det rett og slett ikke til. Prøvde mye og lenge men det gikk ikke. Han knakk ikke koden før han var over året. Han har fått tilbud om vann på flaske nesten i fra dag én. Anonymkode: dfff7...2ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #7 Del Skrevet 10. mars 2016 Jeg tolker det da mer som "babyen har ikke lyst til å drikke av flaske, og vi vil ikke presse han/henne til det, fordi vi ikke må". Ellers ville jo en viss andel av babyene til mødre uten melk/ fraværende mødre dødd. Anonymkode: 52ae7...ce6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #8 Del Skrevet 10. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg tolker det da mer som "babyen har ikke lyst til å drikke av flaske, og vi vil ikke presse han/henne til det, fordi vi ikke må". Ellers ville jo en viss andel av babyene til mødre uten melk/ fraværende mødre dødd. Anonymkode: 52ae7...ce6 Men herregud da, hvorfor skal foreldre presse, tvinge og sulte babyene sine når de har melk, pupp og etablert amming? Anonymkode: dfff7...2ad 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #9 Del Skrevet 10. mars 2016 I to tilfeller gikk jeg fullstendig tom for melk og baby var kjempesulten(økedøgn). Begge gangene prøvde jeg hele ettermiddag, kveld og natt med å få i babyen melk. Prøvde flere ulike flasker, men ingenting hjalp. Koppmating gikk til en viss grad. Anonymkode: dfff7...2ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinuwiel Skrevet 10. mars 2016 #10 Del Skrevet 10. mars 2016 Har også tenkt litt på dette... Håper jeg får til og amme og har melk når jenta kommer til verden, men jeg skal jobbe gradert fra hun er ca 2 og en halv måned å da vil det bli nødvendig med flaske når jeg ikke er hjemme. Så håper virkelig det vil fungere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agnesb Skrevet 10. mars 2016 #11 Del Skrevet 10. mars 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men mener du at de som ikke tar flaske faktisk vil dø av underernæring om mammaen mister melka, eller blir borte en periode? Aldri hørt om, og det hadde jo vært veldig skummelt. Særlig med tanke på at jeg nå vet at jeg ikke har melk til min kommende baby. Ts Anonymkode: 52ae7...ce6 Nei da finner man vel en annen løsning. Mulig de vil t til slutt. Aner ikke for det har jeg liksom ikke testet....🙈 Men Ja mange gir jo med kopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #12 Del Skrevet 10. mars 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen personlig erfaring med babyer som ikke tar flaske, så opplys meg gjerne. Er det en reell problemstilling at babyer ikke tar flaske? Synes det virker som at mødre som ikke har problemer med amming og melkemengde ofte har problemer med at babyen ikke tar flaske. Er det det at de ikke er motivert for å prøve så hardt? Har aldri hørt om babyer som dør av matmangel fordi de nekter å drikke liksom... Jeg har hatt for lite melk til begge mine, og har derfor delammet dem. De har pent måtte ta flaska etter endel trening. Har jeg hatt flaks som har hatt babyer som har tatt flaske? Venter nå nr.3 og blir overrasket hvis han sulter seg heller enn å drikke av flaske... Anonymkode: 52ae7...ce6 Du har aldri hørt om babyer som ikke tar flaske? Det har vi erfart i denne familien. Ca 2 mnd. Etter fødsel hadde babyen lavere vekt enn fødselsvekt. Hadde det ikke da blitt reagert så hadde babyen dødd av underernæring. Sånne uttalelser som du kommer med er unødvendige og sårende for enkelte, i tillegg til lite gjennomtenkte. Anonymkode: 357b6...dbd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #13 Del Skrevet 11. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men herregud da, hvorfor skal foreldre presse, tvinge og sulte babyene sine når de har melk, pupp og etablert amming? Anonymkode: dfff7...2ad Har aldri sagt at man skal noe som helst. Jeg lurte på om det er reelt at noen babyer virkelig ikke tar flaske, eller om det er slik at de ikke liker det og derfor ammes det heller. Det er i mitt hodet to forskjellige ting. Klart en tenker på dette når en snart har termin og vet at en ikke har nok melk. Ts Anonymkode: 52ae7...ce6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #14 Del Skrevet 11. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har aldri hørt om babyer som ikke tar flaske? Det har vi erfart i denne familien. Ca 2 mnd. Etter fødsel hadde babyen lavere vekt enn fødselsvekt. Hadde det ikke da blitt reagert så hadde babyen dødd av underernæring. Sånne uttalelser som du kommer med er unødvendige og sårende for enkelte, i tillegg til lite gjennomtenkte. Anonymkode: 357b6...dbd Beklager om jeg har såret noen, jeg lurte oppriktig på om noen babyer overhodet ikke drikker av flaske slik at det blir alvorlig. Har jo forklart at jeg ikke har nok melk og derfor er avhengig av flaske i tillegg. Jo, jeg har hørt om babyer som ikke tar flaske, men da har mor gjerne nok melk og ingen problemer med amming. De andre babyene jeg vet om som er avhengige av mme drikker av flaske, har aldri hørt tilfeller som det du beskriver. Da lærte jeg noe nytt i kveld også, og krysser fingrene for at delamming går greit her denne gangen også. Ts Anonymkode: 52ae7...ce6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 11. mars 2016 #15 Del Skrevet 11. mars 2016 Jeg har massevis av melk og ammer fullt, men jvi har likevel hatt behov for at baby tar flaske, men det gjør hun altså ikke. Hun spiser ikke "bare hun blir sulten". Jeg har bl.a hatt nyrestein og måtte få akutt smertelindring på bygdas legevakt og her stappet de i meg alt de fant og jeg kunne mao ikke amme på godt over et døgn. Det var et jævlig døgn for samboeren som forsøkte å gi flaske til en hylende 2 mnd gammel baby som var skrubbis, men ikke tok flaska. Vi har hatt flere lignende tilfeller, men hun spiser ikke. Vi har gitt melk med sprøyter, men det tar veldig lang tid. Hun fikk også kopp på barsel da jeg ikke hadde melk til henne. Nå er hun 6 mnd og vi trener på tutekopp. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 11. mars 2016 #16 Del Skrevet 11. mars 2016 Min eldste tok flaske (og hun brukte smokk), min yngste tok overhodet ikke flaske (ei heller smokk). Det ble prøvd flere ganger med flaske, men ulike varianter flaskesmokker. En gang skulle hun være hos farmoren sin mens vi var i bryllup. Farmoren var klar over at hun ikke tok flaske, men mente bestemt at hun kom til å ta flaske bare hun ble sulten nok. Vel, det gjorde babyen ikke. Farmor hadde et svett døgn der hun ga morsmelk fra kopp. Likedan ble baby akutt syk en gang og kjørt i ambulanse til sykehuset. Jeg ble så stresset og redd, så melken nektet å komme ut da jeg prøvde å amme. Sykepleierene prøvde med flaske og bankmelk, men nei. Endte opp med å legge ned sonde. Så noen babyer tar absolutt ikke flaske. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferny Skrevet 11. mars 2016 #17 Del Skrevet 11. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, min fikk det rett og slett ikke til. Prøvde mye og lenge men det gikk ikke. Han knakk ikke koden før han var over året. Han har fått tilbud om vann på flaske nesten i fra dag én. Anonymkode: dfff7...2ad Min tar flaske, men han "klarer det ikke" når det er vann på den - eller, det kan se sånn ut. Da bare smatter han på tuten, og ser misfornøyd ut. Så kanskje en del av babyene føler at smaken blir feil (dersom det er MME og ikke pumpet morsmelk på flasken), eller at temperaturen ikke er riktig etc.? For de har jo sugerefleks... jeg skjønner ikke at de ikke skal få til å suge. Jeg tror helst de foretrekker puppen og mammaen sin bare... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 11. mars 2016 #18 Del Skrevet 11. mars 2016 7 minutter siden, Ferny skrev: Jeg tror helst de foretrekker puppen og mammaen sin bare... Tror kanskje man må sitte der med en hylskrikende sulten baby som ikke har spist på dager før man skjønner at det ikke er spesielt morsomt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beccy87 Skrevet 11. mars 2016 #19 Del Skrevet 11. mars 2016 Min er nå 6,5 mnd og tar ikke flaske. Jeg har mot min egen vilje fullammet hele veien. Noen vil kanskje kalle meg egoistisk når jeg sier at jeg ikke vil amme, men jeg mistrives faktisk såpass mye med ammingen at tiden fra fødselen og frem til i dag har vært mer frustrasjon og tårer enn gleder. (Det er ikke noe hyggelig å sitte med baby i armene og amme mens man gråter og det er ikke noe man gjør dersom man har andre alternativer..) Nå er han gammel nok til at vi endelig har fått erstattet 3 måltider med fast føde så jeg er nede i 2 amminger om dagen. Og FOR en lettelse det er for min egen psyke. Det er virkelig ikke i mangel på forsøk at vi ikke har fått det til. Vi har prøvd nærmere 10 forskjellige flaske merker/varianter, innhold har vi også variert til det uendelige, vi har prøvd å lure, lokke, mens han sover og til og med 'sulting' men vår gutt tar bare ikke den j*vla flaska... Nå trener vi på tutekopp isteden. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullhjerte Skrevet 11. mars 2016 #20 Del Skrevet 11. mars 2016 Hei TS! Sånn jeg forstår så har du snart termin, og vet av tidligere erfaringer at du ikke har nok melk til barnet, og derfor må delamme allerede fra starten av? Jeg leser her at flere har opplevd at barnet deres ikke vil ta flaske selv om det er aldri så sultent, og det er ikke vanskelig å forstå at det er fortvilende. Likevel håper jeg du ikke bruker mye energi på å bekymre deg for om barnet ditt kommer til å få i seg nok mat, for det vil være å ta sorgene på forskudd. Når jeg leste kjapt gjennom her, så er de fleste barna som nekter 2 mnd eller eldre, og har innarbeidet klare forventninger og en forståelse av både smak på melk, temperatur og hvor maten kommer fra. Det finnes muligens helt nyfødte som ikke aksepterer flaske og MME også, det har jeg personlig aldri kommet over - men kanskje jordmoren din vet mer, om du er bekymret. Om barnet i aller verste fall ikke tar flaske finnes det mange andre muligheter, feks kopp, sprøyte eller hjelpebryst. Om barnet ikke får i seg mat til tross disse løsningene, så vil helsevesenet kunne hjelpe dere, men jeg tror det er en veldig liten mulighet for at det blir utfallet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå