AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #1 Skrevet 10. mars 2016 Alt man trenger for å bygge en pc sin harddisk, eller tips om hvilken som er best å bruke og hvilken jeg burde kjøpe. Hva jeg trenger tips om innen pris og kvalitet: -Mic -Redigeringsprogrammer -Emulatorer (eller hva det heter man lager spill på) -Bøker om koding -Eventuelt ferdig harddisk og skjerm -3d programmer og 2d programmer som kan brukes i relasjon til spill -noe jeg har glemt av viktighet? -program for 3d animasjon i spill? Prøvde å spørre på en geek side, men noen slettet tråden og kommentarene mine hele tiden uten grunn, selv når den var så enkelt som dette (personen som sannsynligvis blokkerte meg fra siden tidligere for å skrive dialekt i en chat via en annen side urelatert til forumet og som gjorde det umulig for meg å logge meg på da han endret passordet til kontoen min, hele tiden køddet til for meg). Jeg er mildt sagt lei av at noen sletter ting uten grunn på freak.no (og at det er så latterlig at man kan diskriminere noen for dialekt). Skjønner ikke at jeg giddet å prøve der engang. ._. *jeg vet, unødvendig info, men vil bare få det ut av systemet* Kvinneguiden vet jeg er fult av folk med langt bredere kunnskap en mange andre steder. Håper dere kan hjelpe Har hele livet had lyst å lage spill og har spart litt penger av det lille jeg har, og håper å kunne starte spilledesign til neste år privat. Hovedsaklig vil jeg at mitt første 3d spill skall omhandle depresjon (noe jeg har erfart mye selv, og enda slitter med sammen med angst). Anonymkode: 8feb7...613
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 10. mars 2016 #2 Skrevet 10. mars 2016 Beklager, men jeg har ingenting å komme med som kan hjelpe deg. Lykke til i alle fall, høres spennende ut!
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #3 Skrevet 11. mars 2016 Grunnen til at du ikke fikk noe hjelp på freakforum kan være fordi du tydeligvis vet så lite om datamaskiner at du blander selv helt grunnleggende ord og begrep. Kanskje det er bedre for deg å heller finne noen som du kan lage spill sammen med? Det er mange som sitter på kunnskap og resurser til å lage programmer men som ikke har noen ide til spill. I en prosess med å lage spill er det mange roller som ikke handler om kun den tekniske biten med å skrive kode. Fra storytelling, konseptutvikling, testing, design av karakterer og miljø til salg og økonomi. Hvis du ønsker å gjøre dette som et soloprosjekt må du bruke mye tid, helst mange år, på å lære deg om prosessen i en slik utvikling og de tekniske verktøyene som brukes. Det meste av informasjon er tilgjengelig gratis på internett, ser liten grunn i å investere store summer i dyre profesjonelle programmer når det kun er til hobbybruk. Se photoshop av nyeste versjon som er nå en cloudløsning koster 188kr i måneden. Det blir 2200kr i året. Skal du kjøpe versjon CS6 som var den siste av den gode gamle typen lisens koster det rundt 5000kr. 3D programmer vil koste opptil 10 ganger så mye. Du nevner koding, men ikke hvilket kodespråk du ønsker å bruke da blir det vanskelig å hjelpe med råd. Det finnes hundrevis av kodespråk. Samme med redigeringsprogrammer, hva ønsker du å redigere? Lyd, bilde, video, tekst, databaser, programmer? Har du sett på koding for IOS eller Android? det er et teknisk mindre omfattende sted å begynne. Det finnes mange veldig greie tutorials for dette. Om du har mac kan du laste ned kodevertøy og software developer kit gratis som er til IOS. http://www.macworld.co.uk/how-to/iphone/how-get-started-in-ios-app-development-3532803/ Lykke til! Anonymkode: d5930...08c 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #4 Skrevet 13. mars 2016 Tror du må velge en ende å begynne i da det tar mye tid å lære alle disse tingene. De fleste spill blir laget i en spillmotor, unreal og unity er brukt i flere kjente spill og kan lastes ned gratis, de har også mange tutorials liggende ute som du kan se/lese. Men det kan være lurt å lære seg litt basis programmering og 3d før du hopper inn i en spillmotor. Vet mange bruker blender til 3d, tror det er gratis og bør også ha en del tutorials. Du må også finne ut hvilket programmeringsspråk du ønsker å lære. Anonymkode: 3d9ee...595 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #5 Skrevet 13. mars 2016 Codecademy mener jeg å huske er en fin plass å lære litt nybegynner koding Anonymkode: 3d9ee...595 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #6 Skrevet 14. mars 2016 Den 10.3.2016 at 22.15, AnonymBruker skrev: Alt man trenger for å bygge en pc sin harddisk, eller tips om hvilken som er best å bruke og hvilken jeg burde kjøpe. Hva jeg trenger tips om innen pris og kvalitet: -Mic -Redigeringsprogrammer -Emulatorer (eller hva det heter man lager spill på) -Bøker om koding -Eventuelt ferdig harddisk og skjerm -3d programmer og 2d programmer som kan brukes i relasjon til spill -noe jeg har glemt av viktighet? -program for 3d animasjon i spill? Prøvde å spørre på en geek side, men noen slettet tråden og kommentarene mine hele tiden uten grunn, selv når den var så enkelt som dette (personen som sannsynligvis blokkerte meg fra siden tidligere for å skrive dialekt i en chat via en annen side urelatert til forumet og som gjorde det umulig for meg å logge meg på da han endret passordet til kontoen min, hele tiden køddet til for meg). Jeg er mildt sagt lei av at noen sletter ting uten grunn på freak.no (og at det er så latterlig at man kan diskriminere noen for dialekt). Skjønner ikke at jeg giddet å prøve der engang. ._. *jeg vet, unødvendig info, men vil bare få det ut av systemet* Kvinneguiden vet jeg er fult av folk med langt bredere kunnskap en mange andre steder. Håper dere kan hjelpe Har hele livet had lyst å lage spill og har spart litt penger av det lille jeg har, og håper å kunne starte spilledesign til neste år privat. Hovedsaklig vil jeg at mitt første 3d spill skall omhandle depresjon (noe jeg har erfart mye selv, og enda slitter med sammen med angst). Anonymkode: 8feb7...613 Jeg anbefaler deg å begynne på denne https://no.wikipedia.org/wiki/Commodore_64 Anonymkode: 4cd63...98e
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #7 Skrevet 14. mars 2016 Den 10.3.2016 at 22.15, AnonymBruker skrev: Alt man trenger for å bygge en pc sin harddisk, eller tips om hvilken som er best å bruke og hvilken jeg burde kjøpe. Hva jeg trenger tips om innen pris og kvalitet: -Mic -Redigeringsprogrammer -Emulatorer (eller hva det heter man lager spill på) -Bøker om koding -Eventuelt ferdig harddisk og skjerm -3d programmer og 2d programmer som kan brukes i relasjon til spill -noe jeg har glemt av viktighet? -program for 3d animasjon i spill? Prøvde å spørre på en geek side, men noen slettet tråden og kommentarene mine hele tiden uten grunn, selv når den var så enkelt som dette (personen som sannsynligvis blokkerte meg fra siden tidligere for å skrive dialekt i en chat via en annen side urelatert til forumet og som gjorde det umulig for meg å logge meg på da han endret passordet til kontoen min, hele tiden køddet til for meg). Jeg er mildt sagt lei av at noen sletter ting uten grunn på freak.no (og at det er så latterlig at man kan diskriminere noen for dialekt). Skjønner ikke at jeg giddet å prøve der engang. ._. *jeg vet, unødvendig info, men vil bare få det ut av systemet* Kvinneguiden vet jeg er fult av folk med langt bredere kunnskap en mange andre steder. Håper dere kan hjelpe Har hele livet had lyst å lage spill og har spart litt penger av det lille jeg har, og håper å kunne starte spilledesign til neste år privat. Hovedsaklig vil jeg at mitt første 3d spill skall omhandle depresjon (noe jeg har erfart mye selv, og enda slitter med sammen med angst). Anonymkode: 8feb7...613 Om du har lyst på jobb etter studiene så velger du ikke spilldesign Anonymkode: bdfda...b34 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #8 Skrevet 14. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om du har lyst på jobb etter studiene så velger du ikke spilldesign Anonymkode: bdfda...b34 Lol. Anonymkode: e2a2d...d13
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #9 Skrevet 14. mars 2016 Den 3/10/2016 at 6.15, AnonymBruker skrev: Alt man trenger for å bygge en pc sin harddisk, eller tips om hvilken som er best å bruke og hvilken jeg burde kjøpe. Hva jeg trenger tips om innen pris og kvalitet: -Mic -Redigeringsprogrammer -Emulatorer (eller hva det heter man lager spill på) -Bøker om koding -Eventuelt ferdig harddisk og skjerm -3d programmer og 2d programmer som kan brukes i relasjon til spill -noe jeg har glemt av viktighet? -program for 3d animasjon i spill? Prøvde å spørre på en geek side, men noen slettet tråden og kommentarene mine hele tiden uten grunn, selv når den var så enkelt som dette (personen som sannsynligvis blokkerte meg fra siden tidligere for å skrive dialekt i en chat via en annen side urelatert til forumet og som gjorde det umulig for meg å logge meg på da han endret passordet til kontoen min, hele tiden køddet til for meg). Jeg er mildt sagt lei av at noen sletter ting uten grunn på freak.no (og at det er så latterlig at man kan diskriminere noen for dialekt). Skjønner ikke at jeg giddet å prøve der engang. ._. *jeg vet, unødvendig info, men vil bare få det ut av systemet* Kvinneguiden vet jeg er fult av folk med langt bredere kunnskap en mange andre steder. Håper dere kan hjelpe Har hele livet had lyst å lage spill og har spart litt penger av det lille jeg har, og håper å kunne starte spilledesign til neste år privat. Hovedsaklig vil jeg at mitt første 3d spill skall omhandle depresjon (noe jeg har erfart mye selv, og enda slitter med sammen med angst). Anonymkode: 8feb7...613 Hei Her er en bra tråd på Neogaf (men er på engelsk): http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=491431 http://kotaku.com/5979539/a-beginners-guide-to-making-your-first-video-game http://www.gamasutra.com/view/feature/129955/working_in_japanese_game_.php Men du trenger ingen fancy PC til å begynne med. 1. Ha en ide. 2. Utvikle et konsept 3. Lage en prototype. Billige og effektive verktøy: http://mashable.com/2012/06/07/mockup-tools/#a280y19G_Sqj (Noen bruker t.o.m papir og blyant) 4. Få feedback på prototypen din. 5. Etter å ha funnet en protoype som kan fungere og får bra feedback, da kan du begynne å lage assets (lyd, grafikk, programmering, artwork). Skal du selge spillet ditt, så må du ha en business plan og strategi, platform du skal selge spillet ditt, osv. Rekk ut en hånd til folk som har erfaring, få hjelp. Mange har nok ikke tid, men noen vil hjelpe. Anonymkode: e2a2d...d13
Fridusen Skrevet 14. mars 2016 #10 Skrevet 14. mars 2016 Siden du vil lage et 3D spill og ikke har mye erfaring, tenker jeg at du vil bruke et program som ikke er for vanskelig? Mange nybegynnere velger å starte med programmer som er egnet for 2D men hvis du vil plent ha 3D så anbefaler jeg unreal engine 4. Er faktisk en nordmann på youtube som lager videor om hvordan du bruker unreal engine 4. Jeg har selv brukt det og synes det er et greit program. Jeg bruker ''Renpy'' Men det er på visuelle noveller og der lager du spill med kun koding. Lykketil Jeg selv vil lage et spill, er en av min største drømmer. Jeg håper du klarer å lage et spill, hvis du blir ferdig med det så vil jeg gjerne teste det ut :D
jomann Skrevet 14. mars 2016 #11 Skrevet 14. mars 2016 Her er vel anonym bruker ...08c sitt tips det eneste fornuftige. Jeg skriver det ikke for å være slem, men jeg ser på det du skriver at du ikke vil klare å utvikle et PC-spill på lang tid. Du må starte med det grunnleggende om hvordan en PC er bygget opp og jobbe deg opp derfra. Uansett hva du gjør med prosjektet ditt ønsker jeg deg lykke til. Alle vi som jobber i IT-bransjen har en eller annen gang måttet lære fra bunnen av.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #12 Skrevet 15. mars 2016 Hva med å lage en app eller et 2D-nettleserspill? Så lenge du skal drive med dette privat og ikke har all verdens erfaring så vil jeg anbefale deg å tenke så enkelt som mulig når det kommer til det tekniske, i alle fall i starten. Hvis du har en god idé kan du prøve å tilpasse denne til de enkleste plattformene slik at du får bygget videre på ideen, sett hvordan det fungerer i praksis osv. før du investerer i dyrt utstyr. Det vil uansett ta litt tid før du får til noe som funker og sannsynligvis vil du lære mye i prosessen slik at du vet mer om hvilke behov du vil ha hvis du vil kjøpe noe etter hvert. Anonymkode: b91b2...05b
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #13 Skrevet 17. mars 2016 Prøv å søke etter game builder. Da finner du diverse nettsteder som selger komplette systemer for å kunne lage spill uten å programmere. Det er ganske begrensende, men det er veldig mye mer jobb å lære nok til å lage spill på den vanlige måten enn du tror. "å bygge en pc sin harddisk" gir ingen mening, det er bare harddiskfabrikker som bygger harddisker. Hvis du trenger PC bør du kjøpe en som er klar til bruk. Anonymkode: 347fc...df0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå